Voeren zin of onzin


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-02-2010 23:19

Dit onderwerp zal ongetwijfeld al veel vaker op het forum hebben gestaan, maar omdat ik nog relatief nieuw ben op het forum en het voor de meeste karpervissers een belangrijk onderdeel van hun visserij is (zo niet het belangrijkste), wat zijn nou eigenlijk de achterliggende gedachtes om te gaan voorvoeren (de hoofdgedachte is natuurlijk heel simpel, het waarom).

Ik zal ze eens op een rijtje zetten (en ongetwijfeld zal ik er wel een aantal vergeten) en of ze (in mijn ogen) al of niet kloppen:

Aasgewenning: hier geloof ik dus niet in en ik kan dit ook wel met een voorbeeld staven. Ik ben in de gelukkige omstandigheid om een eigen (test)vijver (van 0,3 ha) tot mijn beschikking te hebben. Hierin zwemmen zo’n 20 karpers, waar niet op gevist wordt. Begin december (vlak voor de vorstinval) waren ze nog dagelijks op het ondiepe stuk te zien. Ik heb toen wat bollen en ander voer tussen de karpers gegooid en alles werd direct opgegeten en dat door vissen die nog nooit een boilie hadden gezien!

Karpers vasthouden op een bepaalde stek: dit onderwerp hoort eigenlijk meer bij voeren, dan bij voorvoeren. Voor een korte periode (bij voldoende voeren en de aanwezigheid van karpers) is dit volgens mij wel mogelijk, maar bij lange voercampagnes werkt het denk ik niet, dus je kunt je afvragen, heeft een lange voercampagne zin!

Karpers laten wennen aan een stek: op de stek ligt vaak voer, dus ga ik daar regelmatig even kijken. hier geloof ik wel in en dit is volgens mij de hoofdreden voor het succes (de karpers sneller vangen) van een voerstek.

Vertrouwen: ik wordt op dat voedsel (die bollen) niet gehaakt. Ik geloof niet in aasdressuur, een goed aas blijft een goed aas en de karper zal dit blijven eten. Voor mij is een goed aas, een aas waar alles inzit (b.v. qua voedingswaarde voor de tijd van het jaar) en wat de karper ook nog lekker vindt.

Afromen
: of je werkelijk de grotere vissen kunt uitselecteren weet ik niet, maar een voerstek werkt in het begin natuurlijk wel het best, dus als je de eerste sessie(s) niks vangt kun je maar beter verkassen.

Het vertrouwen van de karpervisser zelf: volgens mij de belangrijkste reden voor veel vissers om te gaan voorvoeren. Hier worden volgens mij ook de meeste fouten gemaakt, het meer is nooit vol en er moet beslist een hele emmer in (een ander doet het ook), ook bij ongunstige omstandigheden, want als ik niet voorvoer vang ik waarschijnlijk niks. Dit zegt natuurlijk het meest over de vissers zelf!

Ik vind die P.l. emmers trouwens wel mooi, krijg je die gratis?

Als je bovenstaande bekijkt, kun je je natuurlijk afvragen, moet ik altijd voorvoeren om mijn vissen te vangen. Als je b.v. het hele jaar op hetzelfde water vist, waar ook door anderen gevist en gevoerd wordt heeft het m.i. totaal geen zin.

Natuurlijk spelen nog veel meer factoren een rol, b.v. afgesloten of open water, het seizoen, watertemperatuur etc. maar daar kan je wel een boek over volschrijven.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Hilco
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

11-02-2010 01:33

is al weer een tijd geleden dat ik ergens op heb gereageerd dus het kan zijn dat ik nog even warm moet lopen...

aasgewenning... of wel het wennen aan aas??? of toch niet,....
dit is eigenlijk niet het juiste woord ervoor.
wat ermee wordt bedoeld is dat vissen die meerdere malen zijn gehaakt en schrik hebben gekregen van boilies oid met minder argwaan weer boilies gaan eten.
dus door meerdere malen te voeren en NIET te vissen de karpers de illusie krijgen dat het weer veilig is om die mooie ronde balletjes te gaan knagen.
zet als je de karpers met rust wil laten bij het volgende koekhapwedstrijdje maar eens 220 op de koeken......kijken of ze de volgende keer ook nog zo gretig zijn.

karpers vasthouden op een stek is ook zoiets.
denk niet dat ze met hun muilen open liggen te wachten tot er weer voer uit het plafond komt.
dat ze in de buurt blijven hangen na een langere periode van voeren dat kan dan weer wel.
hoe vaker je gaat voeren hoe langer ze in de buurt zullen blijven.
verzuim je enkele malen te voeren( te duur, te ver rijden, regen ,sneeuw of wat je nog meer kan verzinnen) moet je niet klagen als je vismaat (die wel 3 keer per week zijn rondes heeft gemaakt) 500 meter verder zit je nodig heeft voor foto's te maken.

aasdressuur geloof ik zelf wel in maar dit heeft niks te maken met de kwaliteit van je boilie
maar meer in de hoeveellheid waarmee er gevist wordt.
goed aas blijft een goed aas das waar.
....tis maar net waar je de 220 op zet....de droge koek die al 3 weken open ligt of de koek die net uit de oven komt.

dat ik voorvoer heeft absoluut niks te maken dat ik bang zou zijn niks te vangen...het blijft vissen namelijk en geen vangen.
dat is ook de charme van het vissen....nooit weten wat er gaat gebeuren
als ik zou kunnen voorspellen wat ik ging vangen ,...kap ik er mee en hang ik alles voorgoed aan de wilgen.
door te voeren vergroot ik de kans om vis te vangen,... maar een blank is nooit uitgesloten.

wie ze op de kant legt heeft gelijk. :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-02-2010 02:46

Lange periode van voeren heeft absoluut in mijn inzien zeker wel nut! Niet dat ik elke sessie de zelfde vissen vang of elke keer de zelfde hoeveelheden,maar de vis blijft wel in de buurt en vergroot iedere sessie die je maakt wel kans op een vis. Blanken zit er ook zekers wel bij,maar bij mijn komt dat na een lange periode voorvoeren en erop vissen gelijk op aasdressuur zoniet stek dressuur of het afgeroomd van je stek.

Aaswenning geloof ik zelf niet zo in,een beetje bol vangt altijd wel vis,ik heb ook wel eens tijden gehad dat ik met 4 verschillende bollen voerde en ermee ging vissen en ik ze gewoon op elke soort ving. Heus zal er wel eens een periode zijn waarop je karper beter vangt op die soort dan een andere soort,maar dat is meer de lust waarop de karper aast in zo zijn periode's dan weer zoetiger dan weer minder zoetig tot visachtig of vleesachtig voer.

Vertrouwen van de karpervisser zelf: Tja iedereen wekt bij zijn eigen enig vertrouwen op op zijn/haar stek,is het niet met voeren is het wel met stekkeuze en omgeving van de stek! Zelf zie ik ook vaak genoeg dat er mensen zijn die zo ontzettend veel voeren en denken dat het dan wel goed zit met de beoogde stek,en er met alle vertouwen hun hengels op leggen,en dan later zich afvragen waarom vang ik niks. Andere keren zijn er ook zat voorbeelden dat er veel zijn die heel veel voeren en juist wel hun succes hiermee uithalen,ikzelf ben er ook 1 van die graag van veel voeren houd,maar denk wel na voordat ik ergens gaat voeren want niet elk water kan zoveel voer aan,ligt aan de populatie vis die erin zit karper/brasem. Maargoed het klopt wel dat de meeste veel voeren om hun eigen vertrouwen te winnen op hun stek. Ik haal graag genoeg ook mijn vertrouwen op uit een stek door de keuze van waar de stek zich bevind,en of ik er vis zie rollen/springen.Ook wek ik vertrouwen op in welke positie mijn stek zich bevind,(Natuur/schoon/rustig).

Maargoed als je vangt ben je de winnaar
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-02-2010 13:40

Hilco Meijer schreef:Aasgewenning: hier geloof ik dus niet in en ik kan dit ook wel met een voorbeeld staven. Ik ben in de gelukkige omstandigheid om een eigen (test)vijver (van 0,3 ha) tot mijn beschikking te hebben. Hierin zwemmen zo’n 20 karpers, waar niet op gevist wordt. Begin december (vlak voor de vorstinval) waren ze nog dagelijks op het ondiepe stuk te zien. Ik heb toen wat bollen en ander voer tussen de karpers gegooid en alles werd direct opgegeten en dat door vissen die nog nooit een boilie hadden gezien!


Is dat juist ook geen aasgewenning? Ik ken de situatie niet maar volgens mij weten die vissen gewoon dat als er iets in het water plonst dat het vreten is. Als ik thuis in de vijver een steen of bierdop in het water smijt beginnen de vissen ook te zwemmen en duiken ze er ook gelijk achteraan. Ook al hebben ze nog nooit een bierdop gezien. Ze zijn gewend dat ze op die manier aan eten kunnen komen. Gewenning en herkenning zijn ook nog 2 verschillende dingen...

Hilco Meijer schreef:Vertrouwen: ik wordt op dat voedsel (die bollen) niet gehaakt. Ik geloof niet in aasdressuur, een goed aas blijft een goed aas en de karper zal dit blijven eten. Voor mij is een goed aas, een aas waar alles inzit (b.v. qua voedingswaarde voor de tijd van het jaar) en wat de karper ook nog lekker vindt.


Ik geloof wel in aasdressuur. Waarom vangen anders afwijkende aassoorten opeens erg goed op drukbeviste wateren? Ik ging bijvoorbeeld echt een veelvoud vangen toen ik op een druk bevist putje met vierkante boilies aan de slag ging. Of toen er voor het eerst met frolic gevist werd daar. Liep als een trein. Frolic zal na jaren lang veel gebruikt te zijn op dat water echt geen brokken meer maken. Een enkele vis vang je er nog wel mee. Dat zijn vaak dezelfde vissen die zich op allerlei aassoorten makkelijk laten vangen. Ik ben van mening dat je het allerbeste aas qua samenstelling en attractiviteit ook net zo goed kapot kunt vissen als er maar heel veel mee gevist wordt en veel vissen op gehaakt worden. Vooral als de smaak, vorm en kleur erg herkenbaar zijn. Net zoals bij die mooie ronde frolics. Zo'n beest reageert gewoon op situaties en ervaringen. Zo gaan ze denk ik bepaalde stekken, situaties (lijnen in water, plons van lood, voertapijt op de bodem, lawaai-trillingen) of aassoorten (ronde balletjes, knalgele mais) voorzichtig benaderen of compelet mijden door hun "nare ervaringen" ermee in het verleden. De associatie met gevaar. De ene karper laat zich 10x op dezelfde wijze vangen en een ander is veel sneller achterdochtig.
Juist door voeren, met name verspreid en langdurig, wek je (weer) vertrouwen op in het aas omdat de vissen er vrijuit van kunnen eten zonder geprikt te worden. Ik denk dat dat een belangrijk argument kan zijn om te voeren.

Ik ben het met je eens dat veel mensen maar voeren "omdat het hoort" of zoals je zelf ook zegt voor het vertrouwen. Het echt vasthouden van karper op een stek lijkt me overschat. Je moet wilde dieren wel heel erg intensief trainen willen ze al liggen wachten op je voer! Maar door herhaling (voorvoeren dus) "leren" ze wel dat op een bepaalde plek iets te halen valt.... en dat het veilig is om op te eten. Niet zomaar klakkeloos voeren, maar nadenken waarom, hoe(lang) en hoeveel is belangrijk.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-02-2010 15:37

Ik voer om de volgende dingen te bereiken:

Aasgewenning en stekherkenning: Ik voer meestal een strook van 100m redelijk verspreid, ik vis ook altijd op dit stuk. ik vis eigenlijk bijna niet op andere stekken, dus weet niet of ik echt aan aasgewenning doe, al denk ik dat ik na een lange periode van voeren een andere stek op hetzelfde water sneller opgestart krijg dan de eerste stek. Maar omdat het water zo weinig bevist word is het niet nodig om meerdere voerstekken aan te voeren en vang ik bijna alles wel op 1 stek.

Vertrouwen: voornamelijk voor mijzelf, als ik zie dat de bollen netjes opgegeten worden en ik mijn vissen vang dan geeft dat veel vertrouwen om op deze manier door te gaan.

Vasthouden op de stek: ik probeer het wel maar weet uit ervaring dat dit niet altijd lukt, dat de vissen vaken terug zullen komen ben ik wel zeker van. Zoals Roelof Schut mooi schetste op onze karperavond. Geef een hond een hand vol brokken op 10cm2 en hij vreet het op en gaat niet verder opzoek. strooi die hand goed uit over een groot oppervlak en die hond is uren aan het zoeken, elk brokje dat die vind is een beloning en geeft hem vertrouwen om opnieuw te zoeken naar een volgend brokje. ik denk dat je dit met karpers ook wel kunt vergelijken, voer je compact dan kan de vis zo weg zijn, maar voer je over 2000 vierkante meter dan hou je ze wel even bezig.

Afromen doe ik zeker aan, ik vis korte sessies van hooguit 15-16 uur en daarna krijgt de stek een week en soms 2 weken rust, ik voer dan mooi door. ik weet bijna zeker dat als je vaak op 1 stek vist je last krijgt van stek dressuur, ik vis daarom liever iets minder op een stek zodat ik langer door kan vangen dan veel vissen en iets meer vangen met de kans dat het stil valt na enkele weken.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

12-02-2010 15:50

Remko Oude Elferink schreef:Afromen doe ik zeker aan, ik vis korte sessies van hooguit 15-16 uur en daarna krijgt de stek een week en soms 2 weken rust, ik voer dan mooi door. ik weet bijna zeker dat als je vaak op 1 stek vist je last krijgt van stek dressuur, ik vis daarom liever iets minder op een stek zodat ik langer door kan vangen dan veel vissen en iets meer vangen met de kans dat het stil valt na enkele weken.


Enerzijds zou je in theorie reeds 14dgx3vissen kunnen achterliggen, anderzijds is het nog steeds geen zekerheid dat ze er dan alsnog uitkomen en de kans dat 't stil valt na enkele weken bestaat ook nog steeds. Maar ik begrijp WEL de bedoeling. En je moet er nog eens 1000% zeker van zijn dat je de stek niet deelt met wie dan ook. En nog steeds is jouw stelling (en uiteraard de mijne) slechts THEORIE. Dat dan weer wel.
Voeren om een stek te "creeeren" ja. Voeren om ooit eens.... NEE
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-02-2010 16:32

Rene,

Mijn ervaring afgelopen najaar was na 7 weken voeren/vissen het volgende:

Week 1 1 vissen
Week 2 2 vissen
Week 3 1 vissen
Week 4 3 vissen
Week 5 6 vissen
Week 6 5 vissen
Week 7 7 vissen

Ik kan maar 1x per week een nachtje, en voer 2x door de weeks en na het vissen het restant.
ik zie een duidelijk stijgende lijn qua vangsten en de drang om meer te vissen was er wel, maar rust op de stek is ook heel belangrijk en ik was zeer tevreden met deze vissen, zeker omdat het gewicht gemiddeld boven de 20p lag.

Gr. Remko
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-02-2010 00:23

Bedankt voor jullie (weldoordachte) bijdragen.

Nog een paar kanttekeningen van mijn kant.

Wat ik in dit geval (voorvoeren) bedoel met aasgewenning, is de introductie van een nieuw aas (door de karpervisser), met als bedoeling de karper te laten wennen aan dat aas, want wat de boer niet kent, dat eet hij misschien niet!
Volgens mij is dit voor veel vissers wel een achterliggende gedachte om te gaan voorvoeren.
Waarom lees je anders zo vaak op websites van veel aasfirma’s, dit is een bol met een uitstekende instant werking, net alsof sommige bollen dit niet hebben.
We weten ondertussen zo veel over de smaakvoorkeuren van de vissen, dat elke “goede” bol in dat opzicht niet geïntroduceerd hoeft te worden, want die hebben allemaal natuurlijk een uitstekende instant werking.
Ik heb het voorbeeld van “mijn” vijver genoemd, omdat deze vissen nooit gevoerd worden.

Je leest soms wel eens over voercampagnes (door bepaalde vissers), van vier weken en soms nog langer. Na deze lange periode gaan we oogsten en vissen het water helemaal leeg.
Vang je dan echt meer?
Misschien zitten de karpers wel op de stek van een andere karpervisser die het desbetreffende water veel beter kent en precies weet wat ie doet.

Volgens Rick, vingen afwijkende aassoorten (qua vorm) opeens erg goed op drukbeviste wateren?

Lag dat aan de vorm? Misschien was het wel een heel ander aas, in een andere periode van het jaar, waarin de vissen veel beter aasden.
Ben ik overigens zeer benieuwd naar, of dat zo was.

Is dat beest nou echt zo dom?

Wat bekend is dat karperachtigen minder afhankelijk zijn van zicht dan andere vissen. Waarom? Omdat hun chemoreceptie zo sterk ontwikkeld is! Hij heeft zijn ogen eigenlijk helemaal niet nodig om voedsel te vinden, als dat wel zo was zouden we natuurlijk b.v. in het donker nooit meer een vis vangen!
Als hij aast (op een voerstek, ook overdag) doet hij dat dan op zicht of door chemoreceptie?

Dat is natuurlijk een zeer interessante vraag!!

Ik weet het antwoord niet, maar qua logica neig ik naar het laatste.
Als dat waar is en aasdressuur bestaat, dan kunnen we beter regelmatig de smaak van onze bollen veranderen dan de vorm.

Laatste nieuws, we hebben goud!!! Uiteraard was daar weer een Fries voor nodig!!!

Sven the mann!!!

Kunnen we weer lekker een feestje bouwen!!!

Ik drink Holger, € 4,25 per krat, (17,7 Eurocent per flesje) misschien een idee voor Zwolle ?

Groet,

Hilco
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-02-2010 00:36

Remco deed je dit op een plas of op een kanaal??

gr, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-02-2010 20:20

zin :D
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

15-02-2010 08:13

Fred Hazenbroek schreef:Remco deed je dit op een plas of op een kanaal??

gr, Fred


Geen van beide, een kleine rivier.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-02-2010 08:38

Wat betreft die vangsten op afwijkende vormen. Ik heb met vierkante boilies en cilinders op drukbeviste wateren aanmerkelijk beter gevangen. Ik gebruikte hiervoor gewoon standaarboiliemixen. Niks radicaal anders. Bij de vierkantjes heb ik op een gegeven moment de grove structuur van de mix (birdfood, grove polenta) wel aangepast, omdat ze teveel uit elkaar vielen. Is namelijk niet leuk om een hele nacht met de lege hair te vissen. Verder gewoon dezelfde mix als anders. Dus puur de vorm die afwijkend is. Heb ook vaak net dat visje extra gevangen door gewoon 2 halve boilies op de hair te doen.
Particles zijn natuurlijk ook afwijkende aassoorten qua vorm ten opziche van het ronde bolletje. En qua smaak/samenstelling natuurlijk ook. Dus daar zit het hem inderdaad niet alleen in de vorm.
Plaats reactie