Belangrijk!


Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

14-03-2003 15:54

Ik vind dat iedereen dit moet lezen mocht die persoon het nog niet gelezen en bekeken.
De site
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.nietindehaak.nl" target="_blank" class=bericht>http://www.nietindehaak.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.animalfreedom.nl/nietindehaak/waterpartijen/Hengelen_Dierenmishandeling.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.animalfreedom.nl/nietindehaak/waterpartijen/Hengelen_Dierenmishandeling.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->
(let op, de foto's kunnen een klein beetje schokkend zijn)
Ik weet het, de site is wat krom betreft vele standpunten, maar het laat je wel inzien dat je je t*ringzooi (sorry da'k het zo zeg) moet opruimen. En dan vooral lijnen. En ga ook niet op eenden mikken met je kunstaas enzo, ik moet toegeven dat ik dat vroeger wel heb gedaan, maar als je die site hebt bekeken dan weetje wat de gevolgen kunnen zijn net zoals wanneer je je lijn laat rondslingeren.
(en ja, de meeste van jullie zullen die allemaal wel weten, maar toch)

Vele punten op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.nietindehaak.nl" target="_blank" class=bericht>http://www.nietindehaak.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> kloppen niet of maar deels, dat weet ik, en ze zijn wel HEEL ERG anti-visser. Toch vind ik het belangrijk dat iedreen die site even bekijkt. Wat vinden jullie trouwens van de houding die die organisatie ten opzichte van sportvissers aanneemt? Begrijpelijk?

_________________
Wie het kleine niet eert...... is het grote niet waerd....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marvin Honsbeek op 2003-03-14 15:55 ]</font>
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

14-03-2003 20:02

Is al eens eerder behandeld (kon jij niet weten btw) :wink: :

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=1356&forum=43" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=1356&forum=43</a><!-- BBCode auto-link end -->


Feit blijft dat die lui alles doen om de sport kapot te maken. Terwijl er een klein deel van de (sport?)vissers debet aan zijn.
Vissie kump zo!
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

14-03-2003 20:06

Groot gelijk Marvin. Altijd maar naar een ander wijzen is makkelijk...
En al die jongetjes op deze site die zich afvragen wat 'ze tegen meerkoeten op hun stek moeten doen' en dan sommige antwoorden... De sportvisser staat er weer lekker op. En je dan nog afvragen hoe het komt dat een steeds groter deel van de bevolking het vissen wil verbieden.

Met opruimende groet,

Peter
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

14-03-2003 20:18

Toch knap dat dooie eendjes kunnen praten!!!!!

Ik ben het met jullie eens dat er meer moet worden opgeruimd. Soms kan je vanaf de overkant van het water al zien waar het meeste word gevist. Maar de feiten zijn wel errrrrrrrrrrruuuuuuuuuggggggggg overdreven.

mzzl patje
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

18-03-2003 22:14

Ja, die site gaat wel ver... Ik begrijp het langs ene kant wel dat er kritiek rijst op vissers...
of toch zogenaamde vissers, want iemand die welke rommel dan ook achterlaat op zen stek is geen visser maar een vandaal
Misschien is het dan wel aan ons, vissers, om onze wateren (en ook de oevers) afvalvrij te houden, afval van visgerief of wat dan ook... het is nu toch een kleine moeite om tijdens het vissen je stek, en misschien de directe omgeving wat proper te houden/maken
niet? dat is wat ik er van denk, anders zit je toch maar te niksen, en wat rommel verwijderen is toch zo gepiept?
Ik veroordeel niemand die het niet doet en ik wil niet de dikkenek of moraalridder uithangen, maar ik heb steeds een plastik zakje bij me om wat afval in te proppen...

mvg,
Jelle
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

18-03-2003 22:15

oh ja, nog iets, die rontgenfoto van die eend met een spinner in zen buik? Ja dag Jan!!! Nee, trukage tot en met!! die spinner graakt daar nooit, en dan nog...met de lijn er mooi naast?? pff...
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

18-03-2003 22:28

off topic.

ik las in de gelderlander (ochtendkrant gelderland) van vandaag dat het juist goed gaat met de hengelsport in nederland. er is veel jeugdige aanwas, vissen zou zelfs cool zijn. In dit artikel wordt verteld dat er een toename is van het aantal sportvissers, en dat er op dit moment van alle volwassen mannen in nederland er 1 op elke 7 minimaal 1 keer per jaar gaat hengelen.

wat ik hiermee wil zeggen is dat wij als sportvissers een enorme vuist KUNNEN maken. op onze luie reet afwachten tot anderen actie ondernemen is geen instelling, de enige oplossing die dat geeft is de oplossing (lees einde) van de hengelsport.

indien dit artikel nog online komt, zal ik de link zsm plaatsen


_________________
groetjes Da Fox







<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Vaags op 2003-03-18 22:36 ]</font>
HansPeter van Ee

18-03-2003 22:38

Kees

Ik vis echter langer dan vandaag, en de meeste organisaties die de belangen van de Nederlandse hengelsport de afgelopen 25 jaar hebben behartigd, hebben zichzelf al meerdere malen een bewijs van onvermogen opgespeld.

Hoeveel karpervissers zijn er geen lid van de KSN ?
De meerderheid.
En hoe zou dat nu komen ?

met pessimistische groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

18-03-2003 22:38

heb de link gevonden, krijg hem alleen niet aan de praat,

ga naar <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.gelderlander.nl" target="_blank" class=bericht>www.gelderlander.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> en zoek op trefwoord hengelsport.

het artikel heet 'Vissen plotseling vet, gaaf en cool' en is gepubliceerd op 18 maart.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

18-03-2003 22:44

Ja, die vuist kunnen we zeker maken. Althans dat zou je denken.

Maar er blijven altijd 'slechte' vissers bestaan die niet zo netjes met de natuur omgaan.
Daar valt nog heel weinig aan te doen. En daardoor blijft dit een punt waarvan de dierenbescherming kan profiteren en kan blijven doorzeiken over de hengelsport en sportvissers.

Dat sportvissen 'cool' is merk ik zeker in de hengelsport/dierenspeciaalzaak waar ik werk. Jeugdige vissertjes komen allemaal hun zakgeld uitgeven aan een dobber of maden, maar ook steeds meer en meer kunstaas.
Ik leg ze elke keer uit wanneer ons gesprekje op het kwijtraken van kunstaas komt (en dat gebeurd vaak) dat ze echt moeten proberen het kunstaas los te krijgen en anders op z'n minst wanneer dit kan het stuk lijn dat nog aan het kunstaas hangt zo kort mogelijk af te knippen.
Of dat ze bijvoorbeeld misschien ff in een boom kunnen klimmen wanneer hun kunstaas daarin vastzit. Ook vertel ik ze de doosjes die om het kunstaas zit in de prullenbak te gooien en niet aan de waterkant. Helaas zie ik dit nog te vaak gebeuren, al dan niet door de kinderen aan wie ik verteld heb het niet te doen. Ik denk van niet eerlijk gezegd, maar dat kan je ook nooit weten.

Ik denk dus dat we moeten beginnen bij de jeugd. En dan niet de jeugd die bij een hengelsportvereniging zit, maar ALLE vissende jeugd. Dit kun je denk het beste doen door OF: voorlichting op school waarbij natuurlijk naast het onderwerp: 'de vis' ook aandacht besteedt wordt aan de natuur aan de waterkant. OF: er kan voorlichting worden geven door personeel in hengelsport/dierenspeciaalzaken waarbij misschien ook foldertjes gebruikt kunnen worden?

Affijn, een beter milieu begint bij de jeugd zullen we maar zeggen.

Met voorlichtende groet,
M. Honsbeek
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

18-03-2003 22:50

Kees bedoelt deze tekst!

Vissen plotseling vet, gaaf en cool
Door ROB VAN DEURSEN


Je bent voor of tegen. Een middenweg bestaat niet. Je ziet de hengelsport als serieuze sportbeoefening, óf je ondersteunt de overtuiging dat vissen pure dierenmishandeling is. De Nederlandse jeugd heeft het vissen echter ontdekt. Als vet, cool of gaaf.



De echte vissers, die veel langs de wakerkant vertoeven, weten het al lang. Voor jongeren beneden de vijftien jaar betekent het ook geen nieuwtje meer. Maar menigeen verbaast zich oprecht als hij hoort dat het sportvissen tegenwoordig plotseling door de jeugd met modewoorden als vet, gaaf of cool wordt aangestipt.

Na de zomer van 2002 lieten cijfers zien dat het aantal jongeren dat vissen als hobby heeft, in korte tijd enorm is toegenomen. Uit een NIPO-onderzoek blijkt dat deze trend zich aandient in de leeftijdsgroep van 15- tot 24-jarigen. Naast het verrassende aantal van niet minder dan 134.000 vissende vrouwen in de Nederlandse binnenwateren, geeft het NIPO-onderzoek aan dat het peloton van vissende kinderen tussen 1994 en 1999 groeide van 322.000 tot 461.000, een toename met zo'n 43 procent. Een ontwikkeling die zich lijkt door te zetten. Tenminste dat valt op te maken uit de door de NNVS, de landelijke sportvissersorganisatie, verstrekte gegevens.

In totaal vissen jaarlijks zo'n 936.000 mannen van vijftien jaar en ouder. Dat komt neer op één op de zeven mannen in Nederland. Gemiddeld wordt de waterkant per jaar vijftien maal opgezocht. Daarmee loopt het aantal vistochtjes overigens behoorlijk terug, want in 1994 bezocht de verwoede sportvisser nog gemiddeld 21 keer per jaar zijn favoriete stek. De NVVS gaat er vanuit dat in totaal ongeveer anderhalf miljoen Nederlanders desgevraagd vissen als een van hun hobby's opgeven. Daarbij komt nog dat jaarlijks zo rond de 100.000 Duitsers, Belgen en Engelsen zich aan de Hollandse wateren neervleien om een vis te verschalken.

De sportvisserij wordt nog wel eens afgeschilderd als een tijdverdrijf voor wat oudere mannen uit de middenklasse of lagere sociale klasse. Plus mannen die zonder werk zitten en dus over een hoop vrije tijd beschikken. Niets blijkt echter minder waar. Vissen is weliswaar een echte volkssport, maar juist in de letterlijke betekenis van het woord. De jaarlijkse NIPO-onderzoeken tonen steeds opnieuw aan dat het een vorm van recreatiesport is die door alle lagen van de bevolking wordt beoefend.

De cijfers vormen haast een secure afspiegeling van de Nederlandse mannelijke bevolking, qua leeftijdsopbouw, welstand, opleiding en zo verder. De gemiddelde leeftijd van de sportvisser blijkt 42 jaar. Bijna 30 procent behoort tot de groep van 15- tot 24-jarigen en 9 procent is 65 jaar of ouder. Daarbij moet worden opgemerkt dat de groep van bijna een half miljoen sportvissertjes van onder de vijftien jaar buiten het NIPO-onderzoek viel.

Van de wel ondervraagde vissers blijkt 23 procent hoger onderwijs genoten te hebben, 47 procent bezocht middelbare scholen en 20 procent genoot alleen lager onderwijs. Ruim eenderde van het leger van sportvissers geeft aan behoorlijk of zeer welgesteld te zijn, terwijl nog geen 5 procent zegt rond te moeten komen van een lager inkomen.

In Vis & Watermagazine werd een onderverdeling in groepen gemaakt: 588.000 recreatievissers (43 procent), 460.000 jeugdvissers (34 procent) en 312.000 overige sportvissers (23 procent). Kijkend naar de verschillende diciplines wordt de volgende verdeling gemaakt: 126.000 karpervissers (9 procent), 72.000 snoekvissers (5 procent), 63.000 snoekbaarsvissers (5 procent) en 36.000 vliegvissers (3 procent). De rest vist op 'wat er voor de hengel komt'.

In het jaar 2000 werd in de gehele branche van de sportvisserij in Nederland een bedrag van 3.9 miljard euro gespendeerd. Tijdens de Visma 2003 krijgt de sportvisser de mogelijkheid om zich van de allerlaatste ontwikkelingen persoonlijk op de hoogte te stellen. Op zo'n beurs blijkt tevens waarom de hedendaagse jeugd zo enthousiast raakt voor de sportvisserij. Veelkleurig materiaal, speciaal ontwikkelde kleding en apart taalgebruik vormen de magneten die de jongeren moeten aantrekken. Hetgeen de afgelopen jaren dus meer dan lukte.

Opvallend op de Visma 2003 zal het groot aantal nieuwe molens van de merken Mitchell en Abu Garcia zijn. Wie regelmatig naar het programma van de Australische tv-visser Rex Hunt (bijna dagelijks rond 17.00 uur via Discovery) kijkt, weet dat de ontwikkeling van nieuw materiaal beslist niet stilstaat. Zo is daar de Mitchell 300X Gold, een tien maal edelstaal gelagerde werpmolen die wordt aangedreven door een messing wormwiel en die eveneens is voorzien van anti-reverse en anti-twist lijnrol. Voorop zit een multi-slip. En dan hebben we het hier niet over een of ander buitenmodel automobiel, maar dus over een doodeenvoudige werpmolen.

De liefhebbers van de snelst groeiende tak binnen de hengelsport, het vliegvissen, kunnen op de Visma 2003 hun harten ophalen. Van het merk Winston toont Peeters Hengelsport een serie van niet minder dan veertien nieuwe modellen. De afwerking van deze 'stokken' is bijzonder. Met titanium geadoniseerde reelhouders plus cocabola-hout.

In Ahoy' zal blijken dat het de sportvisser elk jaar weer een stukje makkelijker wordt gemaakt met nieuwe, handige snufjes. Zo is er de lipgripper, die het schepnet overbodig maakt. Of de linestipper, voor vissers die moeite hebben met het verwijderen en netjes opspoelen van het nylon.

Visma 2003 wordt van woensdag 26 tot en met zondag 30 maart in Ahoy' Rotterdam gehouden. Openingstijden: 11.00-17.00 uur, 19.00-22.30 uur. Op zaterdag en zondag van 10.00 tot 17.00 uur.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2003-03-18 22:53 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

18-03-2003 23:10

thanx johan.
groetjes Da Fox
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-03-2003 13:51

hoeveel karper vissers zijn er geen lid van de ksn???

ja ik ben er een van die geen lid is! Waarom zou ik? ik vind niet dat we ons als karper vissers moeten verenigen maar als sportvissers in zijn geheel, juist door het groepjes vormen is er verdeeldheid omdat somige dingen ons niet aangaan(levende aasvis) ik ben lid van ,ijn hengelsport vereniging en betaal geld voor een akte laat alsje blieft de nvvs een wat ballen tonen! dit is dé organisatie die voor alle vissers opkomt!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

19-03-2003 16:34

Als eerste een positief bericht,

van de week stond in de "metro" dat er een opruimdag was gehouden waar ook sportvissers hebben meegeholpen. Een klein berichtje maar wel op de tweede pagina en mischien is er weer wat meer draagvlak gecreerd voor de sportvissers.

Hebben jullie de argumentatie gelezen voor een verbod van het nachtvissen? Dat steekt toch wel goed in elkaar. we moeten oppassen dat we onze tegenstanders niet onderschatten...

De hengelsport krijgen ze nooit verboden maar het levend aas verbod is toch echt een 1-0 voor de DB. Een heleboel speldeprikjes bij elkaar doen best wel pijn.

Jeroen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-03-2003 17:00

Tja......dierenbescherming.

Soms zullen ze misschien best goede dingen
doen voor dieren, maar ik vind dat ze de
hele hengelsport in een verkeerd dag licht
zetten.
Wat die foto,s betreft op hun site, ik keur
het ook niet goed om nylon te laten slingeren, maar ik vind het allemaal wat te
overdreven. Ze doen voorkomen "in mijn ogen"
dat alle vissers zo zijn.....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-03-2003 18:10

Ow dit doet zeer als je deze fotos bekijkt shit zeg ik moest wel even slikkuh toen ik dit zag :sad:

met huilende groeten
kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-03-2003 18:24

Kevin,

Doe foto,s zagen er inderdaad niet mooi uit,
maar laat iedere visser rotzooi slingeren?

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-03-2003 18:35

Martijn,

Hengelsporters middels hun HSV aangesloten bij de NVVS: enkele honderdduizenden. Waarvan Karpervissers? minder 10%.

KSN is buitengewoonlid van de NVVS. Ze heeft evenals elke federatie stemrecht.

Een gemiddelde federatie heeft duizenden leden. De KSN? rond de 8 a 9 100. Wedden dat jou stem daar eerder gehoord wordt?

Maar allez. De KSN is NIET alleen een belangenclub oid. De KSN is enkele honderden gelijkgestemden, met toevallig dezelfde hobby, die een bald uitgeven, meetings organiseren.



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

19-03-2003 20:04

Vandaag weer 25 meter lijn van een ANDER opgeruimt aan een water waar ik vandaag voor het eerst kwam.
Best triest eigenlijk, allemaal eenden eromheen: eendje blijft hangen, eendje in paniek, eendje vast, eendje dood. Ja, dat zou zonde zijn.
Blijkbaar gebeurd het nog genoeg dat mensen hun lijn laten slingeren :sad: :cry:

Met huilende groet,
M. Honsbeek
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-03-2003 22:28

Benny,
Ik denk als je een beetje karpervisser bent dat je dan goed op je spullen past dus ook voor dit los slingerend gevaarte voor onze vrienden. Verder als ik aan het water loop en ik zie iets liggen dat gevaarlijk is voor de eende en andere dieren wat met vissen te maken heeft dat ruim ik meteen op! maar meestal zie je het niet ik denk dat vis lijn het gevaarlijkst van allemaal is omdat je dit niet ziet liggen dus dan blijft het liggen totdat er een vogel in verschrikt raakt :sad:

we kunnen als karpervissers niet meer doen dan goed opletten en wat we vinden veilig stellen voor de vogels en andere dieren meer kunnen we niet doen...

MVG
kevin
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-03-2003 10:23

klaas ik ben met je eens dat ik voor mijn belangen als karpervisser het best aangeloten kan zijn bij de ksn, maar het probleem waar deze topic over gaat betreft alle sportvissers, en ik ben van mening dat door het opdelen van de hele groep(alle sportvissers) in kleine groepen (karper, vlieg,roof,wedstrijd) uiteindelijk in ons nadeel gaat werken.

mvg martijn
jan witter

20-03-2003 10:40

Vraagje aan Hans-Peter van Ee

Waarom is dat dan dat de meeste karpervissers geen lid zijn van de Ksn.. Maakt dat een betere Karpervisser van je dan ???
Leg jij dat mij eens uit..??

Met vragende groet
jan witter

20-03-2003 10:53

Klaas

Ik wist niet dat jij aan zieltjes winnen deed...

En ik hoop niet dat je de illusie hebt dat men door een lidmaatschap aan de ksn politiek iets zou kunnen veranderen, wat niet weg neemt dat ik het wel belangrijk vind (als was het alleen maar om je stem te horen)(maar de politiek weet al jaren niet meer wat er leeft bij het volk) dat je lid zou moeten zijn van de ksn, maar ik denk dat de meeste lid zijn om hele andere redenen dan om de eventuele (politieke aspecten om dingen te veranderen van de ksn) en als je dat echt denkt,dan denk ik dat je met een plaatje voor je hoofd loopt.

En dat is niet beledigend bedoelt, maar dit is mijn mening.....
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-03-2003 13:55

Jan,

Mijn mening is dat je geen flauw idee hebt waar de KSN de laatste jaren mee bezig is geweest. De meeste leden zullen inderdaad lid zijn vanwege het sociale aspect of het boekje maar dat neemt niet weg dat veel leden zich kunnen vinden in het behartigen van ons aller belangen.

Tevens zijn we sinds dit jaar, net als de verenigde vlieg- en snoekvissers, lid van de NVVS en hebben we dus stemrecht over het beleid. De NVVS is wel degelijk een belangrijke spreekbuis richting de politiek, ook voor ons. Niet gezegd dat het makkelijk is om mensen en instanties naar je te laten luisteren, maar nooit geschoten is altijd 100% mis.

Ik vind het belangrijk dat wij karpervissers ons wat meer verenigen want aan verschillende kanten wordt er aan onze stoelpoten gezaagd. Deze jongen wil in ieder geval kunnen vissen zo lang als hij leeft en wil daar voor knokken. En jij?

Groeten,

Mark
jan witter

20-03-2003 15:10

Beste Mark

Ik denk dat het beter als je mijn stukje nog eens leest.

Want waar schrijf ik dat het geen goed idee zou zijn om geen lid van de ksn te worden ???

En waar heb ik het over de Nvvs gehad ???

Maar ik ben het met je eens dat ik inderdaad geen flauw benul heb wat de Ksn voor de karpervisserij de laatste jaren politiek zou hebben veranderd als jij dat wel weet zou ik dat graag van je horen...?