de zachte kant van een hengel.


Plaats reactie
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

08-02-2010 17:58

nadat ik het vandaag over scheve ogen op een hengel had in de hengelsportzaak (dit naar aanleiding van een ander topic), heb ik samen met de eigenaar nog iets anders eigenaardigs ontdekt.

een blank van een hengel heeft kennelijk een zachte en een harde kant, hij pakte een shimano hengel (189 euro) uit het rek, pakte hem bij de top vast, zodat het handvat van de hengel van de grond af kwam, als ie hem nu rond draaide zag je het handvat omhoog en omlaag gaan (scheelt al gauw 10 cm), en dus een hardere en zachtere kant heeft. ik heb altijd gedacht dat hij zeg maar alle kanten hetzelfde was.

de harde kant is voor het werpen, de ogen naar boven dus.
de zachte kant is voor de dril, de ogen aan de onderkant (lijkt mij).

echter de ogen stonden dus niet recht op de zachte kant maar ongeveer 30 graden ervanaf, na het proberen van alle hengels uit het rek bleken er meer hengels te zijn die dus niet recht afgebouwd waren, sommige bijna achterstevoren. enkele van de goedkopere bleken wel recht te zijn. het waren allemaal fabriekshengels van spro, shimano, fox en daiwa.

dit wil dus zeggen dat 9 van de 10 hengels in omloop waarschijnlijk niet eens fatsoenlijk in elkaar zitten. heeft iemand dit al eens opgemerkt??
en de vraag aan een hengelbouwer: is dit bij handgebouwde niet het geval?? wordt hierop gelet bij de afbouw??? is het een fout van de fabriekant dat de hengel niet recht afgebouwd is?? hoop dat jullie dit op kunnen helderen.

ik vind het maar vreemd dat het bij zoveel hengels niet goed is. ik kijk in ieder geval elke hengel na die ik voortaan koop!!!
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

08-02-2010 18:07

Heb je een Chinees z'n ogen wel eens goed bekeken? Die ziet namelijk niet zoveel.... :D

Ontopic: Heb er zelf echt nog nooit van gehoord dat een hengel een zachte en een harde kant heeft (in de lengte dan) maar goed, misschien weet er iemand meer van...?
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

08-02-2010 18:29

Bekend verhaal en heel bekend probleem bij veel fabriekshengels zelfs bij 400 euro plus!
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

08-02-2010 18:48

Harde en zachte kant is makkelijk te vinden. Is belangrijk voor werp en dril eigenschappen.
Zitten de ogen niet op de harde of zachte kant, dan wijkt de hengel af bij het werpen.
Bij het drillen merk je het dat de hengel naar een kant gaat trekken.
Pak een top of onderdeel, zet hetop de grond. Leg de hengel schuin, hou een vlakke hand onder de bovenkant en geef druk in het midden. Door een beetje te draaien heb je zo de zachte of harde kant gevonden.
Dacht dat bij het topdeelde ogen op de harde kant moeten, bij het onderste gedeelte op de zachte kant.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

08-02-2010 18:52

de kwaliteit van de afbouw zal per merk verschillen. Bij hengelbouwers zul je dit denk ik niet snel hebben, die nemen een blank, bekijken die van alle kanten en gaan dan pas over tot productie. Bij een fabriekshengel is hier geen tijd voor, tijd is geld en een machine bouwt in mijn ogen never nooit niet zo'n mooie hengel als een ambachtsman, die het van enkele hengels moet hebben (tegenover een fabrikant die alleen aan massa productie denkt) en echt waar voor zijn geld moet bieden.

ik heb het al een jaar of 13 geleden meegemaakt met shimano hengels die toen de top-of-the-range waren. Een hoop geld voor een vrij sobere hengel, maar dacht toen (na diverse "goedkope" stokken te hebben gehad) dat duurdere hengels automatisch betere kwaliteit betekenden. Na welgeteld 1 sessie met enkele drills stond de lak rondom de ogen al op barsten. Terug gegaan naar de winkelier. Deze had het verhaal dat die hengels in een bepaalde serie een verkeerd lakbad hadden gehad (massa productie). Omdat deze serie toen net vernieuwd werd, had ik het geluk om dezelfde hengels van de nieuwere serie mee te krijgen, zonder bijbetaling. Echter, na 2 sessies, bleek dat er weer sprake was van de zelfde fouten in de lak (toen begon mij het belletje te rinkelen dat het weleens met de plaatsing van deo gen te maken kon hebben). Toen ben ik van dit merk afgestapt. Ik wil hier niet mee zeggen dat shimano geen degelijke hengels bouwt, maar die series waren absoluut niet in orde (helaas weet ik niet meer hoe die hengels heetten). Ik heb toen gekozen voor sportex FBC blanks en heb die naar mijn zin af laten bouwen door een toenmalige kennis. Ik heb nooit meer dat probleem gehad. Ik betaalde toen al wel 600 gulden per hengel (maar dan was ook alles naar mijn zin) Nu moet ik zeggen dat ik al jaren met goedkopere stokken vis ( ik heb die stokken toen verkocht omdat ik dacht dat ik klaar was met vissen, nog steeds spijt) en dat dit probleem mij nog niet eerder weer is opgevallen.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

08-02-2010 19:01

Peter,

Ik heb net 4 Sportex FBC hengels afgebouwd. Interesse?
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

08-02-2010 19:02

Naar mijn weten heeft een hengel altijd een harde en zachte kant.
Ik zelf denk dat dit komt doordat een hengel is opgebouwd doormiddel van een carbonvezelmat om een matrijs heen te rollen.
Uiteindelijk na een aantal keer rollen houdt je altijd een overlapping van het materiaal (tenzij je maar 1 keer rolt)
dit is dan automatisch de harde kant omdat deze 1 laag dikker is.
Niet alle blanks zijn ook spatrecht.
Stel hij loopt krom dan zet je de ogen op de bolle kant om zo de heengel recht te trekken door het gewicht van de ogen die er aan hangen.
Maar dat betekend niet dat de ogen precies op de zachte of harde kant hangen.
Doen je dit wel is je hengel krom, doe je dit niet dan is de hengel recht maar buigt anders.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

08-02-2010 19:22

@ Roeland

interesse wel, geld niet :cry:
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

08-02-2010 19:44

Een hengel moet zo recht mogelijk zijn. Zo denken de fabrikanten. Dat de oogjes dan scheef geplaatst moeten worden, tja.

Heb gelukkig nog nooit fabriekshengels gehad.
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

08-02-2010 19:46

Nog nooit? 8)
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

08-02-2010 19:47

ik ga ook voor met de hand afgebouwde hengels als ik nieuwe koop in de toekomst, en dan meld ik erbij dat de hengel recht moet zijn en de ogen recht op de hengel/zachte kant moeten staan.

anders hoef ik ze gewoonweg niet!!
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

08-02-2010 19:48

jammer peter.:-) even over die bolle kant. Een goede blank is recht. Dus kan je de ogen op de goede kant zetten.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

08-02-2010 20:51

Weet jij meer dan ik Harry?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-02-2010 20:58

Door de wijze van wikkelen van een vezelmat om een mal wordt een hengel als je het exact bekijkt niet rond maar ovaal. De bovenkant/onderkant van de ovaal is de zachte kant. De scherpere ronding van de ovaal is de harde kant. Is eenvoudig vast te stellen. Hoe je de ogen verder monteert hangt een beetje af van wat je nastreeft. Daar zijn nogal wat discussies over en niet iedereen zit op dezelfde lijn. Bij bepaalde blanks maakt het ook nog eens weinig verschil. Dus het is niet zo dat een "hengelbouwer" altijd op de harde kant monteert.

(Hengelbouwer tussen aanhalingstekens, want er bestaan helemaal geen hengelmachines in fabrieken. Alles is handwerk. Of het nu bij Cor in de shop is of bij Shimano in het atelier. In het atelier zijn er meer lagelonenhanden.)

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

08-02-2010 21:18

dat is de eerste keer dat ik dit hoor ... maar heb net bij me nash hengels gekeken maar die zijn evenredig. kan er geen harde of zachtekant in opmerkingen ././...

Van die ogen heb je nu gezien he bas! :wink:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

08-02-2010 21:26

dat van die ogen is idd vreemd tomba, als ik volgende keer langskom kan ik ook wel ff kijken of je een zachte kant in de hengel hebt, ik weet nu precies waar ik op moet letten. mooi setje trouwens hoor!!
ik ga dalijk thuis kijken bij mijn fox hengels om te kijken of deze het ook hebben.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-02-2010 21:45

En er staat wel zo'n mooi artikel op KWO van Bas Breetveld

http://www.karperwereld.nl/artikel/breetveld1.php

Bob
Pluk de dag want voor je het weet...............http://www.allesisanders.nu
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

08-02-2010 22:00

mooi stuk!! alleen ben ik niet zo zeker van mezelf (en mijn skills) dat ik mijn eigen hengel ga bouwen.

als ik nieuwe ga halen van de zomer dan spreek ik wel af met iemand die ze met de hand bouwt. dat het dan wat meer kost dat neem ik dan maar voor lief. voor mij geen fabriekshengels meer......
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-02-2010 06:17

Ik heb 1 van de 3 Century NG's terug gestuurd vanwege dit foutje de ogen gingen na een half jaar gewoon wegdraaien over de blank na ze een paar keer flink op de klote gegeven te hebben.
Dit is toen keurig netjes opgelost door Mike van Carp collector met een nieuwe hengel.

Als je in de winkel gaat kijken kom je veel hengels zo tegen hoor.
Nu ik het weet zins dien zal het mij niet meer overkomen.
De door roeland omschreven manier is de manier om hier achter te komen.
Je ziet het gelijk als je het weet.
Plaats reactie