Massale vissterfte verwacht


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2010 09:35

Toch nog een poging.


Afgelopen week nog een gesprek gehad bij een HSV over dit onderwerp. Na een sterfte van afgelopen voorjaar was de wens van karpervissers om weer snel karper uit te zetten.

We hebben die avond een groot aantal punten besproken (een a 4tje vol) om te kijken of een beperkte uitzetting van karper verantwoord is o.a. ten opzichte van het nog aanwezige bestand. Was hier al in geen 20 jaar gebeurd bleek na een gesprek met het bestuur.

De verlopige conclusie is dat zij komend jaar gaan inventariseren wat er nu werkelijk aan bestand van karper aanwezig is. Vind er verder nog een gewichttoename plaats onder het nog aanwezige bestand. Geeft hun inzicht of er ruimte is voor extra karper. Dat ook hier bij een uitzetting het oude bestand het loodje kan leggen is uitgebreid aan de orde geweest.

Het bestuur stelde de info erg opprijs daar zij stelde geen kennis van zaken te hebben. Komend najaar gaan we weer met bestuur en karpervissers aan tafel zitten.

Kan straks niet voor het bestuur beslissen toch wel een aanbeveling doen. Juich dergelijke stappen toe om kennis die er is bij een KSN en SVN te delen met verantwoordelijke besturen en hun leden.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-12-2010 09:39

Kees, doelde niet op de Bosbaan, maar echt op de wateren van het Amsterdamse Bos zelf. Dus de Schinkelpolder en de zogenaamde Kweekvijvers.. In het filmpje van de uitzettingen van Amsterdam (en begeleidende tekst) wordt daar namelijk over gesproken.

Mij zal het geen reet boeien als er nooit meer een karper wordt uitgezet in welk water dan ook. Om eerder genoemde redenen. Verder ga ik er niet meer over uitwijden, ik zal alleen mijn duim cynisch opsteken als het weer fout gaat ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-12-2010 09:46

En ik haal daar alleen mijn schouders over op. Alles is al eens tot in de treuren toegelicht en dan stopt het eens.

Overigens vind ik de sterfte op de sierwatertjes waarover het hier gaat ook niet zo heel erg boeiend. Valt niet te voorkomen als de voorwaarden op dergelijk water niet verbeterd worden. Maar ook dit is al eens gezegd in meerdere bewoordigen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Patrick Wielenga
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-04-2010 10:28
Locatie: Joure

21-12-2010 09:49

Dus eigenlijk is het slimmer om een bepaald aantal karpers weg te vangen van gesloten watertjes en uit te zetten op openbaar vaarwater. Maar karper mag je toch niet van het ene water in een ander water plaatsen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2010 10:17

KARPERGESCHIEDENIS IN EUROPA

http://www.sportvisserijnederland.nl/ve ... uropa.html

Prettige feestdagen,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2010 10:26

Patrick, zowel het uitzetten van vis als het ontrekken van vis is alleen toegestaan door de Visrechthebbende (vaak dus een HSV of Federatie). En tegenwoordig heeft de waterbeheerder er ook nog wat over te zeggen, dit gezien de KRW.
Patrick Wielenga
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-04-2010 10:28
Locatie: Joure

21-12-2010 18:33

Ja dat weet ik ook wel meneer Aart. Maar als die het niet willen doen, wie doet het dan?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2010 19:43

Ben je principe tegen het uitzetten van karper zou ik zeggen laat de natuur lekker zijn werk doen. Waarom wel ingrijpen als moeder natuur zelf voor zoveel nageslacht gezorgd heeft op een water?


Om het maar eens hard neer te zetten. :oops:

Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-12-2010 20:07

pj otte schreef:Ben je principe tegen het uitzetten van karper zou ik zeggen laat de natuur lekker zijn werk doen.


Inderdaad!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-12-2010 01:34

Josef Stalscu schreef:Aan alle pro-visuitzetters.

Geef mij nu eens 1 goede reden/argument om karper uit te zetten.

Eentje maar.


Josef,

Een mogelijk antwoord zou kunnen zijn, dat een karper zich in Nederland niet, of nauwelijks voortplant.

De vraag is er (de markt) en dan heb je ook aanbod nodig. Het is net economie.

M.a.w. is het hele karpervissen in essentie misschien een compleet absurde bezigheid????
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-12-2010 06:15

Jagers jagen waar de prooi zit. Normaal gezien. Maar aangezien ze niet zoveel moeite meer willen doen tegenwoordig moeten we er bij pleuren.

Een schot hagel in een boksring vol konijnen en ik kan ook een kerstmaaltje bij elkaar schieten. Laat hem de vrije natuur in en de kans is al veel kleiner.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2010 08:14

Door kweekvormen van karper uit te sluiten gaan je op langer termijn weer terug naar de oervorm van karper. Willen we dat met zijn alle dacht het niet. Liefhebbers van dat soort vissen zou ik aanraden richt een vereniging op. Pacht een water waar je alle karper verwijder als dat lukt. Er zijn in ons land nog wateren waar je dan als visrechthebbende mogelijk aan dergelijke schubjes kan komen. Die zeker in de beurt komen van een stuk inteelt.

Succes,
Peter
K. van den Herik

22-12-2010 08:25

Josef,

Wanneer heeft iets of iemand het recht verworven om te mogen blijven? Als ik naar je naam kijk komen jou (bet)(over)(groot) ouders ook niet van de peel.

de karper heeft zijn plekje in nederland gekregen en mag die gewoon behouden. Helaas wil het voortplanten niet altijd lukken dit komt voor een groot deel door de mens zelf, vnl vervuiling enzo. In rivieren en grote plassen is het allemaal niet zo'n probleem.

Visrechthebbenden mogen vis uitzetten. Nu wordt bijv de kruiskarper uitgezet. Niet zeggen hoor maar voor de plezier.

Voor de plezier van een grote groep vissers, zijnde leden van de hsven, wordt ook de karperstand in takt gehouden.

De enige discussie die er m.i. is, is de vraag wat is in tact. Ik kom nog steeds absurde hoeveelheden karper per ha tegen. Vrij kort door de bocht en gemiddeld. Minder dan 15% van totale biomassa is zat. En toch vind ik het soms ook leuk om eens een vissie of wat te vangen... Maar de natuur is sterk en regelt het best wel hoor. zie allerlei sterftes enzo.

Waarom nu spiegels? Die herkennen we dus die zijn te monitoren.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

22-12-2010 20:21

Ja maar K van den Herik, ik begrijp het ook wel. Maar als dit dan de enige reden is:''vissers willen op karper vissen'', dan kan dat toch nooit een reden zijn om dan maar karper uit te zetten? Als je dit werkelijk een goede reden vind, hoe pas je dit dan toe op andere vis soorten, zoals bv de meerval? (als dit ook een populaire sportvis wordt, ook uitzetten?)


En als dit ten koste gaat van vele vissenlevens (dus dierenleed) dan lijkt het mij logisch dat je eerst gaat onderzoeken waarom die sterftes zijn, en alle, en dan bedoel ik ook echt alle karperuitzettingen op schorten totdat middels gedegen onderzoek duidelijk wordt wat de oorzaak is. (oorzaken zijn)

Ik begrijp dat echt niet hoor. Iemand die zich zo inzet voor de karpervisserij, dus ook echt een zwak heeft voor dat beest, sowieso best veel met natuur heeft, daar geniet hij van. Er wordt heftig gediscussierd over onthaakmatten, veilige systemen en over hoe je de karper het best kan vast pakken voor een foto. Zo veel houden zij van deze soort.

Maar oh wee als we gaan praten over zaken die wel eens heel negatief kunnen uitpakken voor de karpervisser. Dan telt dierenwelzijn ineens een heel stuk minder.

Dan is het voortbestaan van deze (prachtige) visserij ineens veeeeeel belangrijker dan enkele duizenden vissen die elk jaar ergens het loodje leggen. En dan hebben we het nog niet eens over de risico's van besmetting van andere wateren en soorten.

Een felle discussie over onthaakmatten aan de ene kant en aan de andere kant stug door gaan met uitzetten ook al zijn er vele sterftes waarvan de oorzaak niet bekend is.

Het is toch behoorlijk schijnheilig allemaal vind ik.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2010 20:54

Josef,

Meerval hoeven we niet meer uit te zetten op alle open waterstromen zitten ze al in ons land.

Met je uitspraken ga je voorbij dat elke karper of nakomelingen ooit zijn uitgezet in ons land. Acuut stoppen met karpervissen zou ik dus als ik jouw was of moeten we je uitspraken niet serieus nemen? Over schijnheilig gesproken!

Na karperuitzettingen op openwaterstromen is nog nooit grote sterfte onder het oude bestand waargenomen kan het daar wel volgen Josef?

Het ongebreideld uitzetten van karper op afgesloten putjes verdient zeker niet mijn voorkeur en dat van personen die iets meer kennis van zaken hebben die ik regelmatig spreek.

Groet,
Peter
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

22-12-2010 21:00

pj otte schreef:Josef,

Acuut stoppen met karpervissen zou ik dus als ik jouw was of moeten we je uitspraken niet serieus nemen? Over schijnheilig gesproken!



Wat heeft karpervissen nou te maken met karperuitzettingen?

Helemaal geen ene reet. Ik kan gerust op karper vissen zonder die uitzettingen.

pj otte schreef:Meerval hoeven we niet meer uit te zetten op alle open waterstromen zitten ze al in ons land.



Aha, karper ook. Dus ik neem aan dat de uitzettingen op alle open waterstromen stoppen?

En hoe zit het met de verenigingen met putjes die straks op meerval willen vissen? Eerste (illegale) meervalletjes worden al uitgezet op putjes. Voornamelijk die amerikaanse, omdat ie niet zo groot wordt, leuk he? Geeft goede ''sport'' jongen.


pj otte schreef:Met je uitspraken ga je voorbij dat elke karper of nakomelingen ooit zijn uitgezet in ons land.



Daar ga ik helemaal niet aan voorbij, dat is niet ter sprake gekomen. Maar idd, dat was vroeger ook al verkeerd ja, maar dat rechtvaardigd nooit om deze praktijk dan maar door te zetten. Zeker nu er veel meer bekend is zou je zeggen, wanneer leer je eens van je fouten.

Stel je zelf de vraag. Als er momenteel nergens karper in NL zou zitten, en die heeft er nooit gezeten, zou je die dan uitzetten? Lijkt me niet he. Dat is een fout gemaakt vroeger door ontwetendheid, nu is het gewoon egoisme. Of is het echt de liefde voor de karpervisserij die verblindend werkt?

Ik hoop echt het laatste, maar gezien de inhoud van de berichten van sommige voorstanders vrees ik dat egoisme echt de overhand heeft.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2010 22:12

Aha, karper ook. Dus ik neem aan dat de uitzettingen op alle open waterstromen stoppen?


Waarom stoppen zoals ik al eerder aangegeven heb hebben we daar zowel onder het oude bestand als onder de uitgezetten spiegels geen noemenswaardige sterfte kunnen constateren na een uitzetting. Ik haal daarmee het argument wat je hier gebruikt onderuit om er tegen te zijn.

Verder heb je in mijn ogen boter op je hoofd door vissen die in het verleden zijn uitgezet nu toch te willen vangen. Als het je effe niet uitkomt doe ik mijn ogen wel dicht. :evil:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

22-12-2010 22:59

Beetje achtergrond info...
De karper komt al zeer lang voor in West-Europa. Maar over hoe lang verschillen de meningen. Sommige encyclopedieën claimen op basis van fossiele resten dat de vis al sinds het Plioceen (ca. vijf tot twee miljoen jaar geleden) in grote delen van Europa voorkwam. Deze claims blijken te zijn gebaseerd op een beperkt aantal preglaciale vondsten door in Noord-Duitsland en Zwitserland.

De Duitse biologen Ruetimeyer en Zaunick troffen in respectievelijk 1860 en 1925 resten aan die volgens hun afkomstig waren van karpers. De Slowaakse visserijbioloog Eugene K. Balon, een autoriteit op het gebied van karper, trekt deze claims echter in twijfel in zijn boek ‘The common carp, Cyprinus carpio: its wild origin, domestication in aquaculture, and selection as colored nishikigoi’ (1995).

Andere biologen zijn van mening dat karpers – of beter gezegd voorlopers van de moderne karper – al tien miljoen jaar geleden in West-Europa voorkwamen. Zo beschrijft Len Cacutt in zijn boek British Freshwater Fishes, The Story of their Evolution (1979) een vissoort genaamd Cyprinus priscus waarvan fossiele resten in het Oostenrijkse Unterkirchberg zijn aangetroffen.

Volgens de auteur betreft het hier een directe voorloper van Cyprinus carpio. De meeste visonderzoekers zijn echter van mening dat deze vissoort, die een opvallend kleine rugvin heeft, niet verwant is aan de karper. Mocht de karper echt geleefd hebben in het preglaciale West-Europa, dan zouden er zeer waarschijnlijk veel meer paleontologische bewijzen boven water zijn gekomen.

Refugium Kaspische Zee
Waar geen discussie over bestaat, is de aanwezigheid van karper in het Pliocene Oost-Europa. De vis die algemeen wordt beschouwd als de ‘oerkarper’, Cyprinus carpio anatolicus, wordt in 1925 voor het eerst beschreven door de Duitse bioloog B. Hankó. Deze karper had meer keeltanden dan de moderne Cyprinus carpio en leefde waarschijnlijk tot aan het eind van het Plioceen in het gebied van de Zwarte- en Kaspische Zee. Fossiele resten van deze karper zijn voor het eerst aangetroffen in het Hongaarse stroomgebied van de Donau en de Turkse Porsuk rivier. Gedurende de Pleistocene ijstijden, die zo’n anderhalf miljoen jaar geleden begonnen, verdwenen de meeste inheemse zoetwatervissen van het Noord-Europese continent, inclusief Rusland, Polen en grote delen van Duitsland.

Alleen in ‘glaciale refugia’ gebieden waar het ijs niet kwam, konden zoetwatervissen zich handhaven. Het belangrijkste refugium werd gevormd door de in de Kaspische Zee uitmondende rivieren en hun vloedvlaktes. Hier kon de warmteminnende karper, die wat betreft de voortplanting afhankelijk is van relatief warm water, zich staande houden.

De moderne karper heeft zich zeer waarschijnlijk ontwikkeld uit de vissen van het Kaspische Zee gebied. De belangrijkste uitbreiding van de soort vond plaatst tijdens de relatief warme periode na de ijstijd. Tijdens deze periode verspreidden de vissen zich via de rivieren die op de Kaspische zee uitmonden en – zeer bepalend – kwamen ze in de Donau terecht. Via de rivieren rondom het Aralmeer verspreidde de karper zich ook in oostwaartse richting. Deze verspreiding is prachtig beschreven door de Canadse historicus Richard C. Hoffmann in het boek ‘Remains and verbal evidence of carp in Europe’ (1994)

Pangaeaanse karpers
De laatste jaren zijn sommige paleontologen van mening dat de geschiedenis van de karper al veel eerder begon. En wel op de precontinentale landmassa die Pangaea wordt genoemd. Zo zijn er in Noord Amerikaanse Utah resten van karperachtige vissen gevonden die daar meer dan 200 miljoen jaar geleden leefden. Fossiele resten uit het oligoceen, zo’n 40 tot 25 miljoen jaar geleden, suggereren dat deze karperachtige vissen evolueren richting ‘moderne’ karper.

Deze vissen zouden zijn gemigreerd naar het Noordelijk deel van Pangaea dat bekend staat als Laurasia. Na de breuk in Pangaea bereikte de karper het gebied wat nu bekend staat als Noord Rusland. Vanuit hier kon de karper verder evolueren. Fossiele vondsten in Siberië, daterend uit het mioceen (24 tot 5 miljoen jaar geleden), en vondsten uit het plioceen in de Chinese provincie Guangxi ondersteunen deze theorie.

Vanuit het oosten
Het is aannemelijk dat gedurende het verloop van de ijstijden de oer karper – de voorloper van Cyprinus carpio – zich vanuit het Chinese Mantsjoerije zich eerst richting Birma heeft verspreid en vanuit daar het gebied rondom de Kaspische Zee en het Aralmeer. Vermoed wordt de karper hier 20.000 jaar geleden arriveerde. Ook verspreidde de vis zich tijdens deze periode via het Amur systeem richting de Pacifische kust.





Vast staat dat de echte Cyprinus carpio voor het wordt aangetroffen in het post glaciale gebied rond de Kaspische zee. Vast staat ook dat de karper zich tussen de tien- en achtduizend jaar geleden definitief heeft gevestigd in de Donau tot aan het gebied wat tegenwoordig Hongarije heet.

Belangrijk voedsel
Archeologisch onderzoek wijst erop dat karper al tijdens de steentijd belangrijk was als voedsel. Ruim 20 % van de subfossiele voedselresten gevonden in Servië en daterend van 5980 tot 5525 voor de jaartelling, bestaat uit schubben en botten van karpers. Dat deze vis in die tijd een voorname voedselbron was blijkt ook uit de vondsten van visvallen en –speren langs de oevers van de Donau.

Natuurlijke barrières
Kijkende naar de hoogtemap van Europa, dan blijkt de karper oorspronkelijk voor te komen in het gebied dat wordt begrensd door de Alpen, de Karpaten en de Balkan. Belangrijke wateren in dit gebied zijn de al eerdergenoemde Donau en de rivier de Dneiper. De Dinarische Alpen vormen een natuurlijke barrière richting Griekenland en het grootste deel van Turkije. In noordelijke richting vormt alleen het Centraal-Russiche Plateau een mogelijke beperking richting de Oeral. De rivieren op de Toeranvlakte vormen de poort naar het Aralmeer, Zuid-Siberië en China.

Ten noorden van het Zwarte Zee gebied valt op hoe de rivier de Dneiper, via de Wolgavlakte in westelijke richting afbuigt en uitkomt in het stroomgebied van de Poolse rivier de Vistula. Via de zuidelijke kusten van de Balten kan vervolgens de Elbe, de Odra en de Rijn worden bereikt. Uiteindelijk ligt Noord-Frankrijk tenslotte open. Deze route, via het noordelijk deel van de Karpaten en de Alpen lijkt perfect voor de verspreiding van karper na de laatste ijstijd. Hoewel het ijs geen fysieke belemmering meer vormde, was de gemiddelde temperatuur in het noordelijke deel waarschijnlijk te laag voor een succesvolle verspreiding van de karper.

Verdere opmars
De menselijke behoefte aan eiwitrijk voedsel zal zeker een rol hebben gespeeld in de verdere opmars van karper in Europa. Toch zijn er volgens professor Balon weinig bewijzen dat dit voor de 12e eeuw heeft plaatsgevonden. Uit archeologisch onderzoek naar visresten in Polen blijkt volgens dat er voor de 12e eeuw geen karper wordt aangetroffen. Hoffman merkt in zijn boek echter op dat er twee vindplaatsen in deze regio zijn waar karperresten daterend uit de 9e tot de 13e eeuw zijn aangetroffen. Het betreft hier archeologische vondsten in Wroclaw langs de rivier de Odra in het zuidwesten van Polen en in Berlijn bij de Elbe.


De oervorm van de karpers heeft alles in zich van een riviertrekvis.

De beperkte hoeveelheid bewijs voor het voorkomen in dit noordelijke gebied wijst er mogelijk op dat de karper na de laatste ijstijd zich hier niet heeft kunnen handhaven en wellicht hier later door de mens in geïntroduceerd. Dit zou verklaren waarom de vis in het begin van de 13e eeuw ineens algemeen wordt aangetroffen in Duitsland, maar ook in Frankrijk. Rivieren zoals de Odra vriezen in de winter dicht, het feit dat in Noord Duitsland en Polen de eerste grootschalige aquacultuur van karper ontstond, duidt erop dat dit gebied geschikt was voor karper. Toch blijft het bewijs dat karper voor de 13e eeuw in Polen voorkwam uiterst mager. Nader onderzoek zou moeten uitwijzen of de karper de noordelijke reis op zichzelf heeft gemaakt. De verspreiding in zuidelijke richting van Italië naar Frankrijk lijkt door de Alpen als barrière niet aannemelijk.

Lage watertemperaturen
Na de laatste ijstijd zou karper in theorie vanuit Polen en Duitsland Noord-Frankrijk hebben kunnen bereikt. Dat dit niet is gebeurd, heeft zoals eerder in dit artikel beschreven te maken met de te lage watertemperaturen. Het water van de rivieren in dit gebied is afkomstig van de Alpen, Karpaten en van het Centraal Russich Plateau en is te koud voor reislustige karpers. Het midden- en benedenstroomse deel van de Donau en andere rivieren die in de Zwarte en Kaspische Zee uitmonden, vormen echter een geschikt leefmilieu voor Cyprinus carpio. Aangenomen kan worden dat deze regio na de laatste ijstijd duizenden jaren lang de westerse grens van het verspreidingsgebied heeft gevormd.

Volgens professor Hoffman dateren de eerste resten van karper gevonden in Servië, Hongarije, Beieren en Oostenrijk. De vindplaatsen in Beieren en de laaggelegen delen van Oostenrijk zijn interessant om dat het hier het bovenstroomse deel van de Donau betreft en dat is 800 km verwijderd en 400 meter hoger dan het Hongaarse stroomgebied waar de eerste resten van Cyprinus carpio zijn aangetroffen. Het is bekend dat de oervorm van de karper alles in zich heeft van een vissoort die zich goed kon handhaven in (snel)stromend water.

Dankzij de krachtige lichaamsbouw en de aerodynamische vorm konden deze vissen grote afstanden afleggen. In de Donau zullen deze karpers zich tijdens warme zomers hebben voortgeplant in de ondiepe, plantenrijke, vloedvlaktes. Het mag worden aangenomen dat deze vissen op zoek naar voedsel ver stroomopwaarts zijn gezwommen. Tijdens strenge winters en door smeltwater afkomstig uit bergstromen zullen de vissen zich vervolgens weer hebben teruggetrokken naar stroomafwaarts gelegen delen van de rivier. Hoewel de oudste vondsten van karper in deze regio goed kunnen goed worden toegeschreven aan deze migratiepatronen, kunnen deze vissen zich echter ook hebben verspreid door toedoen van primitieve mensen.

Na de 12e eeuw
De verspreiding van karper na de 12e eeuw is in tegenstelling tot de voorgaande periode goed gedocumenteerd. Vast staat dat belangrijke drijvende krachten voor de uitbreiding van karper in westwaartse richting aquacultuur voor het produceren van consumptievis en het houden van karpers in vijvers van de aristocratie waren. De opmars van karper als consumptievis én vijvervis werden in het begin van de vorige eeuw ontdekt door de hengelsport. Tegenwoordig is de karper vanwege zijn grote kracht, snelle leervermogen en individuele herkenbaarheid een van de belangrijkste vissoorten voor sportvissers in West-Europa.

Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-12-2010 03:47

pj otte schreef:Waarom stoppen zoals ik al eerder aangegeven heb hebben we daar zowel onder het oude bestand als onder de uitgezetten spiegels geen noemenswaardige sterfte kunnen constateren na een uitzetting. Ik haal daarmee het argument wat je hier gebruikt onderuit om er tegen te zijn.



Haal die doos nou eens van je hoofd af.

Jij komt met het argument:'' meerval hoeft niet uitgezet te worden op open waterstromen omdat ie daar al voor komt''

Ik zeg:'' aha, dus dan hoeft er ook geen karper uitgezet worden in open waterstromen, immers die komt daar ook al voor''

En dan is jouw comeback:''waarom stoppen blablabla plus wat onzin'' ???

Pfffff

Dat er geen sterftes zijn wil toch niet zeggen dat je er mee door moet gaan? Of wel soms? Dit argument gebruiken de karperaquarianen ook:''het gaat toch goed''

Ja, idd, todat het een keer mis gaat, waar je op kan wachten als je er maar lang genoeg mee door gaat.

pj otte schreef:Verder heb je in mijn ogen boter op je hoofd door vissen die in het verleden zijn uitgezet nu toch te willen vangen. Als het je effe niet uitkomt doe ik mijn ogen wel dicht. :evil:




Dus ik mag niet op een soort vissen omdat ik zelf vind dat ie daar niet thuis hoort??? Haha, wat een dom geblaat zeg.

Laat nu maar zitten, met jou valt niet fatsoenlijk te praten. Je discussiert en beredeneert als een kind van 10 jaar oud.


Verder is mijn mening nu duidelijk. Ik wacht nog steeds met smart op de vraag:

geef eens 1 goede reden om karper uit te zetten?


Er zal wel nooit een echt eerlijk antwoord komen, terwijl iedereen hier op het forum het antwoord al lang weet:


Nee, er is geen noodzaak om ergens karper uit te zetten. Het is enkel en alleen ten behoeve van de sportvisserij.


Veel plezier verder met de ''discussie''.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-12-2010 04:51

Heer Josef, onderstaande zijn u eigen woorden.

En als dit ten koste gaat van vele vissenlevens (dus dierenleed) dan lijkt het mij logisch dat je eerst gaat onderzoeken waarom die sterftes zijn, en alle, en dan bedoel ik ook echt alle karperuitzettingen op schorten totdat middels gedegen onderzoek duidelijk wordt wat de oorzaak is. (oorzaken zijn)


Nu onderzoek en ervaring aangetoond heeft o.a. SVN dat dit niet ten koste gaat van vele vissenlevens op open water moet nu u met andere argumenten komen waarom het niet wenselijk is. Of gewoon toegeven dat u eigen redenatie niet steekhoudend is.

Maar weer niet u de oude doos. :lol:

Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-12-2010 06:36

pj otte schreef:
Meerval hoeven we niet meer uit te zetten op alle open waterstromen zitten ze al in ons land.



Hiermee lul je jezelf wel een hoekje in hoor Peter ;) Ontkennen is zinloos, daar je het woordje meerval ook voor karper kunt vervangen

Verder zou ook ik het niet erg vinden een vis te belagen in de wateren waar ie zichzelf WEL voortplant. Dan leent dat water zich namelijk voor karper ;) Ken ook wel een paar zandputten waar dat gebeurt. En waar ze bij de afgraving via een poldersysteem in zijn gekomen. Omdat het in open verbinding heeft gestaan.

Meervallen komen er ook voor. Zelfde poldersysteem.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

23-12-2010 07:21

Ja maar K van den Herik, ik begrijp het ook wel. Maar als dit dan de enige reden is:''vissers willen op karper vissen'', dan kan dat toch nooit een reden zijn om dan maar karper uit te zetten? Als je dit werkelijk een goede reden vind, hoe pas je dit dan toe op andere vis soorten, zoals bv de meerval? (als dit ook een populaire sportvis wordt, ook uitzetten?)


En waarom niet? We houden als visser toch geen natuur instant? Niemand toch meer. We maken hooguit natuur? Nattur die te controleren is? Is het niet alleen belangrijk hoe de omstandigheden zijn waarin de beesten leven? 1000 op een rij? Maar is dat wel zo slecht?
Voor meerval open je maar een andere topic. Of neem je gelijk de wolf mee of de otter, de beer misschien, dacht je van de wisent?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-12-2010 08:11

Verder zou ook ik het niet erg vinden een vis te belagen in de wateren waar ie zichzelf WEL voortplant. Dan leent dat water zich namelijk voor karper Ken ook wel een paar zandputten waar dat gebeurt. En waar ze bij de afgraving via een poldersysteem in zijn gekomen. Omdat het in open verbinding heeft gestaan.

Meervallen komen er ook voor. Zelfde poldersysteem.


Prima Sven,

Doe daar lekker je ding en gun zij die daar anders over denken ook hun eigen kant van de hobby. Met respect voor dat stukje natuur als uitgangspunt moet dat kunnen.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-12-2010 09:11

Josef, jouw gezegde: 'Nee, er is geen noodzaak om ergens karper uit te zetten. Het is enkel en alleen ten behoeve van de sportvisserij' lijkt mij een waarheid als een koe. Maar persoonlijk vind ik ook niets mis aan terughoudende uitzettingen voor dit doel (dus uitdrukkelijk geen dumpingen).
Duidelijk dat onze meningen verschillen Josef en ook zullen blijven verschillen, maar dat moet ook kunnen zonder elkaar te verketteren.
In heel Nederland is practisch geen m2 die niet op de schop is geweest, van echte natuur is m.i. dus nergens geen sprake meer hier. Ook wereldwijd wordt de aarde misbruikt o.a. qua grondstoffen e.d. en is oorspronkelijke natuur ook nog slechts met een vergrootglas te vinden. Ik denk dan ook dat jij als een Don Quichotte tegen windmolens aan het vechten bent, maar die stem mag ook gehoord worden, geen problemen mee.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

23-12-2010 13:30

amen!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl