Hoe gevlochten lijn op te spoelen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

17-03-2003 12:05

Ikzelf heb al meerdere malen geprobeerd mijn gevlochten lijnen fatsoenelijk op te spoelen.
Maar wanneer ik te strak opspoel dan wordt de lijn die later opgespoeld wordt in de lijn die al is opgespoeld gedrukt en dit maakt het inwerpen met een pennetje of licht kunstaas dus onmogelijk.
Wanneer ik de lijn te los opspoel dan gaat opzich alles goed, tot het moment waarop me gaan werpen en inhalen. Bij het inhalen met een pennetje aan de lijn wordt de druk al iets meer en wordt de bovenliggende lijn in de daaronder liggende los opgespoelde lijn gedrukt.
Is er geen mogelijkheid om de lijn net als met nylon zeer netjes op de molen te krijgen?
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

17-03-2003 13:19

Beste Marvin,
gevlochten lijnen zijn niet gemakkelijk en stellen bepaalde eisen aan je materiaal. Zo moet je een lichte hengel hebben, maar ook molens met een goede slip en die heel goed opspoelen, je krijgt er dan ook wel goede lijnen voor terug.
Je zou eens kunnen proberen de lijn nat te maken en vervolgens op te spoelen. Een andere optie isom in een viswinkel te vragen of ze de lijn voor je willen opspoelen.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

17-03-2003 13:26

Ik werk in Hengelsport/dierenspeciaalzaak :smile: , maar we hebben niet zo'n opspoelapparaat en opspoelen doen we normaal gesproken ook niet, en aangezien ik meer over de hengelsport weet dan mijn baas (op bepaalde vlakken) heb ik daar niets aan.

Ik probeer de lijn wel ff nat te maken.
Trouwens, aan me materiaal ligt het niet, super buigzame hengel en toch geen verkeerde molen, neej, dat moet wel lukken. Ik weet hoe ik met gevlochten lijnen moet werken want dat doe ik al een paar jaar, maar alleen het opspoelen gaat nooit lekker.

Met vriendelijke groet,
Marvin
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

17-03-2003 14:43

Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 25-09-2004 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

17-03-2003 19:19

Marvin,
Ik had het voornamelijk over de manier hoe je molens de lijn opspoelen sommigen zijn daar beter in dan anderen en gevlochten lijnen hebben doordat ze geen rek hebben een goede opspoeling nodig.
Ik vis zelf ook al paar jaar met gevlochten lijnen en wil niet anders :grin: ideaal. Maar goed die discussie wil ik niet starten heb ik vorig jaar al gedaan op dit board...
mvg,
erik
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

17-03-2003 23:50

Haha, neej is goed Erik. Het gaat me alleen ff om het opspoelen.
Ikzelf gebruik nu 1 jaar gevlochten lijn op mijn spinhengel en ik moet zeggen dat de kick er 2x zo groot op is wanneer je er een snoek aan vangt.

MVG
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

18-03-2003 12:29

Hoi,

Als je geen beschikking hebt over een opspoelapparaat of geen tijd hebt om naar een hengelsportzaak te gaan. (tijdens een lange sessie wil je bijvoorbeeld je lijn vervangen)

dan heb ik het volgende:

Een lege molendoos, groot genoeg om een grote klos (gevlochten) lijn in te stoppen.

Een stuk slabestek. (Je leest het goed, liefst met ronde steel) of een bankstick met een dunne diameter.

vervolgens maak je twee gaten in de molendoos die je eventueel verzwaard met stenen. dan steek je de pin/paal/bankstick/slalepel "whatever" door de doos en de spoel. Je krijgt dan een soort wc-rol effect.

Met tape om de slalepel en kun je er voor zorgen dat de lijn onder de juiste spanning van de spoel afkomt. Zeker met gevlochten lijn is strak opspoelen heel belangrijk!

Daarna neem je het achterdeel van je hengel en haal je de lijn door het startoog. Nog even op de spoel knopen en draaien maar. Zorg dat je de lijn tussen je vingers of een doek door opdraaid om er verzekerd van te zijn dat de lijn er strak opkomt.

Voordat je een ingewikkelde montage aanknoopt gooi je eerst een paar keer met alleen een stuk lood zodat je zeker bent dat je geen vogelnest gooit. Eventueel kun je nu nog een stuk lijn verwijderen als de spoel te vol zat. Dat is nogal zuur als je net een stuk tube met veel moeite op de lijn hebt gezet, vandaar.

succes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

18-03-2003 12:35

Okay dan, aangezien ik altijd met z'n 2en een lijn opspoel moet het strak opspoelen van de lijn wel lukken.

En handige tip van dat 'paar keer uitwerpen met een stuk lood', hier heb ik vorige keer wel even aan gedacht, maar vervolgens niet meer uitgevoerd. Zal ik zeker even doen.

MVG
Marvin Honsbeek
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

27-03-2003 22:44

He jongens in mijn vergunning staat dat je niet met gevlochten lijn mag vissen (onderlijn wel maar niet als hoofdlijn) dus.. maar misschien geld dat niet in jullie provincies.
Size doesn't matter
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-03-2003 22:50

nog nooit van gehoord?? staat ook niet in een feitenboekje dus gewoon lekker gebruiken.

Ongeschreven regels...dus kun je niet voor verbaliseerd worden of rechten aan ontleend worden volgens mij???
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

29-03-2003 13:08

als je hengelsportvereniging het zegt dat het niet mag dan mag het dus niet. En dan gaan we niet slim zitten zegen dat het ongeschreven regels zijn. HET STAAT TOCH IN DE VERGUNNING, DUS NIKS ONGESCHREVEN REGELS.
het is ook ook voor de vis het beste om nylon te gebruiken. In nylon zit meer rek dus komt er minder spanning op de bek vd karper te staan. De helaas alom bekende papegaaienbekken zijn voor een groot deel terug te voeren op verkeerd gebruik van gevlochten lijn. de meeste mensen drillen te hard met een veels te stugge hengel.
Dus je kan het beste gewoon nylon gebruiken en als het in de vergunning staat mag je het gewoon niet gebruiken.
mzzl patje
Plaats reactie