Aquarium CarpevenTT


Gesloten
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-12-2009 18:51

Beetje apart, dat sommige er schande van spreken dat de vissen naar een btw gaan. De vissen zijn legaal opgekweekt dat is beter dan gejat. De heren die hier op tegen zijn, zijn dan automatisch ook tegen de spiegelkarperprojecten, die vissen zijn ook opgekweekt om uit te zetten en (misschien) te vangen? Ben erg benieuwd naar de argumenten van de heren waarom dat dan wél kan. Mij zal je niet op een betaalwater vinden maar je kan ook niet meer om het fenomeen om

mvg martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-12-2009 18:53

Nou Martijn die vissen worden uitgezet maar worden gekweekt om op de kersttafel te eindigen.

Een betaalwater een fenomeen noemen is ook iets over the top het is meer een noodzakelijk kwaad.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-12-2009 18:56

Lijkt me niet verstandig om hier de KSN bij te betrekken. Als vereniging zit je niet op dergelijke commentaren hier op KWO te wachten lijkt me. Als lid kan je het bestuur vragen om hun zienswijze op dit punt. Om hier te gaan rollen bollen daar zit ik als betrokken KSN lid echt niet op te wachten.

Ben verder van mening dat alles nu al 10 keer van achter naar voren en van voren naar achter verkondigd is. Van mij mag er een slotje op.

Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-12-2009 19:01

Noem het hoe je het wil, voor sommigen is het nooit goed. Ben allang blij dat voor zulke wateren nu de mogelijkheid bestaat om legaal hun vissen te betrekken. Verwijnen sullen ze niet, dan maar op deze manier. Enne het zal best zo zijn dat een deel van de vissen die we uitzetten normaal consumptie vissen zijn, het princiepe blijft hetzelfde, uitzetten om te vangen, en of ze nu een pond of dertig pond wegen bij uitzetting het doel blijft hetzelfde
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-12-2009 19:17

Het is gewoon een feit dat karpers een industrie is geworden ... dat sommige mensen nog romantische ideeen hebben over hoe je met beesten om gaat, is ook een feit, maar irl werkt het anders... kijk naar biggen, koeien, schapen, geiten... alles heeft een prijs ook 30+ karpers
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-12-2009 19:45

Martijn mee eens, en het is inderdaad nooit goed, moet ook niet er wordt al genoeg met die dieren gezeuld.
Jij wilt, en dat is je goed recht, alles relativeren tot 0 als het jou uitkomt.
Vissen is een hobby, geen religie!
martijn boer

24-12-2009 19:54

pj otte schreef:Lijkt me niet verstandig om hier de KSN bij te betrekken. Als vereniging zit je niet op dergelijke commentaren hier op KWO te wachten lijkt me. Als lid kan je het bestuur vragen om hun zienswijze op dit punt. Om hier te gaan rollen bollen daar zit ik als betrokken KSN lid echt niet op te wachten.

Ben verder van mening dat alles nu al 10 keer van achter naar voren en van voren naar achter verkondigd is. Van mij mag er een slotje op.

Peter


Het gaat mij niet om ksn. Het is dat Van den Herik ermee schermt, anders had ik het niet genoemd.

Zoals Martijn Nederpel nu ook aanhaalt, het is goed dat men nu laat zien dat grote karpers wel degelijk op legale manier te verkrijgen zijn. Daar kan een ksn toch niet tegen zijn?

Mannen van ksn zetten ook kleine Franse spiegeltjes uit. Ik vind het persoonlijk jammer. Doe mij maar die prachtig beschubde spiegeltjes die voorheen werden uitgezet. Ze groeien wat minder, maar ach, leven ook langer.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-12-2009 20:02

kut topic ondertussen...maar fijne feestdagen allemaal.
mvg
hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2009 20:25

:D

Gaat wel lukken Hans. :wink: Jij en alle anderen ook.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-12-2009 21:43

Martijn,

Weet niet of het verstandig is deze draai er aan te geven maar oké. Elke visrechthebbende is vrij om welk type karper dan ook uit te zetten. Persoonlijk ben ik ook niet blij met noem het maar oneerbiedig vlees karpers. Ze groeien in het algemeen zo hard dat ze een lang leven wel op hun dikke buik kunnen schrijven. Dat verder het schubbenpatroon dan ook nog minder is noem ik maar een schoonheidfout. Verstandiger is dan ook om verschillende type karper te kopen. Valkenswaard die desnoods ingekruist is met Villedon is een veel betere optie. Nu men sterk de neiging heeft om te kiezen voor nogmaals in mijn ogensnel groeiende vleeskarpers gaat men niet voor kwaliteit in lengte van jaren. We zijn met zijn alle helaas alleen maar gefixeerd op die grote gewichten. Tal krijgen alleen al een …….. bij die gedachten, jammer dat men niet probeert de andere kant van de medaille te bekijken. We hebben onze eigen uitzettingen afgesloten met een drie tal soorten spiegels. Sta hier nog steeds achter. Dat we niet altijd de door ons gewenste type kunnen krijgen heeft te maken met het systeem waar v Mechelen mee te maken heeft. Als geïnteresseerde binnen je regio moet het mogelijk zijn navraag te doen welke kant men uit wil. Probeer het samen met vrienden wat te sturen.

Prettige feestdagen,

Peter

Ps. Ga liefs hiervoor


Afbeelding
martijn boer

24-12-2009 22:55

@ pj otte: het doet mij goed dat jij er zo over denkt en dat je het probeert te sturen. Dat het aanbod daar soms de ruimte niet voor geeft is jammer.

Ik moet er niet aan denken dat we later met een overschot aan van die kale vissen zitten. Verstandig om te vermelden of niet!?

Ps: plaatje van een vis en in Frankrijk kunnen ze ook hele mooie schubs leveren :wink:

Het is mijn bescheiden mening.
martijn boer

24-12-2009 22:58

Hans Brinkel schreef:kut topic ondertussen...maar fijne feestdagen allemaal.
mvg
hans


Hoezo kut topic? O, ja, jij bent diegene die zich druk maakt over een paar vissen in een aquarium.

Je moet groter denken, kerel.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-12-2009 00:48

Hans Brinkel schreef:kut topic ondertussen...maar fijne feestdagen allemaal.
mvg hans


Martijn schreef: Hoezo kut topic? O, ja, jij bent diegene die zich druk maakt over een paar vissen in een aquarium.
Je moet groter denken, kerel.


Martijn.
Het enigste wat ik gezegd heb over de vissen in het aquarium in dit topic is het volgende:
Voor wat betreft de aquariumtoestanden...gemengde gevoelens, niet meer en niet minder.

Dus graag wel ff opletten en/of beter lezen :wink: , verder zoeken jullie het maar lekker uit met dat moddergegooi...
Maar niettemin ook voor jou fijne feestdagen
Hans
K. van den Herik

25-12-2009 00:48

ok Kees.

blblabla als we maar een goed gevoel hebben en verdiepen in een materie is kut enveel werk, maar wel terusten allemaal hoor.

Mijn conclusie:

het is het allerbeste voor karpers om, voor ze uitgezet worden, eerst een dag of 5 ergens in een tank huizen. Dit om de kans op extra en totaal onnodige beschadiging en of stress zo groot mogelijk te houden. Grote karpers van pak hem beet 15 of 20 kilo zijn totaal niet zeldzaam, daar kan je zo aankomen dus gaan er een paar dood is dat helemaal niet erg.

En Leen,

Sorry dat je me niet begrijpt ligt aan mij hoor. Niet aan jou en zeker niet aan alle pagina's leesvoer waar je niet naar kijkt. KSN kwam alleen ff om de hoek omdat deze papieren (ooit?) zo belangrijk leken om ter info op die site te plaatsen.

Daarnaast is Peter O. en ook Kees ne als mij lid geweest van de CBB, daar zijn in die tijd vrij heftige discussies gevoerd o.a. "Free Willy", zal je er niet nog meer mee belasten, maar zeker voor Peter O. vind ik het onbegrijpelijk dat hij bijna bij dat aquarium staat te juichen. Ik kan dat afzetten tegen over zijn reacties in toen de cbb. Niks ergs aan.
Binnekort heb je 5 aquariums met elk verschillende soorten karper,met een groot bord erboven 'TE KOOP' 'VOOR UW BETAALWATER' :o :-? :D Najah 'so be it'.


http://www.carpfarm.nl
Peter O.

De snelle groeiers en de van mechelen karpertjes die Alijn toen mee heeft genomen op 15 cm oid zijn even groot meen ik. Ik heb Aart al gehoord dat de Van M's groter zijn.


Martijn,

ach laat maar dacht dat er leesvoer zat stond
Enne ga eerst je huiswerk doen
BTW wordt hier genoemd:
http://www.karperwereld.nl/produkt/Teru ... _Assen.php

Enne ik ben nog nooit tegen een btw geweest.

Lijkt me handig dat je dingen niet zo maar aan neemt en tot je neemt wat je tot je wilt nemen.
Ach kut topic Hans?

Als er 1 is gaan nadenken ben ik al blij. De of topic reacties, ook van mensen die nooit reageren sterken mij om noit niet alles zo maar aan te nemen.
K. van den Herik

25-12-2009 00:51

K. van den Herik schreef:
Martijn,

Als het je te moeilijk wordt wil ik het je wel uitleggen hoor.

Maar vooruit, je hebt mijn argumenten, waarom zou ik misslaan? Welke argumenten heb je daarvoor?

Als je bezig bent noem mij 2 argumenten om karpers, en zeker van dit formaat, op een beurs in een aquarium te proppen?

Ik ben best bereid mijn mening te ruilen voor een betere....


roept u maar
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

25-12-2009 02:57

Beurs voor vissers toch?

Heb heftig een demonstratie vast-lood/ en of
penvissen gemist. :(
Zou zeker lukken in zo'n gevulde bak met hongerige
karpers......


Schande dit!!!!!
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-12-2009 07:50

Klaas,
Heb er geen enkele behoefte aan om te reageren op aantijgingen richting mijn persoon die kant nog wal raken.
K. van den Herik

25-12-2009 08:34

Zijn geen aantijgingen, in elk geval niet zo bedoeld, alleen een constatering mijnerzijds.
Ik heb jij leren kennen als een man die zeer begaan is met het lot van karper, het welzijn van deze vissen zeer hoog heeft en mede daarom op zijn allerminst grote vraagtekens zet mij het gebeuren rond btw en. Mede omdat je van nabij een grote karpersterfte hebt mee gemaakt. En zo'n aquarium maakt je niks uit, dat vind ik nu eenmaal gek.
Moest je dat als een aanval voelen, sorry .

Leg mij maar uit dan wat het nut is om zulke grote karpers in een tank te showen.

Voor de luie mensen even een bloemlezing uit de waarde van vis, beleidsdocument 2002
Stress
Als definitie van stress wordt gehanteerd:
“toestand, waarin het evenwicht van de bio-fysiologische functies in het lichaam is verstoord
door te grote lichamelijke of geestelijke inspanning en die bepaalde afweermechanismen in
werking doet komen”1
Vissen zijn gevoelig voor stress. Stressoren kunnen fysisch (snelle temperatuurswisselingen),
chemisch (watervervuiling, giftige stoffen) of biologisch (sociale isolatie, sociale druk,
confrontatie met een roofvis, confrontatie met menselijke handelingen) van aard zijn. De
reactie op de verschillende stressoren is evenwel vrij uniform van aard. Zo worden de
hersenen geactiveerd tot het afgeven van signalen om stresshormonen aan te maken en
wordt een bepaald gedrag gestimuleerd: vluchten of vechten, terugtrekken of afwachten.
De mate van stress heeft een duidelijke relatie met de gezondheid van de vis.





Is het alleen kortdurende stress zo'n reis en verblijf of chronisch:
Onder acute stress wordt een kortdurende mismatch verstaan tussen wat er is en wat er zou moeten zijn.
Kortdurend wil zeggen dat de vis slechts korte tijd uit balans is en het evenwicht zich weer herstelt (kan
herstellen).
Onder chronische stress wordt een langdurige of blijvende mismatch verstaan tussen wat er is en wat er zou
moeten zijn. Langdurig wil zeggen dat de vis langere of blijvende tijd uit balans is en het evenwicht zich niet
meer herstelt.
Chronische stress staat (vaak) gelijk aan welzijnsaantasting. Voor acute stress is dit niet het geval. Onder
wetenschappers blijkt een brede consensus dat chronische stress samengaat met slecht welzijn. Met
betrekking tot acute stress blijken er verschillende opvattingen of daarbij sprake is van slecht welzijn van het
betrokken dier. Duidelijk is wel dat acute stress onaangenaam kan zijn (ongerief veroorzaakt) voor het
betrokken dier.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-12-2009 10:06

Goedemorgen deze Kerstmorgen,

Ik snap werkelijk niet dat er hier nog mensen proberen recht te praten wat nu eenmaal vreselijk krom is. De nog met minst bedeelde hersencellen zullen moeten kunnen begrijpen dat dit gesjouw met vissen 'not done' is. Als het nu nog een preventieve functie t.b.v. wat dan ook had gehad okay, maar puur als vermaak op een tentoonstelling in welke vorm dan ook..... BULL!!!!!!
Ikzelf ben dan ook totaal niet trots op het feit dat ik 'karpervisser' ben. Intégendeel, ik schaam me er zelfs een beetje voor. Omdat dit, hóe je het ook went of keert nu eenmaal in het nadeel van deze diersoort is. Maar het is niet anders, het zit in de genen en ik probeer er dus maar zo verantwoord mogelijk mee om te gaan. Is overigens niet als excuus bedoeld.
En tegen heilige huisjes schoppen wordt nu eenmaal vaak als persoonlijke aanval gezien dus laten de kortzichtigen onder ons hier alsjeblieft ophouden met ongenuanceerde dooddoeners te plaatsen als 'jij ramt toch ook een stuk staal....', 'maak je niet zo druk', 'valt wel mee' etc.
Ik heb hier ooit eens een bommetje gelegd door te ageren tegen het belachelijke gesjouw met koi karpers over de hele wereld ter lering en vermaak van de koiknapen. En dan vooral de wereldtentoonstellingen waar de beesten maandenlang per vrachtwagen en vliegtuig van stad naar stad worden getransporteerd om daar in de helblauwe Bart Smit badjes te worden gedumped omdat de kleuren daar nu eenmaal beter tot hun recht komen. Voordeel van dié zwembadjes is dan wél weer dat de vissen niet naar die gapende koppen van ons liefhebbers hoeven te kijken. Ik meen dat ik heel koiminnend carpboardland over me heen kreeg op enkele realisten na. En jáh ik vindt het ook prachtvissen!!!!
Hier een draadje naar die discussie. En hier een draadje naar een reactie daarop van enkele koiboys die toegeven dat de praktijken hier, net als bij ons niet altijd even fris zijn.
Ik ga aan het Kerstontbijt beginnen. Dat het U moge bekomen!!!!
Groet,

John
E.e.a. wat aangepast om een wat frisser beeld van deze 'problematiek' te krijgen.
Laatst gewijzigd door John Pannekoek op 25-12-2009 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2009 10:34

Tja John,

Ik ben het nog steeds niet zo met je eens. Met jouw mening zo algemeen neerzetten wordt alles tamelijk schizofreen. Wat zich uitdrukt in je opmerking dat je er niet trots op bent karpervisser te zijn. Eenvoudig antwoord is, stop daar dan mee. Ik zou nooit als excuus voor mijn bezigheden willen beweren dat ik het doe maar er niet trots op ben.

Een heleboel zaken met dieren kan op een goede manier en gaat op een goede manier. Dan zijn er altijd een aantal die er een zooitje van maken. Die laatste zijn het probleem, dat bestreden moet worden. Het goede moet je niet bestrijden maar stimuleren.

Dat een aantal mensen zich meer bewust worden van zaken is prima. En ik geef toe dat dit wel is wat je ziet in de koi discussie. Je opstellen alsof je het uit zou willen roeien en daarmee een conflict situatie oproepen is een andere zaak. Daarin vinden we elkaar niet.

Dus van mij mag en kan het, maar dan wel op de goede manier. Weinig zinvol om de wereld in kampen te verdelen. Zo, dat is dan mijn kerstbijdrage.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
menno laarmans2
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-09-2009 19:04
Locatie: swansdorf

25-12-2009 10:45

John ;

Ik denk dat er genoeg karpervissers zullen zijn die onder nog ergere omstandigheden zelf VRIJWILLIG op vakantie gaan ..............

Lekker in n bus naar Spanje of weet ik veel , met nog minder plek dan n leg batterij-kip :P :P :P :P

Meen ook ooit eens n verhaal gehoord te hebben dat Koi"s zonder water in n zak ( met een of ander goedje in) werden vervoerd , bleven ze lekker rustig en er gingen er meer in n doos :P :P .

Het is maar net waar je je zelf ( te) druk over wil maken .

Het is maar n vis , en jah toevallig vangen wij er zo een graag ..................


Gr , en laat de kerst haas smaken . ( gister nog in t veld en nu met n shot hagel in zn gat op t bord 8) 8) )
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2009 10:51

Menno, het verhaal is wederom een halve waarheid.

De meest veilige manier om vis te vervoeren is in een plastic zak met water. Hierin wordt dan zuurstof gepompt en inderdaad worden er medicijnen toegevoegd om stress te verminderen. Die zak gaat in een kartonnen doos. Alles natuurlijk wel in verhouding tot het formaat van de vis. Maar ook weer niet teveel water. Hierbij loopt de vis het minste risico op de beschadigingen die je bijvoorbeeld in de klotsbak met harde wanden van Klaas krijgt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-12-2009 11:02

Kees,

Vreemde conclusie als je suggereert dat ik beter met iets, waar ik plezier uithaal kan stoppen omdat ik er niet trots op ben.
Groet,

John
Laatst gewijzigd door John Pannekoek op 25-12-2009 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
menno laarmans2
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-09-2009 19:04
Locatie: swansdorf

25-12-2009 11:05

@ Kees ;

Daarom staat er ook IK MEEN .

Alles over koi"s doet me verder niks , vind ze zelf niet eens mooi.

Denk dat n 30m3 trailer met n 25 kg vis ook n beetje duur zal worden , maar voor de vis misschien wel beter ..............


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2009 11:13

Prima Menno.

Trots zijn op de zaken waarmee je je identificeert heeft te maken met zelfrespect John. Niet trots zijn op, lees ik als geen zelfrespect kunnen ontlenen aan het feit dat je op karper vist. Dat duidt op een persoonlijk conflict.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gesloten