RED DE KARPERS


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-02-2010 11:24

Op de site van de FZWN lees ik dat dit 15 januari allang bekend was, waarom horen wij hier gisteren pas van??

Verder lees ik dat er voor dit onzinnige plan zelfs SUBSIDIE verkregen is????????????? knap gedaan in deze tijden van financiele crisis!

Wat voor duistere macht zit hierachter? Vast niet alleen het hoogheemraadschap en één of andere onwetende politicus?

Het lijkt me dat er hier een taak ligt voor ons allemaal om uit te zoeken welke politieke partij(en) hier verantwoordelijk voor zijn??
Zodoende kunnen 1,3 miljoen sportvissers hier bij de volgende verkiezing op inspelen.....................
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-02-2010 12:07

Gemeentelijke verkiezingen staan voor de deur.

HSV-en zijn veelal de grootste verenigingen binnen een gemeente.

Geloof me dat is een argument waar de politieke partijen heel gevoelig voor zijn.

Via Sportvisserij Nederland is wel te regelen dat zij aan elke politieke partij gaan vragen wat hun standpunt inzake de sportvisserij is en wat zij vinden van het zonder overtuigende noodzaak verwijderen van 90 % de visstandbestanden op driekwart van de nederlandse wateren.

( Als je vraagt of 90 % van het gevederde en het overige wildleven verwijderd mag worden, sluiten ze je direkt op vrees ik. )

m.vr.gr.
K. van den Herik

11-02-2010 12:16

Laurens,

Hiervan was in 1999 al sprake. Voor de vbc toestanden. Elke keer weer opnieuw wordt de linkse milieu mafia van stal gehaald voor weer een nieuwe poging
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

11-02-2010 12:26

Nadeel is dat die groene maffia over het algemeen beter georganiseerd is dan de vissende maffia...
K. van den Herik

11-02-2010 12:29

Kalf en put verhaal


De benodigde te nemen maatregelen om de KRW-visdoelstellingen te halen worden
afgestemd met de VBC’s. Op 3 oktober 2007 is een eerste stap gezet: Delfland heeft een
thema-avond vis georganiseerd met afgevaardigden van de VBC’s. De KRW maatregelen ten
aanzien van vis zijn daar gepresenteerd en besproken. Er is door de afgevaardigden van de
VBC’s aangegeven dat ze de maatregelen en de implementatie ervan steunt. Deze steun is
voor Delfland van groot belang omdat een deel van de KRW maatregelen direct effect
(kunnen) hebben op de visserij. Naast deze steun hebben de afgevaardigden van de VBC’s
toegezegd bij te dragen aan de uitvoering van de visbeheer-maatregelen (uitdunnen van de
visstand en het wegvangen van witvis). Hierbij moet gedacht worden aan het opstellen van
een visplan, monitoring en evaluatie van de effecten van het wegvangen van (wit)vis op de
visstand
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

11-02-2010 13:04

Hey vissermannen, goed te lezen dat er vanavond heel wat zijn!!!
Laten we proberen om onze emoties(begrijpelijk) niet de vrije loop te laten gaan, wat vaak uitmondt in door elkaar praten/roepen en niet echt naar elkaar luisteren etc. Laten we op basis van goede onderbouwde argumenten onze belangen hard maken. Er is gelukkig heel wat kennis in de zaal: SVN, KSN, HSV, karpercommissies.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-02-2010 13:37

Kwestie ligt zo gevoelig, Ik denk dat het vanavond volledig uit de hand gaat lopen....
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-02-2010 13:50

Ik ben aanwezig als voorzitter karpercommissie en bestuurslid GHV.
Martin taal als commissie haagse wateren.
Ik rijd iig mee met leon van hengelsport avicentra. Winkelier zijn en geen vis in de wateren is funest.

Ik hoop op een grote opkomst.

Raymond
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-02-2010 14:33

De verschillende HSV en SZWN die binnen de VBC actief zijn en voor Actief Biologisch Beheer gestemd hebben zijn nu plotseling tegen, of ligt moet ik het anders zien??

beheersvisserij? nee!

Peter

De Visie van Sportvisserij Nederland

Het uitvoeren van Actief Biologisch Beheer om ecologische doelen te bereiken wordt door Sportvisserij Nederland afgewezen. Dergelijke ingrepen worden gezien als symptoombestrijding en staan haaks op het streven naar ecologisch gezonde en duurzame visstanden. Sportvisserij Nederland staat bij ecologisch herstel van wateren een brongerichte aanpak voor, gericht op het terugdringen van verontreinigingen van water en waterbodem en het verbeteren van de inrichting van water en oevers. Het uitdunnen en/of uitzetten van viss(oort)en is, als directe ingreep in en daarmee verstoring van het ecosysteem water, slechts in uitzonderlijke gevallen te rechtvaardigen ten behoeve van zwaarwegende menselijke gebruiksdoelen.

Daarbij is Sportvisserij Nederland van mening dat het voorkomen van brasem in de KRW-maatlatten te negatief wordt beoordeeld. Sportvisserij Nederland zet in op een realistischer waardering van de samenstelling van de visstand, waarin brasem in wateren met een voedselrijke waterbodem van nature een prominente plaats inneemt.

Sportvisserij Nederland is van mening dat het periodiek uitdunnen van de brasemstand om helder water te creëren, een vorm van structurele overbevissing is van een inheemse vissoort. Het is mede hierdoor een activiteit die haaks staat op een duurzame en goede ecologische toestand, zoals de KRW die voorschrijft.

Beheersvisserijen schaden het ecologisch herstel van wateren
De Europese Kaderrichtlijn Water(KRW) zegt dat in 2027 een goede ecologische toestand van het oppervlaktewater bereikt moet zijn. Deze moet zo veel mogelijk lijken op de natuurlijke toestand van het water. De brasem maakt van oudsher deel uit van de natuurlijke toestand van het Nederlandse binnenwater. Het is dan ook in strijd met de KRW om wateren in een kunstmatig heldere toestand te dwingen door de meest kenmerkende en van nature algemene vissoort hieruit grootschalig te verwijderen.



Natuurlijk Nederland
Nederland is van nature een brede, vlakke, traag stromende rivierdelta. Rijn, Maas, Schelde en Noordzee vormden het waterlandschap eeuwenlang door een afwisseling van zeedoorbraken en overstromende rivieren. Behalve op de hogere zandgronden was en is Nederland derhalve een gebied waar zee- en rivierklei een rijke voedingsbodem bieden aan alles wat groeit en bloeit. Het grootste deel van de waterbodems in dit dynamische rivierenlandschap is van nature voedselrijk. Van nature is de brasem – de meest succesvolle bodemvis in de Nederlandse wateren - dan ook een algemene verschijning. Het Nederlandse deel van Rijn en Maas werd in het verleden door wetenschappers niet voor niets de brasemzone genoemd.

Brasem: een visch met een rijk verleden
Dat brasem in het verleden in al onze langzaam stromende tot stilstaande wateren een algemene soort was blijkt uit de schaarse historische beschrijvingen die er van de inheemse visfauna bestaan.



Zo schreef H. Schlegel (1862) over brasem: ‘Deze is in de zoete wateren van het grootste gedeelte van Europa verbreid, en wordt in alle onze rivieren, meren, plassen, vaarten en slooten aangetroffen.’

A.A. van Bemmelen (1866) schreef in zijn "Lijst van visschen in Nederland waargenomen" over brasem: ‘Deze soort is zeer algemeen in al onze zoete wateren, en wordt zelfs in kleine slooten gevonden; bij voorkeur bewoont zij veenplassen, breede digtbegroeide slooten of het digte riet langs de oevers.’

Brasem, ABB en beheersvisserijen
Als gevolg van de strijd tegen de eutrofiëring werden troebel water en brasem in de jaren ’90 dé symbolen voor slecht water. Helder, plantenrijk water met snoek, ruisvoorn en zeelt werd het symbool voor goed water. Met name de sterke lobby voor Actief Biologisch Beheer (ABB; het eenmalig grootschalig verwijderen van brasem teneinde wateren helderder te krijgen) heeft het imago van de brasem ernstig beschadigd. De vermeende rol van brasem in de vertroebeling van de Nederlandse wateren wordt sinds eind jaren ’80 enthousiast uitgedragen en behoort tegenwoordig zelfs tot verplichte kost in de biologieles op school.

De gedachte achter ABB was dat een éénmalige uitdunning tot een nieuwe – helder en plantenrijke – ecologische stabiele toestand zou leiden. De ABB experimenten leidden in slechts enkele gevallen tot een helderder toestand, die echter na een korte periode van euforie bij de betrokkenen minder stabiel bleek dan werd gehoopt. Anno 2008 heeft geen enkel ABB-experiment aantoonbaar duurzaam geleid tot het voorspelde “ecologisch duwtje in de rug” naar een nieuw ecologisch evenwicht. De achterliggende theorie blijkt voor de Nederlandse oppervlaktewateren niet op te gaan. Brongerichte maatregelen zijn daarentegen wel effectief gebleken – met of zonder ABB!

Overgenomen van Sportvisserij Nederland
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

11-02-2010 17:59

Peter,

Wat ik in de wandelgangen hoor is dat het VBC delfland nooit heeft ingestemd voor Actief Biologisch Beheer (ABB) en dat er vanuit het waterschap Delfland verheen in de communicatie met het VBC ook nooit spake was van een ABB.

Laten we vanavond het verhaal van het waterschap aanhoren, en daar indien nodig op een verstandige manier op reageren (waarvoor ik begrijp dat mede daarvoor SN vanavond ook aanwezig is), en hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend.

Groet,
Martin
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

11-02-2010 19:15

Stem water natuurlijk :D :D :D :evil:
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

11-02-2010 20:10

Mischien een handtekeningen actie beginnen mocht het op niets uitdraaien?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
K. van den Herik

11-02-2010 21:18

Hoor eens verder Martin,
Naast deze steun hebben de afgevaardigden van de VBC’s
toegezegd bij te dragen aan de uitvoering van de visbeheer-maatregelen (uitdunnen van de
visstand en het wegvangen van witvis). Hierbij moet gedacht worden aan het opstellen van
een visplan, monitoring en evaluatie van de effecten van het wegvangen van (wit)vis op de
visstand

Hierboven een citaat van de site van delfland
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

11-02-2010 22:19

die mensen van het hoogheemraadsschap zijn nog dommer dan een citroenschijfje :evil:
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-02-2010 22:46

VBC's zijn gepasseerd.
ronald bastiaan
Berichten: 8
Lid geworden op: 17-05-2008 13:11
Locatie: delft

11-02-2010 23:19

nou dat was me een avondje,mensen van het hoogheemraadschap delfland die alleen zichzelf graag horen en vragen niet konden of wilde beantwoorden.Helaas voor de delftenaren onder ons het water van tanthof-west gaat eraan.
Hierbij wil ik wel de mensen bedanken die aanwezig waren.
En zeker de mensen die aan het woord zijn geweest.
Aart,Ed en de andere bedankt namens karpervissend DELFT/Nederland
Laatst gewijzigd door ronald bastiaan op 11-02-2010 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-02-2010 23:29

net als de rest :-?
maar een aardige opkomst van vissers hadden ze niet op gerekend blijkbaar.
alleen jammer dat ze een plaat voor de kop hebben en met bewijzen uit het verleden eigenlijk het wiel weer opnieuw willen uitvinden...

270kg p ha vis reduceren naar 40/50kg om een extra inpuls te geven aan het helder maken van het water..
Ja dat lukt wel, tijdelijk.
want later willen ze op een "uitgeballanceerd" visbestand komen van 250kg pha :-?
Maar dan met max 10/20% bodem wroeters zoals inheemse soorten als brasem, giebel en karper.

Yeah dream on!.
Hoe dan ook is het belangrijk voor onze toekomst dat we onze stem laten gelden.
want als het aan de waterschappen ligt vissen we straks alleen nog op voorntjes in ontoegankelijke natuurgebieden.
Frans Oomen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10-02-2010 23:18

11-02-2010 23:47

Ik ben wel benieuwd hoe het gegaan is vanavond.

In Well waren aanwezig:

Bjorn Prudon: projectleider namens Waterschap Rivierenland

Een nerveus kereltje van Witteveen + Bos die het plan preseteerde.

Een kerel van bureau Ergo over "het belevings onderzoek"

Beroepsvisser van Wijk met zijn verhaal over een of andere Rotterdamse plas die hij helder gemaakt had.

Wat er bij ons gebeurde is dat men aangaf dat er weinig tijd was en dat er mensen speciaal van ver gekomen waren en dat het daarom kort gehouden moest worden. Vragen konden wel na afloop. Ik heb zo'n idee dat er in Delft nog minder tijd was voor vragen en discussie. Van Wijk kreeg alle tijd om zijn reacte te geven en de zal werd meestal voortijdig afgekapt. Een discussie tussen de onderlinge HSV besturen liet men ook lekker op zijn beloop en werd zelfs aangegrepen om te zeggen "zie je wel, jullie communicatie is niet goed...".

Met name voor Bert Zoetemeyer van Sportvisserij Nederland was niet veel tijd. Zijn verhaal stond haaks op dat van het waterschap en hij kon praten ls Brugman.

Ik kom zelf uit Well en de Hoofdwetering is al 20 jaar mijn thuiswater dus het is te begrijpen dat ik het op de voet volg. Sportvisserij Nederland was bij ons sterk aanwezig en ik vond het geweldig om te zien dat de KSN in de persoon van Michel Hollaar vertegenwoordigd was en zich daar ook heeft laten horen. Het was natuurlijk kort dag (zelf hoorde ik er zaterdag middag pas van) maar er dan toch staan! Grote klasse!
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

11-02-2010 23:54

Mooi stel apen daarzo.
Zielig dat ze geen tijd gunde om te luisteren.
Ze hebben waarschijnlijk al hun plannen al klaar en doen dot om te doen alsof ze nog willen luisteren naar andere inbreng.
Hufters.
Wat gaan ze doen met de gevangen vis?
doden?
en wij mogen niet met een levend visje vissen maar zij mogen wel tonnen vis vernietigen?
Dierenbescherming?
Rechtzaak aanspannen?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
ronald bastiaan
Berichten: 8
Lid geworden op: 17-05-2008 13:11
Locatie: delft

12-02-2010 00:07

beste benjamin,
ze hebben gezegd dat de hengelsport vereniging mag zeggen waar ze een gedeelte van de vis wil geplaatst hebben en de rest als pootvis {verkocht}
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-02-2010 07:38

Kom (na even zoeken) in het VBC bestuur inderdaad namen tegen waar van bekend is dat zij tegen ABB zijn.

Zit met de vraag of dit beroepsvissers het recht geeft om zonder witvisrechten buiten de VBC om op brasem en karper te mogen vissen? Zetten ze hiermee de wereld niet op zijn kop??

Groet,
Peter
K. van den Herik

12-02-2010 07:55

Dat plasje in Rotterdam was een afgezet deel van de Bleiswijkse zoom. Helaas werkte het plan prima.

Rest nu nog 1 ding: de politiek. Landelijk maar zeker ook regionaal/plaatselijk. En verdomd er zijn bijna verkiezingen.

Peter,

De VBC heeft al lang geleden ingestemd met abb, zie mijn quote elders

O ja exact een jaar geleden.


http://www.hhdelfland.nl/contents/verga ... 963391.pdf

Is de KSN op de hoogte gesteld door de federatie en heeft zij ook deze brief gehad?

BTW:

Blijkt maar weer hoe belangrijk het is om alles bij te houden, zelfs de plaatselijke sufferdjes.

Huiswerk, hoe liepen de proeven elders?

http://www.helpdeskwater.nl/aspx/downlo ... -05-01.doc
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

12-02-2010 09:08

Als dit werkelijk doorgaat is het effect vele malen groter.
Dit zet de gehele natuur op zijn kop.
Want wat moet de ijvogel, fuut, meeuw, aalscholver, rat enz................
nu eten ? Hierna de hele carousel, de roofvogels enz...................
Dan hebben we schoon water met een compleet verstoord natuurlijk leven.
Dus denk ik dat we hulp bij de vogelaars enz... kunnen gaan zoeken.
Denk ook dat dit niet doorgevoerd mag worden.
Iedereen die zich hier voor inzet, mijn respect heb je.
Mochten er juridische stappen worden ondernomen ben ik uiteraard bereid een financiele bijdrage te leveren.
K. van den Herik

12-02-2010 09:30

Hans,

Even anders: wat is reëel? Ik denk dat wij zelf door alle eutrofiëring mee geholpen hebben aan de huidige situatie.

Het gaat om de oplossing: die deugd niet. Het doel is denk ik dus wel reëel.

Denk dat Aart wel cijfers heeft over de randmeren, waar op natuurlijke wijze de visstand is gehalveerd...