Aquarium CarpevenTT


Gesloten
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-12-2009 20:39

Kan me echt wel voorstellen dat er zijn die het niet zo zien zitten die aquarium toestanden, moet ook beslist kunnen. Dat er zijn die het prachtig vinden aan de andere kant ook. Wel zullen we het in de juiste context moeten plaatsen. Dat er dan geen plaats is voor emoties geeft Kees hier goed weer.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-12-2009 21:39

Ik zie een heel groot verschil Kees, met een vis vangen en kort daarna weer terug zetten (onbeschadigd en verantwoord behandeld) of Karpers vervoeren naar Nederland en in een Aquarium laten zwemmen van een schamele 10 meter (in gevangenschap) om ze vervolgens weer terug naar Franrijk te brengen en ze weer uit te zetten als dat ook echt gebeurt. Die beesten horen niet in een Aquarium thuis, gewoon lekker laten zwemmen in het water waar ze horen. Worden ze wel daadwerkelijk terug gezet of gaan ze door naar een andere beurs?

Het is een prachtig gezicht, maar zie het nut er totaal niet van in. eveneens als koi's te importren uit Azie, zal ook wel komen omdat dat niet mijn hobby is, Aquarium in de kamer idem. En vogels houd ik ook niet in een kooi en circus ben ik ook op tegen. Nee ik ben geen veganist of dierenactivist, ben alleen tegen van het in gevangenschap houden van dieren :wink: en ja ik heb een hond en een kat.
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 23-12-2009 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-12-2009 21:45

Dries,

Ik vind het best. Als jij de contradictie in die motivering niet kunt zien, dan ga ik je die niet verder opdringen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-12-2009 21:47

Kees ik snap heel goed wat je bedoeld. Ik vind niet dat ik mijzelf tegenspreek, wat ik al aangaf ben alleen tegen het gevangschap houden dieren in het algemeen. Dat is de reden dat ik het nut er niet van in zie. Wat jij zegt zit wel een punt in, de vissen zullen wel met zorg behandeld worden net als wij dat doen met onze vangsten. Ik zie het meer als aapjes kijken. Zet een korda dvd op en je hebt het zelfde effect alleen dan digitaal.
K. van den Herik

24-12-2009 07:11

ben benieuwd wie van de elite de beestjes nu mag gaan bevissen.

Circus en dierentuin vind ik toch iets anders, mocht ik de 2 door de war halen, neem ik die woorden terug. Dierentuin is voor een langdurig verblijf en dient nog enigzins ter educatie. Hoewel het handig was om Clarissa onder te brengen, maar dat was alleen zodat een ander het record niet kon verbreken.

Circus is rondreizen en kunstjes laten doen voor poen.

Dit blijkt meer en meer een trip van vissen voor dubbel eigen gewin: eerst extra poen door kaartjes en daarna in de visput, waar nu de meeste 15 kilo plus vissen per ha van Drente zwemmen. (aldus een zeeeer betrouwbare bron)

Hiep hiep hoera en een applaus voor je zelf.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-12-2009 07:58

Kees Ouwehand schreef:En Artis ook maar, Hans? Er zullen best dierentuinen en circussen zijn die het minder goed doen. Ook hier geldt meer dat men goed met de dieren moet omgaan dan het principe. Karpervissers die schade veroorzaken hoeven voor mij ook niet. Fouten kun je alleen maar achteraf constateren. Als hier dus niet van geleerd wordt is er een probleem.

Kees,
Heb het niet over dierentuinen maar specifiek over circussen.
De meeste zoo's in Nederland hebben hun zaken prima in orde. (het zal best beter kunnen bij sommigen,maar ok)

Circus Belly Wien is zo'n negatief voorbeeld. Ze staan elk jaar op het evenementen terrein en doordat mijn dochter hier traint en sport kwam ik er erg vaak langs. Dan contateer ik dat de struisvogels dag in dag uit in een donkere vrachtwagen verblijven met vrijwel geen zonlicht. Giraf ook vrijwel altijd in zijn luxe :( verwarmde circuswagen mag verblijfen. De tijgers..etc etc
Waarschijnlijk is dit circus een prototype van hoe het allemaal niet moet en hierop is mijn mening ook grotendeels gebaseerd. Daarom zeg ik dan ook, liever geen circussen met dierenoptredens.
Hoe groter de dieren (olifanten/giraffen/tijgers/apen) hoe schrijnender hun situaties zijn lijkt het wel...

zie ook: http://animals-in-the-news.blogspot.com ... 1-met.html

Het schijnen ook hele fijne circusmedewerkers te zijn die geweld niet schuwen tegen activisten.

Voor wat betreft de aquariumtoestanden...gemengde gevoelens, niet meer en niet minder.

We hebben een konijn als huisdier, vrouw en beiden dochters zijn er gek op....ik heb er oprecht moeite mee.
mvg
hans
K. van den Herik

24-12-2009 08:12

pj otte schreef:Zeg het maar.

Afbeelding


Ik denk dat ik het volgende zie:

Een groep karpers, enkele van fenomenale afmeting, die in een pijpenla zwemmen en maar 1 kant opkunnen, willen ze de andere kant op, moet dat op comando, daar er vissen bij zijn, die minimaal 2 keer moeten steken. Inmiddels zijn er 2 dom(p)teurs (is dat met op zonder p?) zich klaar aan het maken. Binnen enkele minuten volgen de bevelen waarna de karpers zich tegelijk draaien, zodat ze de rest van de dag de andere kant op kunnen kijken.
Tip: doe een bak van 4 bij 4, dan kunnen de vissen een rondje zwemmen, scheelt 2 man personeel, dus kosten.

Wat ik echt zie:

Een groep zeer grote karpers bestemd zijn voor de handel, maar nu nog ff geshowed worden. Misschien wel als trigger om kaartjes te verkopen voor de beurs maar ook het prive water waar de vissen naar toe gaan. Dit vermoeden had ik al direkt en de bevestiging krijg ik van verschillende kanten helaas.

Deze handel in grote karper is door de KSN bij monde CBB keihard gevochten om dit tegen te gaan. Dit is ook gelukt:
- heb verschillende boze beroepsvissers aan de lijn gehad, die hun handel niet kwijt kregen
- het is (voorbeeld) beleid geworden binnen VBC's
- het is opgenomen in handboek SKP. Uitzetten alleen tot 5 kilo.


( zie downloads op ksn.nl)

Kan natuurlijk gewoon voortschr(ijn)(eid)end inzicht zijn, dan heb ik dat even gemist.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2009 09:05

Ah, nu noem je wat Klaas.

De handel in grote karpers in het kader van het beschermen van grote karpers op openbare wateren in het belang van de "gewone" karpervisser. Dat is een goed punt. Weet alleen niet hoe het met deze karpers zit. Ze komen uit het betaalwatercircuit meen ik te begrijpen. Snap ik meteen weer wat de argumenten tegen betaalwater zijn. Beetje laat, maar heel verhelderend moet ik zeggen. Tenminste geen emotioneel punt.

Bij de emotionele punten blijf ik hangen op kennelijke tegenstrijdigheden. Daarmee komen we aan de rand van het afschaffen van de sportvisserij. Dat willen we niet echt lijkt me. Is echter wel beter voor de vis. Karpervissen is exploitatie van karpers ten behoeve van het plezier van karpervissers. Of je ze nou in een een aquarium stopt of dat je ze vangt. Daartussen is maar een tamelijk dun lijntje.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

24-12-2009 09:10

Commercie is nog steeds de belangrijkste drijfveer voor dit soort toestanden. Als niemand daar iets van zegt tegen de organisatie staat er volgende keer weer een. Heb niks tegen commercie overigens, maar heb een hekel aan het exploreren van dieren. Dansende beren (op hete platen), aapjes waarmee je op de foto kunt in vakantielanden (en die na 2 jaar blind zijn van het flitslicht), karperstress van al die lelijke karpergeile koppen die tegen het glas aan worden gedrukt en "no place to hide".

Wij betalen er voor en houden (als je er niks van zegt) dit soort zaken dus zelf in stand.
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-12-2009 09:23

Nou Klaas deze P is het zeker niet is niet meer dan een publiek trekker. Als ze verder niet als een rondrijden circus gebruikt worden heb ik er vrede mee. Slepen van het ene naar het andere water is hier naar ik aanneem niet van toepassing. Zou dat het geval zijn heb je inderdaad een punt.

Of het mogelijk is om op een andere wijze een geslaagde beurs te organiseren is niet aan mij om over te oordelen.

Hans, hier hebben we ook 12 jaar een konijn gehad die zelf zijn hok in en uit kon gaan. Als baasje kwam die altijd naast me zitten als die er behoefte aan had. Zorg goed voor de naaste in je omgeving elk op hun eigen manier. Die verantwoording kost steeds meer mensen moeite is mijn indruk. Zit nu met mijn hond op mijn knieën achter mijn laptop en zit het aandachtig te volgen.

Veel dierentuinen hebben fokprogramma’s om de door ons handelen bedreigde dier soorten te laten overleven. Zou niet nodig moeten zijn, wij mensen stellen ons boven de natuur dat we daar vroeg of laat op afgerekend staat wel vast.

Prettige feestdagen,
Peter
K. van den Herik

24-12-2009 10:30

hoevaak moet nu nog iemand vermelden dat er vissen naar een prive water zijn verhuisd?

De vis hield zich dan ook erg rustig en was duidelijk niet gestrest. Naast alle wilde verhalen gaan de vissen dan ook gewoon terug naar Frankrijk en wel naar een betaalwater.
Heen en weer

de put van Dries of Gerrit of hoe ie heet
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

24-12-2009 10:40

ja in het eerste opzicht erg leuk voor een carp event maar mijn mening is ook dat ik ook vind dat de vissen meer ruimte nodig hebben, precies zoals in een aquarium klein douw je ook niet tot de nok toe vol.

is ook tijdens de carp event één van de karpers in het aquarium uitgehaald omdat die vis het te wild deed, met andere woorden stress.

verder was na mijn beleving het hele carp event gebeuren ook geen flikker aan. meer praatjes dan het vullen van de gaatjes.
had veel meer dingen verwacht en gehoopt op nieuwkomend materiaal van 2010 wat ze gingen promoten en op meer demonstraties. ook hadden wij zelf ook meer winkels, firma,s etc verwacht en meer opvullende ruimte. misschien dit gekomen vanwege barre weersomstandigheden maar toch is dit voor mij niet als herhaling vatbaar. ook de prijs was belachelijk hoog voor wat er stond en had best een paar euro lager gekund al intresseert me het totaal niet wat ik voor entree moet betalen maar wil dan wel gewoon waar voor mijn geld en die had ik nu niet.

meer mensen die hier zo over denken;\\

mvg; De Visvangers
martijn boer

24-12-2009 10:44

Waarom zo zeiken?

Wees juist blij dat grote vissen legaal aan te schaffen zijn. Deze vissen zijn opgekweekt en komen gewoon van een kweker. M.a.w. positief. Hopelijk legt het de zwarte handel wat aan banden.

En of ze nu terug gaan naar Frankrijk of op een priveput uitgezet worden. "Swa." De nieuwe eigenaar zal er flink voor in zijn of haar buidel voor hebben getast.

Vraag is aanbod en laat dat nu gelukkig legaal gebeuren.

Hou toch op met zeuren over een aantal vissen in een aquarium........... Relativeer de boel toch eens.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2009 11:02

Klaas,

In die discussie lijkt het mij belangrijker waar de vissen vandaan komen. Als het betaalwater circuit inmiddels in staat blijkt om zichzelf te kunnen bedruipen en geen karpers ontrekt aan openbaar water valt dat argument ook weg.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martin Dumont
Berichten: 20
Lid geworden op: 28-03-2008 15:44

24-12-2009 11:40

...heb niks tegen commercie overigens, maar heb een hekel aan het exploreren van dieren. Dansende beren (op hete platen), aapjes waarmee je op de foto kunt in vakantielanden (en die na 2 jaar blind zijn van het flitslicht), karperstress van al die lelijke karpergeile koppen die tegen het glas aan worden gedrukt en "no place to hide"...



Peter,

Mijn schoentje begint een beetje te wringen als ik de door jou voorgeschotelde voorbeelden vergelijk met de situatie van een karper op een 'druk bevist' water. Je kan bijna niet anders dan zeggen dat die vissen ook worden geëxploiteerd, maar dan door ons (en dat laatste mag m.i. toch geen vergoelijkend argument zijn? Ten andere zou je kunnen argumenteren dat het commercieel gebruik voorziet in het levensonderhoud van bepaalde personen, terwijl het bij ons slechts om recreatieve doeleinden gaat). Kun je de verschillen verduidelijken tussen de aangehaalde voorbeelden en de karpervisserij? (Misschien is er wel helemaal geen vergelijk mogelijk tussen zoogdieren en vissen, 'maar soit'.)

Zeer lezenswaardig in deze context:
http://www.sportvisserijnederland.nl/in ... asp?id=805

met vriendelijke kerstgroeten,
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-12-2009 12:11

Streep de naam Dries maar door Klaas :wink: Ik doe niet aan die flauwekul.
K. van den Herik

24-12-2009 12:27

Hierbij verwijs ik graag naar notulen van een CBB vergadering Kees, 1 waar je bij was. Het is nooit na te gaan waar de vissen vandaan komen. 10 uit eigen kweek en 1 niet? Maar ook visziektes.

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... handel.pdf


Iemand nog om de administratie gevraagd? :lol:
http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... tervis.pdf

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... vanvis.pdf
bladzijde 6, 9 14 (transport)28, 29

Economische benutting: eerst aangeven dat zo n ding van een kilo of 15 zeldzaam is en dan daarna verkondigen dat ze met gemak zo gekweekt kunnen worden. Laat Piet en Klop ook trouwens, maar te eker gaan dan.

Maar ja ik wil ook wel alle principes over boord pleuren hoor.... not

Nu ga ik eerst ons kerstmaal ( weidelijk gedood)klaar maken, met een heerlijke rieling uit de Alsace, HPE.

Afbeelding

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2009 12:56

Beetje overbodig om hier naar CBB vergaderingen te refereren Klaas. Die zijn niet beschikbaar voor forumleden en bovendien ben ik inmiddels geen CBB lid. Als eenling heb ik daar verder geen rekenschap meer aan.

Om aan te sluiten op je commentaar was het toen inderdaad het uitgangspunt dat kweek van grote karpers slechts op zeer beperkte schaal plaats vindt. Onvoldoende om in de behoefte van betaalwateren te voorzien. Je geeft nu aan dat dit nog steeds kan gelden en er dus actueel grote karpers uit openbare wateren richting betaalwater zouden kunnen gaan? Maar met karpers op een enkele beurs is die mogelijkheid ineens een probleem, terwijl betaalwateren inmiddels wel acceptabel zijn. Dan lijkt het mij inderdaad een kwestie van tijd om ook karpers op een beurs te gaan accepteren.

Zelf vind ik de problematiek van de handel in karpers om betaalwateren te voorzien van een heel andere order dan het showen van karpers op een beurs. Dat laatste lijkt mij overzichtelijk en goed controleerbaar. Een en ander wordt inmiddels behoorlijk uit zijn verband getrokken om een punt te scoren.

Eet smakelijk. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een smakelijker vismaaltijd. Maar goed klaargemaakt zal karper ook wel smaken. Verder geen emotionele binding die dat tegenhoud.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
martijn boer

24-12-2009 13:32


Duzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Laatst gewijzigd door martijn boer op 24-12-2009 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

24-12-2009 13:58

Kees, na de show zijn de vissen naar een btw, niet voor niks lijkt me dus handel.

en anders zijn ze speciaal op en neer gereden.

CBB noemen kan mi daar de brief eronder is voort gekomen uit diezelfde vergadering.

Martijn,

Als het je te moeilijk wordt wil ik het je wel uitleggen hoor.

Maar vooruit, je hebt mijn argumenten, waarom zou ik misslaan? Welke argumenten heb je daarvoor?

Als je bezig bent noem mij 2 argumenten om karpers, en zeker van dit formaat, op een beurs in een aquarium te proppen?

Ik ben best bereid mijn mening te ruilen voor een betere....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2009 14:38

Klaas,

Zullen we het hier maar bij houden. Ik begrijp je argumenten, maar heb persoonlijk een voorkeur voor een minder emotioneel en meer neutraal standpunt. Dat emotionele standpunt kan ik als karpervisser nog wel zien, maar het valt niet meer uit te leggen aan buitenstaanders. De rest van de wereldbevolking dus.

Wat dat betreft zal de commercie toch winnen, want die doet niet meer dan inspelen op behoeftes van de klant. Wat ook hetgeen is wat van ze verwacht wordt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

24-12-2009 15:15

Denk dat het betaalwater waarover gesproken wordt een kilometer of tien van de beurs verwijderd is.
Sinds een aantal jaren al eigendom van een lid van de organisatie. Lijkt me logisch dat die vissen daarin worden gekwakt.

Ach als het je eigen water is, je eigen vissen, mag je er ook mee doen wat je wil. Desnoods maak je ze tot salade voor de kerst. Blijkt dus wel een lucratief handeltje te zijn die betaalwateren. De eerste foto's zullen volgen jaar wel op internet verschijnen of in een van de magazines van die vissen, gevangen door TOP vissers. Uiteraard op jacht naar sponsor- contracten. Het wordt er allemaal niet beter op mannen. Maar laten we eerlijk zijn, door het bezoeken van zulke beursen, het kopen van veel onnodig materiaal, daarnaast een fotogeileaanleg hebben , tja dan vragen we er zelf om !

Korda - Nash etc. runnen ook betaalwateren !!!!!!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-12-2009 16:58

We doen er allemaal aan mee. En wat een gezeur kan een aquarium teweeg brengen zeg.

Karper eruit gehaald door 'stress?' De vis werd actiever door het te warm worden van het water

Tja de beurs afkafferen? Omdat het geld het er niet waard voor was,tja 1 ding onthouden en dat was al van te voren vermeld ergens,dat het de eerste keer was,en van een hoop fouten kan men leren,en weet nu zeker dat er geen vervolg komt op een aquarium door een hoop commotie eromheen. Al zal het wel gebeuren want dit word gewoon een onderdeel van de beurzen.

Binnekort heb je 5 aquariums met elk verschillende soorten karper,met een groot bord erboven 'TE KOOP' 'VOOR UW BETAALWATER' :o :-? :D Najah 'so be it'.

Als je weet dat er een aquarium staat,waarom dan erheen gaan en entree betalen om het toch even te zien,en leuk plaatjes schieten?. Blijf dan lekker thuis als je het niet kan aanzien! En zielig vind en het je pijn doet tot in je hart. Maar wel leuk zelf dan visjes in een aquarium hebben thuis :-?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
martijn boer

24-12-2009 18:24

Mogen we niet meer citeren?

Beetje sneu!

Merlin je hebt helemaal gelijk. Kunnen we ook met zijn allen wel stoppen met die spiegelkarper projecten.

Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Nu is het andersom.

Van den Herik: Ben jij een beroepsseikerd? (Je bent vast een van de ksn. Is ook maar een aanname van mij. Jij baseert je verhaal alleen maar op aannames. En als jij bepaalde rapportjes aanhaalt, moet je ze hier in het onderwerp plaatsen. Kom maar op met je info. Ik ben niet dom en veeg de vloer, verbaal, met je aan.)

Ik heb het niet over het aquarium. Ik heb het over de legaliteit van het verkrijgen van grote vissen. Men laat zien dat dat ook kan. Jij komt met een gegeven dat 1 op de 10 niet fair verkregen zou zijn. Ik verzeker je dat de vissen in het desbetreffende aquarium voor de volle 100% fair zijn.

Ik heb geen binding meer met de organisatie (persoonlijke redenen), maar kan er niet tegen dat men de boel zo slecht afschilderd.

De discussie over betaalwater lijkt mij wat achterhaald. Mocht het zo zijn dat het betreffende water een betaalwater wordt (weer een aanname van Van den Herik; het is geen betaalwater), dan is het betreffende water het eerste betaalwater met eerlijke vissen.

Kom maar op mr. Van den Herik.
Laatst gewijzigd door martijn boer op 24-12-2009 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-12-2009 18:41

En KSN weer een naam geven,alsof het allemaal zeikerds zijn? Ik ben ook KSN maare schilder niet iedereen af alsof het stuk voor stuk zeikerds zijn.

Maar denk dat we vierkant weer uitgelachen worden door verschillende landen als dit gelezen word,drukte om niks

En ik ben er ook van overtuigd dat die vissen idd 100% fair zijn.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gesloten