RED DE KARPERS


Plaats reactie
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

12-02-2010 10:26

heren helaas was ik er niet gisteren maar goed bezig geweest jullie zo te lezen,maar idd ben ik benieuwd wat ze gaan doen met de vissen(karpers) die ze uit die wateren halen???
kijk ik ben :D misschien een leek :o maar ik zou zeggen aangezien ze voorloppig alleen maar vijvers en putjes gaan leeghalen en beginnen in delft en omstreken.
dan zou ik zeggen zet ze op de delftse schie weer uit dan en ja nu hoor ik al onze hersens kraken maar als er een paar vissen ziek zijn of virussen hebben dan komt het ook niet goed!!
ja idd het blijft link of ze moeten eerst allemaal nagekeken worden haha(dat gaat ze geld kosten) dan beginnen ze er misschien niet eens meer aan!!
maar kijk ik neem aan dat ze die vissen niet af mogen maken :evil: :evil: anders denk ik dat we er zeker weer heen moeten gaan met veel man op de beruchte dag van het zegenen!!
maarrrr nogmaals als ze de vis nu gewoon uitzetten op grote kanalen en rivieren dan kan de vis zichzelf verdelen over heel nederland toch?? :D
want om maar een voorbeeld te nemen gooi je ze in de delfse schie een aantal vissen gaat linksaf richting r-dam komt in de coolhaven ,nieuwe maas,oude maas enz. enz. terecht gaan ze rechtsaf gaan ze richting den haag enz. enz. richting leiden kanalen en rivier richting noord- holland :D
uitspraak van louis van gaal:(ben ik nou zo slim of zijn ze bij het waterschap enz. enz. nou zo DOM!!)heel simpel de vis moet gewoon verdeeld worden over alleen maar de grotere kanalen en rivieren,rivierendelta zo kunnen ze zelfs naar de rijn richting duitsland klaar is KEES :D
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-02-2010 10:27

Nieuwkamer R., R. van den Boomen, K. van den
Herik en E. Rijsdijk (2006). Bestrijding van de
eutrofiëring in de zuidelijke randmeren.
H2O nr. 11, pag. 29-32.???????

-----------------------------------
In de rapporten die uitgebracht zijn door (deskundige) komt men niet verder dan het inschatte en aanname van zaken.
Kijk je naar de lijst nadelen die er aan ABB verbonden zijn. Dan kom je zaken tegen die je op veel stadswateren zoals bij ons aantref:
1) Algenbloei gedurende en langere periode
2) Flabvorming
3) Periodieke zuurstofloosheid en eventuele vissterfte;
4) Toename van nutriëntenbelasting
5) Giga plantengroei waardoor kranswieren weinig kans hebben
6) Versnelde slibvorming waardoor het baggeren veel eerder zal moeten plaats vinden.
7) De wind al in staat is voor sediment vorming (omwoelen) te zorgen. Hier tref je water aan wat het gehele jaar bruin tot zwart is en de visstand tot 0% gereduceerd is.
8. Doelstellingen KRW in betrekking tot vissoorten en jaar opbouw niet gehaald worden.

Gaat naar mijn mening wat we op veel plaatsen aantreffen om een korte termijn visie. De goedkoopste schijnoplossing heeft helaas weer de voorkeur.

Peter
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

12-02-2010 11:56

Nou dat gaat allemaal weer lekker.
Iemand nog iedeen?
mischien een 2e bijeenkomt organiseren met meer tijd vooor vragen en argumenten.
En betreft de verkiezingen wat moeten de politieke partijen hier aan doen?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-02-2010 12:11

Zoals je al kon lezen is het al een feit dat deze proef doorgaat.

Echter, wij moesten allemaal als vissers stemmen op water natuurlijk, en dan wel op de sportvissers die daarin zitting namen.
Wellicht hun op de feiten wijzen, want anders geen herkiezing op de zittende sportvissers volgende verkiezing ?
Tis een druppel op een hete plaat, maar elke druppel van ons is er 1.

Ray
Jeroen Mandemakers
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-09-2009 22:27

12-02-2010 12:20

Zoals Peter al aangeeft lijkt het erop dat er voor een schijnoplossing wordt gekozen. Al willen wij niet dat deze schijnoplossing uitgevoerd wordt zal er wel een goed alternatief aangedragen moeten worden.

Maw: wat is een échte (duurzame) oplossing?

Het probleem bij de bron aanpakken? Is dat de eutrofiëring terug dringen? Maar is dat realistisch?

Jeroen
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

12-02-2010 12:37

Wat is verdomme dan ook het nut van helder water?.Ik ken een water in de omgeving van Maarsen daar zwemmen net zoveel brasems in als in de veacht zelf.En er zwemmen ook een aantal zeelten en karpers.En daar is het glas helder.

Dus wat is het NUT!!!

echt typisch nederland weer hoor we willen helder water :roll: boehoe

laat ze lekker de ************* krijgen

visgroeten sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

12-02-2010 13:26

Na de afvissingen kunnen we de proef wel een handje helpen hoor met de visstand.
Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste visstand van het land.......
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

12-02-2010 13:27

Na de afvissingen kunnen we de proef wel een handje helpen hoor met de visstand.
Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste visstand van het land.......
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

12-02-2010 13:46

Even een vraagje, maar kunnen we geen petitie tekenen ofzo?
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

12-02-2010 13:49

Gisteravond ook geweest, de sprekers zullen best wel een goed en gedegen opleiding genoten hebben, maar waarschijnlijk nog geen zelf praktijkervaring opgedaan.
Er werd verwezen naar eerder gedane projecten, maar die werden zo weerlegt vanuit de zaal.

Om een quote van Van der Gijp te gebruiken, deze beste mensen hadden geen plaat voor hun kop, maar wel 3 appartementen voor hun kop.

Tevens een propaganda folder van hun meegenomen, en ik moet zeggen daar hebben ze flink (geld) hun best opgedaan.
Waar halen ze het geld vandaan ? Lees ik net dit op de Telegraaf en werd het me duidelijk :

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6017 ... tml?p=13,1

Van ons dus . . .
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

12-02-2010 13:56

ja een petitie dat moet er komen.
zullen ze er nog eens achter komen hoe blij we er mee zijn.
Ik snap ook niet waarom ze helder water willen.
Alsof er op de bodem zoveel te zien is?
was is het nut ervan is dat ook nog verteld?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-02-2010 13:58

Kader richtlijn water

lees voer :D
http://www.kaderrichtlijnwater.nl/
piet vliet

12-02-2010 14:26

plas in rotterdam? was dat niet de bergse plas?daar is gebaggerd ,zand gestort,afgevist. (leeggevist)?
Laatst gewijzigd door piet vliet op 12-02-2010 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

12-02-2010 15:01

Als ze hier maar wegblijven :evil:
Laatst gewijzigd door wouter mer op 12-02-2010 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

12-02-2010 15:15

Niet zo beginnen nou weer wat we allemaal wel niet en wel zullen doen als we het zien.

Mocht ik het zien bel ik de dierenbescherming maar ofzo?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

12-02-2010 15:53

Vissen worden afgevoerd in watertanks, wat er daarna meegebeurt, de vis krijgt een nieuwe bestemming of het wordt verkocht als pootivs. (is gisteravond verteld)

Echter in één van de pfd'jes (beheerdersnetwerken.nl) die ik tegen kwam binnen dit topic, werd er geschreven :

"... de gevangen vis een nuttige bestemming krijgt (menselijke consumptie,voedervis in dierentuinen en vogelparken etc.),..."

Of ze dit ook met dit experiment gaan doen, je ne sais pas.
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

12-02-2010 17:03

Hallo,

Ik vond dat de ecoloogjes heel vaag deden.
Zowel over locatie,het nut ervan .. alles eigenlijk.
Het was wel leuk om te zien dat er 5 ecoloogjes waren , 2 buurtbewoners die ik overigens nog nooit heb gezien in m'n wijk
en 40-50 karpervissers...

Waardelooos dat hoogheemraadschap,

Met een groet

Taco van der Veen
Gebruikersavatar
bjorn larsen
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-01-2006 17:23

12-02-2010 17:04

Ik ben gisteravond ook geweest als vertegenwoordiger van de leden van de KSN Regio Den Haag..

Achtergrond:
Wat gister bleek uit de opkomst en de reacties van de bewoners rondom de testgebieden is dat de omwonende helemaal niet gevaagd hebben om helderder water. Het afvissen van water om het helderder te maken is een korte termijn aanpak (de vis massa hersteld zich binnen enkele jaren en ze zijn niks opgeschoten). Het werkelijke probleem zit hem in de bodem. Deze is veelal verontreinigd (door geheel nederland eigenlijk). Fosfaten in de bodem die weer blauwalg voeden worden door bodemwoelende vissen in het water verspreid. Het probleem zit hem niet in de vissen maar in de verontreinigde bodem. Het afvissen van bodemwoelende vis is goedkoper dan het uitbaggeren van de sloten en kanalen en het verwerken van het verontreinigde slib. Het baggeren van water is een van de kerntaken van de waterschappen die zij jaren lang verwaarloosd heeft. Nu worden ze door de KRW gedwongen resultaat te overleggen en zijn ze naarstig op zoek naar een goedkope manier om snel resultaat te kunnen laten zien.

Gevolgen:
Wat gisteravond bleek is dat vanuit commerciele partijen veel gelobyd is om afvissing als goede opllosing voor het helder maken van water te doen voorkomen. Het gevaar zit hem in het feit dat in het overall plan van de waterschappen staat dat als pilot projecten als deze succesvol blijken. Afvissing van water kan worden toegpast op 75% van alle wateren in NL om het water helder te maken.
Wat is nu in Delftland het geval, het waterschap en de betrokken partijen hebben drie wateren geselecteerd waarbij ze op voorhand al weten dat het water helder wordt wanneer er afvissing van brasem , karper en andere bodem woelende vis plaats vind (op korte termijn). De folder was nota bene al klaar gisteravond!!. Op voorhand weten we nu dus al dat dit project als succesvol zal worden bestempeld en als wij hier niet als vissers collectief een stokje voor steken straks 75% van al het openbaar water in ons land zal worden leeggevist.
KSN Regio Den Haag
Jeroen Mandemakers
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-09-2009 22:27

12-02-2010 17:31

Bjorn,

Je hebt helemaal gelijk dat de verrijking met fosfaat (en nitraat) de oorzaak van het probleem is. Het uitbaggeren van alle wateren is echter niet mogelijk (vanwege de kosten) en verhelpt het probleem niet helemaal omdat de fosfaat ook opgelost in het water zelf aanwezig is.
Waterplanten en algen nemen de fosfaten op. Wanneer er echter veel vissen als brasem aanwezig zijn, zullen er steeds meer algen komen. Dit komt omdat watervlooien algen eten, maar de watervlooien worden gegeten door brasems.

Dus: veel fosfaten + veel vissen = veel algen = weinig waterplanten

Waterplanten hebben meerdere belangrijke functies, zoals zuurstof productie en schuil- en paaiplaatsen voor bijvoorbeeld de snoek.

Dus weinig waterplanten = verstoring ecosysteem

Er is dus eigenlijk één echte oplossing, namelijk het verminderen van de toevoer van fosfaat en nitraat (voornamelijk afkomstig van de landbouw). Als dit gebeurt zat het ecosysteem zichzelf herstellen (ja, dan zullen er misschien wat minder brasems en karpers komen, maar is dat per se erg?)!
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-02-2010 17:35

Minder brasem en minder karper is helemaal niet erg ,
gaat om het aktief biolog. ingrijpen waar het fout gaat.
Wij als vissers hebben ook belang bij een gezonde visstand.

Ray
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

12-02-2010 17:47

Ingrijpen in de natuur is het enige waar wij denken goed in te zijn.. Hulde!
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

12-02-2010 17:50

minder brasem is idd niet erg !!!!!!! 8) 8) 8) 8) 8) 8) :P :P :P :P
Frans Oomen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10-02-2010 23:18

12-02-2010 17:57

Die KWR is iets waar alle waterschappen en hoogheemraad schappen mee te maken gaan krijgen.

Dit wordt gepresenteerd als de goedkoopste oplossing. In hoofdlijnen dan want andere maatregelen zullen ook nodig zijn, zo stelden ze al bij het onderzoek naar ABB in meren en plassen. Zij stellen ook dat die proeven geslaagd zij, al wordt er wel de opmerking gemaakt dat het effect op de visstand wel klein was omdat de visstand zich zo snel herstelde. MAW echte verbraseming dus.

Als dit werkt dan loop je binnen in ons lage landje. Witteveen + Bos hebben dit tijdig in gezien en gaan hier eneorm op verdienen (van onze belasting centen).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-02-2010 18:01

Is er ook bekend gemaakt wat de hoeveelheden slib is in het betreffende proefgebied. En wat de invloed van dat slib is op de waterkwaliteit zonder hier de invloed van de biomassa aan vis bij te betrekken??

Groet,
Peter
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-02-2010 18:19

De Bergse Plas is er wel op vooruit gegaan (van horen zeggen), de kralingse plas zijn ze ook bezig ?
Maar ik denk dat er een groot verschil is tussen een grote plas of een polder.
Ook nog in een een tuinders gebied waar de meststoffen rijkelijk aanwezig zijn.

Er is nu ook al waterplantengroei in het gebied en dit zal enkelt maar toenemen wat op den duur zoveel problemen op gaat leveren dat er wel gebaggerd moet worden.

Ik heb het probleem van de waterschappen al een keer of wat benoemd en heb een beetje flauw geschreven stem water-natuurlijk, maar wat heeft het opgeleverd al die stemmen van vissers???
Het blijven grote organisatie's die maar doen wat ze willen.
Ik heb het al eerder geschreven ik zie de nederlandse viswateren naar de klote gaan.
Overal Waterplanten, waterplanten en nog eens waterplanten.
Ik denk ook dat de visverenigingen enz ook eens moeten gaan praten met watersportvereningen enz er hebben veel meer mensen belang bij normaal en niet zo helder water.
PS: ik moet wel een beetje glimlachen om Arend die ineens criminele dingen oppert. :D :D