Karper 'Productie' Fouten


Plaats reactie
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-03-2003 19:16

'Productie' Fouten, bestaat zoiets ?

Deze vraag klinkt u mischien vaag in de oren, maar het is serieus bedoeld.

Elke karper die we op een bepaald water vangen, lijken wel fouten te hebben. Fouten in het schubben patroon wel te verstaan. Niet mischien iets raars als je een karper vangt die het heeft. Maar wel als het 9 van de 10 karpers betreft die je vangt. Bij de desbetreffende karpers zit het ook altijd op de linker flank.

Zouden dit productie fouten kunnen wezen in de zin van een kweek fout ? Of is het gewoon iets natuurlijks ?
Het probleem is namelijk dat als je een vis vangt die aangevallen is, dat je goed kan zien dat het een wond is / is geweest. Dat is hier nou juist niet het geval.


met vriendelijke groet,

Christiaan van Klaveren.
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

09-03-2003 20:06

nou ik denk dat dat gewoon natuurlijk is.
maar is er wel iets als een gewone/een goede karper.
denk daar maar aan.

ik vind ze zwemmen en ze eten. dan zijn ze normaal teminste als ze blijven leven.

gr pat
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-03-2003 20:59

Beste Christiaan,
Het zou een oud litteken van het paaien kunnen zijn. Kan ook zijn dat ze bij de kweek beschadigd zijn. Ik heb zelf ook wel eens karpers met een afwijkend schubbenpatroon gevangen, die waren verder wek gezond. Als ze er verder wel gezond uitzien zou ik me er niet druk om maken.
groeten Daaf
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-03-2003 00:39

Beste Christiaan, als je goed kijkt is er geen enkele karper met een identiek schubbenpatroon, geldt ook t.a.v. schubkarpers al valt het hierbij wat minder of nauwelijks op.
Vergelijk het maar met het feit dat ieder mans een afwijkende vingerafdruk heeft.
Wat grotere afwijkingen komen wat minder voor bij schubs maar zijn in feite niets bijzonders. Is geen 'productiefout' maar normaalgesproken onstaan door kruising van bepaalde ouderdieren, kan zowel in de natuur als in een kwekerij voorkomen.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-03-2003 18:52

Aart,

Tuurlijk is geen enkele karper hetzelfde, en is elk schubbenpatroon anders. Ik zal hieronder een link zetten met een foto van de desbetreffende 'fouten', mischien dat u mijn nogal onbegijpelijk uitgelegde vraag dan beter in kan zien.


<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://members.ams.chello.nl/a.l.j.van.klaveren/pictures/voorbeeld.jpg" target="_blank" class=bericht>http://members.ams.chello.nl/a.l.j.van.klaveren/pictures/voorbeeld.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

Bij deze foto doel ik op het gedeelte wat onder de Rugvin zit. Hopelijk maakt dit het een en ander wat duidelijker.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-03-2003 01:34

Christiaan: geldt dit echt voor elke karper in dat water? Of voor een deel van de karpers daar?
Zo'n afwijking in het schubbenpatroon is ook niet zo uniek (de foto bekeken!) en zeer waarschijnlijk is dat dit komt door één van de ouderdieren. Als dit allemaal uitgezette vissen zijn van één broed is de kans groot dat (bijna) alle vissen deze afwijking bezitten.
Als deze vissen uit een natuurlijke paai zijn voortgekomen kan het nauwelijks anders zijn dan dat dit slechts voor een aantalvissen geldt (en niet voor allemaal of bijna allemaal).
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

11-03-2003 06:52

Hey Aart,
effe een vraagje, nu het hier net overgaat;
is het eigenlijk wel verantwoord om in een vijver allemaal vissen van 1 broed uit te zetten? Ik bedoel ivm inteelt. Ik weet niet of dit bij vissen iets uitmaakt, daar heb ik geen ervaring mee, bij zoogdieren (heb wel ervaring met fretten) kan dit zeer ernstige gevolgen hebben wat betreft genetische afwijkingen. Is het mogelijk dat die afwijking veroorzaakt is door het te ver doorgedreven kweken met één bepaalde bloedlijn? En in hoeverre kan dit duiden op eventuele niet zichtbare afwijkingen (om een voorbeeld te geven waar ik vertrouwd mee ben;
bij fretten zijn er twee kleurvarianten, nl. 'blaze' en 'panda', deze varianten hebben een zeer grote kans op doofheid, door een genetische afwijking)?
Met afvragende groet, Rob.
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

11-03-2003 10:11

Hey,

De vis op de foto lijkt me inderdaad niet echt uniek. Op mijn thuiswater zwemmen er meerdere van die schubs. Gewoon een aantal schubben die in wanorde staan.
Waar ik vroeger viste ving je zelfs heel regelmatig schubs die hele grote kale plekken hadden zonder ook maar één schubje. Je zou dan denken dat het om schubverlies gaat bij een vangst maar dat betwijfel ik aangezien het om 'mooie' plekken gaat. Niet om ontstoken plekken. Het lijken wel leders ipv schubs.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-03-2003 10:47

Chrisian,
Jha dat komt heel vaak voor en ik denk dat het gewoon door de natuur komt ik denk niet dat het een productie foutje is :grin: want dan waaren de kweekers er wel eerder achter gekomen! denk ik verder kan het door heel veel manieren gebreuren meestal door het paaien of gewoon weg simel langs een tak of een steen schuren als ze jeuk hebben (watervloeien of hoe heten die dingen !)
dat zou ik ook doen ho'r

laterzz
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

11-03-2003 12:34

Schubben die er af gaan door wat voor reden dan ook groeien gewoon weer aan hoor.

De foto die Christiaan toont vind ik een normale vis, zo vang ik ze wel vaker. Ook ken ik vissen met hele stukken zonder schubben of met kleine stukjes kleine schubjes, zoals JVC zei. Ook vang ik soms vissen die lijken door elkaar geschud te zijn zo zitten de schubben door elkaar...ook bij vissen geldt dat geen 1 hetzelfde is.....
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

11-03-2003 18:05

Kevin,

Het verschil tussen een wond, of het gene wat de foto beschrijft is wel erg goed waar te nemen.


Heren,

Natuurlijk is geen enkele karper hetzelfde, en zien ze er allemaal anders uit dan hun andere vriendjes. Maar het probleem ligt er juist dat ik op andere wateren nog nooit een karper met dit verschijnsel heb gevangen. Het rare hieraan is dat bijna al het water in zaandam met elkaar in verbinding staat op een paar wateren na.


Aart,

Het is niet bij alle karpers hetzelfde, maar wel veel. Ik denk dat ik moet gokken op iets meer dan de helft van de gevangen karpers. Verschillende grootte maakt niets uit, van 4 tot 26 pond, en er is een mogelijkheid dat ze het hebben.

Het is ook geen groot probleem, maar ik vroeg me gewoon af wat het kon wezen. En of er meer mensen waren die dit fenomeen hebben waar genomen.


Henri,

ze "Lijken door elkaar geschud te zijn", een mooie redenering voor het voorval. Maar hoe komt het ? Dat blijft de vraag... :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-03-2003 01:25

Rob,Christiaan: Rob, inteelt bij het kweken wordt altijd zoveel mogelijk voorkomen. Als voorbeeld: bij de OVB heeft men ca. 100 ouderdieren waarmee gekweekt wordt.
Christiaan,gelet op wat jij nu schrijft kan het niet anders zijn dan dat dit verschijnsel door ouderdieren middels natuurlijke paai wordt 'doorgegeven'.
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

12-03-2003 07:34

Aart,
ik neem aan dat bij een uitzetting dan ook verschillende bloedlijnen worden gebruikt?
Wat KAN eigenlijk het effect zijn op een afgesloten water met een beperkte populatie waar er over verschillende generaties heen geen vers bloed wordt uitgezet. Ik lees op dit forum vaak boze reply's over het overzetten van vis (ok, je moet geen topvissen uit een water gaan 'kidnappen') of over onnodige uitzettingen. Ik geloof niet dat veel mensen er zich van bewust zijn dat dit op langere termijn ook nefast kan zijn voor een populatie op een bepaald water.
Mvg Rob.
Ps: ik weet dat dit wat off topic is, maar het zijn dingen die effe in me op komen.
Plaats reactie