Lood lossen om vis beter te drillen


K. van den Herik

20-01-2010 12:16

Lijndressuur op een verticale slappe lijn is 0,heel weinig
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-01-2010 12:24

Robert,

ik snap je zeker. Maar lijn die plat ligt, kan dus moeilijk met de zijlijn van de karper gevoevld worden? Ligt immers onder zijn buik.. En door de slappe lijn, zal deze dus vrij meebewegen als de karper erop ligt, aast, whatever. Hierdoor zal het dus niet apart aanvoelen of een reactie geven van... shit, er ligt wat onder me, wegwezen hier..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-01-2010 12:34

K. van den Herik schreef:Lijndressuur op een verticale slappe lijn is 0,heel weinig


Dat was ook mijn opinie Klaas, totdat ik het zelf zag gebeuren.
Heel erg raar, beaam ik direkt. Komt nog eens bij dat ik op hetzelfde watertje met een rietstengel icm snoekdobber op mijn lijn heb gevist en dezelfde vissen gewoon met hun flank langs die stengel gingen en nergens van schrokken. Totaal geen paniek. Heb het ook enkel op dat watertje gezien en nergens anders. Heb het daar voorlopig ook opgegeven, maar denk er nog vaak aan.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

20-01-2010 12:40

Ja Klaas, dat weet ik, maar als iets met een haring aan de oever vast zit dan is het geen verticale lijn behalve wanneer er tegen de oever wordt gevist, met andere woorden is een uitermate beperkt systeem, als je het met verticale lijn wilt inzetten (beperkt tot kantvissen)

Die snoekdobber lijkt me wel wat indien ik echt zou denken dat een extreem zwaar lood wat vrij moet komen met de aanbeet dé oplossing was, maar hoe vaak is dat zo?

Hoe goed werkt de oplossing van een probleem wat er in 95% van de situaties niet is?

Wanneer is loodverlies essentieel?

Wanneer is zulk zwaar lood gebruiken dat je het om die reden moet verliezen essentieel?

Probleem is makkelijker op te lossen door gewoon je lood niet te hoeven verliezen, en buiten extreme wier omstandigheden zie ik weinig reden dat je het wél moet verliezen?

Ik vis op de moezel trouwens met 280- 360 gram lood, wat meestal aan de lijn blijft zitten tijdens de dril, heb daar niet bovengemiddeld veel lossers.
8)
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-01-2010 14:29

Robert,
Uiteraard is loodverlies lang niet in alle gevallen essentieel.
Voor die gevallen dat het wel zo is, vind ik het systeem goed bedacht en een mooie ontwikkeling.

Op de overige punten die je aandraagt heb ik zo 123 ook geen ant/weerwoord, behalve genoeg stof tot nadenken dan...
Gr,
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2010 18:28

Ik blijf erbij dat het niet erg handig is die rotzooi in het water achter te laten.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

20-01-2010 19:09

Inderdaad.
En dan durven ze ook nog te zeggen "ja ik koop liever wat meer lood dat kost dan wel wat maar uiteindelijk is het beter voor de karper".
Ja om te drillen ja dat het niet uitscheurd enzo.
Maar ze denken er niet even aan dat onze vriend karper in een door lood vergeven en vergiftigd stuk water rond zwemd hierdoor.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
K. van den Herik

21-01-2010 07:09

Robert,

JP en ik ongeveer 80 in 2,5 dag 3 lossers maar niet door het lood, verder weinig ervaring met lood plus 2 ons.

Moest mijn lood kwijt moeten, dan alleen ivm waterplanten, wier oid. Dan heeft werpen toch al niet zo veel zin, dus is de boot heel handig, meestal kan je dan toch nog met 20 0f 50 gram aan de gang...