Stelling: Goed materiaal = Goede visser


Klopt deze stelling?

Ja
16
9%
Nee
156
91%
 
Totaal aantal stemmen: 172
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-03-2010 21:19

Zijn er een paar die keihard JA hebben gestemd.....Maar niks melden,of even hier zogenaamd Nee zeggen :lol: :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
martijn boer

20-03-2010 21:55

Ik vind het een beetje een hopeloze stelling. Als je hem opvat als: "Een 'goede' visser zorgt er voor dat hij of zij met degelijk, dus goed, materiaal vist." Dan zeg ik: "Ja."

Ik denk dat de bedenker van deze stelling bedoelt. Een peppie met veel bling, bling, show, show aan de waterkant is automatisch een goede visser. Dan zeg ik volmondig, nee.

Maar wat een schijt onderwerp.

Mijn stelling: Die hopeloze patsertjes met een molensteen laten afzinken? Ja of nee.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

20-03-2010 23:25

als je de stelling van rechts naar links leest dan klopt ie...

een goede visser =/heeft goed materiaal

want:

het is eigenlijk een vanzelfsprekendheid dat een goede visser goed materiaal weet te waarderen.
Een goede visser zal dus altijd goed materiaal, binnen zijn mogelijkheden, voorhanden hebben. Een beperkende factor is dus de mogelijkheid van de visser om ... (of de wil er moeite voor te doen).
Het materiaal is niet de enige factor die een visser goed maken, maar 1 van de vele.

of de stelling van links naar rechts ook altijd waarheid is, dat denk ik niet, maar kan dus wel.
(a la: alle vogels leggen een ei dus alles wat een ei legt is een vogel :))
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

21-03-2010 00:43

[quote="martijn van den Haak"]als je de stelling van rechts naar links leest dan klopt ie...

een goede visser =/heeft goed materiaal

want:

het is eigenlijk een vanzelfsprekendheid dat een goede visser goed materiaal weet te waarderen.
Een goede visser zal dus altijd goed materiaal, binnen zijn mogelijkheden, voorhanden hebben. Een beperkende factor is dus de mogelijkheid van de visser om ... (of de wil er moeite voor te doen).
Het materiaal is niet de enige factor die een visser goed maken, maar 1 van de vele.

of de stelling van links naar rechts ook altijd waarheid is, dat denk ik niet, maar kan dus wel.
(a la: alle vogels leggen een ei dus alles wat een ei legt is een vogel :))[/quote

Is het voor jou een ja of nee
ben benieuwd.
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

21-03-2010 10:37

Een goede visser is iemand die z’n visje weet te vangen op elk soort water en dat hoeft niet per se geassocieerd te worden met modern(goed?) materiaal…maar de kennis.
Dus ook kennis van materiaal…en het hoeft zeker niet duur te zijn…zolang je de bomen maar door het bos ziet….
Blijkt wel uit de voorbeelden hier boven….
Dus ik zeg…nee!

Mgv Piet.
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

21-03-2010 15:59

Ik sluit me bij Piet aan..
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

21-03-2010 18:01

sander,

de stelling is voor mij een Nee.
Gebruikersavatar
Dennis Mijnster
Berichten: 36
Lid geworden op: 22-02-2010 20:47

21-03-2010 21:00

JA !.
Met het duurste materiaal wordt je tenminste als crack behandelt al snap je er geen bal van 8)
Dennis.
------------------------------------------------------------------
Veel mensen zijn niet slim genoeg om hun eigen domheid te bevatten.
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

22-03-2010 00:11

simpel antwoord nee. je kan stevie wonder een pakket mooi materiaal geven van de gerenomeerde merken, maar ik geloof ni dat ie ene moer vangt.

beetje nutteloze stelling. Wat maakt iemand een goede visser? En wat valt onder goed materiaal?
geel he
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

22-03-2010 14:02

Ik heb ja gevote. :lol: :lol:
Uit mijn ervaring is gebleken dat het merendeel van de vissers die hier met degelijk materiaal vist ook wel enigszins kan vissen. En andersom visa versa..
Het is natuurlijk niet zo dat ieder persoon met degelijk materiaal goed kan vissen. :wink:
Dus de stemming is enigszins misleidend.. :lol:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-03-2010 14:10

Een goede visser is

1- Iemand die af en toe een vis vangt met degelijk materiaal,en niet klaagt dat het moeizaam gaat. En elke karper (20 kg of 20 pond) altijd welkom is al is het een 10 ponder!

2- Iemand die een vis goed behandeld na de dril en tijdens onthaken/wegen/fotograferen.

Dan ben je in mijn ogen een goede vissers,en dan maakt het niet uit of je met heel duur spul zit te vissen of met normaal allemans karperspul.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

22-03-2010 14:13

inderdaad ben ik het helemaal mee eens
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
Gebruikersavatar
Rick D Vocht
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-03-2010 14:48
Locatie: veldhoven

22-03-2010 15:31

Niels Hofman schreef:Lijkt mij dat het niet zo zwart-wit is.

Denk dat je beter kan zeggen wie materiaal gebruikt wat toereikend (= goed) is voor hetgene wat je ermee wilt bereiken en het op een goede manier inzet...dat is een goede visser



ben ik het helemaal mee eens!
Living For The Moment...
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

22-03-2010 21:34

Een goeie visser haalt het beste uit zijn materiaal, en weet precies hoe het in te zetten en wanneer . :o
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-03-2010 22:09

Karpervisserij heeft zo veel facetten. We zijn allemaal wel ergens goed in, maar in alles goed zijn is lastig hoor.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-03-2010 22:56

Neen.
Goed materiaal kan niet kiezen.
Een goede visser wel.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

29-03-2010 23:02

Hmja, mag ik het omdraaien ook?
De ervaring heeft me geleerd dat ik -over het algemeen- niet bij een figuur met 1000den euro's aan bling bling en 'goed materiaal' hoef aan te kloppen voor een goed gesprek over karpers. Voor ik afgeschoten word, ik kan daar ook niets aan doen...dat is slechts mijn ervaring.
En er zijn natuurlijk ook best veel uitzonderingen.
Volgens mij gemakkelijk te verklaren, iemand die écht geinteresseerd is in het vangen van karper, en nergens anders in, zal inzien dat het met goedkope hengels en zonder rodpod net zo goed gaat. (ik noem maar wat) Omdat hij / zij alleen maar geinteresseerd is in het vangen van karpers, word hij / zij vanzelf een betere / goede karpervisser, want alleen met interesse in het vangen van karper word je dat. Gaat je interesse meer uit naar materiaal...helaas, dan word je waarschijnlijk een 'goede materiaalman.' Met karpervissen heeft dat allemaal niet zoveel te maken. Alweer, ik ken uitzonderingen, goede karpervissers die persé met het neusje van de zalm willen vissen. Maar eerlijk, dat zijn uitzonderingen.

Kortom, goed materiaal heeft niets, maar dan ook niets met de kunde van een karpervisser te maken. Zelfs niet als je gaat stellen dat een goede karpervisser vanzelf goed materiaal gaat kiezen. Ik ken enkele goede karpervissers die het echt geen hol interesseert waarmee ze vissen, ALS ze maar op een plek vissen waar karper zit.

Komt nog de discussie, wat is goed materiaal? Beepers van 45 euro beepen net zo hard als beepers van 300 euro. Je gaat echt GEEN karper minder vangen / verspelen met een karperhengel van 30 euro. Echt niet. Met een Bart-Smit boot leg je je rig op exact hetzelfde plekje als met een Zodiac of hoeheettendiedingentegenwoordig. Gaat wel sneller kapot, maar hee, toch ligt die rig op hetzelfde plekje he. De ene karpervisser stelt andere eisen aan 'goed' materiaal dan een andere.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-03-2010 23:11

Okay Chris,
dat hebben jullie perfect verwoord.. :wink:

M'n hengels zijn 16 en 21 jaar oud en prima in orde, net als het net.
De rest is schroot en ziet er niet meer uit, ik word dan ook altijd haastig voorbij gelopen.. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

30-03-2010 16:31

Beepers vangen geen karpers, logeerbedden van € 500 ook niet en circustenten ook niet dus dat zou ik niet onder het materiaal willen zien hoe ik deze stelling lees......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

30-03-2010 17:31

Een goede visser zal goed materiaal wel eerder weten te waarderen. Er wordt nu net gepraat alsof vissen puur en alleen om het vangen van karpers gaat, in dat geval kun je beter een paar tientjes aan een sleepnet uitgeven.

Karpervissen is voor mij ook het verzamelen van mooi materiaal. Ik beleef meer plezier aan mijn hobby wanneer ik een karper sta te drillen op een 500 euro kostende CJW met daaronder een Penn molentje met boterzachte slip.

Dit maakt me geen "betere" visser, daar is het me helemaal niet om te doen. Ik vind het gewoon leuker :)
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

30-03-2010 20:11

als iemand goede spullen heeft wilt niet meteen zeggen dat het goeiie vissers zijn maar je kant toch wel zien hoe mensen de spullen inzetten enzo dat je niet met een paar peppies te maken hebt! maar wat maakt iemand nou echt een goede visser? iemand die veel geld heeft voor dure bollen en er oneindig mee kan voor voeren en veel wateren kent of wat hem verteld is dat er een paar dikke zwemmen en ze toevallig ook vangt? hier ben ik wel eens benieuwd naar een helee goede visser in mijn ogen maar gewoon in een slecht omgeving woont vangt natuurlijk niet zo veel bakken als iemand in de regio waar er wel een hele hoop zwemmen

mvg stefan
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-03-2010 23:47

Het gaat niet om vissen vangen of wateren kent

Goed materiaal in sommige opzichten wel! Onthaakmat ruim schepnet visveilige systemen. En het behandelen van een vis zelf tijdens wegen en fotograferen en terugzetten. Als je dat allemaal goed doet en het juiste materiaal gebruikt om het de vis zo gemakkelijk mogelijk te maken,dan ben je een goede visser,voor de rest is bijzaak en doet de visser zelf
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

31-03-2010 00:29

Hoi,

Vis al een behoorlijke poos op karpers. In het begin zat ik met 2 shakespeare stokken, 2 staafwakers , 2 optonics .. die je alleen maar kon horen als je naast je hengels bleef zitten. Pissen op 5 meter afstand... bleef link. Maar al wel een onthaakmat.
Het was ook in die tijd dat de eerste karperspeciaalzaken kwamen.
Ach, en toen kwamen de luitjes die veel geld gingen uitgeven aan hun passie.
Als je die op bezoek kreeg op je visplek .. was je klaar.
Een blik op je uitrusting .... en het gezeik kon beginnen. Hij had natuurlijk direct door dat je een klapstoelvisser bent.. alles werd afgekraakt. Niets was goed.
Ach, en wat doe je dan .. Animal Rodpod ( alleen voor de oudjes onder ons) kopen ... paar hengels laten bouwen met initialen ... delkims .. eerst blauw, rood en groen. Dit weer verkocht iedereen had deze kleuren .. dus alles led blauw.
Laat hem maar langskomen ... die jongen zeik ik toch ff af. Hoeft maar ff naar mijn set up te kijken en hou houdt zich stil!
Materiaal heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met een goede visser.
Ken een tweetal jongens uit Almelo e.o. ( nog uit de tijd van CTE) die vingen destijds op Cassien al zoveel dikke vissen ... op materiaal ...
Mijn advies: Koop een goede onthaakmat ... koop iets goeds om op en in te kunnen slapen .. zorg voor een veilig onderlijnsysteem en zorg dat je standaard een rol vuilniszakken bij je hebt. Altijd gaaf ... bijten ze niet kun je de rommel van anderen opruimen . Verveel je je ook niet. LOL
Groet.
Rinus
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

31-03-2010 10:13

Ik heb nee gestemt, namelijk:

Elke visser heeft een eigen budget en dat zul je ook wel terugzien aan de waterkant,
De een kan zich wel 10x meer veroorloven dan hij/zij op dat moment aan de waterkant heeft staan, de ander houd er nog net geen echtscheiding aan over. Kortom, het is maar net wat de visser er zelf aan uit wil geven/waarde aan hecht.

Laat iemand lekker die spullen kopen, ook al vangt zon persoon wel of geen vis, je weet in zon geval zelf wel beter lijkt me.
Visspullen zeggen dus helemaal niks over de visser, in mijn ogen is het een beetje een mix van er mee willen pronken, je zelf bevredigen( als je houd van mooie spullen) of gewoon kwaliteit willen hebben ( dat ook nog mooi is). Ook geldt hier weer, iedereen doet dat op niveau van zijn eigen portomonee.

Wat ik wel een kwalijke zaak vind is dat er nog TE VEEL startende vissers zijn, die al voor een aanzienlijk bedrag aan stuff aan de waterkant heeft staan, maar een onthaakmat?? Vaak blijkt dan welweer hoeveel dit soort personen vangen. En je blijft dan een startende visser, want in mijn ogen heb je het dan nog niet helemaal begrepen.
En wat rinus hierboven ook al zegt, een vuilniszak zou verplicht moeten zijn.

gegroet
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

31-03-2010 16:59

ben ik het mee een s de beginnende viasser kan niet meteen het duurste betalen (vaak ) dan ik ook niet koop dus eerst goedkoop spul en ga dan steeds weer een beetje duurdere dingen bijkopen
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten