Aquarium CarpevenTT


Gesloten
Bertus Dijk
Berichten: 43
Lid geworden op: 06-06-2008 23:06

17-12-2009 12:42

Ik vind het knap van de mensen die dit organiseren,
de beurs in Zwolle is al zo ingeburgerd en heeft vast onder de karpervissers de naam van DE BEURS.
Het is knap om zoiets groots op poten te zetten en dan met al die
nieuwigheden die ze gaan doen maken ze een grote stap.
Ik wens de mannen in ieder geval veel sucses met de beurs,
of er nu vissen in een bak zwemmen of niet.
Iedereen die er wat tegen heeft staat toch vooraan in de rij om een plaatje te schieten.

Ik ben in ieder geval van de partij. :P
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-12-2009 13:11

Ok Bertil, maar dan komt het me wat vreemd over dat dit pas 2 dagen vantevoren bekend wordt gemaakt. Zo werd bij mij die indruk gewekt! Maakt ook niets uit hoor, maar het geheel komt op mij wat vreemd over, alweer een beurs, wat voegt het toe aan Zwolle? De tijd zal leren of het een levensvatbaar idee is!

Met beursmijdende groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-12-2009 14:25

Weet niet of het aan mij ligt maar sommige reacties komen in mijn ogen wat tegenstrijdig over. Er zijn er hier die geen moeite hebben om karpers uit Frankrijk over te laten komen aan de ene kant. En aan de andere kant moeite hebben als dezelfde karpers tijdelijk opgeslagen worden in een groot aquarium. Dacht zo 1 en 1 is 2, Koos Walters komt met een Franse karperkweker naar Assen en brengt ze mee? Na de opslag wat mits goed gebeurd (zet een hekwerk rond om het aquarium) worden ze uitgezet.

Bij kwekers als v Mechelen worden ook grote hoeveelheden karpers in tijdelijke bakken opgeslagen. Of er nu geen of veel personen naar gaan kijken is in mijn ogen niet belangrijk.

De stress factor hoeft in mijn beleving dan ook niet echt hoger te zijn daar moet het hier overgaan. Kunnen tegenstanders aantonen dat het verblijven in dat aquarium echt van invloed is op het wel en wee van de vissen hebben ze duidelijk een punt. Verneem graag inhoudelijke argumenten.

Nu is het meer van,wie hangt er nu de clown uit.

Peter
K. van den Herik

17-12-2009 14:57

Pim,

Jou vissen zitten en blijven in een aquarium. Circusdieren worden ter vermaak van publiek heen en weer gesleept. Klein doch niet onbelangrijk verschil in mijn ogen.

Vissen die uitgezet worden, worden een keer vanuit Duitsland/frankrijk naar nederland gereden en daarna uitgezet. Lijkt me iets anders.

Maar ik denk ook dat de beesten geen extra stress hebben hoor, ik denk dat ze lekker tot rust komen met dat volk om dat aquarium heen.

Afbeelding

Peter,



Ik denk dus dat de Villedon vissen het vele, vel vele malen beter hebben in hun btw trut put, dan deze vissen in het aquarium.



Kunnen tegenstanders aantonen dat het verblijven in dat aquarium echt van invloed is op het wel en wee van de vissen hebben ze duidelijk een punt. Verneem graag inhoudelijke argumenten.


Toon maar aan dat het goed voor ze is.


Liever een clown dan 1 met een bult boter op de kop, aan de andere kant: daar krijg je weer een gladde rug van.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-12-2009 18:02

40 ha een klein trut putje?

Jammer dat je niets kan of wil onderbouwen dan had je een redelijke discussie kunnen voren met voor en tegenstanders.

Afbeelding

Eigen opkweek in een aquarium, nu zwemmen nu op het kanaal en teruggevangen.

Afbeelding

Onderste foto is uit Carp 2005 Zwolle daar ging wel wat mis maar kan me niet herinneren dat er zoveel heisa om gemaakt is als nu.

Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-12-2009 18:48

Je kan er van vinden wat je wil, maar velen hier hebben boter op hun hoofd. Sinds jaar en dag worden er op carp spiegeltjes tentoongesteld in aquaria en niemand rept hierover. Nu komt er een nieuwe beurs en de de moraalridders buitelen over elkaar heen! Van mij had die tank er niet hoefen te staan, smaken verschillen, maar ik vind het sneu en van erg weinig lef getuigen om pas nu er een punt van te maken. Sommigen laten het niet na ook even de organisatie door het slijk te halen door lekker te speculeren....

mvg martijn
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 17-12-2009 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2009 19:05

Kees Verheij schreef:Socializen is aan mij ook niet zo besteed.

Off topic: Valt best mee, er stopte ooit een dienstwagen naast mijn Boot Met Wielen gevolgd door een vrij ontspannen 'social' :D
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-12-2009 19:13

@ pj otte

Super mooi man....ben je al weer bezig met nieuwe?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-12-2009 20:52

Martijn, ook tijdens de volgende beurs Carp (6 en 7-2 a.s.) zullen er weer spiegeltjes in een aquarium te zien en ook te koop zijn.
Vandaag is het aquarium in Assen met water gevuld, heb er nog geen vissen in zien zwemmen zolang ik daar ben geweest.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-12-2009 20:57

Ben benieuwd aart
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

17-12-2009 21:18

Beste Kees, ik probeer jou helemaal niet te vangen of zo.
Ik heb zelf diverse keren op arcen gestaan om vissen te verkopen, deze waren niet van mij maar van een handelaar. Ik weet hoe het is of was ??
Ik zie karpers in het algemeen als kwetsbaar ook koi's zijn gewoon uit de hand gelopen kweekkarpers je kunt er fantastische namen aan geven maar het blijven gewoon karpers.

Ik ben ook helemaal niet tegen het Aquarium en ook niet tegen de beurs.
Maar je mag toch wel een paar vraagtekens hebben.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2009 21:31

Oké Kees, bij de standjes heb ik wel bakken van handelaars gezien waar het één en ander niet fris meer was. Wat wil je, volgestouwd met klein grut voor de verkoop aan klanten die geen benul hebben. Maar de showvaten van de wedstrijd lijken mij prima verzorgd.

Bij een aquarium met kweekvisjes op een beurs gaat het ook wel eens wat minder. Voor de verkoop en er wordt de hele dag visjes uit gegraaid. Maar ik neem aan dat ze een stuk zorgvuldiger zullen zijn met die grote karpers. Ze zijn ook minder kwetsbaar dan die minikarpertjes.

Ik beweer ook dat het goed kan. Hoe het gaat zullen we wel zien.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
rene hoogeveen
Berichten: 533
Lid geworden op: 28-01-2003 01:00
Locatie: almere
Contacteer:

17-12-2009 21:37

ach eerst maar eens zien of we er wel kunnen komen of maken ze
een rijbaan sneeuwvrij speciaal voor de bezoekers :-?
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

17-12-2009 22:46

Hoe wil jij dat nou controleren de beurs duurt een paar dagen ??
Daarna zie je ze nooit meer.
Hoe goed de karpers het ook doen in het aquarium je weet nooit wat ze er van oplopen?
Ook de koi's van arcen kunnen er alleen maar slechter van worden?
Ik heb al veel nare dingen gezien en dat allemaal voor ?
Maar goed hier worden wij het toch niet eens en dat hoeft ook niet.
Maar het is zeker geen win win situatie want de vis kan enkelt maar verliezen.

Ik snap ook niet meer hoe de tegenwoordige karpervisser zijn visserij beleefd.
Ik vraag me wel eens af of ze zelf nog wel eens nadenken?
Ik voel mij net als in de zeventiger jaren alleen.
Maar goed dat dit geen teamsport is.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2009 23:35

Nou, ik ga niks controleren hoor. Geen behoefte aan een karper kerstmarkt in Assen. :D

Ik lees het hier vast wel weer. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

18-12-2009 07:29

Peter,
40 ha een klein trut putje?


Sterker: een btw trutput vol met vis en zeker te veel karper. Enj dat is niet mijn mening, maar die van een aantal anti btw ers, waarvan gij er 1 zijdt.

Waarom moet ik bewijzen dat karpers, die speciaal opgefokt zijn tot 15 kilo plus, niet nodeloos gestrest raken van het heen en weer slepen naar beurzen. Elke boer kan ruiken dat het niet zo handig is om een vis uit zijn element te trekken, geldt ook daadwerkelijk vangen dus. Dus elke extra handeling van en met een vis, zeker die van 15 kilo he, pas op het zijn geen 1 ponders van Zwolle, die toch iets gemakkelijker handelbaar zijn. (Sinds ik enkele dooies uit het aquarium heb gehaald toen in rotjeknor hoefde die ongein van mij ook niet meer), veroorzaakt stress en zeker kans op beschadigingen. Is dat in het kader van een uitzetting, afvissing of gewoon vissen, kan ik daar prima mee leven. (mea culpa) Onnodig veroorzaken van stress, zoals in mijn ogen op zo’n beurs showen, hoort daar niet bij.
Via e-mail ontvangen en zegt veel denk ik:
K

….Leuk dat tonen van die Aquaria met karpers op het board, maar niemand lijkt te willen begrijpen, dat de organisatie er juist prat op gaat dat het om 15 + kg vissen gaat.
't Schijnt uniek te zijn, en het zijn mega-karpers speciaal uit Frankrijk.
We hebben het toch niet over tienponders zoals die Zwolle-Beurs-Karpers.
Bewust opkweken tot boven de 15+ kg om te kunnen showen op een beurs in een aqaurium is dus schijnbaar big business…..

Maar ik vind het prima verder heb er geen zin en tijd meer voor om hier verder op in te gaan, gelukkig zijn er een aantal die het licht zien ( whoaaa ;-) )
Ik moet zelf leren dat een karper is gedevalueerd, ik zal dat aantonen door boekverwijzingen:

Rond 1974 Rini G. Karperboek. Sow werd wel een 28 ponder gevangen, nou die bestonden hier echt niet. 6 en 7 ponders meneer. In Sliedrecht woonde iemand die had een 15 ponder gevangen. Pfff so.
Rond 1980 vervolg plus Carpfever. Dubbels ( 10 lbs) moesten we hebben. In brabant vingen ze met enige regelmaat een 20 ponder, niet te geloven toen.
Rond 1985 boilies op karper, zwart boekje weet ff de titel niet zo. Man die Hagenezen vingen een partij 20 ers. Hier in de buurt werd een 21 ponder gevangen. Samen net John in de Lamme 6 19 ponders gevangen.
Vanaf 1988 gaat rap.Op jacht naar grote karper – Rini G. 20twinters, Co Silehorst, via Evert Aalten zo de tegenswoordige tijd in. In Frankrijk werden met gemak 20 kilo’s gevangen. Niemand keer er van op. De eerste Der vissers vingen simpel een halve ton of meer in een week.
Half 90. Zo van lieverlede wordt een 20 kilo ook in onze buurt haalbaar. Evert Aalten
Anno nu. Ken er 2 die vangen binnen een straal 50 km mijn woonplaats 3 verschillende 25 kilo plus. Totaal 5 verschillende van 4 wateren.

Tja wat lul ik dan over een 30 ponder in een aquarium. Pinda’s.
Gelukkig kom ik uit een andere tijd …

mzzls









totaal ander onderwerp maar vooruit

Eigen opkweek in een aquarium, nu zwemmen nu op het kanaal en teruggevangen.

Hoezo alleen vissen uitzetten van erkende kwekers en onderzocht op ziektes?
K. van den Herik

18-12-2009 08:19

Hij kon het niet laten... :oops:

Mijn doel is voor mij in elk geval bereikt. Een aantal mensen hebben mijn idee gelezen en zullen misschien afvragen of het wel kan, waarna ze weer verder gaan met de waan van de dag. Heel heeeel misschien is de aquarium/karper eigenaar ook een beetje gewaarschuwd en is extra extra voorzichtig. Missie volbracht en ik?

Ik beloof dat ik allemaal wat minder over bepaalde dingen nadenk en dat ik in de pas van de kudde mee zal lopen.

Zo zal ik dus niet meer nadenken over het feit, dat toen de VBC's opgericht moesten worden en alle witvis zomaar om niet geoogst mocht gaan worden, er duizenden en duizenden een petitie hebben getekend. NVVS heeft toen een ( Door Marco Kraal in 2002 ergens ) geschreven nota het licht laten zien. Hierin werd haarfijntjes de intrensieke waarde van vis uitgelegd. Uren en uren is er door de CBB en bestuur KSN besteed aan een antwoord op de plannen van Fabertje. Dit heeft uitgemond in een stuk voor VBC's waarin het belang van karper en met name de grote karper belicht wordt. Karpers van 90cm en 15 kilo plus zijn zeldzaam, zo zeldzaam dat ze een naampie krijgen. Of de lieve meneer beroepsvisser deze maar wil laten zitten waar ze zitten en als ze in een netje komen hij ze aub weer terug wil plaatsen in het waar waar ze vandaan kwam.
( staan vast nog meer pdf jes op www. karperstudiegroep.nl) http://www.karperstudiegroep.nl/downloads/Fabervbc.pdf

Stom natuurlijk als ik dit in verband breng mat zo'n aquarium. Natuurlijk betekent dat niet dat de zeldzaamheid gelul was en dat er genoeg karpers zwemmen van die afmeting, zoveel dat ze misschien wel geoogst kunnen worden en levend verkocht worden aan bijvoorbeeld rent-a-carp.


Stom, stom, stom, ik zal het nooit meer doen.....
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

18-12-2009 08:33

wil je echt zoden aan de dijk zetten en echt iets voor deze karpers in het aquarium betekenen ga dan streaken. spring naakt :o (met opgeschilderde tekst) in het bad en ga baantjes zwemmen, of neem een spandoek en een megafoon mee. :lol: :lol: :lol: :lol: :oops:







ps. niet specifiek tegen iemand bedoeld hoor.......... kon het niet laten :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-12-2009 10:23

Klaas,

Jammer dat je er inhoudelijk niet op ingaat of Villedon al dan niet (je woorden) een trut putje is, ik wil dat best .

Daar zij zich ook bezighouden met het kweken van karper is het mogelijk dat het spanningveld wat er nu eenmaal ligt tussen een fatsoenlijk visstandbeheer op een BTW en inkomsten eruit generen hier op een voor mij aanvaardbaar nivo ligt. Op een water van 40 Ha lijkt me dat goed mogelijk of heb ik dat mis.

Nu je het toch over bioloog Marco Kraal hebt, er is nog een tv opname van hem die op dat trutputje van je met de naam Villedon gemaakt is.

Het spanningsveld is voor mij rede om in het algemeen geen voorstander van dergelijke viswateren te zijn. Zal het voorjou nogmaals herhalen, zij die er gaan vissen staan natuurlijk vrij om er lekker op hun manier der ding te doen.

Kom hier tot nog toe geen onderbouwde argumenten om tegen het tijdelijk houden van karpers in dat aquarium te zijn. Dat zal je toch nodig hebben om een mening te kunnen vormen waar je wat mee kunt. Zit met de vraag, wat is er nodig om vissen van een dergelijk gewicht over een periode van 4 tot 5 dagen uit hun natuurlijke element te halen. En daarna weer veilig in uit te zetten. Alleen met die vraag hou ik me bezig al het andere wat ik hier tegenkom is niet relevant in mijn ogen. Weet dat Koos Walters regelmatig KWO volgt hoop eigenlijk dat hij hier een antwoord opheeft. Heb zelf geprobeerd aan de hand van eigen ervaringen daar een antwoord op te geven. Ga er van uit dat het niet de opzet is om er een rijdend circus van te maken. Als dat wel het geval is heb je duidelijk een punt.

Leuk dat je het boek van Rinie Groothuis aanhaalt. Die vis van het Wilhelmina kanaal heb ik jaren later na twee keer te zijn overgezet door noem het maar malloten die niet wisten waar ze mee bezig waren. Op een respectabel gewicht van 42 p gezond terug mogen vangen.

Levende vissen op alle infectie ziekte controleren lijkt me erg lastig. Als je het over KHV hebt kan ik je vertellen dat bij v Mechelen in die tijd dit niet voorkwam. Vissen uit die kweek partij zijn later inderdaad op virussen gecontroleerd.

Als blijkt dat men als organisatie nog meer voorzorg maatregelen genomen heeft is dit alleen maar toe te juichen. Daar zijn we het in ieder geval overeens.

Peter
K. van den Herik

18-12-2009 11:06

zeg ik: boter en niet te zuinig. Nog ff en jij vindt Villedon het meest complete karperwater van Frankrijk. Voor de goede orde IK ben nooit tegen btw en geweest. Never. Ik ageer alleen tegen wateren waar beheer niet deugd. BTW of verenigingsput.

Levende vissen op alle infectie ziekte controleren lijkt me erg lastig. Als je het over KHV hebt kan ik je vertellen dat bij v Mechelen in die tijd dit niet voorkwam. Vissen uit die kweek partij zijn later inderdaad op virussen gecontroleerd.

Wat wil je nu? Waarom dan wel vermelden in de handleiding? Wat gebeurt er bij jou thuis? Wel recht heb je om uit te zetten? Visrechthebbende geworden?

Heb nog wel wat notulen over en uit de cbb hoor. Gelul waardoor de cbb bijna is overleden. Gelukkig heeft Michel toen nog een beetje ingegrepen.

alles wat jij niet kan gebruiken vind jij niet relevant en weetje? Het boeit me werkelijk geen bal joh, je doet maar een end weg, ik heb mij doel bereikt


Ga er van uit dat het niet de opzet is om er een rijdend circus van te maken. Als dat wel het geval is heb je duidelijk een punt.


In elk geval al via Kortrijk

Citaat:
denk dat het dezelfde aquaruim is als i2 weken terug in Kortrijk op de beurs stond.
Er zitten ook veel andere visen in ook hele grote snoek, wat het ergste van alles is. De mensen gaan tegen het glas slaan om aandacht van de vissen te trekken. Men zou iets moeten maken dat je er niet bij kan, ik bedoel nu dat je niet tegen dat glas kan slaan of wat dan ook. Was wel een vreemd gezicht, al die grote vissen in zo een grote aquarium moet ik zeggen.

Vlekkie


Waar waren ze in de tussen tijd?

Waarom om een totaal onbelangrijke reden de mogelijkheid creëren om vissen van een zeer respectabel gewicht extra te benadelen?

Wat is uberhaupt de reden om te showen?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-12-2009 11:36

Klaas,

Lees het nu eens goed. Maak nog steeds een voorbehoud ook als het om Villedon gaat.

Weet jij zeker of het hier om dezelfde vissen gaat? Als dat zo is heb je een punt wat ik ook aangeef.

Hou als je me zaken verwijt over o.a. visstandbeheer bij het onderwerp.

Was in die jaren bevoegd om er karper uit te zetten.
Door alle tegenwerkingen en bedreigingen die ik heb mogen ondervinden ben ik er helemaal klaar mee.

Nu kom je bij mij over als een blind paard wat alleen nog maar zijn eigenstem wil horen.
K. van den Herik

18-12-2009 12:16

Het spijt me geweldig Peter, sorry, sorry, sorry.

Mijn stommiteit om begaan te zijn met het lot of het welzijn van karper is niet goed te praten. Zeker niet als ik het dan nog tracht op te nemen voor die beestjes.

Het geeft jou natuurlijk alle recht om mij een clown en een blind paard te noemen, zonder daar nu mee als arrogante kwast of prutser door de wereld te gaan.

Ik zal het nooit weer doen
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

18-12-2009 17:38

Prettige Kerstdagen :lol:

Is er wel eens een virus aangetoont in karpersterfte's ????????
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-12-2009 17:47

Prettige Kerstdagen :lol:

viewtopic.php?f=52&t=52536
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

18-12-2009 21:07

Die karpers uit Het Aquarium hebben wel die reis naar een BTW gewonnen in die verloting volgens mij, zie filmpje :P



http://rtvdrenthe.nl/Customercontrols/r ... =540&h=334

8)
8)
Gesloten