Karpers en ijs


Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

15-01-2010 17:06

@Harnold, Weet je zo of er nog meer wateren zijn in Drenthe waar dit speelt? We zijn vanochtend nog weer bij Schoonhoven geweest. De teller staat op 9 dod karpers. De dikste woog +/- 32 pond.

Groet.
Theo
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

15-01-2010 17:56

Jammer als er vissen doodgaan maar natuurlijke regulatie is vaak wel het beste voor een bestand.
Ik vis vooral in polderwater, hoewel het op veel plekken ondiep is heb ik het idee dat doordat de gemaaltjes regelmatig even openstaan er meer zuurstof in het water aanwezig blijft, het water is in beweging.
Kan iemand me vertellen of dit een juiste redenering is?
Vorig jaar na de vorstperiode was er ook geen dode vis te zien oid.

Overigens staat er en filmpje op de site van at5 waar karpers uit de bosbaan worden overgeplaatst naar de gaasperplas ivm zuurstoftekort.

Nog wat anders, hier in het westen heeft tussen de kerst en oud en nieuw eigenlijk al het water weer open gelegen, is dit in het oosten en noorden ook het geval geweest of ligt het daar vanaf de start vanaf de start van de vorstperiode (half december) al dicht?
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

15-01-2010 19:07

ik heb vandaag weer 1 wak vergroot en er 1 bijgemaakt. het ijs hier is nu al 20 cm dik. er mag niet geschaatst worden op dit water dus van het waterchap mag ik naar hartenlust wakken maken. had 1 vierkante meter uitgehakt en ben er toen uitgekomen om met een voorbijganger te kletsen, er zwommen bijna meteen vissen in het wak aan de oppervlakte. terwijl dit 3e wak helemaal aan de andere kant van het water is waar ze normaal bij elkaar gepropt zitten in het 1e wak. afstand +/- 120 meter. het wak is nu 3 vierkante meter, en wordt morgen nog wat groter.

heb ook weer twee vissen moeten begraven vandaag.

Afbeelding

dit is een van de de laatste (hoop ik) want ik heb vandaag met het waterschap gebeld, en die stuurde meteen iemand om de situatie op te nemen. resultaat: maandag (tsja, beurocratie....) gaan ze de gemeente vragen om een zuurstof pomp te plaatsen.
ook komen ze vanaf nu de vissen ophalen die overleden zijn, ik heb mij vrijwillig aangemeld dat ik ze er wel uit zou halen, kan ik het bestand aan vissen in ieder geval in de gaten houden. ik loop er toch elke dag mijn rondje en als ik er dan een zie, haal ik hem eruit en kan ik bellen, ze komen hem dan meteen ophalen.
er wordt ook gekeken op de overige wateren in boxtel of daar vissterfte is, aangezien de rest van de wateren helemaal dichtgevroren zijn is dit echter moeilijk te controleren. is er wel vissterfte worden er waarschijnlijk wakken gemaakt om de vis te ruimen, en de nog levende vissen zuurstof te geven. deze wateren zijn echter sterk bezet en is de vissterfte dus minder erg omdat er nog steeds genoeg vis overblijft. er komt dan ook een schaatsverbod op het water.


het waterschap is verantwoordelijk voor de oppervlaktewater, de gemeente voor het onderhoud ervan.... hoe krom kan het zijn.
wij als vereniging betalen aan de waterschap pachtgeld en dus moet waterschap ervoor zorgen dat de gemeente het onderhoud dan ook pleegt.
als wij zelf als visser of vereniging bellen zal de gemeente niks ondernemen waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
alfred gruppen
Berichten: 43
Lid geworden op: 29-11-2006 00:30
Locatie: Hoogeveen

15-01-2010 23:59

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Mutt'n wie moar eem afwachten, niet dan?
Baat het niet, geeft het Hoop!
Gebruikersavatar
Ronald van Loon
Berichten: 48
Lid geworden op: 19-09-2009 08:24

16-01-2010 00:40

voorgaande post volledig overbodig,......even als deze.(mijn excuses) .
Het is wat het is,...
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

16-01-2010 18:11

Wij hebben in Genemuiden (vlak bij zwolle) inmiddels ook 8 dode karpers gevonden van uiteenlopend formaat, ze lagen allemaal kort bij elkaar. Op de bewuste kolk hebben we 4 wakken gemaakt van ruim een vierkante meter en zoveel mogelijk losse sneeuw weggeschoven. Op een plas die vlak bij lag en erg ondiep was zijn we ook nog even bezig geweest. Dit resulteerde in een gat van meer dan 5 vierkante meter. Ik stond daar te hakken in mijn waadpak en intussen schoven de brasems, karpers en veel kleine vis gewoon langs, tussen en tegen mijn benen, hoezo behoefte aan open stukken. Denk dat dit genoeg zegt. Vanmiddag ben ik nog even weer wezen kijken. Het wak wordt constant druk bezocht. Dus misschien nog maar een wak aan de andere kant van het water erbij hakken. het betreft hier wel een ondiep water met een uiterste van 2 meter met een zwarte stinkende blubberlaag en 's zomers veel plantengroei (nu veel rottende resten wat ook zuurstof onttrekt) en dit in beide gevallen. Ik denk dan ook dat dit soort wateren extra gevoelig zijn zeker icm een hoge bezetting van alle vis.
Bert-Jan
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

16-01-2010 18:41

Op het water waar Bas bezig is geweest is er helaas geen sprake van een grote bezetting/overbezetting dus de vissen in dit water zullen echt gemist worden.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Berry Westerbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 13-01-2010 19:02

16-01-2010 18:44

Hier staat de teller naar mijn weten nu op 6 doode karpers, hoe je bij 9 komt weet ik niet theo??

Zag vanmorgen nog 3 karpers in het wak, maar vanmiddag niet meer gezien, best vreemd...
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

17-01-2010 20:37

ook ik heb van de week met sportvisserij nederland gebeld en die wezen me door naar gemeente oud-beyerland of hsv ons genoegen want ik zag ook een aantal karpers in een wak dood gaan happen naar lucht witte schimmels alles erop en eraan ook bij de andere vissen zoals voorn snoek brasem er lagen 2 vissen dood dat waren brasems!!!
ze zouden slangen en pompen gaan regelen voor zuurstof.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

17-01-2010 20:40

hier is het nu gelukkig hard aan het dooien. Vandaag diverse regenbuien gehad. Nu maar hopen dat de dooi doorzet en de schade verder beperkt blijft
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

20-01-2010 10:42

@ bas!

hoe is de situatie nu daar? nu het toch stevig aan het dooien is? wel zonde dat je zwak bezetten put al 3 mooie vissen kwijt is! suc6 nog veder daar! hopen dat de mooiste er nog op zitten?

gr stefan
Gebruikersavatar
Rick Cramer
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-01-2007 23:51
Locatie: uithoorn

20-01-2010 10:47

Ze zeggen dat het na zondag weer hard gaat vriezen:( wat nou de wereld warmt op:@
It is a live style
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-01-2010 21:21

er zijn er alweer twee dood.....
eentje ligt in het midden van de put onder het ijs, kan er niet bij. de ander beweegt nog af en toe als je op het ijs tikt, valt niks meer aan te doen, morgen zal ie wel dood zijn...... heb ook de eerste dode baars aangetroffen, heb hem maar aan de aalscholvers gegeven.

er ontsaan overal van die zwarte sterren in het ijs waar het water doorheen komt, het smelt hard. veel donkerder ijs, is in ieder geval een goed teken, hier kan zonlicht doorheen.
de vissen zijn niet meer zoveel te zien in de wakken wat naar mijn inzicht erop duid dat er meer zuurstof zit nu in het water.

heb vandaag met iemand gesproken die er vroeger ook veel viste, toen ze er nog mochten/deden nachtvissen. er blijkt ook nog een spiegel op te zwemmen naast de volschub. of die er nog in zit is maar de vraag. hier in boxtel willen ze vissen nog wel eens overzetten. :evil: echter het betekent wel dat de "schatkist" nog niet leeg is.....

zo heb ik op een put met uitsluitend schubs, vorig jaar een volschub gevangen die een paar maanden bij iemand in een tuinvijver heeft gezwommen.
deze vis hebben ze meegenomen in vught uit het kraaiengat, beter bekend als een/de oude kweekvijver van de efteling. ze hebben hem in een koelbox met water meegenomen, maar omdat hij al 3 keer uit de vijver was gesprongen hebben ze hem nu maar daar ingezet, ook hoorde ik van iemand die er een huis langs gekocht heeft dat ie 25 kleinere koi's erin heeft gezet. deze zaten nog in de vijver toen ie het huis kocht en hij wilde geen vijver ivm kleine kinderen. heb hem wel ff uitgelegd dat dit niet de bedoeling is, had echter wel respect voor dat ie ze niet zomaar onder de grond gestopt heeft.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

20-01-2010 21:34

ik heb het gezien dat verslag over de bosbaan en ik weet waardoor er vis sterfte omdat somige mensen met alle geweld willen schaatsen op natuurijs en daar kunnen ze geen zuurstof gat bij gebruiken of een wak en dat betekent een zuurstof tekort :( en dat betekent weer stikken ik vind het wel balen maar het is wel de natuur :(
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
rick meulenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 14:22

28-01-2010 14:58

hier in hillegom nu met een maat langs 2 vijvers geweest, moeten er nog 4 langs,
maar in die 2 vijvers al 13 dooie karpers, 6 dooie brasems en 2 dooie snoeken gezien :cry:
ohwja en een dood ruisvoorntje! ben bang dat als ik langs de andere vijvers ga,
dat het aantal dode karpers oploopt tot 20, miss wel 25, aangezien het allemaal ondiepe
(+/- 70 centimeter) zijn.:(

Groetjes Rick
Gebruikersavatar
yannick hesseling
Berichten: 327
Lid geworden op: 20-09-2009 13:34
Locatie: DTC

30-01-2010 23:25

bas hoe is het nu op het water ? :roll:
Gebruikersavatar
Davey Remmig
Berichten: 123
Lid geworden op: 17-10-2009 00:28
Contacteer:

30-01-2010 23:32

hier licht al weer een pak sneeuw op het ijs... en het is nu nog aant sneeuwen.
tjonge houd ook niet op zeg
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

31-01-2010 17:16

Yannick,

deze foto's net gemaakt waar Bas bij was

Afbeelding

ooit goed voor 26 pond

Afbeelding

lage twintiger

Afbeelding

volschub die rond de 20 woog....

het gaat dus SLECHT
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

31-01-2010 17:17

het wachten is nu op wat er op de andere wateren boven komt als het gaat dooien, ik vrees het ergste.....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

31-01-2010 17:38

ben er echt kapot van peter....... die bovenste is minimaal 30 jaar oud!! heb de foto's gezien van toen ie nog klein....

die volschub...... dat was mijn target :cry: :cry:

hier een foto van de bovenste in (bijna) volle glorie (23 pond)

Afbeelding

in zijn echte glorie, echter toen iemand anders zijn vangst..... 26 pond

Afbeelding

in het totaal zijn er nu 9 vissen dood, dit lijkt op zich niet veel maar met een (oude) bezetting van iets meer als 20 vissen, is het toch al gauw bijna het halve bestand!

de andere wateren zullen nog wel meer gaan opleveren, aangezien deze aardig overbezet, ondiep en vol met bagger zijn.
morgen de krant erbij halen om zo maar eens de problemen in het licht te zetten, ben alleen benieuwd of ze er oor naar hebben.
Gebruikersavatar
yannick hesseling
Berichten: 327
Lid geworden op: 20-09-2009 13:34
Locatie: DTC

31-01-2010 17:43

pff echt beroerd !! leef met jullie me :roll:
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

06-02-2010 15:00

Damn, kom je terug van carp2010, leuk dagje gehad..
Op de terugweg even langs een stek rijden om te kijken hoe het er bij ligt, zie je gelijk dikke spiegel in het ijs,.. dood.....................

Het "enge" is nog, dat deze vis in het enige open stukje ijs lag van het watertje, ik ben dus bang dat er nog veel meer onder/in het ijs liggen die nu nog niet zichtbaar zijn.

Morgen weer kijken, maar dan met scheppen etc mee om wakken te slaan.

:cry: :cry:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

06-02-2010 17:47

zonde man...
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Luuk Smeets
Berichten: 11
Lid geworden op: 27-10-2009 16:54
Locatie: Neerkant
Contacteer:

06-02-2010 17:52

hee jongens tis allemaal k*t.
hier weet ik het nog niet, de plassen zitten nog dicht dus vrees het ergste
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

06-02-2010 18:42

ben bang dat je alleen kunt afwachten tot het ijs verdwijnt of dat er wakken worden geslagen
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl