Nieuw wereldrekord.


Plaats reactie
John Kalishoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 21-09-2009 18:54
Locatie: Breda

09-01-2010 16:33

Nee Kees,

Ik heb het uit eigen ervaring van een aantal sessies aldaar. Dus ik weet uit eigen vangst ervaring (en die van anderen) dat je naast vele zware vissen nog veel meer kleinere vissen hebt. Ook heeft iemand een giga fotobestand van de vissen aldaar en zie je de groei van de vis door de jaren heen en zie je dus dat die vissen niet als 20+ bak of nog zwaarder van een ander water zijn gekomen (zoals door sommigen geinsinueerd of als vanzelfsprekendheid verondersteld). Dus ik denk dat mijn beoordeling van de situatie op zijn minst wat meer gegrond is en minder op losse flodder opmerkingen c.q. ongefundeerde vooroordelen is gebaseerd dan die van een aantal anderen hier.

En geloof me (hoef je niet te doen): als ik het gevoel had dat
er sprake van uitbuiting was of dat alle vissen daar gestolen waren, dan zag je mij daar niet.

Die beheerder daar is geen geldklopper. Als je weet wat er her en der geboden wordt om het meer exclusief te mogen huren voor een jaar, of het te kopen...als het echt zo'n commerciële vent was geweest, dan had hij 10 keer meer kunnen verdienen of allang binnen kunnen zijn. Het is de meest oncommerciële beheerder die je maar kunt tegen komen.

Overigens: 'commercieel' schijnt tegenwoordig ook zo'n vies woord te zijn. Ben benieuwd hoeveel van ons een baan hebben bij een bedrijf dat geen winst hoeft te maken c.q wil maken en waarbij we voor niets werken. Oftewel: we vreten allemaal van commercie en daar is niks verkeerd aan.

Mvg,
John
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2010 16:36

het enige bewijs wat geleverd is, is dat ze dood zijn, niet of het jonge vissen waren.... (Den Groten was in de jaren 80 al 20+ kilo, dus in 1995 zeker geen jonge vis meer.... (ja ik lees ook alle blaadjes, heb ze ook allemaal in mijn bezit)

ik stel hier een normale vraag, bijvoorbeeld of iemand weet hoe oud de megavissen op rainbow zijn. Zelf heb ik ooit een rijenkarper van 16 pond gevangen die ten tijde van de vangst al reeds 35 jaar oud was (BEWEZEN) en duidelijk geen grote groeier was. Of denk aan de rijenkarper van 22 pond die R. Groothuis op Redmire ving (toen al ouder dan Rini zelf). Ik zoek gewoon een antwoord op mijn vraag, niet een makkelijke lompe opmerking als "lees je de blaadjes..."
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
John Kalishoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 21-09-2009 18:54
Locatie: Breda

09-01-2010 16:49

Peter,

Van de huidige toppers op Rainbow zou ik het na moeten vragen hoe oud ze zijn. Van de voormalige recordvis daar (net over de 40 kilo) weet ik dat hij 30-35 jaar is geworden.
Ik vermoed dat tussen de huidige toppers vissen van 30-35 jaar zitten, maar ook vissen van 20 jaar.

Ih heb overigens ook op diverse wateren soms hele oude vissen gevangen die net 10-15 kilo halen en ook niet de body hadden om veel zwaarder te zijn geweest. En andere keren heb je jonge vissen die al over de 20 gaan. Zal ook met soort te maken hebben.

Mvg,
John
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2010 17:24

bedankt voor je normale reactie John
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

09-01-2010 17:37

Moet dit hele verhaal niet over gezet worden naar "op een betaalwater"
Het lijkt nu meer een reclame campagne voor rainbow lake en dat mocht toch niet volgens de regels?
Lijkt me op deze manier geen eerlijke concurentie voor die andere betaalwatertjes..toch??
gr leo
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-01-2010 17:42

Ok John, ik zie dat je bepaald "recht van spreken" hebt! Niet dat ik veel anders tegen deze wateren aankijk, maar wellicht is dit het "braafste jongetje van de klas". Commercie is geen vies woord, maar m.b.t. karpers en karperwater vind ik het wel wat discutabel. Vaak zie je dan dingen erg verkeerd gaan namelijk. Overigens werk ik bij een non profit organisatie, dat dan weer wel! Nou stop ik er echt mee hoor!

PS Eind jaren '80 ving ik een spiegelkarper van 27 pond die nu flirt met de 50 ponds grens en ieder jaar zo'n 2 a 3 keer gevangen wordt. Het dier leeft in een polderwater en verkeert nog steed in blakende conditie. Dat kun je van de meeste vissen van de "circuswateren" niet zeggen, maar er zullen er nog wel enkele leven. Ook voor dieren is een vet hart en een vette lever niet goed. Overigens belaag ik dit dier niet hoor, dat was in '98 voor het laatst.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Brecht Gielen
Berichten: 42
Lid geworden op: 24-10-2003 02:00
Locatie: België

09-01-2010 18:16

John Kalishoek schreef:Peter,

Van de huidige toppers op Rainbow zou ik het na moeten vragen hoe oud ze zijn. Van de voormalige recordvis daar (net over de 40 kilo) weet ik dat hij 30-35 jaar is geworden.
Ik vermoed dat tussen de huidige toppers vissen van 30-35 jaar zitten, maar ook vissen van 20 jaar.

Ih heb overigens ook op diverse wateren soms hele oude vissen gevangen die net 10-15 kilo halen en ook niet de body hadden om veel zwaarder te zijn geweest. En andere keren heb je jonge vissen die al over de 20 gaan. Zal ook met soort te maken hebben.

Mvg,
John


John,

Buiten het feit dat de vissen op Rainbow veel potentie hebben (goede genen dus, als het er niet in zit dan zal het er nooit uitkomen), zijn er volgens mij nog andere redenen dat de vissen daar zo groot/zwaar zijn.

Als ik me niet vergis is het daar een turfafgraving. Turf zorgt volgens mij voor zacht water (lage KH). En in water met een zeer lage KH groeien karpers ook een stuk beter dan in hard water (hoge KH). Dit gegeven, samen met goede genen zou er voor kunnen zorgen dat de karpers daar serieuze proporties aannemen. Iemand een idee hoe zacht het water van Rainbow is?

Ik denk dat het minder te maken heeft met een overvloed aan voer. Al zullen de vissen er waarschijnlijk geen honger lijden..

Dit zijn natuurlijk maar veronderstellingen van mij. Ik ben benieuwd of er iemand wat meer onderlegd is op dit vlak. Het bestand van Rainbow is echt wel uitzonderlijk en volgens mij heeft dit niet enkel met overmatig voeren te maken.

Grtz..
Brecht
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-01-2010 18:24

plus het feit dat het er heel het jaar door volgeboekt is volgens mij.

als ik kijk naar andere betaalwateren zoals abby lakes (record 33 kilo) en etang 5 (record 39 kilo) daar zitten niet veel mensen in de winter.
dit heeft het gevolg dat de vis ook minder (makkelijk) eten heeft en meer moeite moet doen om aan zijn eten te komen, en dus minder gewichtstoename.


mocht ik ooit naar rainbow gaan weet ik wel welk aas ik meeneem. clubmix en red herring van solar. dit voer kennen de vissen maar als te goed!!
net zoals je op abbey het beste met mainline pineapple en the cell goed kunt vangen, ze krijgen het er zoveel voorgeschoteld..... :wink:
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

09-01-2010 20:24

Zoals ik al eerder vertelde ..dit word steeds meer een reclame campagne voor rainbow lake
En dus nu ook voor diverse aas/ boilie producten...heeft niets meer met het record te maken
Hoort ook verplaatst te worden naar een aparte sectie over betaal water
Of zijn de regels veranderd? :lol:
John Kalishoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 21-09-2009 18:54
Locatie: Breda

09-01-2010 20:46

Leo,

Het is niet bepaald een reclame campagne voor het water, ik weerleg van mijn kant alleen de onzin die een aantal mensen uitkramen.
Trouwens, dit water heeft geen reclame nodig en is toch al voor een paar jaar volgeboekt, dus iedere vorm van reclame heeft geen zin.

Mvg,
John
martijn boer

09-01-2010 20:49

leo westdorp schreef:Zoals ik al eerder vertelde ..dit word steeds meer een reclame campagne voor rainbow lake
En dus nu ook voor diverse aas/ boilie producten...heeft niets meer met het record te maken
Hoort ook verplaatst te worden naar een aparte sectie over betaal water
Of zijn de regels veranderd? :lol:


Leo ik geef je helemaal gelijk, helemaal wanneer figuren al gaan aannemen dat ze met een bepaald aassoortje gaan vangen op een betreffend betaalwater :lol: Ze zijn bang om op openbaar water op hun bek te gaan, hoewel het erg lastig is om op je bek te gaan in Frankrijk.

Hoezo men loopt achter de horde aan. Wat een geflipte gekkenboel. Niet dat ik ooit op Abbey heb gevist of wil vissen, maar een kennis van mij vangt er de meeste vissen met plastic. Van Geffen, misschien heb je hier wat aan en ga je je eerste vis in Frankrijk vangen :lol: Het gaat echt nergens over.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-01-2010 20:53

Ik geloof ook niet in reclame

Als er bijvoorbeeld op La Horre een nieuw wereldrecord word gevangen,word dat ook bekend,en kan je het ook moeilijk aanschouwen als reclame. Zelfde als het verbindingskanaal waar de big one gevangen is,tja tis geen reclame. Maar als je het anders bekijkt is het natuurlijk wel een visitekaartje ongevraagt,en zo gaat dat! Maar gaan ze smijten met hun zogenaamde rig,en aasje tja.....Hij kon ook gevangen op mijn nylon onderlijntje wat niks voorsteld!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

09-01-2010 21:26

Je begrijpt het niet leen..kijk naar die eerste foto van die vis
Bang ..rainbow lake..gevangen door..van...( reclame)
Vervolgens word er uitgebrijd verteld hoe goed rainbow lake beheerd word ( reclame)
Andere betaalwateren hebben dat voordeel niet..niet eerlijk verdeeld toch?
En de regels van dit forum zijn duidelijk..verplaatsen dus ( lijkt mij )
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-01-2010 21:31

Jah heb het even goed gelezen,mag idd verplaatst worden. :cry: :)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
John Kalishoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 21-09-2009 18:54
Locatie: Breda

09-01-2010 21:42

Brecht,

Wat is KH? Of bedoel je PH (zuurgraad). Het is een zurig water, zuurgraad loopt gedurende het jaar op, dus wordt er ieder jaar een keer gekalkt om de zuurgraad te verlagen.
Ik heb er geen verstand van, maar ik heb eens in het VBK magazine gelezen dat kalken van het water ook nog eens de groei van de vissen bevorderd (met name de skeletstructuur). Dat zou dat denk ik betekenen dat een zuur water op zichzelf juist niet bevorderlijk is voor de groei van de vissen? Zoals gezegd heb ik hier geen verstand van, dus als jij hier kennis van hebt, dan hoor ik dat graag, lijkt me interessant.

Mvg,
John
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2010 21:56

om het snel uit te kunnen leggen even van een site gejat.

De KH-waarde geeft de carbonaathardheid of zuurcapaciteit aan. Eén van de belangrijkste eigenschappen van de carbonaathardheid is het 'bufferen' van zuur. Een voldoende hoge KH-waarde van het water voorkomt de toename van zuren.

De KH-waarde heeft direct invloed op de pH-waarde. Is de KH-waarde te laag, dan kan de pH-waarde snelle schommelingen vertonen. Als u ervoor zorgt dat de KH-waarde minstens 5 is, blijft de pH-waarde stabiel. Uw vissen zijn u het meest dankbaar als u de KH-waarde op 8 weet te brengen. (verschillend per water)

kort door de bocht, het 1 staat met het ander in verband. Door het water te "kalken" bestrijd je de verzuring van een water. Ik heb zelf ook een koi vijver en dan zijn deze waarden ook van belang. hoe beter in balans, hoe beter de groei, gezondheid en eetlust van de vissen
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

09-01-2010 22:02

Yip, en grotere vissen...
Gegroet Ronald.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-01-2010 23:00

oooooooooooe er wordt een naam genoemd, wel veel mensen met lange tenen hier zeg!!
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

10-01-2010 07:22

Leeftijden van vissen hebben in elk geval voor een deel ook te maken met de genen en rassen. Ik heb hier niet alleen vrij veel over gelezen, maar ook in de praktijk voorbeelden genoeg van meegemaakt.
De laatste jaren worden in onze hengelsportvereniging vissen (veelal spiegels) uitgezet die bekend staan als zogenaamde snel groeiers. Dat klopt ook wel want ze groeien (zie ook mijn vorige bijdrage aan dit topic) 2,5-3 kilo per jaar, gewoon omdat dit ras dat ook in de genen heeft. Wat we er ook van weten is dat deze vissen minder oud worden. Een levensverwachting van 20-25 jaar is het maximum. De veelal verguisde 25% wildbloedhybriden die jarenlang door de OVB in Nederland zijn uitgezet zaten hierin stukken anders in elkaar. Levensverwachting liep door tot wel 40 jaar, echter de vissen groeiden veel minder hard en volgroeide vissen haalden zelden gewichten van meer dan 18 kilo (en ja, er waren ook enkele uitzonderingen die daar wel overheen gingen, maar dit was maximaal 1% van het totale aantal). Er zijn naast deze 2 door mij beschreven karpertypes nog veel meer soorten, types en kweekvarianten, allemaal met hun eigen specifieke eigenschappen, leeftijdsverwachting en groeipotentieel.

Ook op andere wateren ver buiten mijn omgeving was en is dit waar te nemen. Denk bijvoorbeeld alleen maar eens aan Redmire waar de door majoor Leney uitgezette spiegeltjes na 40 jaar nog steeds gevangen werden maar op niet al te hoge gewichten (terwijl Redmire een vreselijk hoog natuurlijk voedselgehalte kent en daarnaast ook veel bevist werd.

Het is aannemelijk (en dat is een gok die ik geheel voor eigen rekening neem) dat vissen als "de groote" of de vis van Graham Slaughter (of in de toekomst de Briggs vis) tot de categorie snelgroeiers hoort en daarbij dus een minder hoge leeftijd bereiken. Wat ik in elk geval wil toevoegen aan deze discussie is dat het ervaringsniveau van de karpervissers op deze wateren en de zorg voor gevangen vis van dit kaliber, wel goed zitten. Ik ga er dus zeker niet vanuit dat deze vissen doordat ze slecht behandeld zijn, zijn gestorven.

Zal wel weer wat stof tot discussie geven, maar zo heet deze "discussiehoek" toch ook :wink:
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
K. van den Herik

10-01-2010 09:20

@klaas
Ik weet dat dit een nutteloze kreet is richting jou persoon, maar zou het je eens lukken om mensen met hun eigen beleving ook in hun waarde te laten? Waarom nu weer : "dat ding"? Waarom nu weer to(p)b ers?


Ok 1 keer proberen:
Ironie (uit het Grieks: εἰρωνεία (eirooneia) = geveinsde onwetendheid) is een stijlfiguur om je spottend uit te drukken. Ironie geldt daarbij als de 'milde', subtiele vorm: de dubbele bodem, die enige geoefendheid van een lezer vergt om haar te herkennen.




to(p)b ers*

Let op het *etje: doorhalen wat je van toepassing vindt....

Ding: als in: "ieder zijn ding".

Enne 2 posts er boven vraag ik om bewijzen enzo, bewijzen van allerlei aantijgingen door 1 of andere ik denk zo maar, nitwit.

Secundair, voor gevorderden desnoods voor mezelf

ik heb liever .... big one.

Lieverekoekjes bestaan niet dus zal deze (van reenbow) ook volstaan aka zou het geen schande vinden het ding te vangen, moet ik perse mee of zo.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-01-2010 11:46

Zijn uiteindelijk de vissers zelf die bepalen waar ze gaan vissen. Of het nu een trut putje is van een HSV of particulier vol gestort met karper een rivier in Frankrijk of een plas water als Duder. Het water wat hier door de mangel gaat van meen 94 ha wat naar ik vernomen heb zeker niet over bezet is. Wel wachtlijsten heeft van meer dan 1 jaar en of je het nu leuk vind of niet, de beste stekken aan vriendjes worden uitgedeeld. Beheers je het Frans redelijk schijnt het er erg gezellig aan toe de gaan. Mogelijk doet een zeer goede fles wijn of meer wonderen bij de eigenaar om voor een van de top stekken in aanmerking te komen. Bepaald het vissen op grote karper grotendeels je leven moet je er beslist geweest zijn. Vond de beelden die ik zag van Ronny de Grote tijdens zijn lezing over dit water zonder meer erg de moeite waard. Oja, wat al eerder hier aangehaald is de prijs is er maar een schijntje in vergelijking wat men voor andere BTW vraagt om er je ding te doen.

Een ander verhaal is de groei van dergelijke vissen, is dat gezond voor het lijf. Harde cijfers zijn er volgens mij niet toch zijn er genoeg voorbeelden van vissen die geen lang leven beschoren zijn die een dergelijke groei door gemaakt hebben. Gezien de reacties hier laten vele zich weer gek maken, andere lachen zich dan weer de ballen uit hun broek. Weer andere vinden deze trend volkomen uit haar verband gerukt. De vraag die we ons dan ook moeten stellen is of we dit met zijn alle wel willen als zaken mogelijk ten kosten gaat van onze hobby vriend. Is het dan nog wel een hobby kun je in alle oprechtheid je afvragen. We maken ons druk om visveilige systemen om met vis mooi op de foto te staan. Dat hij of zij makkelijk aan hun voedsel kunnen komen om maar lekker voor ons net als een varken te groeien. Of is het toch anders??

Ik kan en wil niet aan andere mijn mening betreffende dit punt opdringen. Toch zijn het zaken die we zeker niet uit het oog moeten verliezen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

10-01-2010 11:54

John Kalishoek schreef:
Tomba,

Doe de groeten aan Bas. Vraag maar aan hem of hij nog steeds voor dat foute merk werkt :lol:

Mvg,
John


Danm das toeval! ...

Hij is nogsteeds groot verkoper bij renault .. inmiddels n jaar of 2 wel bij opel geloof ik :lol:

ik zal m de groeren doen . Gr t
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Brecht Gielen
Berichten: 42
Lid geworden op: 24-10-2003 02:00
Locatie: België

10-01-2010 13:25

John Kalishoek schreef:Brecht,

Wat is KH? Of bedoel je PH (zuurgraad). Het is een zurig water, zuurgraad loopt gedurende het jaar op, dus wordt er ieder jaar een keer gekalkt om de zuurgraad te verlagen.
Ik heb er geen verstand van, maar ik heb eens in het VBK magazine gelezen dat kalken van het water ook nog eens de groei van de vissen bevorderd (met name de skeletstructuur). Dat zou dat denk ik betekenen dat een zuur water op zichzelf juist niet bevorderlijk is voor de groei van de vissen? Zoals gezegd heb ik hier geen verstand van, dus als jij hier kennis van hebt, dan hoor ik dat graag, lijkt me interessant.

Mvg,
John


John,

Zoals Peter reeds vermeld heeft, geeft de KH de carbonaathardheid van het water weer (ook wel tijdelijke hardheid genoemd). De KH moet inderdaad voldoende hoog zijn om de PH te bufferen. Dit is volgens mij vooral van belang bij onze kleinere koivijvers. Op een water van 65 hectare zoals Rainbow zal er volgens mij niet zo snel een PH crash optreden omdat we hier veel meer kunnen spreken van een volledig ecosysteem daar waar dit bij onze 'kleine' koivijvers niet het geval is.

De kalk wordt toegevoegd om het water harder te maken en daardoor ook de PH wat te verhogen (en tegelijkertijd te bufferen). Verder zal de kalk ook zorgen voor de verwerking van organisch afval/slib, de goede bacteriën die zich vestigen op de kalk zorgen hiervoor. Ik heb gehoord dat er jaarlijks zowat 20 ton coccolietenkrijt in Rainbow gekieperd wordt. Je kan je wel afvragen of die (kleine) hoeveelheid op die 65 hectare relevant is om de skeletstructuur van de vissen daar significant te beïnvloeden. Dit betekent echter niet dat zuur water ongunstig zou zijn voor de groei van de vissen. Integendeel zelfs zou ik zo zeggen. Een lage KH (met als gevolg een PH tussen 0 en 7) zorgt voor een betere groei van de vissen. Als ideaal (voor het algemeen welzijn van de vissen) wordt een KH van 6-8 voorgeschreven voor (koi)karpers. Echter de groei van de (koi)karpers is het best bij een KH van ca. 3.

Het gaat hier om een turfafgraving. Turf zorgt voor zuur water (een PH < 7). Door de kalk toe te voegen zal de carbonaathardheid verhogen, waardoor op zijn beurt de PH wat verhoogt. Deze stijgingen zijn slechts tijdelijk, vandaar de noodzaak om dit jaarlijks te herhalen. Zacht water (water met een lage KH) heeft een PH van minder dan 7 (zuur water dus). Hard water (water met een hoge KH) heeft een PH van meer dan 7 (alkalisch water).

als ideaal wordt een KH van 6-8 voorgeschreven voor (koi)karpers. Echter de groei van de (koi)karpers is het best bij een KH van ca. 3.

Ik weet hier echter bijlange niet voldoende over om hier volkomen waarheden neer te schrijven, vandaar mijn vraag of hier specialisten ter zake aanwezig zijn.

Grtz..
Brecht
John Kalishoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 21-09-2009 18:54
Locatie: Breda

10-01-2010 15:41

Peter, Brecht,

Bedankt voor de uitleg omtrent KH, weet ik weer een heel klein beetje meer. Als Koi beter groeien bij een zuurder type waarde dan is het aannemelijk dat de zuurgraad van het water aldaar bijdraagt aan de groei.

Overigens, het water is 48 ha groot inclusief de vele eilanden.

Mvg,
John
Gebruikersavatar
Bjorn Emans
Berichten: 37
Lid geworden op: 30-03-2008 20:45
Locatie: Roermond

21-01-2010 18:09

Verder ben ik totaal niet jaloers, ik vang liever een rivierbeer die in vrijheid leeft, dan zo'n gestresst circusdier.

Mee eens :D