Een hele stomme vraag.


Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2010 18:56

Ik loop al een tijdje met de volgende vraag.

Vooropgesteld, ik ben een niet-ervaren frankrijkganger. Ik ben er 2 keer geweest ( op vis vakantie, totaal 7 dagen) met als resultaat 1 zeelt van 5,2 kilo (op zich niet gek maar daar kwam ik niet voor). Ik heb veel maten (gehad) die wel vaak naar Frankrijk gaan en nu vraag ik mij het volgende af.
Als ik deze mensen vraag naar hun pb levert dit steevast het hoogste gewicht op. Veelal de in Frankrijk gevangen vis.

Is een Franse vis vergelijkbaar met een Nederlandse? Daarmee wil ik zeggen: Telt een Franse 30 (pond)+ vis voor jou persoonlijk net zo zwaar als een Nederlandse 30 + er?

Persoonlijk ben ik in dubio. Ergens heb ik het idee, een franse vis heeft doorgaans jaarlijks meer dagen met een dermate hoge temperatuur dat hij kan/gaat/wil eten dus is hij per definitie eerder op een hoger gewicht. Dan zou je denken (als je het verschil in klimaat Frankrijk/ Nederland in ogenschouw neemt) dat een 30 +er in Frankrijk mogelijk daar makkelijker vangbaar is dan een 30+ er in Nederland en gelijk staat aan een Nederlandse 20-er.

heel kort door de bocht genomen: voor mij zou een Nederlandse 30+ er altijd meer speciaal zijn als een Franse.

Het lijkt mij appels met peren vergelijken.

Wat denken jullie hierover?
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-01-2010 19:00

Voor mij blijft een Nederlandse 30er meer waard dan een franse,omdat 1 het blijft je thuisgenoot ;),en een 30er in Nederland is al vrij apart om te vangen! Frankrijk daarin tegen maak je veel meer kans op een 30er. En is in een hoop gevallen een standaard maat geworden. (Maar zo denk ik)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2010 19:06

zo denk ik dus ergens ook, maar aan de andere kant, er zijn zat wateren met 30+ ers in nederland en als je daar niet vist zul je ze ook niet vangen.

daarnaast heb ik ook de rare kronkel in mijn hoofd dat het ergens wel vrij arrogant is om een keertje ( en dan praat ik niet over al die die-hards die er nog voor een wekend heenrijden, respect, ik kan het niet opbrengen) naar Frankrijk ( of vul in welk ander land dan ook wat monsterkarpers bevat) te gaan en te verwachten te gaan slachten terwijl het je misschien op je thuiswater niet eens lukt. Ik had dat zelfde idee. Ik had een aantal wateren in zuid-holland behoorlijk goed door, wist waar te vissen en waarmee (het betrof trouwens afgesloten wateren) en ving me de gekte. In Frankrijk dacht ik dat even na te doen....helaas.....0,0...wat je in mijn ogen nijgt te vergeten is dat je hier vele malen meer tijd hebt om een water echt te doorgronden. Is dat de doorslaggevende factor? vaker naar het zelfde water te gaan en dat vervolgens echt te leren kennen? of lul ik nu maar een beetje in de ruimte?
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-01-2010 19:17

Peter

Dat klopt wat je zegt over het water in Nederland. Meer tijd om te doorgronden,heb dat zelf ook in de delta. Ik kan mezelf ook niet te vaak veroorloven om even naar Frankrijk te gaan.

Maar ik weet niet,een 30er uit Nederland geeft me een veel lekkerder gevoel,misschien wel omdat je het water heel goed leren kennen,en er meer moeite voor doen,inplaats 8 dagen zitten ergens in Frankrijk en een 30er vangen. Hier pak ik een water en daar an ik soms een enkele nacht op,zonder resultaat en dan na enkele malen toch een 30er vangen na veel inzet. Dat geeft mij een volwaardig gevoel
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

09-01-2010 19:29

Ben ik het volledig mee eens ..frankrijk is leuk voor een vakantie
Maar een mooie vis vangen op je thuiswater telt dubbel wat plezier betreft
Je hebt ook veel meer een gevoelswaarde met je eigen thuiswater..je bent er immers opgegroeit
Dan maar geen 60pond..die 30 en 40 plusser hier telt dubbel voor mij altans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-01-2010 19:41

Niet zo een moeilijke vraag. De ervaring van het vangen van de karper heeft meer gewicht.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-01-2010 19:43

Vroeger toen ik pas naar het buitenland ging om te vissen had ik ook de gedachten die je hier neergelegd hebt.
Ach naamgenoot wat me rest zijn de foto’s. Die vertellen me het verhaal wat er achter zat waarbij het gewicht ondergeschikt geworden is. Zo kwam ik deze week nog foto’s tegen waarbij ik helemaal uitgewoond met vis opstond. Van de goudkleurige hooggebouwde schub weet ik het gewicht niet meer wel het verhaal van de trip.

Groet.
Peter

P.s. De betrekkelijkheid komt met de jaren, voor sommige.
martijn boer

09-01-2010 19:51

Ik geef jullie gelijk als jullie zeggen dat zware vissen makkelijker te vangen zijn in Frankrijk. Er zijn er simpel gezegd gewoon meer. Echter geeft het mij nog steeds een kick als ik 's-nachts de Franse grens over rijd.

Ik zie het iedere x weer als een avontuur op zich, vooral wanneer je op openbaar water zit, waarvan het bestand niet duidelijk is.

Het betaalwater gebeuren vind ik dan ook echt een dooddoener voor de karpervissrij. wat moet je ook op een betaalwater in een land met zoveel schitterende openbare wateren. Vele van deze wateren zijn bekend, maar er is ook nog genoeg dat nog ondekt moet worden.

Gelukkig wel :lol:
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-01-2010 20:14

hey peter,

ik ben ook al 2 keer naar frankrijk geweest en nog steeds 0 op de teller. hier in nederland vang ik me vissen wel.
dit komt idd omdat ik de wateren hier beter ken dan die grote oppervlaktes (50 hectare ) daar in het land van het stokbrood.
ik ben toch al niet zo van het vissen op die enorm grote putten. en dan nog op je stek moeten blijven zitten terwijl je verderop de vis ziet springen.
ben zelf nog niet zo'n grote avonturier om op openbaar water te gaan zitten, dat komt misschien nog wel.
ben echter wel van plan om naar de kleinere van de 2 (17 hectare ) terug te gaan. als je er vaker komt ga je idd meer vangen (uitzonderingen daar gelaten). je hebt dan meer gevoel voor het water, je weet wat de hotspots zijn op elke stek, weet wat voor soort aas je mee moet nemen en hoe je het in moet zetten, hoe het water gerund wordt, of je van stek kunt wisselen of niet, en in het geval van dit complex of je van water kunt wisselen (het een zit ramvol met vissen voornamenlijk 10 tot 25 pond met uitschieters tot 35 pond, het andere zit minder vis in maar wel tot 33 kilo, nog een ander zit meerval in tot 100 pond en karper tot 55 pond)
ik zou hier in nederland op 1 put na 8) ook zo niet weten waar er een 30 kilo vis rondzwemt.

daar komt nog bij dat de meeste wateren waar zwaardere vissen op zitten (40+ pond) in nederland meestal veel bevist worden en mensen daar niet zomaar "tussenkomen". stekken worden geclaimd i.v.m. voeren, weinig stekken vrij door veel vissers, moeilijk bereikbaar (veel kilometers moeten maken) of er ligt zoveel rotzooi (denk aan de fw-en :wink: ) dat je geen zin hebt om er te gaan zitten. ik heb liever veel ruimte om mijn eigen ding te doen, dat dan het gewicht van de vissen wat minder is neem ik maar voor lief.

heb hier in nederland (omgeving van boxtel) vorig jaar 128 vissen gevangen waarvan er ook niet een over de 30 pond ging, 2008 had ik 109 vissen waarvan 1 vis van 30+, deze 30 plusser doet me meer als elke vis uit frankrijk, omdat ik elke dag kans zou hebben om hem weer terug te vangen, en het een van de op 1 hand te tellen 30+ vissen is die er zwemmen.

voor mij zijn vissen uit frankrijk (buitenland) een categorie appart.

ps. peter als wij elke weekend in frankrijk konden vissen dan vangen wij die dikke knollen ook wel.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

10-01-2010 10:48

Ben het er ook mee eens
Ik heb gewoon 2 pb's een nederlandse en een franse

Maar je moet er wel om vragen :lol:
Gebruikersavatar
peter van welij
Berichten: 67
Lid geworden op: 15-01-2006 23:48

10-01-2010 11:39

Ben het ook zeker met je eens peter.
Voor mij telt een nederlandse 30 pond vis veel meer als een franse.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-01-2010 14:58

bas van geffen schreef:hey peter,

ik ben ook al 2 keer naar frankrijk geweest en nog steeds 0 op de teller. hier in nederland vang ik me vissen wel.
dit komt idd omdat ik de wateren hier beter ken dan die grote oppervlaktes (50 hectare ) daar in het land van het stokbrood.
ik ben toch al niet zo van het vissen op die enorm grote putten. en dan nog op je stek moeten blijven zitten terwijl je verderop de vis ziet springen.
ben zelf nog niet zo'n grote avonturier om op openbaar water te gaan zitten, dat komt misschien nog wel.
ben echter wel van plan om naar de kleinere van de 2 (17 hectare ) terug te gaan. als je er vaker komt ga je idd meer vangen (uitzonderingen daar gelaten). je hebt dan meer gevoel voor het water, je weet wat de hotspots zijn op elke stek, weet wat voor soort aas je mee moet nemen en hoe je het in moet zetten, hoe het water gerund wordt, of je van stek kunt wisselen of niet, en in het geval van dit complex of je van water kunt wisselen (het een zit ramvol met vissen voornamenlijk 10 tot 25 pond met uitschieters tot 35 pond, het andere zit minder vis in maar wel tot 33 kilo, nog een ander zit meerval in tot 100 pond en karper tot 55 pond)
ik zou hier in nederland op 1 put na 8) ook zo niet weten waar er een 30 kilo vis rondzwemt.

daar komt nog bij dat de meeste wateren waar zwaardere vissen op zitten (40+ pond) in nederland meestal veel bevist worden en mensen daar niet zomaar "tussenkomen". stekken worden geclaimd i.v.m. voeren, weinig stekken vrij door veel vissers, moeilijk bereikbaar (veel kilometers moeten maken) of er ligt zoveel rotzooi (denk aan de fw-en :wink: ) dat je geen zin hebt om er te gaan zitten. ik heb liever veel ruimte om mijn eigen ding te doen, dat dan het gewicht van de vissen wat minder is neem ik maar voor lief.

heb hier in nederland (omgeving van boxtel) vorig jaar 128 vissen gevangen waarvan er ook niet een over de 30 pond ging, 2008 had ik 109 vissen waarvan 1 vis van 30+, deze 30 plusser doet me meer als elke vis uit frankrijk, omdat ik elke dag kans zou hebben om hem weer terug te vangen, en het een van de op 1 hand te tellen 30+ vissen is die er zwemmen.

voor mij zijn vissen uit frankrijk (buitenland) een categorie appart.

ps. peter als wij elke weekend in frankrijk konden vissen dan vangen wij die dikke knollen ook wel.


Niet zo ver van jouw bed zwemmen toch anders genoeg leuke vissen. :oops:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
K. van den Herik

10-01-2010 15:01

het zijn allemaal gewoon vissen, vaak met een eigen verhaal. Vergelijken? Pfff moet iedereen zelf weten ik vis voor mijn plezier en wat ik dan waar vang doet mij plezier en of dat dan een pb is?

Ik kom dat tot het volgende rijtje
pb openbaar water
nl
frankrijk
belgie
luxemburg
duitsland

pb betaalwater
nl
frankrijk
belgie
luxemburg
duitsland

pb openbaar watermeer dan 500 kilo kaprer ha
nl
frankrijk
belgie
luxemburg
duitsland

schub
spiegel
met boilie
particles
aardappel
overdag
nacht

Eigenlijk bestaat het wereldrecord dan ook niet.


enz
enz
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

10-01-2010 16:06

klopt Kevin, ik mag zeker niet klagen
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

10-01-2010 18:57

Ik vind zware vissen vangen leuk en mooi! .. of dat nu in nederland ,frankrijk, belgie of duitsland is!
Wat ik een betere vergelijking is vind ik persoonlijk waar ik deze gevangen heb .... op n betaalwater zou n vis bij mij niet erg hoog staan! ....maar vang ik echter een 15 kg vis op het kanaal hier is deze goud waard voor me !

Ik denk dat dit ook egt iets persoonlijks is .... en denk dat je een vis van een frankrijk (eraring) ook niet snel vergeet!
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-01-2010 21:02

Voor mij zegt het land waar ik m'n vis vang absoluut niets over de beleving.
Het gaat gewoon om heel veel verschillende factoren.
Zo kan ik terug denken aan een sessie met een bepaald persoon (met of zonder resultaat)
Of een bepaalde vangst helemaal alleen terwijl het niet eens om een grotere vis gaat.
Of een bepaald jaargetijde of onder extremen weersomstandigheden.
Soms ben je d'r ook gewoon erg aan toe na een drukke periode vanwege werk of andere prive omstandigheden.
Voor mij is het telkens weer een andere beleving en een nieuw avontuur.
Of het nu binnen of buitenland is.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

10-01-2010 21:08

Zit zeker wa in Ron! 8)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
theo kievits
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-08-2008 19:03

10-01-2010 21:56

tomba verwey schreef:Ik vind zware vissen vangen leuk en mooi! .. of dat nu in nederland ,frankrijk, belgie of duitsland is!
Wat ik een betere vergelijking is vind ik persoonlijk waar ik deze gevangen heb .... op n betaalwater zou n vis bij mij niet erg hoog staan! ....maar vang ik echter een 15 kg vis op het kanaal hier is deze goud waard voor me !

Ik denk dat dit ook egt iets persoonlijks is .... en denk dat je een vis van een frankrijk (eraring) ook niet snel vergeet!



ook al is het op een betaalwater blijft er ook nog een kans
dat je geen 30 er vangt

maar voor mij persoonlijk is het meer waardt om in nederland een 30 er
te vangen

gr theo
Jurgen Bart

11-01-2010 15:03

ik vind nederlandse 30ers bijzonder, want ze zijn veel schaarser.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

11-01-2010 15:31

Toch wel mee eens Jorus.
Echter veeel minder zeldzaam dan pakmbeet 10/15 jaar geleden.
Ken putjes met meer dertigers dan twintigers erop. Op zulke wateren is het (voor mij wel althans :lol: ) swso al moeilijk ueberhaupt een vis te vangen. Als ie dan afgaat is de kans op een dertiger groot natuurlijk en niet echt bijzonder te noemen.
Bij mij ligt de graadmeter wat betreft "bijzonder" totaal anders.
Ik vind het elk jaar weer een feest als ik de eerste riviervis (ongeacht gewicht) van het jaar vang en een stek dus vis begint te produceren. Op die wateren vind ik een dertiger ook veel bijzonderder.
Verder maakt het gewicht een vis voor mij niet extra bijzonder. Tuurlijk vang ook ik liever een 20kg dan een 8kg. Echter, voor mij is "de weg naar een vis" (een taktiek die goed uitpakt of een goed gekozen aassoort) hetgeen wat een vangst bijzonder maakt.
Als ik mijn foto's doorblader weet ik bij lange na niet bij elke vis het gewicht te noemen. Het verhaal er omheen staat mij altijd veel beter bij.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-01-2010 16:44

Zoals de meeste beamen...

Een zware NL vis heeft meer emotionele waarde dan een Franse.

Logischerwijs gezien zijn de wateren in Frankrijk op de een of andere manier gemakkelijker om de grote vis te vangen. Ik persoonlijk vind het dan ook normaal om, als ik ga, elke sessie minimaal 1 30+lb vis te vangen, anders kan ik hem niet geheel geslaagd noemen. Moet ook kunnen in Frankrijk.

Maar ook in NL zijn er genoeg wateren met een bestand waar je u tegen zegt. Alleen ff goed zoeken :)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

11-01-2010 17:49

Ik persoonlijk vind het in nederland ook een groot verschil waar je een 30er vangt en het hoeft nog niet eens een 30er te zijn alles hangt af van het water?
Ik denk dat het op sommige betaalwateren heel simpel is, wat kan je vangen als het gemiddeld gewicht 30 plus is.
Ik ben van meening als ik de zelfde uren zou maken in belgië of frankrijk veel meer grote vissen te noteren zijn.
piet vliet

11-01-2010 18:26

ik vis op een water waar je maar enkele aanbeten in een jaar krijgt(als je geluk hebt).
Zou een 10 ponder van dat water niet willen ruilen voor een 30ponder van een of andere karperput.
Vindt het dus weldegelijk verschil maken waar je de karper vangt, een karper vangen op een groot, laag bezet water zal (normaal gesproken) veel meer moeite kosten dan op een overvolle betaalput in fr.
Denk dat de voldoening veel groter is als je na vele uren vissen/voeren eindelijk succes hebt.
Is toch wat anders dan vrijdag aankomen en maandag na een weekendje frankrijk, op een of andere betaalput,met een veertiger of zwaarder op je vangst lijst.
gr piet
Gebruikersavatar
theo kievits
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-08-2008 19:03

11-01-2010 22:22

iedereen denk dat je op een "overvolle " betaal put
alleen maar 30 ers en 40 ers vangt
maar mijn ervaring is toch anders
het blijft toch vissen
en als ze niet willen azen houdt het toch gauw op

gr theo
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

12-01-2010 14:25

bij elke vis heb ik een ander gevoel. het maakt mij niet bepaald uit waar die vis vandaan komt maar meer hoe die gevangen is.
in frankrijk moet je soms (op groter water bijv) met je boot zoeken naar de vis verschillende stekken proberen met je boot weer verhuizen voordat je 1 vis vangt.
wanneer dit meestal (teminste op mijn wateren) in nederland makkelijker is en het meestal nog wel lopend af kan.

Hoe moeilijker een vis te vangen is hoe specialer gevoel heb ik erbij.

mijn pb vond ik ook helemaal niet speciaal (34 pond) makkelijk binnen te halen geen spanning. wanneer mijn eerste vis van 12 pond ik de meeste moeite mee had. me molen zat een vogelnestje op en moest met de hand binnen halen want me molen deed niks meer.

gr Patrick