Landelijke geldinzameling winterstefte gewenst?


Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

29-01-2010 16:10

Ik gooi maar een balletje op hé.
Maar als deze winter nog even zo doorgaat kunnen we wel eens met een probleem komen te zitten.

Grotendeels zijn de sterftes nu alleen merkbaar op ondiepe afgesloten wateren maar!,
We zijn er voorlopig nog niet en zeker voor het noordoosten van het land gaat deze winter nog wel even duren verwacht ik.
Maar ook de rest van het land zal flink getroffen worden door de winter.

Als ik kijk dat de meesten van ons vanaf half december niet meer hebben kunnen vissen en daardoor toch een beetje centjes over hebben gehouden is het misschien wel een idee om onze eigen visserij een toekomst boost te geven.

Er zullen diverse Skp op stapel staan en ook in uw regio!.
Informeer hier eens naar en steun uw skp !

Wellicht door het wegvallen van enorme hoeveelheden schubkarpers zouden de skp ook sskp kunnen worden om de grote tekorten aan te vullen die er in het verleden geweest zijn??.

Wellicht een mooie actie die onder de vlag kan van de KSN..
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-01-2010 16:19

ik vind het niet erg hoor al die dooie karpers..

ten eerste: minder vis = minder concurrentie = grotere vis

ten tweede: minder vis = minder vangen = minder pepppies = beter voor de karpers + voor de serieuze vissers + het beeld naar buiten toe.

you may all shoot me now. :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-01-2010 16:27

Ik denk dat we beter de gemeentes kunnen oproepen beter met hun wateren om te gaan.
En adequater op te treden, inplaats te wijzen van HSV naar gemeente naar waterschap en andersom
Maar denk dat ik dan teveel van de topic afgaat.

Daar waar SKP worden gehouden, zijn centjes nodig, echter de skp's worden nu ook bekostigd danwel door donaties en inzamelingen.
of zoals in ons geval de vereniging zelf met een SKP pot in het visstandbeheer programma.
Een landelijke inzameling zal denk ik ook niet lukken, hoe is dat te verdelen.
Elke vereniging zal zijn deel dan ook maar al te graag opeisen. En ik denk dat dat ook voor een overkoepelend orgaan als de KSN dan teveel word.
Het zijn allemaal vrijwilligers, en voor zoiets zal je toch moeten weten waar de sterftes ook dan daadwerkelijk grote schade heeft aangericht.

Daarnaast is er ook weer het aanvragen bij de waterschappen, en daar zit alweer het probleem.
Vraag het maar aan Arend Termorshuizen van HSV groot rotterdam voor je het weet is het een waterparel.

Uit een andere posting van Arend inzake een skp : Ook bezig geweest voor een SKP voor de Zevenhuizer Plas. Werd in 2 zinnen afgedaan door de federatie: afgekeurd; wegens aanwijzing van een waterparel.

Wat dat betreft valt dat niet mee, zeker niet als je met een schubkarper project aan komt.

Raymond
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

29-01-2010 16:29

:P :P :D Precies they can shoot me to :D
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

29-01-2010 16:39

aan de ene kant ga ik helemaal met Michel mee. Daarbij zijn in mijn ogen een hoop wateren zwaar overbezet. Het lijkt nu een beetje natuurlijke selectie, only the strong survive en daar zou je een sterker, lees beter, bestand aan over houden.

Aan de andere kant gaan er op een aantal wateren nu vissen kapot die niet gemist kunnen worden, de grootste (vaak ook oudste en zwakste) vissen leggen het loodje en die zijn niet makkelijk te vervangen, zeker niet zonder een nieuwe visuitzetting met bijv snelgroeiers.

Zoals raymond al aangaf, ik denk dat het een belangrijke kwestie is om de gemeentes/ waterschappen bewuster te maken van hun verantwoordelijkheden. Vooral de gemeente maakt het zich vaak erg makkelijk in mijn ogen. Zolang de huur van de wateren wordt betaald, wordt er een minimum aan onderhoud gepleegd en daarmee af (da's tenminste mijn ervaring.) Een actie zoals ik in een ander topic las, waarin de vissers met een grote kar vol dode karpers naar de gemeente gaat is volgens mij een enorme eye-opener, net zoals in de zomer met die maai/ baggermachines en die tientallen dode karpers.
Helaas is negatieve uitkomst vaak de enige manier om de aandacht te krijgen EN vast te houden. Dan is alsnog de vraag, wat gebeurd er daarna?? de waterschappen zijn verantwoordelijk voor de waterkwaliteit en omdat de door ons zo beminde karper een bodemwroeter en dus en vis is die de waterkwaliteit/ helderheid niet verbeterd zal het niet makkelijk zijn om een uitzetting van wat voor karper dan ook voor elkaar te krijgen.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
K. van den Herik

29-01-2010 16:41

iedereen vindt het erg, maar daar waar niets gezegd wordt maar meer gedaan, gaan er geen vissen dood. Hellevoet bijvoorbeeld.

Wel kut natuurlijk allemaal bijtjes hakken enzo.

De helft van de wateren met sterfte zaten al volgepropt, sluit me aan bij MrTja

V
V
V
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-01-2010 16:48

Vraag is in hoeverre we nu op het bestand aan het interen zijn dat zich dankzij een aaneenschakeling van zachte winters tegen heug en meug heeft opgebouwd. Ik zou eerst maar de schade afwachten en in kaart brengen waar zich echte problemen voordoen. Heeft wat mij betreft geen zin om bijvoorbeeld een ondiep stadswatertje maar weer opnieuw vol te plempen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

29-01-2010 16:53

We doen nu net of dit de 1ste winter ooit is (met de alhier getoonde beelden & verslagen). Hoe ging dat dan in 1982, 1985, 1986, 1987,1991,1996,1997 om er maar een paar te noemen uit de "strengste winter" categorie? Gingen we toen met z'n allen maar weer witvissen?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

29-01-2010 16:54

Dat gemeente's en of de eigenaren verantwoordelijk zijn voor onderhoud is duidelijk en daar is dan ook zeer veel te winnen.
En juist nu kunnen we aantonen wat dit voor gevolgen heeft als er te weinig gebeurt.

Maar juist die kleine overbezette trutputjes om ze zo maar te noemen zijn juist die watertjes waar het gros van karpervissend nederland zich thuis voelt..

Het zou dus ook zo kunnen zijn dat ze dan uitwijken naar de wateren waar jij zo graag alleen in je uppie zou willen vissen..

Tsja, ik kan ook meegaan in jou ideen.
Ik heb ook graag rust om mij heen.
Maar groter/zwaarder worden onze vissen niet vanzelf..
En dat valt niet mee als je er alleen voor staat :wink:
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-01-2010 17:02

michel Tja schreef:ik vind het niet erg hoor al die dooie karpers..

ten eerste: minder vis = minder concurrentie = grotere vis

ten tweede: minder vis = minder vangen = minder pepppies = beter voor de karpers + voor de serieuze vissers + het beeld naar buiten toe.

you may all shoot me now. :D



Met de eerste kan ik nog leven :D

tweede, denk je echt dat het de oplossing is,

Minder vis = Nu we bijna geen karpers meer mogen uitzetten, een groot probleem in de toekomst als het vanuit natuurlijke paai moet komen.
SKP's mogen dan niet meer van de waterschappen
Meer vis meer jongbroed, dus voor later een iets steviger fundament voor onze hobby. En inderdaad we gaan dan over 15 jaar zeker minder vangen
(als zal dat met 1 zo'n winter als nu wel meevallen, hoe rot dan ook om nu de dode vissen te zien)

Minder peppies = doodslag voor de hengelsport en HSV's, wat denk je dat er door peppies word uitgegeven bij de hengelsport zaak, die zijn spullen ook weer inkoopt bij de fabriekant dan wel leverancier. Van de groepje "serieuse" vissers kan een fox , delkim of nash niet leven.
Dus gaan we allemaal weer met een folie in de lijn vissen? Op andere delen van het forum lees ik altijd , spaar dan door voor echte spullen en koop geen X2, toch allemaal gedoemd als de "peppies" weg zijn, geen goede betaalbare beetmelder meer kunnen kopen.

Beter voor de karper, die klopt dan mijn inziens nog wel . Maar wat is beter? volgepropte vijvers heb ik ook niks mee laat dat duidelijk zijn.
Toch, als een populatie zoveel dunner is, en we gaan dit jaar weer net zo voeren als de andere jaren, nee niet echt goed voor het water, en of het ook zo goed is voor die vis, die dan 5 kilo aankomt? ik betwijfel het.

Niet op de man, maar vind niet iedereen dat hij een serieuze visser is ?


Dan het laaste het beeld naar buiten, het is een maatschappelijk probleem, over de hele linie.
Wat zou er veranderen naar buiten toe, dat we allemaal wel mogen nachtvissen als het beeld naar buiten goed is. ik durf dat echt te betwijfelen.

Nietemin snap ik echt jouw standpunt wel, maar er is meer dan alleen je eigen visserij we moeten toch ook aan de toekomst denken.

Tight lines

Raymond
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

29-01-2010 17:11

met die "wit"visclub van ons zal er hier niks aan karper/ander vis bijkomen, als het al gebeurd moet ik het zelf doen denk ik (en dan alleen op de put waar ik zelf vis), er zijn hooguit 10 man die van de karpersterfte afweten/willen weten..... de rest intereseert het nu niks, maar straks wel klagen dat er niks te vangen is! (peppies) :evil:

als aan een druk bezette put met veel karpers en dus peppeis, veel sterfte is valt de schade nog wel mee naar mijns insziens, uiteindelijk wel grotere vissen (duurt effe) maar de peppies blijven weg naar verloop van tijd.
ik heb het geluk een put voor mezelf te hebben, eentje waar al maar weinig vis opzit (21 stuks gemiddeld gewicht 20 pond). er zijn er nu 6 dood, als het hierbij blijft gaat de rest van de vissen wel een stukje groeien waarschijnlijk, gaan er nog meer dan blijven er maar een paar vissen over en denk ik dat ik er een paar mooie visjes bij ga zetten (natuurlijk gezonde vissen die ik ergens moet gaan kopen dan, niet zomaar de eerste de beste oostblokker), als de visclub (of gemeente i.v.m. sterfte door aantoonbaar achterstallig onderhoud) er aan mee wil werken prima, zoniet dan maar uit de eigen portemonee...... :-?
zul je zien dat er dan wel ineens weer mensen op de put gaan vissen, maar dat heb je toch niet voor het zeggen.....

in mijn ogen heeft landelijk inzamelen van geld weinig nut, het zal per vereniging of regio moeten gebeuren, en dan is het nog moeilijk om te bepalen hoe het geld ingezet moet worden, ga je meer vis uitzetten of ga je wat aan de water/bodem kwaliteit (laten) doen.....
als je er nu vis opzet en volgend jaar gaat het weer zo vriezen (en geloof me dat zal het) dan kun je weer van vooraf aan beginnen.
er zal dus eerst door de gemeente (verantwoordelijk voor onderhoud en dus bodemkwaliteit van de desbetreffende wateren) onderhoud gepleegd moeten worden aan de putten voordat je met dergelijke projecten aan de gang kunt. daar zit een gemeente natuurlijk niet op te wachten op die kosten.

maar daar waar niets gezegd wordt maar meer gedaan, gaan er geen vissen dood.


heb er hard voor moeten strijden om meer zuurstof in het water te krijgen door wakken te maken, maar toch heeft het voor 6 vissen niet mogen baten. als je bij ons de put instapt zak je tot de helft al weg in de bagger..... zegt al genoeg toch. waterschap, gemeente en visclub geinformeerd over de sterfte, tot nu toe is er niks gedaan door geen enkele instantie!! maandag probeer ik de lokale krant ervan te overtuigen om een stuk te schrijven over de vissterfte, hopen dat die wat los krijgen hier in boxtel......
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

29-01-2010 22:03

Laat de HSV verenigingen de leden eens een brief sturen, een oproep om te melden wat de sterfte is op de waters in de regio. Zo kun je toch een schatting maken hoe de situatie in elkaar steekt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2010 06:07

M.i. eerst maar eens het einde van de vorstperiode afwachten. En voor overbezette putjes is het eerder een zegen dan een straf waarbij de natuur zich op haar eigen wijze laat gelden.
Pieter Andre
Berichten: 75
Lid geworden op: 04-01-2010 14:21

30-01-2010 08:21

Idd we krijgen februari nog en die kan zomaar eens kouder zijn als de maand januari.

We zijn er nog niet.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-01-2010 09:53

Ik kan Michel Tja voor het eerst ook een beetje volgen :D

Vooral de overbezette wateren zijn de klos, maar ook de niet gebaggerde ondiepe wateren, zeker als dit nog eens met overbezetting gepaard gaat. Allereerst is dit een taak voor de visrechthebbende, ik zal in ieder geval geen cent geven voor uitzettingen, die zijn in Haiti veel meer nodig. Zelf gaan uitzetten is niet het beste idee en zoals Douwe al zei ook nog eens strafbaar.

Overigens wel jammer van al die dooie karpers, die konden er tenslotte niets aan doen dat ze met z'n allen in een putje waren gefrommeld. Verder hadden locals natuurlijk beter op moeten letten, maar dat is weer achteraf gepraat. Ik heb ook makkelijk praten, m'n viswater is niet dichtgevroren. 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-01-2010 10:32

Kees Verheij schreef:Ik kan Michel
Vooral de overbezette wateren zijn de klos, maar ook de niet gebaggerde ondiepe wateren, zeker als dit nog eens met overbezetting gepaard gaat. Allereerst is dit een taak voor de visrechthebbende, ...


Er zijn HSV die visrechthebbende zijn , maar niet verantwoordelijk voor het schoonhouden en/of baggeren!

Hiervoor zijn de gemeenten of waterschappen verantwoordelijk!

Laten we de winter afwachten en daar waar NOODZAKELIJK mogelijk een SKP 'op los laten'

gr Harnold
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-01-2010 10:44

Kees,

Moet het wel niet zo koud worden als hier op je rivier :lol:
Water wat hier uit de beker gegooit wordt is gelijk ijs :wink:

Groetjes,
Peter

Afbeelding
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-01-2010 10:59

Wist niet dat het zooooo koud werd in Veghel :lol: :lol: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
rene sla
Berichten: 149
Lid geworden op: 17-02-2008 19:49

30-01-2010 11:32

alleen de sterkste overleven
en de winter begind nu pas dus even geduld en dan de schade bekijken
karperen en de rest
welke rest???
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-01-2010 12:20

pj otte schreef:Kees,

Moet het wel niet zo koud worden als hier op je rivier :lol:
Water wat hier uit de beker gegooit wordt is gelijk ijs :wink:

Groetjes,
Peter



Je zal maar nodig moeten plassen :-?
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

30-01-2010 14:31

De sterftes zijn toch alleen nog op ondiepe slecht gebaggerde wateren geweest? Of overbezette ondiepe wateren? Het heeft dan toch geen enkele zin om daar weer vis in te gaan zetten. Dan vriezen ze volgend jaar of over 3 jaar weer dood. :roll:
blub blub
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

31-01-2010 10:05

Toen ik in een ander onderwerp de waterschappen enz ter spraken bracht waren er bijna geen reactie's.
Nu dat er karpers dood gaan zijn er een paar wakker geworden.
Het is in dichtgegroeide wateren sprake dat de bagger laag ook goed groeid met uitzondering van een paar grote wateren. Je kunt wachten op de ellende van het een komt het andere.

Ik vraag me af wat die hele lawine van steun aan water-natuurlijk heeft gebracht behalve nog meer zakkenvullers. Wat doen die mensen door ons gekozen?
Ik heb een keer of twee geprobeerd info te krijgen maar nooit geen antwoord gehad van de waterschappen.
Ook sportvisserij nederland is niet gekomen met info en oplossingen over de aangeleverde dichtgroeiende wateren.

mvg blankie boy
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-01-2010 10:17

pj otte schreef:Kees,

Moet het wel niet zo koud worden als hier op je rivier :lol:
Water wat hier uit de beker gegooit wordt is gelijk ijs :wink:

Groetjes,
Peter



Ik vind wel dat je een sexy pakje draagt hoor Peter, rrrrrrr! :P
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

31-01-2010 10:19

Hellevoetsluis,

Het wordt eentonig maar waar activiteit vanuit de HSV ondernomen wordt gebeurd er ook daadwerkelijk iets.

Onze Hellevoetse grachten groeien ook dicht. Na uitvoerig overleg met vooral de gemeente en zijdelings met het waterschap mogen we in 2010 onder strikte voorwaarden ( tussen 10 en 20 graden watertemperatuur en slechts binnen bepaalde perioden ivm winterslaap amfibieen, broedseizoen vogels en weet ik al niet meer ) 50 % van de aanwezige waterbeplanting weg ( laten ) halen.

Ligt het eenmaal op de kant dan zorgt de gemeente voor verdere afvoer en verwerking. En dat is het duurste stukje van het geheel.

Kost de nodige tijd en moeite van de vrijwiliggers alsmede de nodige pecunia van de HSV (onnodig oppotten doen we hier niet aan ! ) voor in te huren extern personeel en materieel, maar dan kan er wel weer normaal gevist worden.

Veel succes.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-01-2010 10:34

Kees,

Het probleem zijn niet de waterschappen,veel meer ligt het aan gemeentes die een veelfout aan taken hebben. Daardoor stellen zij prioriteiten die helaas op het gebied van de waterhuishouding in het algemeen bijzonder laag liggen. Vanwege de KRW moeten zij de komende jaren een inhaalslag maken . Hier komt er daardoor (net als in meer gemeentes) op de rioolbelasting de komende drie jaar jaarlijks 10 euro bij.

Het grootste gedeelte van de inkomsten die een waterschap uitgeeft hebben betrekking op het onderhouden en verbeteren van watergangen. Zijn veel meer de federaties die rechtstreeks met waterschappen in hun gebied praten. De VBC zijn daar een mooi voorbeeld van.

Mvg, Peter