windrichting jaargetijden?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
raymond breebaart 91
Berichten: 8
Lid geworden op: 22-10-2009 14:48

22-11-2009 20:34

Hallo karpervissers,
ik zat met de vraag.. of we kunnen spreken van een bepaalde windrichting die over het algemeen vaker voorkomt in een bepaald jaargetij.

bijvoorbeeld: in de maanden augustus t/m oktober een dominante windrichting uit het Zuid/Westen..

of is dit per jaar sterk verschillend?

gr. raymond
'maak van je water je thuis, maar verwaarloos je thuis niet!'
K. van den Herik

23-11-2009 07:33

raymond. Dit is een studie van een jaar of 6.

In de karpervisserij heb ik jaren de wind bij gehouden. Het bleek dat ik met zw wind 10 keer zoveel ving dan met oostenwind. Helaas kwam zw wind een keer of 8 vaker voor dan oostenwind.

Er zijn een aantal algemeenheden welke op een simpele doch doeltreffende wijze in de dunne lijn wordt vermeld. Waarschijnlijk ook de nieuwe versie: kopen dus.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

23-11-2009 10:37

K. van den Herik schreef:raymond. Dit is een studie van een jaar of 6.

In de karpervisserij heb ik jaren de wind bij gehouden. Het bleek dat ik met zw wind 10 keer zoveel ving dan met oostenwind. Helaas kwam zw wind een keer of 8 vaker voor dan oostenwind.

Er zijn een aantal algemeenheden welke op een simpele doch doeltreffende wijze in de dunne lijn wordt vermeld. Waarschijnlijk ook de nieuwe versie: kopen dus.


Volgens mij is dit geen antwoord op de vraag. De vraag is (als ik hem goed lees) of je kunt spreken van een dominante windrichting per jaargetijde...

(heb zelf er geen antwoord op trouwens, maar mss dat je hier iets meer kunt vinden http://www.windfinder.com/ :) )
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

23-11-2009 10:58

http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_deelen_arnhem.htm

Klik op de maanden en je ziet het per maand:)
je kan ook andere locaties
D&G-baits!
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

23-11-2009 11:47

Windguru > heeft als het goed is ook een archief van 2 jaar met temp en wind.
blub blub
K. van den Herik

23-11-2009 12:06

sterker: is enige juiste antwoord.
Winden ontstaan om een reden. Deze reden worden je keurig uitgelegd in hele korte versie door luc. De lange versie is in wageningen meen ik.

De rest is geweest en geven geen garantie voor de toekomst. Zo is het bijvoorbeeld dit jaar opvallend de ZO wind die van zich heeft doen spreken. Gevolgd door in de morgen westelijk, naar de avond draaien richting oost en in de nacht windstil
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

23-11-2009 13:04

K. van den Herik schreef:sterker: is enige juiste antwoord.
Winden ontstaan om een reden. Deze reden worden je keurig uitgelegd in hele korte versie door luc. De lange versie is in wageningen meen ik.


Je hoeft mij niet uit te leggen hoe/waardoor wind ontstaat(en dan laten we de bruine bonen even buiten beschouwing ) :)

Maar de topic starter stelt een vraag en jij geeft antwoord op een vraag waarvan jij denkt dat hij hem had willen stellen en/of jij gaat in op wat jij denkt dat hij met het antwoord wil gaan doen... Dat schiet niet echt op, dat zorgt alleen maar voor misverstanden.

je kunt ook gewoon antwoord geven en vervolgens vragen wat hij met die informatie van plan is, dan kun je hem daarna altijd nog vertellen dat ie niks aan de informatie heeft.
K. van den Herik

23-11-2009 14:28

garanties uit het verleden zeggen geen pepernoot over de toekomst...

Je kan een hongerig man een vis geven of je kan hem leren vissen....
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

23-11-2009 14:41

En wat nu als de topic starter op zoek is naar welke oever hij het beste kan bevissen/langdurig bevoeren tijdens (laten we zeggen) het najaar... wat heeft ie nu dan aan jouw post?

En garaties uit het verleden hebben zeker hun waarde, ze worden alleen te gemakkelijk gegeven/slecht begrepen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-11-2009 14:55

Harold,

Kan er genoeg die altijd aan de overkant vissen :lol:

Op bomen zie je op de kant waar de wind vanaf komt (vaak zuid west) mos groeien in ons land. Kan je mogelijk wat op weg helpen. En in het open land staan ze schuin van de wind af.

Groet,
Peter
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

23-11-2009 15:17

pj otte schreef:Harold,

Kan er genoeg die altijd aan de overkant vissen :lol:

Op bomen zie je op de kant waar de wind vanaf komt (vaak zuid west) mos groeien in ons land. Kan je mogelijk wat op weg helpen. En in het open land staan ze schuin van de wind af.

Groet,
Peter


Mos groeit volgens mij aan de kant waar de minste zon komt (bij ons 't noorden dus), maar dat heb ik ook maar van die survivalgoeroes op de discovery channel. ;)

Maar om ff bij het topic te blijven, volgens http://www.windfinder.com/ is de dominante(vanaf 2001) windrichting in NL tussen zuid en west in... met een uitzondering in April, dan komt de wind vnml uit het oosten. :) Ik hoop dat je er iets aan hebt Raymond :)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-11-2009 15:40

Alternatieve koersbepalers
Ook de natuur kan je een handje helpen als je wilt weten waar het noorden of het zuiden is. Deze zijn niet zo nauwkeurig als de andere hulpmiddelen, maar kunnen je in geval van nood toch van dienst zijn.

Vogelnesten
Veel vogels bouwen hun nesten op een plekje dat niet pal in de wind ligt. Als je dus weet wat de meest voorkomende windrichting in een gebied is, kun je aan de hand van vogelnestjes bepalen waar het noorden of het zuiden is.

Bomen met naalden
Omdat deze bomen veel zon willen, zullen zij vaak met hun top richting de zon groeien.

Gekapte bomen of boomstronken
Ligt er een omgekapte boom in de buurt of steekt er nog ergen een boomstronk uit de grond, dan kun je op de jaarringen zien waar de wind het meest vandaan komt. De jaarringen van bomen zijn vaak aan een kant dikker dan aan de rest van de stam. Deze dikkere ringen geven echter niet altijd het noorden aan (je behoort dus te weten uit welke richting de wind in je wandelgebied meestal komt). De dikkere jaarringen noemen we reactiehout. Reactiehout word gevormd als een boom langdurig in een richting belast wordt. Dit kan b.v. komen door de windbelasting in de top van de boom. Om recht te blijven staan gaat de boom als gevolg van de windbelasting reactiehout vormen. De dikkere ringen geven dus de windrichting aan.

Mos
Op veel bomen en in valleien groeit mos. Mos houdt niet echt van zon en zal dus vooral gedijen aan de vochtige kant van een boom of aan de schaduwzijde van een vallei.

Windrichting
In nederland is de voornaamste windrichting tijdens regenbuien NW. Aan deze kant van de stam van een boom is dan ook het meest bedekt met met groene aanslag (van micro-organismen en mossen ed.) Zo kun je snel, zei het niet echt nauwkeurig het noorden bepalen.

Zon
Via de zon is het mogelijk te bepalen waar het westen en oosten zijn. Neem hiervoor een stok van minimaal 75 cm en zet deze rechtop neer en markeer de plaats waar de schaduw van de stok stopt. Wacht ongeveer een half uur of meer en kijk waar de schaduw van de stok valt. De denkbeeldige lijn door van het 2e naar het eerste punt loopt van oost naar west. Deze methode werk goed, maar is alleen geldig overdag. Aan het eind van de middag en in de vroege ochtend staat de zon namelijk teveel in het oosten of westen.

Groetje,
Peter
Jurgen Bart

23-11-2009 17:33

Ik vis gewoon meestal op de plek waar de wind op staat.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-11-2009 18:29

Je vist tegen de kant of zit je op de kant waar de wind op staat??
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

24-11-2009 07:29

stervens druk in wons

Doe anders dan anderen, ik vis daarom al jaren met de wind in de rug ( zit lekker zo uit de wind).

Wind van de kant vis in de hand
Gebruikersavatar
raymond breebaart 91
Berichten: 8
Lid geworden op: 22-10-2009 14:48

24-11-2009 10:48

bedankt mannen! hier kan ik zeker wat mee. :D

heb de site's bezocht en ook hier info. vandaan gehaalt!
een maat van me heeft het boek 'de dunne lijn' zal h'm ff raadplegen.

groetjes!
'maak van je water je thuis, maar verwaarloos je thuis niet!'
Plaats reactie