Massale vissterfte verwacht


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

08-02-2010 01:31

Kreeg bericht van Remko Berendsen,
Ging over een water wat bij onze vereniging zit waarvan ik het water beheer doe.
Was helaas geen goed nieuws.
Afbeelding
Dit is het resultaat na een lange vorst periode.

Hoop dat onze overige wateren met rust gelaten word.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

10-02-2010 19:43

hier ook putje wat afgesloten water is hel het karper bestand naar de klote melding gedan bij groot rotterdam visrechtehebbende van het water en ze doen er geen reet mee heb na een week lang bellen nog steeds geen belletje terug gehad over wat ze er aan doen ze doen niks en geven het uit handen aan hogemeenraadschap die er ook nik mee weet het zuurstof is weg in het bwater de brandweer had eventueel nog wat kennen pompen zodat er een klein beetje zuurstof in kwam neej hoor na zelf de vissen eruitgehaald te hebben vissen van hoog in de 20 pond en dacht dat het voorbij was kwam ik gistrn terpellekn en weer doode vissen nog in zwemming positie aan het ijs vast gevroren na nachtvorst dit had duidelijk voorkomen kennen worden als groot rotterdam actie had ondernomen betaal je hier nouw elk jaar contributie voor wanbeleid bij de hsv
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

10-02-2010 20:50

Er spelen meer factoren mee dan roepen wanbeleid.
Is het water in kwestie wel van groot rotterdam?.
Heeft hoogheemraadschap gereageerd op een oproep van hun kant of er niks mee gedaan.
Bestuursleden zijn gewoon mensen (lees vrijwilligers) die hun vistijd opofferen voor de vereniging.



Nietemin een trieste zaak hoor.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

10-02-2010 21:16

ook hier in onze stads vijver bijna te laat geweest, woon er een aantal meter vanaf en test hier meestal nieuwe methodes uit qua om te kijken of ze werken en je hebt gewoon snel een vis. veel vissen onder het ijs hingen aan oppervlakte naar zuurstof gebrek en geen open plekken.

ben met vismaat waadpak aangetrokken hamer mee en grote ijsbrokken de kant op gegooid, zodat het meeste ijs uit de vijver waren vertrokkken ook door de vorst van gisteravond vandaag opnieuw met hem weer bezig geweest om toch deze vissen levende te houden want het is verder een pracht vijvertje met leuk bestand karper en andere vissoorten.

ook is er een onderwater pomp geactiveerd die door blijft pompen, bang voor het bevriezen is niet aanwezig hangt dik onderwater en heeft een goede kracht hierdoor komt er veel beweging in de vijver wat hopelijk samen door ons en anderen bijvoorbeeld gemeente kan worden voorkomen dat vissterfte hier gaat komen.

in ieder geval heb ik en mijn maatje ons best gedaan om dit plaatsje levende te houden maar vorst temperaturen zijn nog niet verdwenen vandaag alweer sneeuw gevallen klote rommel, ben er zat van oprotten met die troep we willen weer vissen,

mvg; jan 8)

Je zit aan de waterkant, je hengels staan stabiel.
Je tuurt over het water en vind rust in je ziel.
Je geniet van de natuur en alles om je heen.
Je zit met andere vissers, je zit soms alleen.
Je ziet de karpers golven door het water.
Je wilt er veel vangen, je belt het wordt wat later.
Dan gaat de pieper en je springt uit je tent.
De adreline stroomt door je lichaam,maar dat voelt bekend.
Je hengel ligt stevig in je hand.
En na lange strijd heb je hem aan de kant.
Een knaap van een karper, het was geen schub, geen spiegel maar een rij.
Je onthaakt hem zet hem terug in het water en weg zwemt hij.
Je kijkt hem nog even na en lacht dan zeer tevree.

Een echte sportvisser neemt zijn gevangen vis niet mee!

mvg; jan 8)
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

10-02-2010 21:23

Ik vind deze winter echt balen hopelijk dat de vistand binnen 5 jaar voledig is teruggekeerd.

Ik vind het trouwens echt ook niet normaal. Van die Global warming onzin die we aan moeten horen.Is vilgens mij een dekmantel om extra geld uit te kunnen geven.Ik geloof er echt niks meer van

visgroeten sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

10-02-2010 22:38

Hier valt het gelukkig nog mee (afkloppen)

Hoop dat het ook zo blijft , want kan niet wachten om weer de 1e ochtend te maken.

Maar momenteel gaat het hem niet worden door de ijs-laag die er weer op is gekomen nadat er ein-de-lijk een vlies-laag op lag.
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

03-12-2010 17:50

Daar gaan we weer vrees ik :(
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-12-2010 17:59

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. De wateren waar iets niet in de haak was hebben al dusdanig op hun kloten gehad, en de rest heeft het overleefd. Gokje dat die het deze keer ook wel zullen redden..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

03-12-2010 18:00

Valt wel mee denk ik, volgende week gaat het alweer dooien.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-12-2010 18:08

Dat zegt nog niks over de week erna... Balans opzetten doen we in maart/april weer.. Volgende week lekker ZW en een graadje of 4 :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-12-2010 18:14

Veel wateren liggen ook nog gewoon open

Dankzij de soms aantrekkende wind die op het goeie moment komt :)

Maar de winter is nog lang
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

03-12-2010 18:53

Sven van Anrooy schreef:Dat zegt nog niks over de week erna... Balans opzetten doen we in maart/april weer.. Volgende week lekker ZW en een graadje of 4 :lol:


Zo blijft het natuurlijk.
Maar een beetje positief blijven kan geen kwaad.

Ik denk dat we de hele winter gewoon door kunnen vissen... :P
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-12-2010 19:08

Vissen kan altijd...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

03-12-2010 19:49

Wat heeft het nou gevroren? Als de vissen er nu al dood aangaan dan is er wat anders aan de hand.

Wat er aan de hand is kan ik niet zeggen van wateren die ik niet ken.
Maar wat ik het meest waarneem is gewoon gebrek aan onderhoud of dat vissers eigen overbezette putjes maken. Zeker kleine watertjes roepen dit over zichzelf af.
Als je oplet kan je in de zomer al zien dat er wateren zijn die het zwaar krijgen in de winter.
Ook de grote hoeveelheid planten zijn schuldig aan de vissterfte na het afsterven heb je enorm veel rotte troep (bacterieën) en die verbruiken veel zuurstof.
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

03-12-2010 20:05

Het zal zo'n vaart niet lopen ! De vorige winter was veel harder en toen was er weinig of geen sterfte. Tot nu toe heeft nog niet eens hard gewinterd !
Pluk de dag
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-12-2010 20:07

Zeg ik

Moet nog beginnen

21ste December........En het voorjaar zal het vertellen. Voorlopig was dit al een flink begin zonder problemen voor de visstand vooralsnog.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

04-12-2010 17:14

Wat er niet is kan nog steeds komen maar daar hopen we dan maar niet op, hier in ieder geval in vele vijvers en parkwateren weinig tot relatief door de gemeente etc gewoon niks gedaan. Wel zijn er weer nieuwe uitzettingen geweest.

mvg; jan

Hopen op een korte vorst periode en een lange vis periode.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

19-12-2010 13:34

Wil niet veel zeggen hoor maar zulk sneeuw-ijs als nu hadden we vorig jaar zeker niet... als het vorig jaar al raak was op een aantal plekken ....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-12-2010 14:17

zulk sneeuwijs hadden we vorig jaar zeker wel. Maar goed de plekken waar vorig jaar geen sterfte was, zul nu ook wel goed gaan, en tot nu toe is er nog niet veel aan de hand. Rustig afwachten
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

19-12-2010 14:55

Zoveel sneeuw als nu hebben wij in héél lang niet gehad hier, in leeuwarden is het miss anders ja
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

19-12-2010 17:19

ik ben ook bang dat deze winter meer ellende gaat brengen dan vorig jaar, afwachten dan maar helaas....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

19-12-2010 17:41

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/03_maart/06/binnenland/vissterfte_door_harde_winter.xml

Vorige winter staat nog haarscherp op mijn netvlies....wat een drama! Het water is gelijk helemaal kapot na zo'n winter... baggeren wordt nog steeds niet gedaan dus opnieuw vis uitzetten heeft geen zin en voor het weer een serieus karperwater is, ben je weer 20/30 jaar verder...doodzonde!

Ik houd mijn hart vast voor deze winter.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Rene Kooijman
Berichten: 52
Lid geworden op: 27-09-2010 16:17
Locatie: Volgens mijn vrouw overal waar water is dus niet thuis.
Contacteer:

19-12-2010 21:28

Het is inderdaad je hart vast houden maar hier valt de sneeuw nog steeds erg mee in het noorden.
Begin dit jaar 2 man bezig gezien die meer dan 250 dode graskarpers uit het eelderdiep hebben gevist en daarvan lag het gemiddelde op zo'n 25 pond de stuk. Beste man wist mij te vertellen dat ze toen al meer dan 5 ton dode vis uit de wateren in de stad hadden gehaald.
Hopen dat het nu mee gaat vallen met de vissterfte.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-12-2010 01:29

stefan broks schreef:dat is echte klote.. wat me opvalt is dat vooral onze grote vriend het aflegt? is hier een bepaalde reden voor? ik dacht altijd dat de karper wel een taai dier was.. maar als je ziet hoeveel het er al hebben moeten bekopen met de dood deze winter

stefan


Ik denk dat hier maar 1 verklaring voor is: de karper hoort hier niet. Zijn er extreme weersomstandigheden legt die soort als 1ste het bijltje erbij neer.

Het is natuurlijk nog lang niet duidelijk waarom deze sterftes er zijn dit jaar, maar ik denk dat wat ik zeg zeker mee speelt.

Tijdje geleden in een 'karperuitzettopic' mijn mening gegeven: nooit karper uit zetten op afgesloten water, werd niet op prijs gesteld, maar ik denk dat dit weertype, als dat even aan houdt, dan zijn karpers er gewoon niet tegen bestand. Die afgesloten putjes met hun niet natuurlijke bestand, vol met vis, ja sta er niet gek van te kijken dat het dan vroeg of laat mis gaat.

Ik ben in dit kader ook erg benieuwd naar eventuele massale sterftes van de Noord Amerikaanse kreeft en de wolhandkrab. Maar die krengen zullen er wel weer door heen komen.

Maar goed even afwachten of dat er een oorzaak gevonden kan worden, want dan pas kan er preventief wat aan gedaan worden denk ik.


Het is echt een afschuwelijk gezicht die dode vissen.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-12-2010 05:22

Ik denk dat hier maar 1 verklaring voor is: de karper hoort hier niet. Zijn er extreme weersomstandigheden legt die soort als 1ste het bijltje erbij neer.


Onzin, bij extreme weersomstandigheden in de winter legt alles het loodje. Is je waterkwaliteit dermate slecht bv door het aanwezige slip is dat een van oorzaken van sterfte onder de vis.

Het is natuurlijk nog lang niet duidelijk waarom deze sterftes er zijn dit jaar, maar ik denk dat wat ik zeg zeker mee speelt.


De sterfte die onder karper die plaats vind heeft niet alleen van afgelopen jaar plaats gevonden. Bacteriële infecties en een parasiteren uitbarstingen richten ook onder mensen grote sterfte aan. Is dus niets bijzonders dat dit bij karper ook voorkomt bij een hernieuwde uitzetting. Die afweging zal je dus elke keer moeten maken zeker op afgesloten water.


Groet,
Peter