Nederlandse taal


Wiek Heck
Berichten: 197
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Uden (Nbr)

16-03-2003 23:52

Ik weet, dat dit niets met karpervissen te maken heeft, maar alles met dit board.
Het valt mij op, dat de Nederlandse schrijftaal, behoorlijk verkracht wordt op dit board. Als zgn. "ouwe lul" is het toch typisch, dat de 'jeugdige schrijvers'op dit board, veelal slecht Nederlands schrijven.
Als je oplet, dan zie je, dat de oudere schrijvers, over het algemeen, veel duidelijker en beter schrijven. Heeft dit te maken met algemene ontwikkeling of met de wijze van opleiding?
Soms is het geschrijf niet om aan te zien.
Je moet echt je best doen, om te kunnen lezen wat er allemaal staat of wat ze bedoelen.
Ik weet wel, dat er ook jongeren!! zijn, die
goed Nederlands schrijven en dat er ook genoeg ouderen zijn, die slecht Nederlands schrijven, maar over het algemeen zie je een tendens op dit board, dat er steeds slechter geschreven wordt.
Wat vinden jullie hiervan?

groetjes Wiek
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-03-2003 00:19

Wiek, heb je het over moderne afkortingen zoals 'van8', 'mss', 'idd' of echt over slecht taalgebruik?

Metzeeronduidelijekenslegtguspeldegroeten,

Sjoewurd :razz:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-03-2003 00:25

De constatering dat er slechter Nederlands op het board wordt geschreven dan "froegah" is nergens op gebaseerd beste man.
En wel omdat dit board te kort bestaat om een dergelijke vergelijking te kunnen trekken. Dit neemt echter niet weg dat er sowieso slecht wordt geschreven.

Ik durf zelfs te stellen dat er tegenwoordig verhoudingsgewijs over het algemeen beter Nederlands wordt geschreven dan "froegah" om de simpele reden dat de regels omtrent het verplicht volgen van onderwijs heden ten dage veel strenger worden geinterpreteerd en dus ten uitvoer worden gebracht.

Mede doordat een medium zoals internet er is worden we veel meer geconfronteerd met geschreven berichten uit alle lagen van de bevolking waardoor het e.e.a. veel meer opvalt.

Het feit dat het lijkt of oudere gebruikers de Nederlandse taal beter beheersen hier op het board wijt ik aan de minderheid die deze "oudere" gebruikers vertegewoordigen. Immers de meeste "ouderen" hebben de "aansluiting" gemist met de nieuwe media. Degenen die deze "aansluiting" niet hebben gemist zijn de "ouderen" met een wat betere opleiding in het verleden en zodoende het e.e.a. wat makkelijker "oppikken" m.i.
Kan dit ermee door Mr. Heck? Als het weer niet goed is zal u me het vast wel laten weten!
De groeten,

John de Zeveraar
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

17-03-2003 00:30

Ik voel mij als zeer-slecht-schrijvende-jongere behoorlijk aangesproken.

Ik weet da'k best onduidelijke posts kan doen. Verkeerde zinsopbouw en dergelijke.

Volgens mij komt dat vanzelf goed met de jaren.
Ik zie in mijn eigen schrijfgedrdag namelijk wel verschil met vorig jaar. Dat komt wel goed :smile:

Ik hoop dat deze post toch wel beetje leesbaar was (toch?)

MVG
Marvin
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

17-03-2003 00:54

Wiek,
Je hebt volkomen gelijk. Iedereen maakt wel eens tik- en/of taalfouten, maar er wordt vaak gezondigd tegen de meest elementaire regels van de Nederlandse taal, vaak afgedaan met:'Je begrijpt toch wat ik bedoel?' Het zal wel te maken hebben met de hedendaagse zap-cultuur, soundbites en oneliners... Men denkt nauwelijks na en knalt op het board wat er toevallig op komt borrelen.
Als de slordige schrijvers (die ook vaak slordige denkers zijn) even onnauwkeurig met hun vissen omgaan, hou ik mijn hart vast.
Overigens is dit probleem niet nieuw. Gerard Reve schreef ruim 30 jaar geleden al dat hij 'zelden een brief kreeg van iemand onder de dertig, die (de brief dus...) niet stijf stond van de taalfouten'.
Er is hoop: een 16-jarige jongen die in ieder geval de moeite neemt op jouw bericht te reageren. Het komt inderdaad wel goed met Marvin.

MVG

Peter
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

17-03-2003 01:18

Ik denk dat dat te maken heeft met de snelheid waarmee de jeugd typt op b.v. chatboxen zoals MSN of ICQ, daar komt het niet zo nauw met de schrijfvorm...ik persoonlijk vind het wel zo netjes om op een discussieboard zo goed mogelijke zinnen te plaatsen met komma's, hoofdletters enz.

De jeugd weet wel hoe het wel hoort, daar zit ik niet over in...of ze het hier tonen is een ander verhaal...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

17-03-2003 01:24

Ja,
maar ook volwassenen kunnen er wat van. Mijn vader begint ook al in plaats van wachten, w88 neer te zetten. En zo kom ik dit vaker tegen.
Het is idd de icq, msn , chatboxxen cultuur waarin we leven die de jongeren zo beroerd laat schrijven.
Mijn broertje van 10 hoor op school mooie zinnen te maken, maar al regelmatig hebben we gehoord dat hij 'ff' en 'w88' gebruikt in zijn schrift. Dat kan nooit goed zijn¿

En idd Henri, op een board als dit vind ik ook eigenlijk dat de jeugd mooie duidelijke zinnen moet maken. Ik heb mezelf nu ik er over nadenk al genoeg betrapt op dit forum op zeer onduidelijke posts. Blame on me!

Met gapende groet,
M. Honsbeek

Zo, en nu ga ik naar me bedje toe!
Wiek Heck
Berichten: 197
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Uden (Nbr)

17-03-2003 03:22

John, ik ben je vijand niet!!!!!
Reageer nu eens niet zo prikkelig.
Als jij iets schrijft, op het board of waar ook, dan kijk je, normaal gesproken, toch even na, wat en hoe je iets geschreven hebt.
Ik geloof best, dat het allemaal wel goed zal komen, maar als ik iets geschreven heb, dan kijk ik altijd even na, wat en hoe ik iets neergekalkt heb. Lijkt mij logisch. Ik denk, dat je dan al 90% van je fouten kan oplossen. Als je ziet, wat voor simpele fouten er soms staan, dan denk ik, dat dit niet gebeurt. Vooral leestekens zijn belangrijk om het leesbaar te maken.
Ik veronderstel, dat 99% van de boarders toch een voortgezette opleiding hebben of hebben gehad. Dus ik denk, dat je dan toch mag verwachten, dat er normaal ABN geschreven kan worden.

Sjoerd, ik heb het niet over de zgn. nieuwe taal, maar over gewoon ABN.

Marvin, perfecte reactie van jou!
Kijk nu, voor de gein, eens je postings na en kijk eens hoeveel "normale" fouten erin zitten. En dan valt het bij jou nog best mee.
Ik wil echt niet de schoolmeester uithangen, maar het valt me gewoon op.
Ik ben gewoon trots op de Nederlandse taal.
Er zal wel gedacht worden, J.C. wat een oude zeur. Maar het zij zo.
En dat allemaal omstreeks 03:00 uur.
Maar ja, als je nachtdienst hebt, dan moet je toch wat!

met corrigerende groet
Wiek
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-03-2003 09:59

????? Lekkkkker belangrijk??????

Tegenwoordig kan iedereen ook veel sneller schrijven zo ongeveer 110 of 140 aanslagen p/m (per minuut). Dus dan sluipt er wel eens een foutje in of is een dergelijke afkorting best wel handig.

Zo lang er geen mensen zijn die na een nieuwe posting ???? neer schrijven hebben ze vast begrepen wat er staat geschreven.

Misschien een extra spellingscontrole Button op de site???? Lijkt mij niet nodig. Gewoon lekker schrijven!!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-03-2003 10:42

Wiek,

Vooropgesteld dat ik inderdaad geprikkeld ben, constateer ik ook een paar onjuistheden in je posting.
Dan geld voor mij hier simpelweg de
regel "Wie de bal kaatst kan hem terugverwachten" niets meer, niets minder. Als de auteur geen Wiek Heck had geheten zou m'n reply er niet heel veel anders hebben uitgezien. Maar vijand......nou nee hoor!

Jordy,

Jij bent dus typisch de verpersoonlijking van iemand die inderdaad beter een hele hoop ???????????????? had kunnen neerflikkeren. Want zelfs van een, in dit geval ABN geschreven topic snap je zo te zien de ballen niet.
IDD lekker belangrijk dat we weten waar we het over hebben!!!!!!!!!!!! Een pretiche dach nog.
De goetten,

John
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-03-2003 12:45

Ik vind dat de postings hier op het forum nogal vaak onoverzichtelijk zijn, omdat er geen gebruik word gemaakt van leestekens. De onoverzichtelijkheid komt niet door het snelle typen wat de meeste jongeren hebben geleerd op MSN, cq ICQ en meer van dat soort programma's. En als je op een board als dit begrepen wil worden behoor je gewoon netjes (hoeft niet meteen bekakt te wezen) te typen zonder 'Chat Afkortingen'.

Het zijn gelukkig ook niet alleen de jongeren hier op Hét Forum die nogal onduidelijke postings posten. Want ik lees genoeg 'oudere' figuren die zonder punten, komma's, e.d. werken. Dit zorgt ervoor dat mensen de post 3x, mischien wel vaker, door moeten lezen voor ze het begrijpen.


Wiek,

Als je een Topic opent, moet je ook kritiek kunnen verwachten, of deze nou negatief of positief bedoeld is doet er dan niet toe.


Jordy,

Ik vind het ook zeer belangrijk dat we het over deze (mischien voor de verandering, serieuse) topic hebben. Als er onduidelijk geschreven word, zal het ook veel minder plezierig zijn om aan een discussie deel te nemen, vooral als je alles een paar keer moet na lezen voordat het tot je door dringt.

Met het plezier zal het allemaal wel los lopen, maar ik noem maar een voorbeeld.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2003-03-17 12:49 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-03-2003 12:52

ik heb ookregelmatig spel fouten en vooral typfouten in mijn postings om heel eerlijk te zijn komt dat omdat ik niet de deed neem(kan nemen) om alles door te lezen, maar zolang het duidelijk is wat ik bedoel vind ik het best...maar je hebt gelijk netjes is het niet!

mvg martijn
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-03-2003 13:24

[quote]
Op 2003-03-17 10:28, schreef Martijn Nederpel:
jeroen ...ik zou me gen zoregn makne om het model haak dat je krijgt mat dat krimkous het lijkt idd op een benthooh maar omdat het krimpkous is buigt het bij een dril recht waardoor je met een gewone haak zit te vissen!.
---------------------------------------------------------

Zoiets als dit vind jij dus best bedoel je Martijn?
Ik moet toegeven dat ik begrijp wat je met bovenstaande posting wilt zeggen. Maar om het voorzichtig te zeggen 'leest het niet echt prettig weg'.
Je wekt tenminste de indruk met een paar bokshandschoenen aan de slag te zijn geweest, aangezien de h op de meeste toetsenborden nou niet bepaald naast de k geplaatst is, om maar een voorbeeld te noemen. Wellicht ben je de Nederlandse taal niet echt machtig, niks om je voor te schamen vindt ik maar kom er wel gewoon voor uit. Het zou je sieren Martijn.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

17-03-2003 13:38

Ja inderdaad John,

het kan je ook enige status geven. Als je duidelijke en goed geformuleerde posts hebt die echt voor IEDEREEN duidelijk zijn, krijg je een beter aanzien (door mij in ieder geval).

Haha, en inderdaad, soms zie je de vreemste schrijffouten waarvan je denkt; 'hoe krijgen ze in hemelsnaam die letter midden in dat woord' om maar eens wat te noemen.

Met nu toch wel duidelijke groet,
M Honsbeek
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

17-03-2003 13:42

Beste mensen,
ik heb heel erg veel last van dislectie dus ik kan er weinig aan doen als er veel spellings fouten in mijn berichtene zijn.

groeten

kevin
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-03-2003 13:58

euh john..als ik een probleem had met de nederlandse taal ..wat zou ik dan doen op een hbo opleiding??? met tyoen heb ik meer problemen, hoewel ik geen bokshandschoenen aan heb heb ik wel es problemen met typen zeker als ik al een hele dag achter een toetsen bord zit. En tja tuurlijk staat het profesioneler als alles klopt, maar vergeet niet dat dit een discussie board is, en geen boek of tijdschrift

mvg martijn
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

17-03-2003 14:08

Maar zoals al is gezegd Martijn, je wordt het snel zat wanneer en constant schrijffouten in een post staan waardoor EN de post niet te begrijpen valt in sommige gevallen EN een post dient soms wel 3 keer doorgelezen te worden wil deze dan eindelijk duidelijk worden.
Dus, even je post doorlezen en foutjes verbeteren, kleine moeite, groot plezier!

Groet,
Marvin
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-03-2003 14:21

Euuuuh........jezelf te hoog inschatten of zo????? :wink:
Nee, sorry Martijn, maar zo komen je postings vaak wel over. Wellicht nog meer reden om wat zorgvuldiger met je post om te gaan. Tenzij je het werkelijk wel best vindt zoals je eerder aanhaalde.
Groet,

John
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-03-2003 14:46

ik zal heer eerlijk zijn john heel vaak vind ik het wel best, zeker omdat ik op het board zit voor mijn plezier en ontspanning, en ik begrijp best wel dat het soms moeilijk te lezen is, maar alé ik ben ook maar een mens!

mvg martijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-03-2003 14:47

oeps weer foutjuh! heel ipv heer!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

17-03-2003 14:53

Dus alleen de karpervissende jeugdige boardgebruikers beheersen de nederlandse taal niet perfect ???

Volgens mij zijn het net de volwassenen die vaker berichten typen, waarbij ik me afvraag, of het niet een ander inheems taaltje is.

Wees niet te snel met de wijzende vinger naar de jeugd, als het niet terecht is bijt ik hem eraf hoor :wink:

mvg
stefan
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-03-2003 14:55

Martijn,

ook voor dat soort foutjes, hebben ze de 'Edit' knop uitgevonden :roll:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-03-2003 14:59

????daar was ik om eerlijk te zijn niet echt van op de hoogte...ben nl niet echt een computermens
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

17-03-2003 15:07

Vaak leest het al heel wat makkelijker als er bijvoorbeeld een paar keer de Enter wordt gebruikt.
Dan leest het wat prettiger dan dat je opeens een hele bak tekst achter elkaar typt.

mvg
Robbert
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-03-2003 15:20

john? dat is pas onduidelijk ik snap er de balle van?
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...