RED DE KARPERS


Plaats reactie
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

06-05-2010 17:40

Kees die snapt het, je kunt niet alle viswateren er uit laten zien zo als Klaas het wil. Er moeten keuze's gemaakt kunnen worden.

Ik snap ook niet dat die mensen van het superkwaliteit water belijd ja met een lange ij niet inzien dat dit overvolle kikkerlandje wil vissen en varen en dat kan niet in die volgegroeide wateren.
Ik zal je vertellen dat in de toekomst er ook meer tegenstand komt van bewoners en andere watersporters ( in sommige wateren kun je in de zomer de havens niet meer in of uit ). PLanten hebben licht nodig en wat niet dieper is dan 4 meter zal dichtgroeien.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-05-2010 22:18

Beter redt men eerst de mensen, beter ook voor het milieu en de karpers.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

06-05-2010 22:49

SVN en federatie's zijn gewoon commercieel bezig. Als vis wordt geruimd, dan missen zij inkomsten met verkoop van vis pas denk ik. Ik als sportvisser ben voor een gezonde visstand en helder water. Wat je nu ziet bij vijvers meren is dat er gewoon te veel vis zit en met name brasem, dat is onderhand toch een plaag aan het worden hier. Die woelen de bodem om, daardoor komen er fosfaten en weet ik veel allemaal in het water, waardoor het water vertroebeld.Van mij mogen zij doorgaan met dit onderzoek.
K. van den Herik

07-05-2010 07:12

Kees Ouwendijk,

Graag verwijs ik naar wat discussies met Peter Otte, mijn stukkie in 2 of 3 karpers terug enzo.

Ik wil dus ruimte voor alle vormen van visserij en als iemand het leuk vindt om dwergkarpertjes te tikken met zijn spagetti bolognesi hengel en zo wereldkampioen worden: so be it. 2 miljoen helpt alleen als je SAMEN werkt en niet veroordeelt hooguit educate zeg maar. ( Goed voorbeeld hiervan is Kwint in Visblad en ook Markie)

Het is niet mijn idee om alle karpers tot volle wasdom te laten komen, desnoods van alle bollenvoer. Ook nooit mijjn idee geweest om bijv dat ecologisch beheer enzo op te nemen in enige statuut. Eigenlijk kan ik daar niet achterstaan en dus eigenlijk zou je dan geen lid kunnen zijn, tenzij je er een punt van wil maken om die regel te schrappen. We zijn allemaal karperVISSERS en op de 2e plaats karperBESCHERMERS. 1 sluit 2 niet uit maar 2 moet geen boventoon gaan voeren want dan komt 1 te vervallen.

Henk,

Zodra je een manier weet om 3 miljard mensen van de aardbol te trappen is alles opgelost. Wedden dat de natuur anders zelf ingrijpt?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-05-2010 12:33

Was niet van plan te reageren maar als je naam bij dit onderwerp genoemd wordt heeft men recht op duidelijkheid, zeker op dit punt.

Wat is de rede dat ik geen voorstander ben van specifieke karperputjes. Om met name jeugd en beginnende karpervissers warm te maken voor het vissen op karper zo heb ik begrepen van voorstanders. Op zich is het een nobel streven zeker als men ook noch ze wegwijs maakt. Voor de vele haken en ogen die het vissen op karper met zich meebrengt. Om jeugd te enthousiasmeren zullen zij met grote regelmaat karper moeten kunnen vangen. Als zodanig worden die putjes dan ook ingericht. We kunnen al voorbeeld het (pis)putje tussen Nijnsel en Son nemen wat zo gepropageerd werd door SVN. Neem daar nog de goede doelen bij waar gelden naar toe gaan dan moet je wel gek om daar tegen te zijn.

Toch heb ik mijn nek uitgestoken en wel om de volgende reden.

Bij het kweken en houden van karper loopt men al jaren tegen problemen aan. Problemen kan niet anders die men ook op bovenstaande putjes tegenkomt. Zo komt het bij karperkwekers nog steeds voor dat men bij een kweekperiode van twee tot drie jaar hele jaargangen kwijt is door sterfte. Men kan dit enkel ondervangen door de karper uit de vijver te verwijderen en onder te brengen in aparte bakken. Waarna ze behandeld goed kunnen worden tegen de parasieten uitbarsting. Binnen de groep van personen die zich nu met spiegelkarperprojecten bezighouden is dit probleem bekend. De belangrijkste redenen voor een parasieten uitbarsting zijn. Overbezetting waardoor zij al verzwakt de winter in gaan. Neem daarbij stress, lange winterperiode, en grote temperatuur wisselingen in korte tijd. Parasieten op het karper lichaam komen overigens ten alle tijden voor zo heeft men mij verteld. Verminderde weerstand net als bij mensen is de rede dat zij makkelijker toeslaan.

Kiest men voor kwantiteit of wil men een natuurlijk evenwicht van het vissen bestand zoveel mogelijk nastreven? Die vraag zullen we ons moeten stellen.

Met dit laatste zijn we weer terug bij het onderwerp, red de karper.


Peter
K. van den Herik

07-05-2010 12:54

je belooft zoveel hahahahaha

Jij hebt geleerd te vissen en ander mag dat niet? ikke ikke ikke ( jij dan) ?

Maar oke.

75 kilo karper de ha. Ga dan maar vast beginnen te verwijderen van 80% van het karperbestand in nl. Mijn tijd duurt het wel. al die spiegelprojecten zij op een paar na ook overbodig. Al je bezorgdheid is door die projecten bewaarheid. Menig goede karperstand om zeep geholpen. Ook met gezondheidsverklaring

suc6 ik ga vissen, weet nog niet waar. Zin op zeker? Of toch achter die beer aan? Op de rivier of het kanaal. Denk dat ik maar is verwilderde schuppies ga tikken in de polder. Zondag feederen, laatste keer leuk joh, had een spiegeltje van 3 kilo.
piet vliet

07-05-2010 14:55

Stephen Ram schreef:Ik als sportvisser ben voor een gezonde visstand en helder water


Stephen Ram schreef:Van mij mogen zij doorgaan met dit onderzoek.


Hier sta ik volledig achter.

K. van den Herik schreef:75 kilo karper de ha. Ga dan maar vast beginnen te verwijderen van 80% van het karperbestand in nl.


Vindt 75 kg per/ha nog veel. maar zou een goed begin zijn :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-05-2010 15:03

Helder water? Niet mijn ding en denk voor vele niet



Anno 10 jaar geleden. Slotervaart,dit vertelde een maat van me die er jaren gewoond en gevist heeft.

''10 jaar geleden ving ik op een nachtje op de slotervaart mooie karpers,vaak of heel vaak 30ers en op een nacht was de lichtste karper 28 pond,toen zijn ze begonnen met het laten helder worden van het water,en nabije wateren,en de vangsten zijn achteruit gegaan,die tijd dat je zo goed ving,kon je amper 10 cm door het water heen kijken,en nu op de zelfde plekken kijk je 4 a 5 meter diep tot op de bodem en zie je alles liggen.''

Ik deel hierin mee,vorige week hadden wij een Zuide wind,het water was soep en er werd redelijk gevangen,deze week draaide de wind naar de Noord-hoek en het soepwater maakte plaats voor kraakhelder water,en de vangsten liepen terug van 1 in 2 nachten tot niks voor sommige in 1 week. Ligt niet aan een koude wind,want dit heb ik zoveel vaker mee mogen maken,ook met een warme ooste wind,word er kraak helder water aangevoerd en vallen de vangsten terug tot 0 op de slechtste dagen.

Dus ik ben voor een gezonde visstand,maar zeker niet voor een helder water kwaliteit.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
piet vliet

07-05-2010 15:10

het is natuurlijk niet leuk meer om te vissen als er weinig gevangen wordt :-?

misschien vereist helder water wel een andere aanpak?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-05-2010 15:18

Ik zeg niet dat het niet leuk meer is........Maar de aanpak veranderd er wel door,ik vind het niet erg hoor verder,doe er graag wat voor.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-05-2010 15:26

Helder water ook best hoor,alleen anders te werk gaan,en andere aanpak kwa laatste meter.
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 07-05-2010 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-05-2010 15:34

De Werkgroep Ecologisch Waterbeheer kennen we natuurlijk wel en ook de voorzitter Henk Hoogenboom, is verder niks nieuws onder de zon.
Ook de aanwezigheid van Sportvisserij Nederland en de KSN op de voorlichtingsbijeenkomsten van een poosje geleden zal m.i. niet de werkelijke reden zijn voor zijn gehuilebalk. Wel m.i. als gevolg daarvan de aangenomen motie tegen de ABB visserijen in de 2e Kamer, daar ze dit nooit hadden verwacht...
piet vliet

07-05-2010 17:04

de nieuwsbrief van de werkgroep ecologisch waterbeheer kwam uit op 12-4


De tweede kamer nam de motie tegen het ruimen van vis aan op 22-4.


dus toen de voorzitter vd werkgroep aan het 'huilebakken' was,was de motie nog helemaal niet aangenomen m.i.

misschien niet de aanwezigheid van svn ,ksn maar wel hoe sommige leden zich gedroegen bij de bijeenkomst ,opgeroepen om de karpers te komen redden . :lol:
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

07-05-2010 17:23

Ik snap nou nog steeds niet hoe men er bij komt dat helder water goed water is, wat mankeerd er aan troebeler water.
Formaline is mooi helder neem er maar eens een slok van ??
Er schijnen in zweden meren te zijn mooi helder maar er kan geen vis in leven.

Klaas soms kan ik verkeerde conclusies trekken, neem me niet kwalijk.

Leen ,slotervaart bedoel je de sloterplas? Die was 25 jaar geleden ook al helder.
piet vliet

07-05-2010 17:50

De kwaliteit van ons oppervlakte water voldoet niet aan de eisen volgens de europese richtlijnen,
helder of troebel daar gaat niet om,wel is het vaak zo , dat zodra er maatregelen zijn genomen, om aan die kwaliteits eisen te voldoen er helder water onstaat.

Het een zal wel met het ander in verband staan?

denk dat als een troebele plas aan de kwaliteits eisen zou voldoen er geen miljoenen aan wordt uitggeven alleen om het helder te krijgen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-05-2010 18:03

Kees Ouwendijk schreef:Ik snap nou nog steeds niet hoe men er bij komt dat helder water goed water is, wat mankeerd er aan troebeler water.
Formaline is mooi helder neem er maar eens een slok van ??
Er schijnen in zweden meren te zijn mooi helder maar er kan geen vis in leven.

Klaas soms kan ik verkeerde conclusies trekken, neem me niet kwalijk.

Leen ,slotervaart bedoel je de sloterplas? Die was 25 jaar geleden ook al helder.


Nee,bedoel echt slotervaart,slotervaart was al vrij helder maar de vaart was nogal troebel

Enjah wat mankeerd er aan troebel water? Naar mijn idee niks.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-05-2010 18:39

Kees


Dat klopt inderdaad,hij is 10 jaar geleden naar het zuiden verhuist. Had het verkeerd begrepen. Maar toen het troebel was werd er beter gevangen voordat het helder werd,hij heeft er ook 15 jaar gevist,dusjah neem aan dat de beste man geen verhaal ophangt. Kan je hierin meedelen?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-05-2010 08:02

Wat verstaan we onder een natuurlijk evenwicht in viswater.
1. Talrijke aanwezige vissoorten medeafhankelijk van het type water.
2. Leeftijdopbouw van de aanwezige vissoorten.

Hoe moet ik dat zien ten aanzien van karper.
Karper zal zich wel op onze wateren voortplanten maar tot volle wasdom komen zal in de praktijk op veel water praktisch nihil zijn. Wat is de rede daarvan, o.a. de aanwezigheid van roofvis, en aalscholvers is de belangrijkste rede. Verder zal er gedurende een lange periode minimaal 1maand na de paai het vrij constant warm weer moeten zijn.

Wat spiegelkarperprojecten aangaat verneem ik graag waar het mis is gegaan in ons land. Tot nog toe hoor ik verhalen waar ik althans niets mee kan. Het uitzetten van spiegels op met name afgesloten putjes zonder een gedegen onderzoek aan de wenselijkheid ervan. Geen aanmelding bij het COS kan ik niet onder de noemer spiegelkarperprojecten plaatsen.

Op open water stromen in ons land is het in mijn ogen klets dat er sprake is van overbezetting van karper. In polderwater daarin tegen zoals we die in de omgeving van Denhoorn, en het Westland tegenkomen. Is het opvallend dat slootjes van 1 meter breed al bevolkt worden door schubkarper. Eigen waarneming en van familie die er jaren het poldergemaal hebben bedient bevestigen dit. Dit in tegenstelling toen ik daar nog woonde en dat gebied met mijn hengel onveilig maakte. Dat zaken als een natuurlijk evenwicht hier verstoord zijn lijkt me meer dan erg aannemelijk.

Hoe staat het er voor op het gebied van witvis in het algemeen op de Nederlandse open waterstromen. We kunnen stellen dat er steen en been geklaagd wordt door vissers en ook door tal van beroepsvissers wat witvis aangaat. Op veel openwater is de leeftijdopbouw van soorten behoorlijk verstoord. Kijken we naar de brasem valt het bij onderzoek op dat men veelal alleen nog oudere vissen tegenkomt. Een vis als de voorn wordt op veel openviswater praktisch al niet meer gevangen. Op de Brabantse kanalen kwamen we voor een 15 tal jaren dagelijks vele witvissers tegen. In de havens zag het zwart van de witvissers in de winter die er netten vol voorn vingen. Nu is het enkel nog maar zeer grote brasem en windes die men er tegenkomt. Hoor nu al berichten dat er al veel brasem vanuit het voormalig O.ost Europa binnen komt om putjes hier te gaan bevolken.

Is niet aan mij hier kritiek te uiten persoonlijk of aan instanties als federaties en SVN. Zou me al snel op gladijs begeven daar kennis en stand van zaken van onderlinge verhoudingen en gesprekken tussen partijen als mede met waterschappen en VBC me niet bekend zijn. Heb ik dat wel gedaan dan bied ik daarvoor mijn excuses aan.

Peter
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

09-05-2010 14:36

Je kunt brasems uit blijven zetten maar als de leefsituatie ongeschikt is verdwijnen ze toch weer, mensen schijnen dat niet te kunnen volgen.

Ander voorbeeld is de snoekbaars, mensen willen snoekbaars vangen in een kraakhelder verenigingswater en op de vergadering word gezegd dat er uitzetting van snoekbaars gewenst is.
Er word gezegd dat dit geen zin heeft snoekbaarsjes die uitgezet worden kunnen niet tegen tegen het licht in het heldere water.
Waarop er gezegd word kunnen we dan geen grote snoekbaars kopen?

dag lieve kijkbuiskinderen.
K. van den Herik

10-05-2010 07:22

als karper zich niet voortplant is dat een teken dat het beest hier niet hoort, dat is de natuur. Dus elke uitgezette karper is in een ecologisch verantwoord water er 1 teveel. Da's heel jammer als je karpervisser bent. Dus als je grenzen gaat stellen is DAT de grens elke andere grens is er 1 uit de lucht gegrepen. Zo is de grens van 100 kilo ha karper in te ruilen voor die van 500 kilo/ha. Volle wasdom. Tja zal wel verkeerde ras zijn, dan noemen we ze toch boerenkarpers?

Gaan we weer lekker rond cirkelen: wat niet deugd telt niet mee. Wat wel mee telt is dat op verschillende wateren er de bestaande karperpopulatie om zeep is. De vissen die uitgezet zijn zijn ook uitgezet in open wateren. Zo zijn er tientallen dode karpers in de Linge gevonden. Telt zeker niet mee?

Sommige kanaalstukken van de ZW vaart zit zo verdomd veel spiegelkarper dat de vissen van de bestaande populatie niet of nauwelijks meer te vangen zijn. Moest je nu opnieuw "onderzoek"plegen en niet alleen gebruiken wat je kan en wil gebruiken, kom je boven de 45% spiegels uit.

Maar ja zoals je wel meer beloofd kom je toch niks na....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-05-2010 08:57

K. van den Herik schreef:
Sommige kanaalstukken van de ZW vaart zit zo verdomd veel spiegelkarper dat de vissen van de bestaande populatie niet of nauwelijks meer te vangen zijn. Moest je nu opnieuw "onderzoek"plegen en niet alleen gebruiken wat je kan en wil gebruiken, kom je boven de 45% spiegels uit.



Mijnheer v. d. Herik,

Gaarne de beweringen aan de hand van cijfers van meer dan een persoon over de verschillende vakken onderbouwen. Dit om er enige recht van spreken aan te ontlenen. Ook dat het zo makkelijk is om er je vissen te vangen wat je hier ook op KWO verkondigd hebt. Je verkondigde hier zelf in het verleden dat ze bijna op de kant springen

Heb je eigen ervaringen van dat kanaal of is het van horen zeggen?

Wat is je standpunt over spiegelkarperprojecten in het algemeen?
K. van den Herik

10-05-2010 11:11

In tegenstelling tot jou neem ik serieuze vissers die klagen ove het vangen van veel kleine spiegels wel serieus. Betreft wel gasten die vaak vissen en nog eens veel vangen ook. Als je cijfers krijg, pleur je ze toch (weer) weg. Dacht dat Jean Pierre, voor aanvang prohject, een 150 vissen had met meer dan 30% spiegels.

Ik vind dat er voor alle soorten van viswateren ruimte moet zijn. Dat betekent dus wateren met een hele lage bezetting, maar ook wateren met een hoge bezetting aan karper. Spiegels hoeven van mij niet meer dan een derde van het totaal te zijn.

Zeker achteraf heeft er maar 1 gelijk en dat was Roelof. Ik vind het prachtig om te weten dat een vis 20 kilometer ver heen en weer trekt. Maar als je eerlijk bent is dat monitoren alleen maar een middel geweest om die dingen uitgezet te krijgen: wetenschappelijk sausje zeg maar. Heb er ook dankbaar gebruik van gemaakt. Ben ook blij dat de Linge qua vangstmeldingen op zijn gat ligt. Wordt het weer lekker ongewis wat er te vangen is.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-05-2010 12:07

K. van den Herik schreef:Betreft wel gasten die vaak vissen en nog eens veel vangen ook. Als je cijfers krijg, pleur je ze toch (weer) weg. Dacht dat Jean Pierre, voor aanvang prohject, een 150 vissen had met meer dan 30% spiegels.


Je vriendje heeft altijd verrekt om enig enquête formulier en terugmeldingsformulier in te vullen. Heb hier al eerder melding van gemaakt.

Dus zelf geen eigen ervaring aan dat water en afgaan op één visser.

Je dacht, tja zo kan ik er wel meer.

Hier niet aankunnen tonen wat de spiegels ten opzichten van schubs gemiddeld per jaar aankomen. Je spreekt over kleine spiegels je weet niet waar je over kletst.

Kreeg je vriendje de kans een extra mooie spiegel bij de laatste uitzetting in zijn vak uit te zetten. Terwijl we alle afgesproken hadden daar geen spiegels meer uit te zetten dan kon hij het niet laten. Nu bij jou gaan klagen komt wel erg vreemd over niet. Zeker als je daar bij neemt dat hij ten volle meegewerkt heeft aan alle uitzettingen. Zou als ik jou was maar eens iemand anders benaderen die ook nauw bij het project betrokken was om een eerlijk antwoord te krijgen.

Je heb je indertijd geconformeerd aan de brochure Spiegelkarperprojecten nog steeds zo?

Stop met mijn reactie, ben de spelletjes die je speelt meer dan zat.
K. van den Herik

10-05-2010 12:28

duuuh

Bijna laten verleiden
Laatst gewijzigd door K. van den Herik op 10-05-2010 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

10-05-2010 13:30

:o
Carpfishing is a lifestyle