!!temperatuur!!


Dennis Timmerman
Berichten: 82
Lid geworden op: 30-09-2009 11:26

02-03-2010 21:07

nou wil ik wel is weten hoe veel temperatuur doet in het water?
wat de zon doet?
en op wat voorn temperatuur je weer fatsoelijk kunt voeren?

nou weet ik dat het op elk water verschillend is!!
zoals op een rivier die zal niet snel verwarmen omdat het stroomt maar de vissen zwemmen wel door de stroming.
maar ik wil het wel is weten wat de temperatuur op een kanaal en vijver moet wezen om weer te kunnen voeren.

goad goan,
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-03-2010 21:09

10 graden is de temp waarbij het langzamerhand wil lopen

Veel voeren dan zeker niet aan de orde

Nu nog steeds een graad of 4 en een dikke blank :(
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-03-2010 21:17

Dennis Probeer in het voorjaar zoveel mogelijk de vis te zoeken en ze instant te vangen.

Je hebt de grote hoeveelheden voer in het najaar harder nodig.
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

02-03-2010 22:03

Ik het zo dat, nu we een zeer strenge winter hebben gehad, de vissen dit voorjaar meer zullen eten dan 'gemiddelde' jaren ervoor omdat ze misschien wat meer uitgehongerd zijn deze winter?
Op veel wateren is het natuurlijk voedselaanbod behoorlijk gedaald denk ik door het ijs, met veelal sneeuw erop.

groet
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

02-03-2010 23:47

ik ben van mening dat de tempratuur niet zo gek belangrijk is de zon daarintegen wel
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2010 09:33

Kleine "bijkomstigheid" is echter wel dat daar waar de zon op staat de temperatuur ook stijgt.
De daglengte is van groter belang maar ook dan is een "bijkomstigheid" dat de temperatuur een rol gaat spelen.

Ik denk dat het een samenspel is van factoren: daglengte, zon, wind, temp. enz.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

03-03-2010 10:06

ik denk dat je gewoon moet gaan vissen. dan weet je het zeker.

Blijft een moeilijk onderwerp wanneer en hoeveel te voeren er zijn gewoon te veel factoren die dat bepalen. Daar is gewoon geen standaard antwoord op te geven. Globaal genomen kan je weer gaan voeren bij een graatje of tien. Met oplopende temperaturen dan schroef je je voer gedrag ook op. Algemeen praat dus.



Vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2010 10:13

Een factor die duidelijk mede verband houdt met voedselopname is zuurstofgehalte.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

03-03-2010 11:04

zodra de dames weer in korte rokjes gaan rondlopen, lopen de temperaturen weer hoog op,en ga ik gelijk (lok) voeren :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

03-03-2010 11:54

Hey Tja,
Hier is dat juist precies andersom:
Lopen de temperaturen weer hoog op, gaan de dames in korte rokjes rondlopen 8)
groeten
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

03-03-2010 12:18

Kees Ouwehand schreef:Een factor die duidelijk mede verband houdt met voedselopname is zuurstofgehalte.


Ja precies...door het ijs met vaak sneeuw is het zuurstofgehalte drastisch gedaald en hebben de karpers dus minder voedsel opgenomen. Logisch gevolg lijkt mij dat, nu er weer meer zuurstof in het waterkomt, de karpers 'iets in te halen hebben'.

groet
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-03-2010 12:45

Al die theorieën over wat er logischerwijs gaat gebeuren. Besteed mijn tijd er niet aan. Komen toch nooit uit. Logica is er toch niet. Als "dït" dan zal er wel "dat" want "zus"..

Regelmatig aan het water zijn, goed observeren en wanneer je daadwerkelijk de eerste vissen weer in de oeverzones ziet zwemmen een korte poging wagen ze te vangen. Zonder voorvoeren.

De factoren die zeker zijn (als eerder vermeld):
- De dagen worden langer = meer licht
- De zon komt hoger en wordt krachtiger
- Als gevolg daarvan zal in de ondiepere zones de temperatuur sneller stijgen dan in de diepe gedeelten

Ik denk ook niet dat in de winter de relatie zuurstof-voedselopname van toepassing is. Wel als het water echt warm wordt, met name in de zomer wil ik beukende wind na een dagenlange stilte..

Maar waar in de winter nu ijs heeft gelegen en waar er echt lang sneeuw op gelegen heeft en dit daadwerkelijk voo rproblemen geozgrd heeft hebben de visjes geen honger meer. Ze zullen ook niet meer eten. Ik denk niet dat die relatie van ijs-sneeuw-zuurstofgebrek-minder eten-inhalen echt van toepassing is. Hoe hoger de watertemperatuur, hoe meer dat het verhaaltje van belang gaat zijn dus

De meeste theorieën zijn geboren uit wanhoop, het blijven beesten die merendeels instinctief handelen en niet "logischerwijs" dingen gaan doen omwille van veranderingen in hun biotoop
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-03-2010 12:54

Meest ligt aan de Tmax

In de winter wordt de meeste vis gevangen op de diepste stukken,omdat het daar dan het warmst is,in de zomer is dat vaak andersom en is de vis het vaakst actief aan de oppervlakte en mindere diepte's,op de diepste stukken heeft de zon weinig invloed en wordt het daar geleidelijk weer kouder.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2010 12:55

@ Koos, dit soort indirect mechanisme had ik niet voor ogen hoor.

Er is een direct verband tussen zuurstof en voedselopname. Bedenk maar dat in de zomer het warme water zeer prettig wordt gevonden door karpers. Maar de afname van het zuurstofgehalte bij hete dagen negatief doorwerkt op de voedselopname. Daarbij komt dat er zuurstof nodig is voor de verbranding van voedsel.

Wat betreft deze winter. Het ijs heeft lange tijd op het water gelegen en er is niet gevist. Vooral dat laatste is positief. Karper is koudbloedig en dus niet meer hongerig dan anders na een winter.

@ Sven, bij mij is observeren toch niet veel anders dan proberen verbanden te ontdekken. Die verbanden helpen je dan weer verder. Noemt men doorgaans leren.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

03-03-2010 13:18

water 4 graden kan het meeste zuurstof bevatten.

Karper heeft enzymen nodig om eiwitten af te breken. die enzmen werken pas ik meen boven de 8 graden.

Google maar eens op Dave Payn en zijn testen en zie ens aan het artikel uit midden 90 er jaren van Hank of Harry Haskel ( ben ff naam kwijt) te komen.
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

03-03-2010 16:22

vanaf een graad of 10/12 is het voeren (veel) weer mogelijk
als het ver onder de 10 graden ligt zul je beter instant kunnen vissen of een klein handje verkruimelde boilies

ik ga van het weekend weer is proberen(eindelijk :lol: :D :D )
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

03-03-2010 16:49

Nou ja...mijn tijd verdoe ik er niet aan het was gewoon ineens een ideetje, toen ik deze topic las, waarvan ik wilde weten of dit eventueel het geval KAN zijn.

Het is idd zo dat je het NOOIT zeker weet. Zo heb ik zat nachtjes gemaakt waarbij de omstandigheden perfect leken en ik geen PIEP heb gehad... :)

groet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2010 19:46

Kijk aan, het andere uiterste. Is het te koud, dan is een koudbloedig dier als een karper weer weinig actief.

Ben wel benieuwd naar perfecte omstandigheden. Kan prima weer zijn, maar het wordt niks als er geen karper in de nabijheid is.

Is het niet zo dat interpreteren van de omstandigheden je naar de betere stek kunnen brengen?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

03-03-2010 22:53

Ik zeg ook 'leken'
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2010 23:02

Ik zou gewoon doorgaan met proberen verbanden te vinden Koos. En van vallen en weer opstaan kun je leren. Maar de vangst is nog leuker als alles klopt en het geen toeval meer kan zijn. Vervolgens val je weer een keer op je bek. Dat houd je bescheiden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-03-2010 07:12

Kees Ouwehand schreef:@

@ Sven, bij mij is observeren toch niet veel anders dan proberen verbanden te ontdekken. Die verbanden helpen je dan weer verder. Noemt men doorgaans leren.


Observeren kan ook gewoon puur karper vinden zijn, zeker zometeen vind ik dat op mijn thuiswater een pré. Voordat ik wat onderneem moet ik wel zeker weten dat er een schot in de zaak zit en de vis wat actiever wordt. Zomaar gaan voeren omdat de watertemperatuur het toelaat of omdat het "toch al april" is doe ik absoluut niet.

Je kunt het als leren zien, maar verbanden trekken wil ik dat nog niet noemen hoor. Ik wil ze gewoon eventjes zien om te weten dat er gezwommen wordt. Maar je hebt wel een punt(je)....
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

04-03-2010 07:14

Door nu met aas met veel vet en hoge eiwit percentages te vissen vermoord je karpers.
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

04-03-2010 10:40

Kees Ouwehand schreef:Ik zou gewoon doorgaan met proberen verbanden te vinden Koos. En van vallen en weer opstaan kun je leren. Maar de vangst is nog leuker als alles klopt en het geen toeval meer kan zijn. Vervolgens val je weer een keer op je bek. Dat houd je bescheiden.

Groet, Kees


Dat is het leuke van het vissen (op karper)
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

04-03-2010 11:25

Op een vijver put,madenbak voer je beter niet liggen er nog genoeg van vorig jaar weg te rotten.
Ik voer nu al 3 killo per dag op me stekken,wel stromende rivier die visjes verbruiken het gehele jaar door energie en help ze zelfs de winter door,pontje per dag.
In het warme gedeelte van t jaar loopt dit makkelijk op tot 6 killo per dag:op 2 stekken.
temp zegt in mijn geval weinig.:: 3 killo meer of minder.
m.f.g.der ronnie
breek me de slurf niet open
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

04-03-2010 16:54

K. van den Herik schreef:Door nu met aas met veel vet en hoge eiwit percentages te vissen vermoord je karpers.


Daarom liggen er ook her en der zoveel dode karpers aan de waterkant.....
Want je maakt mij niet wijs dat iedereen hier rekening mee houdt.