Hoe herinner jij je vangsten?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

22-12-2009 21:50

Ikzelf vis eigenlijk alleen met de pen op karper. Toen ik gisteravond door de foto's van de afgelopen jaren bladerde viel het me op dat ik bij veel vissen nog een visueel beeld had van de aanbeet. Door het ondiepe polderwater waar ik vaak "mijn" vissen vang zie je de vis vaak al voor de aanbeet.
De kolk die over de stek loopt, een staartlob die boven water uitsteekt en dan dat moment dat de pen begint te huppen, weggedrukt wordt, opgestoken wordt. Afijn al die verschillende aanbeten zie ik zo weer voor me.
Toen ik me dit bedacht vroeg ik me af hoe dit voor andere karpervissers is? Vooral voor degenen die met piepers vissen, herinner je dan de aanbeet van de vis of verloopt dat altijd hetzelfde?
Oftewel; hoe herinner jij je vangsten? Door foto's, verhalen in je logboek of misschien zelfs opnames?
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

22-12-2009 21:58

Als ik de foto zie weet ik meestal niet meer hoe een aanbeet ging.
Tenzij het een speciaale is (zoals de eerste ooit)
Ik heb nogal een fotografisch geheugen wat wil zeggen dat ik alles in bewegend beeld voor me kan zien.
Zo kan ik de eerste karper nog precies voor me zien.
Met welke boilies ik hem ving.
Waar
waneer
wat voor weer het was
wat ik precies deed op ,tuinbankje liggend beet lezen
Hoe de aanbeet ging
de dril
Het scheppen
wegen
Alles

dat heb ik van meerdere vissen niet allemaal.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

22-12-2009 22:23

Ik zelf heb al jaren niet meer met de pen gevist maar persoonlijk vind ik de aanbeet en,of herinnering mooier op de pen dan op beetmelders

Maar ik heb zeker ook mooie herinneringen van vangsten op de beetmelder.

Bv naar een zeer lange onvruchtbaar jaar op een zeer moeilijk AR kanaal
De eerste vis van het jaar jaagt door 2 lijnen van me vismaat die zo eigenwijs was om geen toplood te gebruiken :wink: vis ongedeerd geland en tevens mijn Pr verbroken.

In mijn stad zijn niet zo veel aantrekelijke plekken waar ik nog fijn met de pen kan vissen anders had ik dat zeker nog regelmatig gedaan.
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-12-2009 22:38

Ik herinner mijn aanbeten ook. De meeste krijg ik tijdens etenstijd :D
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
menno laarmans2
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-09-2009 19:04
Locatie: swansdorf

23-12-2009 09:39

Ik neem de "vangst" altijd mee naar huis .

Het hele dorp rukt dan uit om te zien wat hun held weer heeft gevangen .................



Gr :wink:
K. van den Herik

23-12-2009 16:24

Ideaal die ervoor, past er zo in.

Afbeelding


Afbeelding
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

23-12-2009 16:45

Afbeelding

HEE die is wel makkelijk om te voeren ..net groot genoeg
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

23-12-2009 20:34

leen goudappel schreef:Ik herinner mijn aanbeten ook. De meeste krijg ik tijdens etenstijd :D



Ik krijg de meeste aanbeten ook altijd als het net even niet uitkomt.Ik heb een poos gehad dat ik bijna altijd beet kreeg als ik net even stond te pissen.Na lang wachten en turen,geen aanbeet.Sta je even op om te pissen,krijg je beet! :lol:
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

25-12-2009 22:02

Kan soms wel verkeerd aflopen
Natte broek :roll:
tussen de rits aiijakes :cry:
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-12-2009 22:15

Ik krijg de meeste aanbeten ook altijd als het net even niet uitkomt.Ik heb een poos gehad dat ik bijna altijd beet kreeg als ik net even stond te pissen.Na lang wachten en turen,geen aanbeet.Sta je even op om te pissen,krijg je beet! :lol:


Jah of ik herinner de meeste als ik toch heel de dag niks vang,en net lekker me rits van me slaapzak dicht heb,en net precies zo lig dat ik elk ogenblik in slaap val,maarjah dan word het ogenblik omgeruild voor een run:D
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

25-12-2009 23:36

Komt bekend voor :lol: :roll:
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

26-12-2009 09:45

?
Laatst gewijzigd door Henk Janssen op 26-12-2009 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

26-12-2009 09:46

Door overmatig drankmisbruik ,
ben ik al blij als ik iedere dag weet waar ik woon, laat staan dat ik al mijn aanbeten herrinder.
Maar de vrouw die zegt dat ze met mij getrouwd is zegt dat het al een stuk beter is.
Nu alleen nog uitzoeken wie die kinderen zijn die thuis elke dag mijn eten opvreten .
Maar verder gaat het wel
groet
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

26-12-2009 20:57

Mijn eerste vis dit jaar op het kanaal zeg tegen mijn oudste wordt niks meer vandaag jongen.Ik ben nog niet uitgesproken en krijg een keiharde run op mijn linker hengel.Denk gelijk dit is een grote vis en dat was gelijk mijn mooiste vis van het jaar 20 pond spiegel.Ik heb ze wel zwaarder en groter gevangen van het jaar maar een spiegel hier op het kanaal vond ik toch wel bijzonder.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

20-01-2010 21:25

ja ik herinerde me enigste karper van het afgelopen jaar nog wel ja ik was ondiep op ruisvoorn aan het vissen toen ik allemaal stofwolken en aasbellen zag dus ik ben snel me pen hengel gaan halen ik had nog wat hennep staan en een blik mais na 15 minuutjes te hebben gevist miste ik beet 1 waarschijnlijk witvis beet 2 ook en beet 3 valt me dobber om en ik sla aan ik zat bij een brug dus dat werd uitkijken en de vis bleef maar gaan en maar gaan na hem gevangen te hebben en gewogen foto heb ik nog ergens 27 pond en een prachtig gevecht van +-15 minuten :D was een leuke avond :D
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-01-2010 21:45

ik vis nu 3 jaar op karper en heb van alle karpers foto's gemaakt, op een na, echter heeft me pa de computer gewist, daardoor ben ik alle foto's van het eerste jaar kwijt..... :cry: :cry: :oops: hier zaten enkele koi's bij op stromend water die ik dit jaar en vorig jaar niet meer heb teruggezien.
van 70% weet ik nog precies hoe, wat, en waar als ik de foto's zie. vele heb ik er drijvend gevangen en zulke mooie aanbeten die meestal van dichtbij komen, 2 tot 4 meter, waarbij je op een hoge kant staat, die vergeet je niet (snel). ook de knalharde runs op het oude zwembad hier blijven me bij. net zoals de vele missers op de korst...... :cry:

zoals een goudwinde van 60 cm...... heb hem gdvdm 3 maanden lang dag in dag uit op hetzelfde stuk zien zwemmen, elke dag een korst ervoor soms wel 20 tot 30 keer tot mijn brood op was, en niks pakken.
sta ik op een dag in de hengelsportzaak komt er een oudere man binnen, of we de vis konden herkennen die hij gevangen had, hij wist niet wat het was.

goudwinde 60 cm............... op de korst gevangen.

en zo kan ik nog wel een paar pagina's volschrijven.

de vissen die ik op de mat heb gefotografeerd daarvan weet ik het meestal niet meer, ze lijken allemaal zo op elkaar, en je ziet niet op welke plek ze zijn gevangen, daarvoor moet ik dan weer mijn boekje erbij pakken, daar staat veel informatie in. over het weer, de tijd en datum, de vis, welke haak, welk aas, welke plek. heb echter het geluk dat er midden in het dorp, waar ik de meeste vang en het water voor mezelf alleen heb wat drijvend vissen betreft, altijd wel een voorbijganger is die ff een fototje kan nemen.

mijn eerste vis weet ik nog als de dag van gisteren, die zwom zich meteen vast achter een pluk onderwatergras, wist ik veel. ik dacht ik zit vast, er zit helemaal geen vis aan. uitendelijk toch beweging in gekregen door druk erop te houden, tegenwoordig zou ik lijn geven, 16 pond schubkarper.
Plaats reactie