Aquarium CarpevenTT


Gesloten
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-12-2009 12:07

I'm a carpangler, daar droom jij slechts van.

En wat betreft 24mm, wat lul je? Als je er geen verstand van hebt hou dan je muil en ga terug in je hol, zuurpruim.

GED

Gr.
©
K. van den Herik

29-12-2009 12:22

Schelden is een gebrek aan woorden, daarmee plaatst je precies op het nivo waar ik je al inschatte.DMWB
Gebruikersavatar
Maarten Kokhuis
Berichten: 133
Lid geworden op: 20-09-2009 16:43
Locatie: Twente

29-12-2009 12:23

Oale wief !
K. van den Herik

29-12-2009 12:25

hebbie vriende? whoaaaa
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-12-2009 12:26

Heb ik je pijn gedaan..? Zolang ik maar niet op jouw nivo kom leef ik nog lang en gelukkig :wink: En ja vrienden genoeg, wil je er wat lenen voor de eenzame dagen..?

GED

Gr.
©
Gebruikersavatar
Marco Brand
Berichten: 95
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: H.I.AMBACHT

29-12-2009 12:51

goeiemiddag


klaas is best wel lief.
niet zo schelden.

gr marco
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

29-12-2009 12:55

Nee, klaas is een ouwe zeiksnor die altijd het laatste woord ergens over wil hebben en iemand die waarschijnlijk op groenlinks zou stemmen :(

Klaas vind het uitbuiting van de vissen en blijft dat het liefst na elk reply in dit topic herhalen. 8)
Gebruikersavatar
Marco Brand
Berichten: 95
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: H.I.AMBACHT

29-12-2009 13:02

klaas heeft in deze wel gelijk,karpers van deze omvang horen gewoon in vrijheid rond te zwemmen.en niet in een klein aquarium te zitten.

gr marco
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

29-12-2009 13:11

Een karper is toch een karper? Maakt het dan uit of die groot of klein is? In mijn ogen niet! Vanaf welke maat is het dan niet meer "not-done"?

Dan zouden we die kleine spiegels op Carp2010 ook moeten verbieden of vind je dat wel ok? :-?
Gebruikersavatar
Marco Brand
Berichten: 95
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: H.I.AMBACHT

29-12-2009 13:34

tot een cm of 10,15 moet het nog wel kunnen.
groter niet.

gr marco
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2009 13:42

Mee eens, daar boven moet je ze niet meer vangen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2009 13:44

Kinderarbeid?

Uitbuiting, uitbating, exploitatie hebben we al gehad. We blijven in cirkeltjes ronddraaien. Mijn vraag waarom exploitatie van een karperbestand door bevissing dan wel oké is, is onbeantwoord. Er wordt gesteld dat dit korter is. Hoe staat 15 minuten drillen, 15 minuten op de mat, een halve nacht in een zak en 30 minuten om foto's te nemen in verhouding met een paar dagen in een aquarium? Beide is onnodig.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
John Van Der Meulen
Berichten: 13
Lid geworden op: 29-12-2009 12:35

29-12-2009 13:55

Beetje vreemde vergelijking. Maar ik begrijp je punt. Ben er echter niet mee eens. Het aquarium was voor mij niet nodig geweest. Karpers horen niet in een aquarium, en ja: Het veroorzaakt onnodige stress. De karper is een sportvis en hoort binnen een zo natuurlijke omgeving te zwemmen. En ja: ook het vangen en de hele mik mak na de vangst levert stress op bij de karper. Maar als men zich daarom bekommert dan kun je beter stoppen met het vissen en aansluiten bij de partij van de dieren. Maar een aquarium op een beurs om de bezoekers te vermaken? Dat hoeft voor mij niet. Tevens het verkopen van karpertjes op een beurs is ook niet nodig lijkt mij. Commerciele belangen.. ik sluit me volledig bij Klaas aan en doe mijn best om door zijn 'wartaal' heen te prikken.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2009 14:09

Er wordt hier gesteld dat karper in een aquarium stress oplopen. Onderzoek door de Universiteit Wageningen heeft aangetoond dat dit onder goede omstandigheden beslist niet waar is, zelfs als de verhoudingen zoek zijn. Of het wenselijk is dat is een ander geval daar kun je over van mening verschillen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-12-2009 14:10

Karpers horen niet in een aquarium? Als we niets deden wat "niet hoort" blijft er weinig over. Koikarpers horen wel in een vijver? Tijger hoort ook niet in een dierentuin? Guppy's horen niet in een aquarium? Dolfijn hoort niet in het Dolfinarium? De statement dat karpers niet in een aquarium horen is voor mij geen argument. Wie bepaald dat?

Karper een sportvis? Dat is ook door mensen gecreerd. Dat hoort eigenlijk ook niet dan. Karper is een wilde vis. In europa van oorsprong vooral een consumptievis en niet eens een sportvis. Dat hebben er later van gemaakt.

Dit soort dingen zijn al honderden jaren, overal om ons heen. Hoor je niks over. Maar nu het met onze geliefde karpertjes gebeurt beginnen we te huilen. Beetje dramatisch gedoe allemaal. Ik wou dat alle dieren in gevangenschap tenminste zoveel ruimte hadden! Wel grappig dat vissers zich druk maken om vissen die alleen maar een paar dagen in een bak water zitten. Terwijl ze hele dagen vissen op de kant sleuren. Dat mag wel? Als je je al druk maakt om vissen showen op een beurs, dán kun je beter aansluiten bij de PvdD.
Gebruikersavatar
hennie bodde
Berichten: 231
Lid geworden op: 23-08-2006 21:58
Locatie: assen
Contacteer:

29-12-2009 14:12

Wat is dan het verschil tussen kleine karpers in een klein aquarium en grote karpers in een groot aquarium, volgens mij is de leefruimte in dit geval vergelijkbaar met elkaar.
En karpers horen niet in een aquarium maar in open water, en al die andere vissen die mensen thuis in een kommetje of een klein aquarium thuis hebben dan? Wat is het verschil.
Voor mij hoeft het ook niet op een beurs hoor, al het wel mooi was om naar te kijken, maar ik vind de vergelijkingen een beetje krom.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2009 14:22

John,

Is geen vreemde vergelijking, maar jij wil hem niet maken omdat je karpervisser bent. Kan ik begrijpen, maar daarmee kom ik niet uit de voeten als ik vervolgens met het vingertje ga wijzen naar karpers die een keer op een beurs in een aquarium staan. Dat maakt het selectieve verontwaardiging.

Die hele beurs hoeft niet van mij. Niet uit principes, maar omdat ik er gewoon geen zin in heb. Tegen karpers in een aquarium heb ik geen principiële bezwaren zolang de voorwaarden waaronder maar in orde zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

29-12-2009 14:26

Peter,

Zodra je weer een zinnig antwoord geeft is het voor het eerst, gelukkig lees ik hier en daar ook commentaar van anderen hierop, dus ligt het niet aan alleen mij te liggen,

Kees op het gevaar af als k(l)oi o bestempeld te worden, en ja Martin als ik ergens voor sta moet je hele goeie argumenten hebben om mij anders doen denken, en ja het komt voor.


15 minuten op de mat, een halve nacht in een zak en 30 minuten om foto's te nemen in verhouding met een paar dagen in een aquarium? Beide is onnodig.


Helemaal volledig 100% mee eens. Mag acuut bewaarzak verbod instellen. no probleem. Hoeft niet, mag. Zeker voor de lul die 30 minuten nodig heeft voor een paar foto's : de eeuwige jeuk en lamme klauwen...

exploitatie van een karperbestand door bevissing dan wel oké is, is onbeantwoord.


Kwestie van grenzen, mede bepaald door fatsoen EN door deskundigen

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... vanvis.pdf
(let op het gaat hier alleen om het beleidsdocument, welke op de ksn site is geplaatst)

Bladzijde 17
plus 5.3

Vooruit puntje 7.5 als toetje

Beide ook gelezen:

Welzijn van vissen, Tilburg University Press 1999, een uitgave ter gelegenheid van de OVBstudiedag
Welzijn van vissen-hoe gaan we daar mee om van 13 maart 1999.

Doen pijn en angst een gehaakte en gedrilde karper lijden? Verheijen en Buwalda 1988.
http://www.dierenwelzijn-nederland.nl/p ... st-karper/

Martin,

Er worden 100.000-en babytjes geboren daarvan worden er slechts een paar 20 kilo plus. Zoek het daar eens in?

Ben je het met mij eens dat een vis van 15-20 kilo plus iets moeilijker hanteerbaar is dan een 15-20 cm? 15-20 kilo eerder (zichzelf) beschadigd? Vrij snel ook fataal?

En nee, wordt geen groen links, men gaat maar lekker zelf werken in de aquateelt ofzo. 8)

Lesley,

Van nadenken krijg je geen hoofdpijn, wees niet bang en als je me jou vrienden wilt uitlenen, weet ik al hoe belangrijk vrienden voor je zijn.


MVG

klaas
K. van den Herik

29-12-2009 14:32

Er wordt hier gesteld dat karper in een aquarium stress oplopen. Onderzoek door de Universiteit Wageningen heeft aangetoond dat dit onder goede omstandigheden beslist niet waar is,


ging het niet om permanent opgestelde aquaria, zoals thuis, dierentuin, bejaardensoos? Is toch iets anders dan het reizen erbij, van en naar tentoonstellingen.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-12-2009 14:43

K. van den Herik schreef: Zeker voor de lul die 30 minuten nodig heeft voor een paar foto's : de eeuwige jeuk en lamme klauwen...



Je hebt je inmiddels verlaagd naar mijn nivo met je gescheld, ik heb je niet gevraagd dus wil je aub oprotten en terug naar je eigen nivo?! En je hebt gelijk, dat kan ik mijn vrienden niet aandoen maar wil je mischien dan mijn afgedankte kerstboom? Kun je daar over gaan janken omdat het eigenlijk niet hoort en dat hij eigenlijk in het bos hoort samen met de andere boompjes..

Afbeelding

ps. GED

Gr.
©
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

29-12-2009 14:57

dat zeg ik klaas.... :D Een gebed zonder eind...
Baby girafjes mogen wel in het park en volwassen girafjes (weer net iets groter) mogen niet in het park...?Nee, het gaat inderdaad nergens over. Een kleine vis in een klein aquarium (carp20**) mag wel en grote vissen in een groot aquarium (carpeventt) mag niet? Waarom dan?

Uhh lesley.... get a life. :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2009 15:01

Klaas,

Voor mij is het een karper vangen, onthaken, direct een foto, zo nodig, en weer terug. Maar is dat de norm? Ik heb niet het idee.

Niet om het één of ander, maar de dierenbescherming gebruikt hetzelfde document en een recenter onderzoek om hun gelijk te krijgen.

Is trouwens een onbesliste voortdurende discussie waar ik helemaal niet heen wil.

Ik doelde op een afweging van de stress van het vangen ten opzicht van de stress van het tijdelijke bedrijf in een aquarium. Daar kan geen deskundige iets over zeggen. Wordt dus alleen bepaald door fatsoen en dat is tamelijk rekbaar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
John Van Der Meulen
Berichten: 13
Lid geworden op: 29-12-2009 12:35

29-12-2009 15:06

De hele evolutie van de karper tot sportvis ken ik onderhand na 40 jaar vissen wel. Ik vraag mij enkel af wanneer er een grens getrokken gaat worden. Grenzen lijken te vervagen door commerciele belangen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2009 15:15

Klaas, snap dan niet dat je elke keer als ik reageer hier commentaar opgeef.

Herinner je de uitspraken nog die je vorig jaar aan mijn persoontje deed op Carp 2008. Vroeg je toen waarom je zo regelmatig van die harde commentaren had richting mijn persoon. Je antwoord was toen dat je het zo leuk vond zoals ik altijd hapte. Is het een keer anders om en niet aan jou persoon gericht moet je dan zo reageren???

Je bent hier niet de enige die aan het woord is of mag ik daar niet op reageren. Zeker als het complete kolder is in mijn ogen kan men net als jij herhaaldelijk doet een dergelijk antwoord verwachten.

Jammer dat je op de dag bewuste dag in Wageningen niet aanwezig was. Tal van jouw bekende KSNers waren daar ook aanwezig. We schokken alle toen we daar de aquariums aanschouwde vol met spiegelkarpers. Na het vragen uurtje dacht ik en tal van andere er een stuk genuanceerder over. Wel met nogmaals de aantekening of het wenselijk is.

Peter
K. van den Herik

29-12-2009 15:45

Peter,

Tussen happen en andere acties zit iets in.

Zeker als het complete kolder is in mijn ogen kan men net als jij herhaaldelijk doet een dergelijk antwoord verwachten.


Mee eens, daar boven moet je ze niet meer vangen.


Vraag blijft: het aquarium was een min of meer permanent verblijft toch?

Martin,

zie stuk terug, na het eerste aquariumpje in Rotterdam, hoefde dat van mij ook al niet meer... Geldt ook voor die vijver toen. Sow lagen er een paar dood. Leuk met Faber op visite.
John van der Meulen,

Eigenlijk wilde ik op 14-12 niet anders zeggen dan jij nu. Dacht ga eens provoceren hahahahaha

Lesley,



Afbeelding