RED DE KARPERS


Plaats reactie
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-02-2010 18:27

pj Otte het is een vrij ondiep poldergebied waar er altijd veel meststoffen zijn geweest (LOZINGEN)
Veel tuinderijen en boeren. Als je de meststoffen er niet uithaald met baggeren blijven ze tot sint juttemus erin zitten die planten zullen goed groeien. In het gebied is ook veel nieuwbouw uit de grond gestampt dus ze zullen met veel problemen zitten als de doorvoer stagneerd.
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-02-2010 18:37

Net tvwest gekeken.
en het is weer verdraaid, achter de camera durfden ze het wel te zeggen, maar niet tegen de +- 80 personen "karpervissers" tijdens de "informatieavond"

kwam er op neer door mevrouw hhschap:

idd, minder karper , maar we kunnen niet aan 1 groep denken , er zijn meer gebruikers van het water.
Er komt wel meer snoek dus een snoekvisser ..........




Ze gaan helemaal voorbij aan diversiteit.

Ray
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

12-02-2010 18:39

Zo te horen zijn die mensen de slimste niet...

En een grote organisatie die dit wilt doen? volgens mij is sportvisserij NL groter hoor..hoeveel sportvissers zijn er nou in NL.. 2 miljoen?

We kunnen ze hebben 8) :P
ronald bastiaan
Berichten: 8
Lid geworden op: 17-05-2008 13:11
Locatie: delft

12-02-2010 18:44

bericht zelf verwijderd :oops:
Laatst gewijzigd door ronald bastiaan op 12-02-2010 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-02-2010 18:48

Ik ken wilkin zelf, wilkin is beroepsvisser , en in iedergeval naar mij toe tijdens opvissingen voor onze vereniging een toffe peer en heeft mij ook veel geleerd over hoe en wat.
Uiteraard zijn de belangen heel anders, wilkin doet gewoon zijn werk waarvoor hij word ingehuurd, en dat strookt vaak niet met wat wij willen.
Het belangrijkste is dat hhdelfland een eigen visie doordrukt.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

12-02-2010 18:56

Als ik eerlijk ben, vraag ik mij af in hoeverre "wij" als karpervissers serieus genomen worden in het hele verhaal. "Ons"gedrag aan de waterkant is over het algemeen niet uitermate positief. Denk aan rotzooi die achtergelaten wordt, tentjes vlak bij huizen, zuipfestijnen aan de waterkant, geluidsoverlast etc etc. Sowieso het vangen van een vis wordt zielig gevonden. Wij zijn volgens mij in de ogen van de hoogheemraadschappen en de waterschappen niets meer of minder dan een recreant en nog eentje die overlast bezorgt ook.

bezorgde groet

NB...als de vissterfte als gevolg van de aanhoudende vrieskou etc. zo doorzet, valt er dadelijk misschien nog maar weinig te ruimen :cry:
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

12-02-2010 19:10

Helemaal mee eens Peter !

Hier valt echter weinig aan te doen met de huidige middelen.
Hoewel je het niet snel zal denken aan de spullen te zien van een karpervisser, is er te weinig geld om hier acties tegen te voeren die ook zowaar effectief zijn.

Als ik het zo allemaal zie, is er aan het topic onderwerp ook weinig te doen, behalve je stem laten horen.
Maar krijg niet het idee dat praten de oplossing is, en hard tegen hard moet ook niet de bedoeling zijn..

Is er hier op het forum niet iemand die zin heeft om zielig te doen in zo'n zeikprogramma zoals hart van NL ofzo? :D
Op die manier weten in ieder geval meerdere vissers in NL van het onderwerp af, en wordt de druk op het project opgevoerd.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-02-2010 19:13

Ik vind het ook wel eens tijd dat de door ons gesponserde sportvisserij nederland het een keer hogerop gaat zoeken. de waterschappen hebben met ons niks te schaften behalve dat we mogen betalen.
In de 2e kamer moet je zijn , misschien helpt het als je filmster bent.
Ik ben er van overtuigd dat die avond gisteren totaal geen invloed heeft op de waterschappen.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

12-02-2010 19:28

ben helaas geen filmster, maar wel erg fotogeniek vanaf de rechterkant met de juiste belichting :oops:

ben bang dat je gelijk hebt Kees voor wat die avond heeft betekend, maar we moeten wel onze stem laten horen anders loopt men zo aan je voorbij....mocht het op niets uitlopen dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

12-02-2010 19:38

Toch maar een handtekeningen actie?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-02-2010 20:40

http://www.vbcdelfland.nl/wiezijnwij/sp ... index.html

De volgende visrechthebbende hengelsportverenigingen zijn vertegenwoordigd in de VBC Delfland:

Sportvisserijbelangen Delfland
HSV Schiedam e.o.
HSV De Ruischvoorn, Berkel en Rodenrijs
Nootdorps Pijnackerse Hengelsportvereniging
's-Gravenhaagse Hengelsport Vereniging
Federatie van Hengelsportverenigingen Zuidwest Nederland
HSV Kethel

De VBC heeft toestemming gegeven voor het afvissen.

Ik zou weleens willen weten wie hierboven het hardst heeft zitten snurken ?



Het is misschien wel zo verstandig de rechtsgeldigheid van die toestemming te onderzoeken ? Het kan zo maar zijn dat de verkeerde ( niet teken bevoegde ) persoon zijn handtekening gezet heeft.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

12-02-2010 22:30

op de dag dat hun willen starten met afvissen van het desbetreffende water,gewoon iets eerder aanwezig zijn met 30a40 karpervissers 2 stokken plu of tent heel breeduit vissen met de lijnen.
je betaald toch je vispas en verg van desbetreffende hsv,,kunnen ze je niks maken laan ze idd de ........ krijgen :evil: :evil: :evil: ik weet zeker als ze op wateren komen waar bv. minimaal een paar 15 kilovissen+ zitten komt er gewoon heftige bonje politie erbij enz. enz.want er komen gewoon karpervissers kijken op dat moment en die worden dan gewoon gek let maar op!!!
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

12-02-2010 22:34

Het is trouwens heel simpel (zo denk ik hier over) als ze op mijn visstekjes terecht komen,,, en eigenlijk zouden we het nu al moeten doen om elkaars stekjes te respecteren,,, ik bedoel geen karpers meer of zeer weinig karpers, koop ik meteen nooit geen verg.+vispas meer ,ik neem aan dat we dat dan wel collectief gaan doen toch??? zoniet als dit doorgaat en zeker op mijn viswateren koop ik mooi geen verg meer!!! :evil: :evil:
........de zoveelstebaits
Frans Oomen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10-02-2010 23:18

12-02-2010 23:42

Tis daar net zoals bij ons Michel. Je hebt het zelf kunnen zien. Een groepje ongeorganiseerde vissers die gemakkelijk om de tuin te leiden zijn. Het zou me overigens niks verbazen als ze het al op meerdere plaatsen geprobeert hebben door te drukken.

Het is zeker wel in het belang van deze zaakom uit te zoeken welk mandaat de ondertekenaars hebben. Geen mandaat? Niet rechtsgeldig.

Wel heb ik vernomen dat Sportvisserij Nederland er ook juridisch mee bezig is!
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

13-02-2010 08:02

Er staat op de website van de ruisvoorn (link Michel Hollaar ) dat er 22 februarie een ledenvergadering is.
begint om 20.00 in Rehoboth , Wilhelminastraat , Berkel en Rodenrijs.
K. van den Herik

13-02-2010 09:53

Ik vind dat de federatie gefaald heeft door niet naar haar leden te communiceren. Exact een jaar geleden zijn er plannen gemaakt, waarop de federatie middels een brief heeft gereageerd. Als de federatie haar leden had geïnformeerd, zou de KSN- regio Rotterdam, als lid op de hoogte zijn gesteld.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

13-02-2010 11:56

= communicatie binnen de hengelsport de doodsteek voor de visserij?.
Blijkbaar wel.

Klinkt mischien lullig voor al de vrijwilligers binnen de hengelsport maar zou het niet eens tijd worden om ons hele systeem om te gooien?.

Nu zijn er naar mijn beleving veel te veel partijen {hsven} die te weinig kennis in huis hebben en uit gemakzucht maar ja en amen roepen als er iets belangrijks te gebeuren staat.

Ik heb zelf een paar jaar in een bestuur gezeten en daar stonden maar 2 belangrijke punten op het programma bij iedere vergadering;

1. prijzenpot wedstrijdvissers
2.vergoeding vuilvissers.

Verder werd 0 aandacht geschonken aan belangrijke zaken en al helemaal niet aan het gemeenschappelijk belang van de hengelsportleden.
Oja toch wel een beetje, hoe het jubileum er uit kwam te zien en hoeveel 1000en €€ !!! daar aan gespendeert mocht worden..

Als dit het algemeen beeld is van veel hsven kunnen we beter maar balsa en dreggen gaan kopen want dan is over 10jaar alleen nog karper te vinden op grote waterstelsels zoals rivieren.

BTW, is er nog een vacature voor barman bij een hsv is de buurt?.
ik verwacht een grote toeloop aan troostzoekende karpervissers in de toekomst.


@ Klaas

Kan jij jou artikel eens posten, Karpervissen in de toekomst 2025 dacht ik..
Vooruitziende blik? je zou eens bij rtl moeten lobbyen :wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

13-02-2010 12:05

Dit is echt een voorbeeld watvoor macht grote bedrijven/instanties hebben, als ze hun zinnen op een project hebben gezet. Vaak als er melding van komt, is de kogel al door de kerk geschoten en valt er weinig meer terug te draaien. Dit gaat vaak tenkoste van veel en nu zijn wij de dupe, TRIEST!!! Je zult zien, als dit project kans van slagen heeft, dat het ook doorgedrukt gaat worden elders in Nederland mits ze dat al niet doen, zonder dat wij dat weten.
Ronald van Bruggen
Berichten: 171
Lid geworden op: 11-11-2007 18:18
Locatie: kampen

13-02-2010 12:07

Hallo,

Een maat van mij heeft een mail gestuurd naar de Partij van de dieren.
En kreeg een mail met een aantal punten. Om visterfte's te verkomen op dit moment en in de toekomst.

Mischien kunnen jullie er wat mee..?

Wat kan er NU gedaan worden?

U noemt zelf al een paar maatregelen, ik wil daar kort op ingaan.

Het gaat erom dat er genoeg zuurstof in het water komt. De belangrijkste processen zijn de productie van zuurstof door planten en algen (gebeurt alleen in het licht), en uitwisseling met de lucht (gaat alleen in open water). Afbraak van organische stof (gaat 24 uur per dag door) haalt weer zuurstof uit het water.

· Slaan van kleine wakken. Vissen komen daar vrij massaal op af omdat er zuurstofuitwisseling is (gering want afhankelijk van het oppervlak van het wak). Vissen halen adem en de zuurstof wordt snel verbruikt en de vissen sterven alsnog. Geen goede maatregel. Op sommige plekken heeft de brandweer dat gedaan, zonder een positief resultaat.

· Slaan van grote wakken. Zeer af te raden. Grotere wateroppervlakten trekken watervogels aan en hun uitwerpselen stimuleren de mineralisatie, waardoor toch weer zuurstofloosheid ontstaat.

· Lucht in het water pompen. Lijkt aardig, maar het sediment wordt erdoor opgewerveld en de mineralisatie neemt toe, dat leidt toch weer tot zuurstofloosheid.

· Verwijderen van sneeuw over grote oppervlakten. Hierdoor dringt licht in het water door, en bij voldoende planten of algengroei kan er zuurstof worden geproduceerd. Dat moet dan meer zijn dan de mineralisatie wegneemt. En in de winter is de productie van zuurstof door fotosynthese gering. In vele overbemeste wateren in Nederland komen ook nog eens weinig planten voor vanwege het troebele water. Maar het kan plaatselijk zeker een goede maatregel zijn.

Bovenstaande stemt tot treurigheid, en helaas kan de Partij voor de Dieren hier niet veel aan doen. Daarom heeft U ons niet gehoord zoals U schrijft, terwijl we er intern wel veel aandacht aan hebben besteed en ook overleg hebben gevoerd met beherende instanties. En in Rijnland zijn er bestuursvragen over gesteld.



Wat moet er gedaan worden om vissterfte in de toekomst te voorkomen?

De belasting van ons water met nutriënten moet drastisch verminderen en de inrichting van onze watersystemen moeten aangepakt worden (baggeren, natuurvriendelijke oevers etc.) zodat we minder voedselrijk en gezonder water krijgen, en daar werkt de Partij voor de Dieren keihard aan. Enige voorbeelden:

· Vermindering van de overbemesting van het oppervlaktewater door lozingen, maar vooral door uit- en afspoeling van landbouwgronden, die voor een systeem hebben gezorgd waar blauwalgen domineren en waar mineralisatie een grote sturende factor is geworden. Met alle gevolgen van dien voor de zuurstofconcentratie in het water in de winter.

· Aanpak van de landbouw, Marianne Thieme sluit haar toespraken in de Tweede kamer steevast af met de opmerking dat de intensieve bio-industrie dient te verdwijnen.

· Vleesconsumptie, door onze overmatige consumptie van dierlijke eiwitten veroorzaken we veel dierenleed, maar worden het oppervlaktewater en grondwater zwaar belast met de nutriënten. De vleesconsumptie verminderen betekent een vermindering van die belasting, maar heeft daarnaast een grote invloed op de vermindering van de CO2 uitstoot, wat weer gunstig is voor de klimaatverandering.

· Achterstand m.b.t. baggeren willen we zo snel mogelijk weg laten werken zodat het organische slib grotendeels verdwijnt uit de watersystemen. Het aanleggen van diepere plekken in het watersysteem is een verdere bescherming voor vissen in de winterperiode.

· Met betrekking tot een andere wijze van vissterfte, het vermalen worden in onze gemalen, en dat gaat om honderden tonnen vis per jaar, is de Partij van de Dieren actief en houdt de waterschappen ‘bij de les’.

· Ontmoedigen van hengelen. Hengelaars dragen plaatselijk bij aan de overbemesting met nutriënten door grote hoeveelheden lokvoer in het water te gooien. Daarnaast worden heel veel vissen gekweekt en uitgezet voor het hengelen. Hoewel er (helaas) geen bewijsmateriaal uit tellingen van onder het ijs gestorven vissen is het voorstelbaar dat die uitgezette kweekvis kwetsbaarder is voor lage zuurstofconcentraties dan de inheemse kroeskarper. De Partij voor de Dieren wil dan ook dat in de Visstandsbeheerscommissies, die verantwoordelijk zijn voor het uitzetbeleid, ook natuur en dierenbeschermingsorganisaties worden betrokken.

· Veel vissen die onder het ijs zijn gestorven waren uitgezet door hengelsportverenigingen. De Partij voor de Dieren verzet zich tegen het uitzetten van vissen voor hengelaars.

· Een actieve uitvoering van de Europese Kaderrichtlijn Water, in feiten zijn veel bovengenoemde punten daar een onderdeel van.

Verdere acties met betrekking tot de zorg voor schone watersystemen in de toekomst, die dus minder kwetsbaar zijn voor langere vorst en sneeuwperiodes, zijn te vinden op de website van de Partij voor de Dieren: http://www.partijvoordedieren.nl/
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

13-02-2010 12:15

Ronald bedank deze jongen even namens 2.000.000 hengelsporters.......

Als je geen verstand van zaken hebt is het slechtste wat je kan doen exact wat hij nu gedaan heeft.

Dit is een beetje dom :oops:
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

13-02-2010 12:16

[quote]Ontmoedigen van hengelen. Hengelaars dragen plaatselijk bij aan de overbemesting met nutriënten door grote hoeveelheden lokvoer in het water te gooien. Daarnaast worden heel veel vissen gekweekt en uitgezet voor het hengelen. Hoewel er (helaas) geen bewijsmateriaal uit tellingen van onder het ijs gestorven vissen is het voorstelbaar dat die uitgezette kweekvis kwetsbaarder is voor lage zuurstofconcentraties dan de inheemse kroeskarper. De Partij voor de Dieren wil dan ook dat in de Visstandsbeheerscommissies, die verantwoordelijk zijn voor het uitzetbeleid, ook natuur en dierenbeschermingsorganisaties worden betrokken.

· Veel vissen die onder het ijs zijn gestorven waren uitgezet door hengelsportverenigingen. De Partij voor de Dieren verzet zich tegen het uitzetten van vissen voor hengelaars. [quote]

Geef ons maar weer de schuld :(

Dankzij de visverenegingen hebben we zo een vistand als nu.Ik vind het echt een kutpartij jongens.Sportvissen kunnen ze ons niet afnemen weet je hoe veel banen dat gaat kosten???????????????.En ook je hobby gaat naar de kloten.

visgroeten sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

13-02-2010 12:26

helder water is volgens mij alleen maar mooi voor het aanzicht want hoe helderder het water is hoe slecher voor de vis. kijk naar de vecht daar kun je tegenwoordig een dikke meter kijken. de kreeft neemt toe alleen maar omdat het water te schoon is. laat de natuur lekker zijn eigen gang gaan.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

13-02-2010 12:32

Helder water is voor somige vissen niet goed en somige kunnen er in leven.Zoals de ruisvoorn,snoek en de zeelt.Maar idd geef mij maar troebel water waar deze vissen ook prima in kunnen leven :D

visgroeten sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

13-02-2010 12:46

Kelvin als we de natuur z'n gang zouden laten gaan krijgt 1/2 nederland natte voeten :wink:
Waterschappen doen goed werk, dat zal ik nooit ontkennen maar nu gaan ze symptomen bestrijden zonder de oorzaak aan te pakken.

Helder water is helemaal niet zo erg als veel mensen denken nu.
Alleen wateren waar een enorme achterstand is aan onderhoud is een sliblaag ontstaan van soms wel 50cm of nogmeer.
Deze sliblaag word regelmatig omgewoeld en geeft vertroebeling.
Dit kan zijn door woelende vis,stroming, scheepvaart en wind.

Nu is het zo dat het waterschap een baggerplicht heeft....
Vraag nu maar eens rond in je omgeving wanneer er voor het laatst is gebaggerd???
Ik kan je melden dat in mijn omgeving nu eindelijk gebaggert word na 30 jaar wat eigenlijk iedere 8 tot 10 jaar hoort te gebeuren.
Sliblaag gaat er nu uit en verrek het water word vanzelf helderder :wink:

Maar om kosten te sparen probeert men nu op een goedkope manier snel aan de eisen te voldoen van de EU door de visstand te reduceren wat dus alleen de symptomen bestrijd en niet de oorzaak wegneemt.

Dan zit ik nog met wat andere punten mbt helder water..
Hoeveel landen binnen de EU hebben grotendeels een VEEN bodem?.
En is het uberhoubt wel haalbaar om grote delen van het nederlandse oppervlakte water helder te krijgen zonder die mooie rotsachtige bodemstructuur die je bv ziet als je hogerop komt van de grote rivieren...

Of is het echt weer een gevalletje van "kijk eens hoe goed wij zijn in Nederland"???
Haantje de voorste spelen ten koste van alles...


PS Sander karper kan prima leven in helder water.
voorbeelden genoeg ook in nederland
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-02-2010 12:47

Lijkt me goed te kijken of er kansen zijn om in de toekomst verstandiger met dit probleem om te gaan dan te praten over de schuld vraag. Kunnen leden van Water Natuurlijk met een hengelsport achtergrond sturing geven aan dit probleem. Zijn er kansen dat Sportvisserij Nederland nauw bij dit project en andere projecten betrokken wordt? De rol van hun als deskundige partij hier direct bij betrokken te worden lijkt me zo belangrijk. Hier personeelsuren binnen SVN voor vrij maken zal naar ik aan mag nemen al genomen zijn? Je afzetten tegen partijen als Waterschappen en Hoogheemraadschappen zal echt niets oplossen.

Groet,
Peter