De dunne lijn - nwe editie


Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

25-11-2009 21:13

Toch is het vissen opzich hetzelfde gebleven Klaas, alleen de commercie niet en die blijft maar veranderen..

Heb jij nooit dat je weer gevangen wordt door een spannend verhaal over onderlijnen presentaties of aas, pva weet ik het wat en uiteindelijk blijkt dat je helemaal niet zo moeilijk hoeft te doen! Hoe vaak ik al niet op m'n smoel ben gegaan...

Nee hoor De Dunne Lijn is voor mij de inspiratie voor mijn denken in de visserij.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

25-11-2009 21:53

eumir

Karpers en andere muzen viel me zo verekte tegen dat ik die meteen weer heb verkocht.
Woord van zwijgen was ff leuk,die heb ik ook weer verkocht.
een boek moet wat met me doen,en dat zijn er weinig.

De dunne lijn`,in pursuit of the largest van terry hearn en de eerste karperbleus hebben iets in me los gemaakt.Nu ik de tweede versie van de dunne lijn heb voelt het compleet.
K. van den Herik

25-11-2009 22:26

als "men" het nu nog mooi vindt, vind ik het alleen maar knapper.

Vis je 30 jaar en je leest wat nieuws in dat boek, heb je dan onder een deken geleefd? whoaaa
Zonder gekheid. Ik hoop eigenlijk dat de pagina's over het sector voeren en het luccen aka kk7-8 niet (weer) herhaald wordt. Vissen zijn nu groot genoeg. Aan de andere kant: laat iedereen maar doen. Ik stel voor om bordjes in de grond te prikken en te turven wie, wanneer, waar,welke bol, hoe laat heeft gevoerd en wanneer hij wil gaan vissen. Ok zet gewoon om de 150 meter een emmer aas neer, dan kan een ander er elke keer een handje in pleuren.

Als elke lezer nu eens op zijn linker hand : een klein beetje kennis... laat tatoeëren en daar af en toe eens een blik op werpt komt het wel goed.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

26-11-2009 18:01

Mensen hebben helden nodig, en bijbels om op terug te vallen.

Ik vind het allemaal best maar ik zie het ook als Klaas.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

26-11-2009 18:26

Klaas,

Vind het een beetje flauw dat je 1 onderwerp aanhaalt en daar op doorblijft drammen.

Onderwerpen die ook in het boek te lezen zijn zoals aasopnamen en gedrag daarbij de werking van de rig en bijvoorbeeld de hit en run methode waren voor mij toen der tijd toen ik het boek voor het eerst las echte eye openers.

Ik vind het knap als het waar is dat jij alles zelf hebt ondervonden.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Rob van Burik
Berichten: 158
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

26-11-2009 19:01

Hmmm, ik geloof dat ik de reactie van Klaas verkeerd interpreteerde, die hele voerstrategie vond/vind ik alleen een leuk verhaal, totaal niet toepasbaar op water waar ik vis en bovendien ook onnodig, in Nederland is er genoeg ongedresseerd water te vinden, ik vis nog steeds met standaard 30 cm onderlijn en 60 gram lood, niks geen banaan rig of weet ik veel wat (wat in mijn optiek ook alleen maar nodig is op zwaar bevist water en daar heb ik een broertje dood aan), ik bedoelde alleen aan te geven dat ik enorm veel info vond in Luc zijn boek over lokaliseren, gedrag en meer van dat soort zaken, ik doe zelden dingen hetzelfde als het gros van de mensen maar sommige inzichten leiden wel eens tot openbaringen.
K. van den Herik

27-11-2009 07:33

ik word beschuldigd van wat lezers van het boek klakkeloos uitvoer(d)en. Terwijl de schrijver hier voor waarschuwt: a little knowlegde... ( zie boek) is in het nederlands een klein beetje kennis

als "men" het nu nog mooi vindt, vind ik het alleen maar knapper.


Vooruit, zal ietewat duidelijker zijn: van de schrijver, om zo'n boek te schrijven.

En dan te bedenken dat het inmiddels dik geschiedenis is ( 1985 tot 1994)

AKA hoever was iemand zijn tijd vooruit als dit in 2000 nog als nieuw wordt ervaren. Als dat nu (2009) nog nieuw is ben je een poosje niet thuis geweest denk ik dan maar.

En ik zal die 50 bladzijden ook nog wel 1 of 2 keer lezen.

Zelf heb ik wel "genoten" van de discussie (live, leerdam 1994, jubileum meeting) LdB en Evert A.. Zo op de bank. Helaas werd het op het laatst uitgevochten op een half procentje, terwijl in weze beide partijen het zelfde zeiden. Met de zelfde argumenten, terwijl 1 het aas de schuld gaf en ander de taktiek.

BTW: die aquarium experimenten stemmen uit 1989 meen ik en zijn in de beet gepubliceerd in 1990 of 91

Off-topic inhoud verwijderd.
Richard van Toorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 25-03-2008 19:05
Locatie: Tiel

27-11-2009 09:08

Denk dat het voor veel mensen goed is om te lezen omdat het boek veel mensen met beide beentjes op de grond zet!
vb aanhangers Korda films,vertrouwen kopen in winkels(uit potjes.rigjes enz)
Het boek is ook geschreven voor karpervissers inplaats van voor grote merken.

En of het in 2009/10 nog goed is?
Karpers zijn niet veranderd,vissers wel!! :o
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

27-11-2009 10:05

Ik heb het eerste nieuwe hoofdstuk inmiddels uit. Evenals zijn vorige boek blijft dit gewoon een topper die zeer gemakkelijk leest en ook nog eens informatief is, helemaal voor de net beginnende karpervisser. 100% AANRADER! :lol:
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

27-11-2009 10:15

Het is een mooi boek wat lekker weg leest, mooi voor de verzameling :wink:

Ik kan niets meer van Matthijs leren dus ik begin maar gauw met lezen :lol:
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

27-11-2009 10:20

Cursus Brasem-trekken is ook niets voor jou Stephan! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-11-2009 12:00

Het Boek moet je zien als een herdruk. Dit naar aanleiding van een constante vraag al jaren naar dit boek. Dat er in de geest van de tijd tal van aanpassingen hebben plaats gevonden is alleen maar toe te juichen. De bevestiging dat er nog veel vraag is naar dit boek blijkt uit de kleine honderd die naar ik begrepen heb die op de KSN meeting in Leerdam verkocht zijn.

Is een uitgave die je als karpervisser zeker aan het denken zet o.a. hoe betrekkelijk die hobby van ons is.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-11-2009 12:14

Meer dan honderd dus...
K. van den Herik

27-11-2009 15:52

Lex,

Waarom een lichte vorm van ironie?
Als dat nu (2009) nog nieuw is ben je een poosje niet thuis geweest denk ik dan maar.


Jaren geleden, deden Gerrit Verschoor en Peter ?. Sorry een casus genaamd Lac de Magnefieque. Heb nog een keer mee gedaan in Amsterdam. Ik denk dat de eerste versie rond 95 was.

Gerrit en Peter hebben nog een opvolger gemaakt. De casus ging erover hoe men op een riviertje de zaak aan kan pakken. Helaas is de opzet een beetje mislukt. Als je de casus niet gedaan hebt is het wat lastig om voor te stellen, maar de 35 kreks kozen een vaste stek en bleven daar net zo lang vissen tot men een ons woog, niemand, maar dan ook niemand kwam maar in de buurt van de opzet, nl een vorm van hit en run toepassen. Dit was in ik meen 1998 ergens. Ik was nog geen regiotoestand, dus kan zelfs iets eerder zijn.

Een enkelt jaar later lees ik van kreks dat ze al jaren deze manier van vissen hanteren , eigenlijk hebben ze het uitgevonden zeg maar. jaja. Weer later lees ik in commentaren over het boek van LdB dat men het zo goed vond en dat het hit n run nu een naam had, want een naam het het nog niet zo, hooguit afromen.

Gelukkig zijn de meeste te lui om te vissen dat dan weer wel... 8)
K. van den Herik

28-11-2009 09:09

lachen man, zelfs in zijn eerste uitgave vraagt hij zich af waarom hij, hij die op zijn minst al 5 jaar niet serieus op karper vist, een boek moet schrijven over karper vissen. Dan zegt dat toch meer over "ons" vissers?
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

28-11-2009 11:19

klaas,ik snap niet wat je loopt te tieren.

Niemand is een god in mijn ogen want dat ben ik al.
Ik lees graag over mijn hobby en mag graag een goed boek lezen.
K. van den Herik

28-11-2009 11:42

ik tier niet, ik vind het eerste deel een aardig boek om te lezen, 2e druk zal wel kerst worden? Niks mis mee, de schrijver ook niet.

Alleen de klakkeloos kopieerders heb ik wel problemen mee.

Denk ook dat veel lezers de ironie van de schrijver niet begrijpen. Trouwens de meeste lezen toch alleen wat ze willen begrijpen. De rest is gemakkelijker...



BTW: ik neem aan dat het eerste exemplaar als zodanig in het KSN archief is opgenomen?
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

28-11-2009 19:56

Om een herdruk voor zo'n 40 euro te kopen puur en alleen om te genieten van de schrijfstijl van Luc De Baets kan ik me nog enigszins voorstellen echter om de inhoud beslist niet, zeker als je je beseft dat deze vlaamse woordenkunstenaar al vele, vele jaren geen karperhengel meer heeft aangeraakt, waarvan akte !.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-11-2009 20:27

Hendrik het boek al gelezen dat je er over kan oordelen?

Je vergeet ook dat er steeds nieuwe karpervisser generaties opstaan. Als je er voor open staat geeft het boek je veel leesplezier. Ben verder van mening dat een ieder op het gebied van tactiek en techniek er veel op van kan steken. Als je echter al jaren tevreden met je vangsten en zal het je allemaal een worst wezen moet terecht je de brievenbus niet voor dit boek beschikbaar stellen.

O ja, pak nog wel eens het boek van Rinie Groothuis uit de kast ook al een grootheid op het gebied van de karpervisserij.

Peter
K. van den Herik

29-11-2009 08:57

Waarom mag iemand nu eens geen mening hebben zonder dat daar direkt verweer op komt? Nu weer is Hendrik de sigaar, terwijl hij duidelijk zijn mening geeft. Nog geen eens een slechte. En zeker al niet negatief.

Kop int zand en mee hoera roepen, meer mag niet?

Misschien tijd good old George Orwell?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2009 09:16

'Om de inhoud beslist niet' komt bij mij toch wel negatief over Klaas als je zoiets schrijft zonder de herdruk gelezen te hebben.
Maar goed, ieder mag natuurlijk zijn eigen mening hebben.
Wat wel eens vergeten wordt (of wat de meesten niet weten) is dat Luc nog wel steeds fanatiek aan het vissen gebleven is o.a. 7 jaar wedstrijdvissen waarbij hij diverse keren Belgisch kampioen is geworden (en dat wordt je niet 'zomaar' even) en b.v. dit jaar bij een hele andere soort visserij (niet gericht op karper) naar mijn inschatting toch aardig wat meer karpers heeft gevangen dan de gemiddelde karpervisser op dit board.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

29-11-2009 12:52

Beste PJ Otte en Aart,

als Luc een nieuw boek op de markt had gebracht over alle aspecten van het wedstrijdvissen zou dat m.i. relevant en zinvol zijn geweest, een toegevoegde waarde. Deze herdruk door een voormalig karpervisser die zijn buik destijds van dit onderdeel van de sportvisserij vol had beslist niet, maar dat is dan ook mijn persoonlijke mening van iemand die de herdruk inmiddels wel heeft mogen inzien en lezen.
Jan Peter Teerling

29-11-2009 13:34

Helemaal mee eens Hendrik. En juist dat helemaal genoeg hebben van karpervissen (weet niet hoe dat tegenwoordig zit) maar er dan niet te beroerd voor zijn om de knip weer lekker bij te vullen met een herdruk. Denk dat Luc zich de Belgische ballen uit de broek lacht om de animo.

Heb de 1e uitgave en mag er graag af en toe nog eens in lezen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-11-2009 14:20

Prima hoor een dergelijke mening. Nu je hem gelezen hebt weet je ook wat de rede is om met een aangepaste heruitgave gekomen, op pagina 15 en 16 geeft hij dit duidelijk aan. Wat is daar inhoudelijk op tegen ben ik erg benieuwd naar?

Weet van andere die ook hun nek uitgestoken hebben wat het is om een dergelijk boek uit te brengen. Je moet als Luc de Baets veel liefde hebben voor je oude hobby om er nogmaals zoveel uren en geld in te stoppen. Zeker in je meeneemt dat het hem commercieel geen steek verder brengt.

Het relativeren ten opzichten van zijn eerste uitgave is een knieval die hem zeker nog meer respect oplevert. De carrièrebegeleiding van jonge collega’s is een hoofdstuk wat me zeer aansprak.

Of het boek als dit zich nogmaals verkoopt zal de tijd uitwijzen mijn zegen heeft die. Voel me ook de tweede keer dat ik dit boek in mijn bezit heb zeker niet bekocht.

Maar ja een ieder zijn mening. Hoewel mis zo links en rechts nog wel eens een onderbouwing.

Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-11-2009 17:42

Het is een herdruk. Boek was niet meer verkrijgbaar. Kennelijk is er dus nog belangstelling voor, anders maak je geen herdruk. Of de toegift van 50 bladzijden belangrijk genoeg is om naast de eerdere drukken de herdruk erbij te kopen moet ieder voor zich uitmaken. Al de hier gegeven waardeoordelen slaan wat dat betreft nergens op. Iedereen die zich geroepen voelt moet het gewoon kopen. De inhoudelijke kwaliteit van het boek is voor Nederlandse begrippen zeer goed.

Wat mijn persoonlijke mening betreft is het jammer dat dit boek door velen nog steeds als de bijbel gezien wordt. Het focusseert nogal op een bepaalde benadering van het karpervissen en is daarmee eenzijdig. Dit zegt echter meer over karpervissers dan over de schrijver. Wat mij betreft mag er nog wel wat meer in het Nederlandse taalgebied verschijnen. In het Engelse taalgebied is er een veel grotere verscheidenheid aan boeken. Ook inhoudelijk. Opnieuw zegt dit meer over de Nederlandse karpervisserij. We staan nogal snel klaar met een oordeel en dat beperkt onze ontwikkeling.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======