Massale vissterfte verwacht


K. van den Herik

20-12-2010 08:18

Bacteriële infecties en een parasiteren uitbarstingen richten ook onder mensen grote sterfte aan.


Helemaal mee eens. Dat komt omdat er ongeveer 2 miljard teveel van zijn.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

20-12-2010 08:28

Citaat:
Bacteriële infecties en een parasiteren uitbarstingen richten ook onder mensen grote sterfte aan.


als die polen deze vissen nou eens gaan eten... 8)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

20-12-2010 08:51

De vriestemperaturen zijn nog niet al te hard. De ijslaag niet al te dik. Het zal dus allemaal nog wel meevallen. Tijdens de vorige winterperiode was het een stuk erger! Trouwens vissen sterven als er zuurstoftekort optreedt. Als zuurstof vervangen wordt stikstof. Is de vijverdiepte voldoende, geen of weinig problemen. Algelopen siezoen een vijver bevist met een gemiddelde diepte van 1.20m. Geen sterfte geconstateerd !! Duimen dus maar voor deze periode !!
Pluk de dag
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2010 09:22

Het is beter om je in te zetten voor een goede inrichting van wateren (o.a. op tijd baggeren, doorstromingsmogelijkheden etc.) dan hier mekkeren over eventuele vissterften...
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

20-12-2010 10:25

Allemaal goed en wel. Maar als je al eens een initiatief aanbrengt wordt je meestal teruggefloten door de eigenaars, de beheerders of de uitbaters van de wateren die een beurt best konden gebruiken. Van het ogenblik dat er een financieel plaatje aanhangt wordt je voorstel afgeblazen. Al meerder keren ondervonden. Ik praat over wateren in België !!
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

20-12-2010 17:54

Ik denk dat hier maar 1 verklaring voor is: de karper hoort hier niet. Zijn er extreme weersomstandigheden legt die soort als 1ste het bijltje erbij neer.


Waarom gaan brasems, zeelten, snoekbaarzen, snoeken, palingen en noem maar op ook dood? Je moet hier niet een beetje de bioloog uit gaan hangen als je het niet bent.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-12-2010 19:14

Henri van der Wal schreef:Waarom gaan brasems, zeelten, snoekbaarzen, snoeken, palingen en noem maar op ook dood? Je moet hier niet een beetje de bioloog uit gaan hangen als je het niet bent.



Oh ja, ik was het al weer vergeten, op dit forum worden meningen niet op prijs gesteld en je wordt altijd aangevallen door gasten als jou.

Lees eerst eens voordat je met je botte stukje tekst komt. Dan zie je waarop ik reageer.

Bovendien, je hoeft geen afgestudeerde bioloog te zijn om te weten dat karper hier van nature niet in kleine putjes thuis hoort. Komt nog bij dat je me helemaal niet kent, wellicht ben ik meer bioloog dan jij denkt.

--------


pj otte schreef:De sterfte die onder karper die plaats vind heeft niet alleen van afgelopen jaar plaats gevonden.




Dat klopt, en zolang die waanzinnige uitzettingen door gaan zullen er massale visterftes voor komen.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 20-12-2010 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-12-2010 19:21

Goh

Waarom valt de karper onder UITHEEMSE vissoorten

Maar dat maakt geen flikker uit! De karper kan prima gedijen in de Nederlandse wateren,alleen moet er wel wat voor gedaan worden! En in Nederland gaat dat niet vanzelf!

Voor de rest bullshit om te zeggen ''De vis sterft omdat ze hier niet horen''

Dan kan je ook lopen zeiken in de zomermaanden als er een zuurstof gebrek is en plots noodweer.

Dat gebeurd ook in China etc etc. Evenals Sneeuw en ijs in China. Dan ook gaan er zat de pijp uit.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-12-2010 19:27

leen goudappel schreef: De karper kan prima gedijen in de Nederlandse wateren,alleen moet er wel wat voor gedaan worden! En in Nederland gaat dat niet vanzelf!




Als je dit in 1 zin beweerd:

1. karper gedijd goed in de Nl wateren

2. alleen vanzelf gaat dit niet, je moet dus helpen.

Behoorlijk paradoxaal, want als 1 klopt, heb je 2 niet nodig, maar goed.

Je creerd dus net zo een stukje ''oer natuur'' als in de oostvaarderplassen. Je pleurd wat dieren neer, de dieren doen het redelijk tot goed, todat het mis gaat..........

Als je dieren uit zet moet je altijd nazorg geven.

Dan nog de vraag: moet je het wel doen als dieren zonder nazorg niet (fatsoenlijk)kunnen overleven?

Ik vind van niet.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-12-2010 19:32

We zijn zo goed om de stand op peil te houden

Alleen jammer dat er met winters zoals deze bijna alles weer kapot gaat.

Ik zou zeggen stoppen met uitzetten.

Zo beter?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-12-2010 19:37

leen goudappel schreef:We zijn zo goed om de stand op peil te houden

Alleen jammer dat er met winters zoals deze bijna alles weer kapot gaat.

Ik zou zeggen stoppen met uitzetten.

Zo beter?


Ja, ik vind dat beter ja.

Maar waarom wordt over deze mening zo denigrerend gedaan dan? Waarom kan mijn mening gewoon niet met argumenten bestreden worden?

Zijn jullie nu echt zo verblind door de liefde voor het karpervissen dat normaal communiceren er niet meer in zit? Het is bull shit, ik ben dom, ik ben niet goed geinformeerd, etc. Maar een echt goed argument om wel karper uit te zetten heb ik in al de tijd op dit forum nog niet kunnen lezen.

Alleen maar af geven op mensen als ik die gewoon de natuur de natuur wil laten, en voor de rest, ikke ikke ikke, lekker vangen, want dat is toch belangrijk? Anders hebben we straks toch geen hobby meer? Prutsargumenten!!

Straks is de meerval een vis waarop je mag vissen. Stel dat dat ook heel populair wordt. Ook alle putjes maar vullen met meerval?

Want ja, als meervalvisser wil je wel wat vangen natuurlijk............




De mensen die voor uitzetten zijn, zijn de ''bijvoedermensen''. Als een dier goed gedijt, dan ist al snel goed. Kijk die Wolhandkrab eens goed gedijen, en wat zijn we er blij mee. De karper zelf gedijt overigens behoorlijk goed in Australie, zo goed zelfs dat op sommige plaatsen als je een karper vangt je een bekeuring krijgt als je hem levend terug zet.

Ach ja, niet nadenken, lekker gedijen, dan komt het allemaal weer goed.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-12-2010 21:08

Josef,

Karper komt je al in de veel kleine slootjes tegen in ons land waarin ze echter nooit zijn uitgezet. De natuur heeft er zijn werk gedaan.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

20-12-2010 21:09

Ik vat even de link naar de wolhandkrab niet, want die is niet uitgezet maar meegekomen met boten uit andere continenten.

Ja wel of niet vis uitzetten, ik denk inderdaad dat Nederland al ver zijn doel voorbij geschoten is, spiegelkarpers uitzetten gebeurd puur voor de hengelaar om wat mooiere en andere vissen te vangen dan die schubkarpers.
Kruiskarpers uitzetten zodat de witvisser toch kan blijven vissen, maar dan moet de kruiskarper wel groter zijn als 30cm.
Waar blijft het belang van de natuur zelf? de natuur schiet er geen ruk mee op met die kruiskarperuitzettingen want de aalscholver vreet alle andere vissoorten op, en wat blijft er dan over? juist ja, een gekweekte soort om toch maar te kunnen blijven vissen.
Net als die spiegelkarperuitzettingen, ook nergens goed voor om uit te zetten, dan alleen het belang van de visser te dienen.

Is dat dan erg of niet, denk dat daar dan de discusie over zal moeten gaan, en dan krijg je al gauw normen en waarden voor je voeten geslingerd.

Als je dan toch zo'n moraalridder bent, verkoop je hengelspullen en ga een biologische kippenfarm beginnen, dan doe je tenminste iets geloofswaardigs met je kritiek.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2010 22:52

Wellicht niet begrepen?

Aart Lokhorst schreef:Het is beter om je in te zetten voor een goede inrichting van wateren (o.a. op tijd baggeren, doorstromingsmogelijkheden etc.) dan hier mekkeren over eventuele vissterften...


Uitzetten van karpers in wateren die niet goed zijn ingericht geven sterfte door zuurstofgebrek. Zowel in extreem hete zomers als in extreem koude winters. Uitzetten in deze wateren is weinig zinvol als er niet iets aan de inrichting wordt verbeterd. Als daar geen medewerking voor is, dan is dat nog geen reden om toch maar uit te zetten. Of je moet sterfte als risico willen aanvaarden. Kan lang goed gaan met vele jaren van kwakkel winters en zomers. Maar eens gaat het fout.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-12-2010 23:13

Antoinette zuidinga schreef:Als je dan toch zo'n moraalridder bent, verkoop je hengelspullen en ga een biologische kippenfarm beginnen, dan doe je tenminste iets geloofswaardigs met je kritiek.


Dat slaat toch helemaal nergens op?

Weer eentje die niet normaal zijn mening kan geven, er moet altijd wel een belachelijke toevoeging komen. Wat is nou de meerwaarde van deze uitspraak? Net alsof je een moraalridder bent als je gewoon niet wilt ingrijpen in de natuur. Dat is echt de omgekeerde wereld.

Gaat maar door hier. Elke discussie wordt verpest door lieden die niet (willen) lezen, en liever beledigen dan normaal argumenten te gebruiken.

Kutsfeer, dit forum gaat echt ten onder aan slechte moderatie, of liever gezegt geen. Al die kuttekoppen die de sfeer maar steeds op scherp zetten.

Jammer.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 20-12-2010 23:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-12-2010 23:16

pj otte schreef:Josef,

Karper komt je al in de veel kleine slootjes tegen in ons land waarin ze echter nooit zijn uitgezet. De natuur heeft er zijn werk gedaan.

Groet,
Peter



Precies Peter, en wat wil je daar dan mee zeggen?

Is het niet zo dat als je op karper wilt vissen dat je dan juist op die plaatsen moet gaan zitten? Ipv je eigen verenigingswatertje vol pleuren met vis?
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 20-12-2010 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2010 23:26

Hou er rekening mee dat we vanaf nu alle leden die het openlijk niet eens zijn met Josef zullen verwijderen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-12-2010 23:30

Moderator schreef:Overbodige quote verwijderd.


Flauw commentaar.

Je mag best oneens zijn, maar waarom moeten steeds die beledigingen er bij? Of hoort dat erbij in het karperwereldje?

Ik zeg al, er wordt slecht tot niet gemodereerd. En dan ook nog met dergelijk kinderachtig commentaar komen. Wat een nivo.

:roll:


persoon a beweerd dit, persoon b zegt dat ie er niet mee eens is, en beledigd persoon a.

Zo gaat dit al jaren hier. Zielig gebeuren.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2010 23:49

Mag best flauw zijn. Maar dat is ongeveer waar je om vraagt.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-12-2010 23:58

Want? Laat trouwens maar zitten, heb de hoop al opgegeven dat we hier ooit eens normaal kunnen discussieren. Als dan ook de moderators al zo dom en kinderachtig gaan reageren, dan valt er weinig meer aan te doen.

-------

Aan alle pro-visuitzetters.

Geef mij nu eens 1 goede reden/argument om karper uit te zetten.

Eentje maar.
Zit hier wel vis?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2010 00:19

Josef, ik heb best begrip voor je zienswijze. Is op zich niets mis mee, alleen zullen de meeste karpervissers jouw mening niet delen. Overigens is van jouw gezegde 'waanzinnige uitzettingen' op kleine putjes de laatste decennia, op helaas enkele uitzonderingen na, in Nederland geen sprake meer.
Wat dat betreft is er qua uitzettingen van karper al heel veel ten goede verbeterd. Dat jij die uitzettingen niet ziet zitten is jouw mening en te lezen valt dat maar weinigen het met jou eens zijn op dit punt. Dit zul je moeten accepteren al staat de soms wat schreeuwerige taal mij ook tegen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-12-2010 00:25

[quote="Josef Stalscu
Ik denk dat hier maar 1 verklaring voor is: de karper hoort hier niet. Zijn er extreme weersomstandigheden legt die soort als 1ste het bijltje erbij neer.

Het is natuurlijk nog lang niet duidelijk waarom deze sterftes er zijn dit jaar, maar ik denk dat wat ik zeg zeker mee speelt.

Tijdje geleden in een 'karperuitzettopic' mijn mening gegeven: nooit karper uit zetten op afgesloten water, werd niet op prijs gesteld, maar ik denk dat dit weertype, als dat even aan houdt, dan zijn karpers er gewoon niet tegen bestand. Die afgesloten putjes met hun niet natuurlijke bestand, vol met vis, ja sta er niet gek van te kijken dat het dan vroeg of laat mis gaat.

Maar goed even afwachten of dat er een oorzaak gevonden kan worden, want dan pas kan er preventief wat aan gedaan worden denk ik.


Het is echt een afschuwelijk gezicht die dode vissen.[/quote]

Interessante discussie.

Dat een karper hier van nature niet thuishoort is natuurlijk een waarheid als een koe.
Toch kan ie hier prima overleven.
Hoe? Waarschijnlijk doordat ie bepaalde voedselbronnen efficiënt kan benutten, die de andere karperachtigen (brasem, voorn en zeelt), niet of veel slechter kunnen benutten.

Dat een karper als eerste het loodje legt bij extreme weersomstandigheden, daar geloof ik niet zo in.
In afgesloten, ondiepe en overbezette putjes, waar een vis misschien al niet in optimale conditie de winter in gaat, dan is het denk ik inderdaad vragen om problemen.
Maar ja, de vissers willen nou eenmaal karper vangen.
Uitzettingen door hengelsportverenigingen hou je dan ook niet tegen, want dat is iets wat de leden nou eenmaal willen.
Inderdaad zou je daar, bij kleine afgesloten en ondiepe wateren grote vraagtekens bij kunnen zetten.

Ergo, er gaat niks veranderen.

Gat in de markt? Karperkweker?

Vissers zijn er gek op en de Polen ook en business blijft natuurlijk business!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

21-12-2010 00:41

Aart Lokhorst schreef:Josef, ik heb best begrip voor je zienswijze. Is op zich niets mis mee, alleen zullen de meeste karpervissers jouw mening niet delen. Overigens is van jouw gezegde 'waanzinnige uitzettingen' op kleine putjes de laatste decennia, op helaas enkele uitzonderingen na, in Nederland geen sprake meer.
Wat dat betreft is er qua uitzettingen van karper al heel veel ten goede verbeterd. Dat jij die uitzettingen niet ziet zitten is jouw mening en te lezen valt dat maar weinigen het met jou eens zijn op dit punt. Dit zul je moeten accepteren al staat de soms wat schreeuwerige taal mij ook tegen.




Ok, Aart, maar ben je het met me eens dat ''als velen het niet met je eens zijn'', je nog steeds je mening moet blijven geven. Zeker als er levende have bij betrokken is en er, naar jouw mening, fouten worden gemaakt ten koste van dieren en hun milieu.

Zie het aquarium topic, daar wordt mijn mening ook niet op prijs gesteld. Op alle andere aquaria forums spreken ze er schande over, en hier wordt er niks aan gedaan. Daar lees ik dat ik mijn mond moet houden, en vervolgens komen ze met de vraag:''mijn vissen zijn vervormd, hoe komt dat?''

Dat vind ik onbegrijpelijk en is het is gewoon anti-reclame voor dit forum.


En wie weet komen er ook mensen die met argumenten komen die mij van gedachten doet veranderen, of mij uit leggen waarom er juist op die plek wel karper uitgezet dient te worden. Ik heb ze nog nooit mogen lezen hier. Zover komt het nooit.


Maar ik zou toch graag een keer een antwoord willen hebben op de vraag:

geef eens 1 goede reden om karper uit te zetten.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-12-2010 06:57

Ik ben het wel honderd procent eens met Josef in dit geval. Neem Amsterdam en Haarlem. Houtrak en Amsterdamse Bos. Vorig jaar behoorlijke sterfte.

Maar toch zat er bij de eerste zonnestralen ineens nog genoeg vis in zowel het A'damse Bos als de Houtrak. Natuurlijke selectie van een voor die omstandigheden te bizarre visstand. Meer is het niet. Zoals ik al aanhaalde in een ander topic:

Als het visbestand gezond is zal er weinig gebeuren. Watertje hier in de buurt staat zomers barstensvol wier. Zelfs in de winter nog. Maar de vissen zaten er deze zomer na de vorige winter nog allemaal. 6 stuks van 25-35 pond. Meer zit er niet


Daar klopt het gewoon. Er zwemmen ook metersnoeken, 4kg brasems en knoeperts van ruisvoorns. Aalscholvers zie je er niet.

Maar als de heren van Amsterdam en Haarlem weer zo nodig moeten strooien met spiegels terwijl er aan de bron van de sterftes (baggerachterstand bijvoorbeeld) nog geen flikker gedaan snap ik het ook niet meer. Chapeau!

Kunnen we straks de ruimers ook weer aan het werk houden.

We schieten inderdaad een eind door. Vond dit wel een mooie:

Is het niet zo dat als je op karper wilt vissen dat je dan juist op die plaatsen moet gaan zitten? Ipv je eigen verenigingswatertje vol pleuren met vis?


En ik zal daar ook helemaal niet mee kunnen zitten als het zo moet. Waar de vis zichzelf in stand houdt gaan vissen terwijl wateren waar het niet lukt ( de meeste putten) lekker links laten liggen en alles zijn beloop laten gaan. MAar natuurlijk zitten er dan ineens niet zoveel dikke vissen voor het "Targetnieuws" en "Personal Best" rubriekje..

Dus wordt het hopelijk weer rustiger aan de waterkant. Omdat niet iedere imbeciel meer een karper kan vangen. Jammer voor de winkeliers, jammer voor de hele "karperwereld"..

Ik zou er geen traan om laten. Dat heb ik al genoeg gedaan na alle stommiteiten van de heren van de vereniging.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-12-2010 09:29

Dat kun je ook al in de reactie van Aart lezen, die ik maar weer aanhaalde. Alleen in andere bewoordingen. Is ook het uitgangspunt van bijvoorbeeld de visie karperbeheer van de KSN. Dat afzonderlijke verenigingen hiermee soms aan de haal gaan en uitzetten waar het niet kan of onnodig is staat daar los van. Overigens is dat op zich al redelijk teruggedrongen in vergelijk met wat jaren terug. Onlangs zelfs op de Bosbaan, die jij aanhaalt. Punt is de stelling dat je de natuur zijn gang moet laten gaan en helemaal geen karpers zou moeten uitzetten, onderbouwd met argumenten als dat karper niet inheems is. Dat soort stellingname vindt begrijpelijkerwijs weinig steun bij karpervissers en wordt tegengesproken door de ervaring op water waar voor uitzettingen gewoon de ruimte is. De beoogde wateren bij Spiegelkarperprojecten. Daar is in andere topics genoeg toelichting op gegeven. Als je echter niet bereid bent iets aan te nemen (dus niet perse overnemen) en de discussie zo een klein stapje verder te brengen, dan krijg je de eindeloze welles-nietes discussie op onzinnig ver doorgevoerde argumenten waarbij insiders al snel gaan afhaken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======