Massale vissterfte verwacht


Plaats reactie
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-12-2010 21:26

Aart Lokhorst schreef:Josef, jouw gezegde: 'Nee, er is geen noodzaak om ergens karper uit te zetten. Het is enkel en alleen ten behoeve van de sportvisserij' lijkt mij een waarheid als een koe. Maar persoonlijk vind ik ook niets mis aan terughoudende uitzettingen voor dit doel (dus uitdrukkelijk geen dumpingen).
Duidelijk dat onze meningen verschillen Josef en ook zullen blijven verschillen, maar dat moet ook kunnen zonder elkaar te verketteren.
In heel Nederland is practisch geen m2 die niet op de schop is geweest, van echte natuur is m.i. dus nergens geen sprake meer hier. Ook wereldwijd wordt de aarde misbruikt o.a. qua grondstoffen e.d. en is oorspronkelijke natuur ook nog slechts met een vergrootglas te vinden. Ik denk dan ook dat jij als een Don Quichotte tegen windmolens aan het vechten bent, maar die stem mag ook gehoord worden, geen problemen mee.



Aart, ik kan me in dit bericht helemaal vinden.

We moeten concluderen dat '' we agree to disagree''. En zoals je zegt, dat moet kunnen.
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-12-2010 16:39

Nog even 1 vraag.

Stel nu eens dat een uitzetting helemaal mis gaat.

Case:

Een spiegelproject in 1 of ander poldersysteem ergens in Limburg, wat in verbinding staat met open water.

Het gaat helemaal mis, een gehele regio heeft last van sterfte (bv Zuid-Oost Nederland) door 1 of ander virus, meegekomen met de uitgezette vis. (zomaar een theoretisch voorbeeld).


Wie is er hier dan aansprakelijk voor? Ik zou dat nu best willen weten. Wie van de uitzetters wil zijn handen hieraan branden? Wie wil dit zwaard boven zijn hoofd zien hangen?

Is reeds van te voren al vastgesteld wie er verantwoordelijk/aansprakelijk zijn? Is dat hoofdelijk of als gehele instantie of zo?


Graag wat meer info.

bvd
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 24-12-2010 17:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

24-12-2010 16:48

@Josef, hoe kan een waterschap hard maken dat die massale sterfte door die uitzettingen komen? men kan het hoogstens vermoeden, en dus is er geen schuldige aan te wijzen.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-12-2010 16:50

Het is een theoretische case he, dus daarin gaan we vanuit dat de oorzaak bekend en bewezen is.


Ik wil weten wie in deze zaak aansprakelijk is.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

24-12-2010 16:54

Dat zei je er niet bij, dat het al bewezen was, ik denk namelijk dat zoiets nooit is te bewijzen, want dan zouden de uitgezette vissen vantevoren moeten zijn getest op ziektes, en dus zou dan de uitzetter schuldig wezen als dat dan de oorzaak is van de massale vissterfte want dan zijn bewust zieke vissen uitgezt. Er is geen methode om achteraf aan te tonen wie de schuldige is.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-12-2010 16:56

Antoinette zuidinga schreef:Dat zei je er niet bij, dat het al bewezen was, .


Dat staat er wel bij, lees nog maar eens:''meegekomen met de uitgezette vis''.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

24-12-2010 17:03

Josef Stalscu schreef:Dat staat er wel bij, lees nog maar eens:''meegekomen met de uitgezette vis''.



Oke daar had ik overheen gelezen dan.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-12-2010 17:05

Haha, no problem.

Nou, we wachten even af he. Ik ben benieuwd, ik denk dat hiervoor helemaal niks zwart op wit staat.

Ik weet het eigenlijk wel zeker. De mensen die het hardst roepen dat het nooit mis gaat staan nooit ergens geregistreerd als aansprakelijken, daar zorgen ze wel voor.

Slimme jongens.
Zit hier wel vis?
piet vliet

24-12-2010 17:29

Heb de meningen over uitzettingen gelezen ,sluit me grotendeels aan bij de mening van Jozef(het is toch bijna kerst :wink: ).

Zou de komende tientallen jaren helemaal NIKS UITZETTEN ,misschien weer een beetje terug in de tijd met weinig karper per ha en daar mee samenhangend een stuk minder karpervissers per strekkende meter.


gelukkig zijn er ondanks de lobby voor meer uitzettingen(door belanghebbende,commercieel of niet),gelukkig nog visrechthebbende en waterschappen die niet aan deze gekte meedoen.
Laatst gewijzigd door piet vliet op 24-12-2010 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

24-12-2010 17:36

naar mijn mening is de vereniging/ instantie of wat dan ook die de vis uitzet ook verantwoordelijk voor de gevolgen. Dit kan alleen gedeeltelijk voorkomen worden als er "gezonde" vis wordt gekocht die gecheckt is op ziektes (denk aan de koiwereld).Helaas is dan alsnog niet zeker dat het goed zou gaan, maar blijft in mijn ogen de uiztettende instantie verantwoordelijk.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-12-2010 18:24

Josef,

Die verantwoording zou ik niet op me willen nemen om in een polder een SKP te starten zeker al helemaal niet als er al een mooi bestand opzit. Is er spraken van een virusinfectie als KHV wat tot nog toe niet gebeurd is na een SP uitzetting heb je een giga probleem. Ben er dus nog steeds voorstander van om bij ons bekende kwekers al J.v. Mechelen karper te kopen van hem weten we hoe zijn proces loopt. En komen we regelmatig bij hem over de vloer om bepaalde ontwikkelingen te spreken. Vele jaren zijn er karpers van hem in Lelystad op virussen onderzocht maar nooit aangetroffen. Kan je bezorgdheid echt wel begrijpen maar de ervaring die men hier in ook in Frankrijk heeft. Daar zet men op stuwmeren om de 10 jaar na afvissing een nieuw bestand op. Waarbij onder de nog aanwezige vissen volgens onze bronnen nooit geen virus als KHV is aangetroffen. Is het anders dan zal Aart met zijn kennis hier zeker op reageren.

Bacteriele infecties en parasieten die je oude bestand aan kunnen tasten is trouwens al jaren een vele malen groter probleem. Waar ik en andere die bij projecten betrokken zijn voor waarschuwen. Er wordt hier zeker niet met onze kop in het zand over gedacht en gesproken.

Zou je aanraden over dit onderwerp eens contact met SVN op te nemen. Hun kennis en die van de Universiteit Wageningen waar we ook contact mee hebben kan je hoewel lastig mogelijk op een iets andere gedachten brengen.

Een respectvolle groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-12-2010 19:30

Schat de kans in op 99,5 % dat er via karper uitzettingen spontaan geen KHV zal uitbreken. Dat het binnen komt via koikarper lijkt me vele malen groter. Bij de helaas enige KHV uitbarsting in ons land op de Floriade plas had er ook al in geen jaren een uitzetting van karper plaats gevonden. Het gekke van dit bekende geval is dat op het aangrenzende boezemwater waar veelvuldig opgeloosd wordt nooit geen dode karper is aangetroffen. Verneem graag om onze kennis te vergroten in hoeverre er dit seizoen nog dode karper op de Floriadeplas is aangetroffen? En er nog karper in Lelystad is aangeboden voor onderzoek op KHV?

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2010 22:16

Josef, juridisch gezien (en dat is geen theorie) is alleen de visrechthebbende gerechtigd om vis te onttrekken of vis uit te zetten. Gezien de KRW heeft nu echter de waterbeheerder ook een vinger in de pap.
Normaliter vinden SKP-en altijd plaats na goedkeuring van de visrechthebbende en soms na mede goedkeuring van de waterbeheerder. Wie dan de vis ook uitzet of zelfs betaald heeft, in eerste instantie blijft de visrechthebbende, na gegeven toestemming, aansprakelijk.
Verder heb ik geen zin om op nog meer theoretisch mogelijke 'toestanden' te reageren, ook m.i. niet relevant.
K. van den Herik

25-12-2010 08:58

Josef,

Als je gaat : what if-en, verdiep je dan eerst in de wet.

De vis in een water is wettelijk van niemand. Niemand heeft dus schade als alle vis dood is, dus niemand is verantwoording schuldig aan niemand, dus niemand is aansprakelijk.

Verder sluit ik me bij Aart aan. Totaal niet relevant
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

25-12-2010 09:32

Mensen let op wateren in je buurt!! De eerste sterftes en flauwtes zijn bij mij in de buurt (amstelveen )al weer een feit !!!Helaas ook al weer een club grote vissen ( 30+),gelukkig zijn er ook een aantal gered .maar als dit weer langer aanhoud ben ik bang dat de laatste restjes vissen die vorige winter overleefd hebben,nu ook het loodje leggen. :(
En weer komen we uit op achterstallig onderhoud van vaartjes en sloten hier in de buurt!!! :evil: :evil:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-12-2010 16:16

Maakt het uit joh, tiefen we er gewoon weer nieuwe in..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-12-2010 16:17

Ach,eens komen ze erachter dat er geld gewoon grofweg weggegooid is.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

25-12-2010 18:28

Ben ff het kerstdiner ontvlucht, en heb even snel de reacties doorgelezen. Ik wil pj otte even bedanken voor zijn antwoord, ik stel op prijs dat we nu normaal aan het praten zijn.

Ik zal na de kerst alles nog eens goed door nemen en reageren. Kan nu al wel zeggen dat ''niet relevant'', mwa, dat weet ik zo snel niet of ik me daar in kan vinden.


Maar goed, familie roept, ik ga weer verder met eten en drinken.

Happy christmas!
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-12-2010 21:02

Bij een vriend van mij is KHV uitgebroken.
In zijn 80m3 vijver zaten 52 koi's.
Soms wel beren van 85cm.

Afgelopen vrijdag had hij er nog 12 over en dat zijn natuurlijk niet die je als laatste had willen houden.
Hij weet dat alles geruimd moet worden maar toch.

Hij weet niet of hij na dit nog weer opnieuw wilt beginnen.
Ook omdat zijn vrouw het nu wel zat vindt geweest.
Er zat zoals hij me vertelde toch voor meer dan 20,000 euro aan vissen in de vijver.
En als hij opnieuw start dan een vijver van 10.000Ltr.
Zijn vraag aan mij of ik zijn pompen en filter evt wil overnemen.
Mijn vraag aan jullie is dat na een KHV aanval verstandig ook na desinfectie van alles.

Hij had er dit jaar nog geen nieuwe koi's bij gekocht, maar er zou best een drager van vorig jaar in hebben kunnen zitten.

Bron: Koi 2000.com forum
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-12-2010 08:15

Peter, een vis van vorig jaar die drager is van het KHV virus en dan nu pas massale infectie. En...bij deze watertemperaturen. Wil er bij mij niet in, moet m.i. een andere oorzaak van besmetting zijn dan een vis van vorig jaar.
Ik zou de gok niet nemen om pompen / filters over te nemen, blijft een risico, ook na een z.g. ontsmetting.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-12-2010 08:48

Aart,

Zoals je ziet heb ik dit bericht overgenomen. Weet verder niets van de achtergronden heb ook zo mijn twijfels. Ging er vanuit dat de persoon die het is overkomen een nog levende karper bij Olga in Lelystad heeft laten testen. Vond het bericht opmerkelijk de rede om het hier te vermelden. Mogelijk zijn er kanalen om dit bericht te verifiëren? Wat KHV heb ik het gevoel dat we zeker wat koi’s aangaat in een grijs gebied zitten ik kan althans geen vinger achter krijgen.

Groet,
Peter
K. van den Herik

29-12-2010 07:43

vrees met vreze voor het bestand in de boezems. Men is of gaat malen. 1987 zorgde dat voor een container of wat dooie vis. Waaronder 1 karper die bijna zo groot was als het toenmalig benelux record. Dat volgens de vanger van dat record btw.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-12-2010 19:02

Sommige gemalen werken ook met vlottersystemen. Met name de achterste gemalen in het peilvakkensysteem. Door de druk van het ijs stijgen die vlotters met als gevolg dat al het water onder het ijs vandaan gepompt wordt. Dat is toch wat jij bedoelt. Klaas? 18 jaar geleden was dit hier ook al aan de hand, na een paar gesprekken met het Hoogheemraadschap is het in mijn omgeving nooit meer gebeurd.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
robert heutmekers
Berichten: 27
Lid geworden op: 11-10-2009 17:18

30-12-2010 22:45

weet iemand of de wateren waar de vis sterfte is geweest door de sneeuw op het ijs,een diepe put is en hoe diep moet een put zijn,zodat de kans niet zo groot is,dat de vis sterft door verstikking