Vissen vasthouden in een gebied. Kan dat wel?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

26-01-2010 16:22

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring is met het volgende. Ervaring dus geen speculatie graag:

Ik heb het hier over de wat grotere wateren van boven de 10 hectaren, waar je een aantal dagen tot een week een bepaald gebied bevist en bevoerd. Je hebt de karper gevonden op het water en je gaat je daar installeren. Je begint met weinig voer geconcentreerd rond je haakaas en je begint met regelmaat te vangen. Je hoopt natuurlijk dat je de rest van de week blijft vangen op die stek. Is jullie ervaring dat het dan zin heeft om meer te gaan voeren om daarmee de vis vast te houden in het gebied, of hebben jullie gemerkt dat de vissen gewoon vertrekken en zich echt geen moer aantrekken van die 10 kg ballen die er ligt?
Merk je aan de andere kant dat als je weinig blijft voeren de vissen eerder geneigd zijn te vertrekken? Of dat er bijvoorbeeld snel stekdressuur ontstaat? En je dus niet langer dan een paar dagen succes hebt op de stek? In dat geval: vis blijft wel hangen, maar laat zich niet vangen zeg maar.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groeten,
Friso
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

26-01-2010 16:32

Is sterk afhankelijk van de dressuur op zon water
Water met dressuur daar blijft de vis niet als je een vis gevangen hebt..wat je ook voert
Grote putten en rivieren zou makkelijker moeten zijn maar daar is het trekgedrag vd vis weer bepalend
Moeilijk dus hoe je het ook bekijkt
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

26-01-2010 16:41

Wanneer ik op groot water vis en ik heb het idee dat er aardig wat vis op de stek zit gaat er aardig wat voer in om ze proberen vast te houden.
Als ik een wat langere sessie ga vissen van een paar dagen/week dan gaat er meest bij aankomst al wat meer boilies in tenminste als ik op een stek zit waar ik eerder gezeten heb en weet dat ze daar eens langskomen.
Komt er dan een schooltje vis langs heb je mi. meer kans om de vis op de stek te houden dan als er een paar handjes boilies liggen.
Wel voer ik heel verspreid als ik flink ga dumpen.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-01-2010 17:05

Ik vis regelmatig op de rivier. Dus kwa grote ook wel maar dan 10h.
ik kan de vis niet vasthouden daar, echter de avond ervoor flink voer erin (10 kilo+ ) helpt mij beter dan om de dag 3 kilo.

Komt er een ander aspect bij .... voeren = vertrouwen
En vertrouwen is toch lekker als je op je stek zit.
Toch op groot water blijf ik van mening dat voeren wel degelijk helpt.
Echt vasthouden is de vraag, maar ze zullen nog een keer langskomen als het goed bevallen .
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

26-01-2010 17:16

Inderdaad, echt vasthouden op de stek heb ik ook mijn twijfels wel bij maar denk wel dat ze regelmatig langskomen als ze weten dat het tafeltje gedekt is.
Zal ook verklaren waarom je soms een paar beten achter elkaar hebt op een grote voerstek en daarna weer vaak uren niks.
En inderdaad zal dressuur ook meetellen maar volgens mij lang niet zo vaak dan als gedacht word.
Vis regelmatig op een groot water in Frankrijk waar al tig jaren flink gevist/gevoerd word maar daar lukt het vaak nog best op een grote voerstek.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
jeffrey van de wal
Berichten: 16
Lid geworden op: 28-10-2009 16:57

27-01-2010 14:41

ik heb het ook geprobeert om de vissen vast te houden,
Ik zat een week in frankrijk te vissen, de eerste 3 dagen geen beet of niks, ze aasden alleen maar aan de oost kant van het water (50 hectare bomvol wier).
Ik wist dat mijn kans kwam dus vierde dag paar runnetjes gehad, zeker veel bijgevoerd om de vis daar te houden maar het liep alleen maar terug.
Vijfde dag nog maar 1 karper weten te vangen en de laatste 2 dagen geen beet meer gehad, wat bleek ze zwommen gewoon rondjes!
Ik weet dus niet of dit toeval is maar ik heb het zo meegemaakt en niet de vis om mijn stek weten te houden.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

27-01-2010 15:03

als je bang bent dat je dresuur krijgt op je stek zou je ook 2 of 3 andere plekken waar van je vanuit die stek kunt vissen en dan de eerste 2 a 3 dagen op die stek vissen beginnen de vangste terug te lopen? da heb je al 3 dagen daar een voerplekje gemaakt.. zo doe ik het ook wel eens als ik hele korte sessies maak ik voor mijn eigen kantje een klein voer plekje met mais en wat bollen en dan om de half uur weer een hand je er bij als ik merk dat mijn stek niet meer echt loopt gooi ik hem daar voor mun eigen kantje neer (schild misschien maar 10 a 15 meter) en ik vang ze gewoon weer. deze ervaring is wel op een knollen vijver waar je op een middagje wel aardig wat runs kan verwachte dus ik weet niet of deze tactiek op een groot water van 10H werkt maar misschien heb je er iets aan!!

mvg
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

27-01-2010 16:19

als je ze maar wel weer terug zet he , en ik zou wel een fototje schieten tijdens het vasthouden. anders heeft het ook zo weinig nut.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

27-01-2010 17:09

Mijn idee daarop is dat het bijna onmogenlijk is .. wel zul je visseren voor een aantal dagen vast kunnen houden maar niet veel langer ...
Wel denk ik als de vis in zijn route een aantal maal geconstateerd heeft dat er voer ligt en daar geen nare ervaringen mee heeft hij regelmatiger de stek komt bezoekken en dus ook met meer vertrouwen op het aas zal azen...

ook is de factur dresuur van toepassing... maar tog zeker ook het aanbod van natuurlijk voedsel en concurenten.

maar goed dat is mijn visie daar op ..

greetz Tomba
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

27-01-2010 18:18

Ik hou ze ook nooit vast,de vissen komen langs vreten wat en gaan weg,het boeid ze echt niet of er 5 kilo bollen liggen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

28-01-2010 09:12

Ik geloof weinig van echt vasthouden op de stek dat gebeurt maar heel zelden. Op grote wateren kun je wel zorgen dat ze langer op een stek blijven dan normaal. En op wateren waar ik vis probeer mijn voerstek een vastte plek in hun zwemroute te geven. Maar wat je dan krijgt is dat je bepaalde vissen vaker vangt omdat ze of zich altijd al ophouden in de buurt van je stek (honk vastte vissen) of dat een bepaalde vis/groepje je voerstek altijd eerder aandoet dan de anderen (ok de honkvastte vissen zijn vaak het eerst).
Tja als deze zaken je ongeveer duidelijk beginnen te worden dan moet je eigenlijk erachter zien te komen op welke tijden welke groepen ongeveer langs zwemmen. Want wil je dat meerdere groepen met voorvoeren je stek opnemen in zwemroute... Dan moet je of de eerste groep verzadigen om bij de andere groepen te komen (afhankelijk van bestand natuurlijk maar kan prijzig worden) of meerdere keren voeren (kost veel tijd) of pas voeren als de eerste groep(en) er al voorbij is (kennis nodig van tijden dat groepen langskomen).
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

28-01-2010 09:28

Ik heb jaren elke dag op een mooie grote plas gevist. Elke dag werd er wat gevoerd en bij het inpakken en vertrekken weer voeren. Ik heb toen echt kunnen concluderen dat de vissen niet vast te houden zijn maar meer op bepaalde tijden terug komen op de stek. Ik kon mijn klok erop gelijk zetten tussen 19.50 en 20.10 kwam de eerste run. Daarna op bepaalde tijdstippen kwam er weer een groep langs. Wat ook eerder aan gegeven is honkvaste vissen waren daar wel. Ik ving altijd een bepaalde spiegel daar die nergens anders op dat water werd gevangen. Soms ving ik dat beest wel 3x in 5 dagen.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

31-01-2010 15:04

Wouter Hut schreef:Ik geloof weinig van echt vasthouden op de stek dat gebeurt maar heel zelden. Op grote wateren kun je wel zorgen dat ze langer op een stek blijven dan normaal. En op wateren waar ik vis probeer mijn voerstek een vastte plek in hun zwemroute te geven. Maar wat je dan krijgt is dat je bepaalde vissen vaker vangt omdat ze of zich altijd al ophouden in de buurt van je stek (honk vastte vissen) of dat een bepaalde vis/groepje je voerstek altijd eerder aandoet dan de anderen (ok de honkvastte vissen zijn vaak het eerst).
Tja als deze zaken je ongeveer duidelijk beginnen te worden dan moet je eigenlijk erachter zien te komen op welke tijden welke groepen ongeveer langs zwemmen. Want wil je dat meerdere groepen met voorvoeren je stek opnemen in zwemroute... Dan moet je of de eerste groep verzadigen om bij de andere groepen te komen (afhankelijk van bestand natuurlijk maar kan prijzig worden) of meerdere keren voeren (kost veel tijd) of pas voeren als de eerste groep(en) er al voorbij is (kennis nodig van tijden dat groepen langskomen).

Hej wouter aan dit verhaal moet ik me volledig bij aansluiten! de honkvaste vissen dubbel ik zelfs weleens .. maby omdat ik teveel en telang op de zelfde stekken vis ...
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

31-01-2010 17:12

ik zeg ook "Amen" Wouter. Volgens mij zijn er altijd groepen vissen die blijven zwerven, die kun je niet vasthouden maar volgens mij wel afremmen. Daarnaast zijn er idd ook honkvaste vissen die het allemaal wel goed vinden en blijven hangen op nagenoeg dezelfde 10 vierkante meter.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-02-2010 07:15

Dries Jacke schreef:Ik heb jaren elke dag op een mooie grote plas gevist. Elke dag werd er wat gevoerd en bij het inpakken en vertrekken weer voeren. Ik heb toen echt kunnen concluderen dat de vissen niet vast te houden zijn maar meer op bepaalde tijden terug komen op de stek. Ik kon mijn klok erop gelijk zetten tussen 19.50 en 20.10 kwam de eerste run. Daarna op bepaalde tijdstippen kwam er weer een groep langs. Wat ook eerder aan gegeven is honkvaste vissen waren daar wel. Ik ving altijd een bepaalde spiegel daar die nergens anders op dat water werd gevangen. Soms ving ik dat beest wel 3x in 5 dagen.

Door elke dag eenzelfde stek aan te voeren heb ik ook kunnen opmerken dat de vissen dan steeds vaker zo'n plek aandoen op het tijdstip dat hun dat uitkomt. Het eten ligt er toch wel dan kun je steeds vaker de wekker zetten op het tijdstip dat je een aanbeet krijgt.

Zoals al zo vaak geschreven is in de bladen llijken de vissen dan wat gemakzuchtig te worden.

Op een groot plassengebied hier vlakbij visten we vroeger ook vaak op een ruime voerplek. In eerste instante leverde dit niet zoveel op, maar door vol te blijven houden op zo'n strook water gaan die vissen het misschien wel als onderdeel van een aasroute zien en zullen ze waarschijnlijk zo'n plek altijd wel aandoen als er geaasd word. Je kon de klok erop gelijk zetten dat tijdens het invallen van de duisternis de eerste vis op links kwam, en de rechterstok pas in actie kwam als de zon weer opklom.

Verschuiven naar links op die zogenaamde trekroute maakte geen bal uit, je merkte het wel als er eens iemand links van je ging zitten. Door op de eerste stek van die plas bezig te zijn had je daar nooit zoveel last van.

Om een lang verhaal kort te maken, ik denk niet dat je een vis die niet meer aast vast kunt houden op een plek, je kunt hem/haar hoogstens zo proberen te manipuleren dat ALS er geaasd wordt ze jouw plekje als vast onderdeel van een aasroute gaan zien.

tijdens een aasperiode kun je de vissen wel bezig houden en dat lijkt in mijn ogen het beste te gaan door constant te brengen. En dan bedoel ik niet hopen in één keer, maar blijf eens wat bolletjes in een geleidelijke tred richting de omgeving van je stek te brengen. Vis je je hengels dan ook nog eens ruim uit elkaar dan moet het mogelijk zijn om ze wat langer bezig te houden. Het veel lijkende kilo'tje bollen is door een paar 10-kg vissen zo weg en zodra er niks meer is zullen ze wel verder gaan zoeken.

Natuurlijk moet je niet meteen blijven gooien,maar als je vlot je vis vangt na aankomst kun je er wel vanuit gaan dat je bovenstaant een keertje kunt proberen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

01-02-2010 21:09

Thanx voor jullie reacties tot nu toe. Veel reacties gaan over vissen die in een bepaald gebied hun rondjes zwemmen en op bepaalde tijden langs bepaalde plekken komen (waar jij je hengeltjes natuurlijk neerlegt). Het komt echter ook voor op de grotere wateren (30 ha +) dat er in een bepaald gebied, waar je al een paar dagen gevangen hebt, ineens geen vis meer te bekennen is. Ze zitten dan ineens massaal in een ander deel van het water.
Het zal waarschijnlijk denk ik wel met de aanwezigheid van natuurlijk voedsel te maken hebben of je ze dan door stevig te voeren wel in dat gebied kan vasthouden. Ik kan dit echter niet staven op ervaring. Anderen misschien?
Groet,
Friso
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-02-2010 06:28

Hoe weet je ze zeker dat ze er op dat moment niet zitten dan? Omdat je niks vangt? Dat zegt niet veel over de aanwezigheid van vis, maar meer over de eetlust van die vissen op dat moment.

Misschien kun je de aanwezigheid/bijtlust een koppelen aan de weersomstandigheden. Lijkt me een veel logischere uitgangspositie, zeker op wat groter water. De kan de beste bol/partikel/deeg/whatever hebben, als hun kop niet naar eten staat doen ze er ook ook echt niks mee. Het is me de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden (mede door snorkelen etc) dat de visser wel degelijk in mijn buurt rondhingen , maar dat er toch niet altijd zomaar geaasd werd.

Tuurlijk zal je in sommige situaties met bepaalde middelen eerder een reactie uitlokken, maar dat het alleen aan ver ligt kan ik niet inzien. ALs je je wilt vasthouden zul je toch een flink net om je stek uit moeten zetten..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

02-02-2010 08:50

Friso Spring schreef:Thanx voor jullie reacties tot nu toe. Veel reacties gaan over vissen die in een bepaald gebied hun rondjes zwemmen en op bepaalde tijden langs bepaalde plekken komen (waar jij je hengeltjes natuurlijk neerlegt). Het komt echter ook voor op de grotere wateren (30 ha +) dat er in een bepaald gebied, waar je al een paar dagen gevangen hebt, ineens geen vis meer te bekennen is. Ze zitten dan ineens massaal in een ander deel van het water.
Het zal waarschijnlijk denk ik wel met de aanwezigheid van natuurlijk voedsel te maken hebben of je ze dan door stevig te voeren wel in dat gebied kan vasthouden. Ik kan dit echter niet staven op ervaring. Anderen misschien?
Groet,
Friso


Ik heb jaren elke dag op een mooie grote plas (20ha) gevist. Elke dag werd er wat gevoerd en bij het inpakken en vertrekken weer voeren. Ik heb toen echt kunnen concluderen dat de vissen niet vast te houden zijn maar meer op bepaalde tijden terug komen op de stek. Ik kon mijn klok erop gelijk zetten tussen 19.50 en 20.10 kwam de eerste run. Daarna op bepaalde tijdstippen kwam er weer een groep langs. Wat ook eerder aan gegeven is honkvaste vissen waren daar wel. Ik ving altijd een bepaalde spiegel daar die nergens anders op dat water werd gevangen. Soms ving ik dat beest wel 3x in 5 dagen.
Plaats reactie