Verschrikkingen aan 't water...


Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-11-2009 12:59

Zucht

Als je aan het vissen bent,ruim de zooi op die rond je stek slingerd. Kleine moeite even doen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

23-11-2009 19:33

Hoe wordt er gedacht over de bekken van de vissen?wat kunnen we met zijn allen nu eens bedenken om de schade iig te minimaliseren,ik denk dan vooral aan wateren met steile taluuds.Het is een kl..te onderwerp,maar we kunnen er niet meer naast kijken.Misschien eerst een soort van toets voordat je een vergunning krijgt?Tijdelijk wateren uit de vergunning halen om de vissen wat te laten herstellen?Een lijst opstellen door de OVB,NVVS,KSN weet ik wie noch meer over hoe visveilig te vissen in bepaalde situaties.Wat te doen over taluuds,zachte bekken,opstakels,riet,lelies enz enz denk dat dat een goede stap zou zijn om dit soort''spelregels''onder de aandacht te blijven brengen,wie weet wordt er wat van opgestoken?
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

23-11-2009 19:36

in mijn geval niet meer vissen.
heb vissen gezien die dus danig verminkt zijn dat ik het niet meer op kan brengen om nog maar 1 vis te vangen zeker hier op druk beviste afgeloten wateren niet,.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-11-2009 19:39

Tja maar niet haalbaar

Je kan niks aanpassen,en al zeker niet aanpassing voor de visser,om te zorgen dat de vis minder schade oploopt.

Gewoon goedgekeurde materialen verkopen,Desnoods moet er gevraagd worden waarvoor het dient en welke vis hobby je uitvoert,dan kunnen de mensen die het verkopen je verder informeren,en dan denk ik zeker aan vissers die net beginnen,en vooral niet zomaar meer roekeloos verkopen aan polen en al dat soort mensen.

En een test? Zie ik weinig in,zodra die uitgevoerd is door de desbetreffende visser gaat hij toch vrolijk zijn gang,zie het als rijbewijs halen,na het behalen rijden ze als gekken (Doen waar ze zin in hebben)

En bij de plasjes die druk bevist worden,daar zou permanent een controle moeten wezen op onderlijnen,hoofdlijnen,haken en safty systemen. Dit zou een goed begin wezen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

23-11-2009 19:42

Bas,het wordt gewoon erger en erger met de bekkies.We kunnen denk ik allemaal een zooitje foto's neerzetten waar de tranen van in jke broek springen helaas.Hoop dat dit soort topics wat opleveren.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-11-2009 19:47

Aan educatie wordt gewerkt o.a. via de SBBK ( Stichting BelangenBehartiging Karpervisserij )

Na de DVD " Verantwoord Vissen Op Karper " gaat men binnenkort beginnen met brainstormen over een gratis brochure
" Verantwoord Vissen Op Karper "

Een soort van handleiding voor het zo veilig mogelijk vissen op karper in diverse situaties.

OVB en NVVS gaan niets meer doen, want die bestaan al een tijdje niet meer en ook diens vervanger SportVisserij Nederland kan geen wateren uit vergunningen halen omdat zij geen geen visrechthebbende is.

De KSN is de oprichter van de SBBK geweest.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-11-2009 20:13

Niet in "papegaaienbekkenwateren" gaan vissen is ook een deel van de oplossing.
En dan niet om je kop maar in het zand te steken, maar je doet er wel aan mee als je daar vist. Verse wonden opnieuw opentrekken enzo...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Ronald van Loon
Berichten: 48
Lid geworden op: 19-09-2009 08:24

23-11-2009 20:19

Het beklag van sommige mensen ervaar ik als weerzinwekkend.
Zeggen dat je niet meer gaat vissen vanwege alle voorvallen/problemen is geen oplossing voor het probleem.
Tenzij je natuurlijk mede veroorzaker bent.
Ik denk dat de oplossing gezocht moet worden in educatie,regelgeving en naleving hiervan.
Dus er moet meer gecontroleerd worden en ook moeten wantoestanden direct worden gemeld bij
politie,vereniging enz.
Stroperij,overlast,rommel en of ander asociaal gedrag keihard aanpakken.
Dus de volgende keer als je weer iets ziet dat niet door de beugel kan,kun je hier beter bij de desbetreffende instantie melding van maken ipv hier op het forum.
Dan krijg ik niet het gevoel dat ik "bij die andere"hoor,....want een groene plu is een groene plu.
Nu word de indruk gewekt dat als er eentje met een killerrig vist we dat allemaal doen en zo is het natuurlijk niet.
Dus red onze hobby en geef de hufters aan die verantwoordelijk zijn voor de negatieve naam die we "genieten".
Het is wat het is,...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-11-2009 20:40

Vis veilige systemen worden steeds meer ontwikkeld kijk maar eens wat o.a. PB in de markt zet. Voorlichting over die systemen komt steeds meer van de grond probleem is de massa te bereiken en overtuigen. Een andere weg is visstandbeheerders als HSV en federaties over de bekende streep trekken. Sportvisserij Nederland kan door een goede voorlichting aan visstandbeheerders veel bereiken.

Groet,
Peter
K. van den Herik

24-11-2009 07:21

visstandbeheerders zijn, zeker op kleinere, vaak de boosdoenwateren, goedwillende lieden die de wens van hun leden perfect uit voeren. Moeten we kurpels hebben dan ook veel. Brasem? Hoppa. Voorn ole. Zeelt doen we.

Doet het bestuur niets, helpen de leden wel een handje om wat vissies een dijkie over te helpen.

Zo wordt een sloten complex in Leerdam onder supervisie van de lhsv elke 2 jaar weer vakkundig ontdaan van een 100 of meer karpers, meestal de papagaai variant. De vissen zijn eerder terug dan Piet thuis is, bijna dan.

Misschien voor een andere topic, maar ooit heb ik al eens getracht iets op te zetten om er achter te komen wat de goegemeente nu normaal vindt voor een karperstand op een viswater. Douwe verweet mij dat ik niet als eerste uit de hoek kwam. Kon toen niet daar ik de belangen van de karpervisserij voor stond. Maar om een ruwe schatting te geven zijn 3 tot 5 karpers per ha meer dan genoeg. Kan je verdubbelen voor een karperput. Max 20% van de visstand of hoe je rekenen wilt.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

24-11-2009 09:35

Ronald van Loon schreef:Het beklag van sommige mensen ervaar ik als weerzinwekkend.
Zeggen dat je niet meer gaat vissen vanwege alle voorvallen/problemen is geen oplossing voor het probleem.
Tenzij je natuurlijk mede veroorzaker bent.
Ik denk dat de oplossing gezocht moet worden in educatie,regelgeving en naleving hiervan.
Dus er moet meer gecontroleerd worden en ook moeten wantoestanden direct worden gemeld bij
politie,vereniging enz.
Stroperij,overlast,rommel en of ander asociaal gedrag keihard aanpakken.
Dus de volgende keer als je weer iets ziet dat niet door de beugel kan,kun je hier beter bij de desbetreffende instantie melding van maken ipv hier op het forum.
Dan krijg ik niet het gevoel dat ik "bij die andere"hoor,....want een groene plu is een groene plu.
Nu word de indruk gewekt dat als er eentje met een killerrig vist we dat allemaal doen en zo is het natuurlijk niet.
Dus red onze hobby en geef de hufters aan die verantwoordelijk zijn voor de negatieve naam die we "genieten".


Ronald, jij vindt het weerzinwekkend ik niet. Mijn keuze toch?

Ik vis niet hoofdzakelijk om vis te vangen. Ik vis om van de natuur te genieten. Een prachtige zonsondergang in je eentje, een langszwemmende bever, een ijsvogel op de hengeltop. Ook een meerkoet die mijn aasje keer op keer pakt. Mooi toch, dan gooi ik toch nog een keer in?

Als ik dan bergen afval tegenkom, dode brasem op de kant en kogels van een luchtbuks (om die vervelende koeten aan te pakken) dan is de lol er bij mij vanaf. Ik kan het dan niet meer oppbrengen om naar het water te gaan. Over papegaaie bekjes heb ik het dan nog niet. Die ving ik op mijn wateren nooit omdat er voorheen nauwelijks gevist werd.

Je merkt terecht op dat de oplossing (of iig vermindering van het probleem) bij educatie ligt. Maar als de SBBK dan om donaties vraagt voor een een schitterende DVD is niemand thuis (behalve de mensen die wel gedoneerd hebben, met name bedrijven).

Mvg
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
K. van den Herik

24-11-2009 09:45

dus om je geweten te sussen hoef je alleen maar eur 25 over te maken?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

24-11-2009 09:55

Nee, maar niets overmaken en dan zeuren dat er meer educatie moet zijn is natuurlijk vreemd.

En aangezien er op dit board veel mensen hierover zeuren verwacht je dat de SBBK rijk zou moeten zijn. Zeker toen ze met de plannen kwamen voor een educatieve (gratis) DVD. Helaas blijken er dan maar weinig mensen thuis te zijn.

En als het je geweten sust is het natuurlijk ook goed toch? :D
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2009 11:09

M.i. zou misstanden een beter woord voor dit topic zijn dan verschrikkingen.
En, niet om wat dan ook maar goed te praten, maar karpervissers zijn ook maar (en niets meer of minder) een doorsnee van de maatschappij. En in die maatschappij kwamen en komen nogal wat misstanden voor, dus ook een illusie dat in 'karpervissersland' geen misstanden voorkomen.
En natuurlijk dient dit zoveel mogelijk onder de aandacht te worden gebracht maar uitbannen zal helaas nooit tot de mogelijkheden behoren,
K. van den Herik

24-11-2009 11:13

Mijn insteek was in elk geval dat het bedrijfsleven structureel zou bijdragen in de belangenbehartiging. In raad, daad, woord en centjes.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

24-11-2009 17:52

De spijker op zijn kop Klaas.Michel klasse dat eraan gewerkt wordt hoe eerder hoe beter.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

24-11-2009 18:53

Kan er niet gewoon elke maand een artikel in de blaadjes komen over de nieuwste wonderrig die, toevallig, ook nog eens zeer visvriendelijk blijkt te zijn en waaraan je de zwaarste karpers van het land vangt.

Illustreer het geheel met een zooi foto's van grote bakken en de massa volgt wel.

Dat zoiets werkt is wel duidelijk, kijk maar naar de bolieboeren....
K. van den Herik

25-11-2009 08:10

Moet kunnen, vaak genoeg wordt eerst de vis gevangen en later de theorie eromheen bedacht.

Denk eerder dat het artikel in De karper meer algemeenheid is dan men denkt.

Afbeelding

BTW ook dat er m.i. geen btw-en genoeg kunnen zijn. Daar kan men weinig verneuken.
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

26-11-2009 10:41

leen goudappel schreef:Zucht

Als je aan het vissen bent,ruim de zooi op die rond je stek slingerd. Kleine moeite even doen



Helemaal mee eens Leen.Ik heb altijd een vuilnis zak bij mee en is het ergens een pleuriszooi ruim ik het gewoon even op.Dit heeft me trouwens een wereld stek opgeleverd op een kanaal waar een boer zijn schapen laat lopen.Niemand mag hier meer vissen van hem behalve ik en ik parkeer ook nog eens lekker mijn auto bij hem op zijn erf.Iets opruimen van een ander kan ook zijn voordelen hebben. :lol:
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

26-11-2009 13:06

rotzooi aan de kant vind ik niet zo erg, kan altijd opgeruimd worden.........
bij ons zijn het meestal de zomervissers die hun rotzooi achterlaten, het ergste nog vind ik vissen niet goed behandelen of gevlochten hoofdlijn zonder dikke nylon voorslag, dan krijg je dit soort taferelen:


de ene kant helemaal naar de klote, en een papagaaien bek
Afbeelding


de andere kant nog helemaal intact
Afbeelding


voor de behandeling met dr. carp
Afbeelding


na de behandeling
Afbeelding


woorden schieten tekort.
K. van den Herik

26-11-2009 16:14

gevlochten hoofdlijn zonder dikke nylon voorslag, dan krijg je dit soort taferelen:


Kul verhaal.

Nog 1?

Iedere bezitter van een geweer is een moordenaar
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

26-11-2009 16:17

Lijkt me meer een virus??
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-11-2009 18:37

Misschien moeten we Bas gewoon ff in zijn waarde laten. Ik ben het ook niet met hem eens, maar dat kan ook minder cynisch, Klaas. En dat van die 'zomervissers' is wellicht niet de ultieme oplossing, maar hij heeft toch wel een klein puntje, vind je niet?

Groeten van Bert.
ff v==
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

26-11-2009 19:03

naar mijn mening is het van een gevlochten lijn, omdat het maar aan een kant is..... maar ik ben ook geen allesweter.

die vlek ( put) op zijn kiewdeksel heb ik die avond nog bij een andere vis aangetroffen, en kom het ook regelmatig bij vissen uit de buurt tegen.
weet iemand ook wat dat is, of komen meer mensen dezelfde wonden tegen??