Aanpak gebaggerd water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

07-11-2009 21:37

Ik wilde even vragen hoe de gedachtegang is bij water wat net is uitgebagerd.
Het water waar ik voorjaarsplannen heb word van de gemiddelde 80cm diep die het nu is uitgebagerd naar 120cm. En ik ben benieuwd wat de ervaringen en tips zijn.

Ik heb zelf een beetje de insteek door het baggeren is alle natuurlijke voedsel meteen mee vertrokken en dat lijkt mij een mooie kans om te scoren. Maar dat is maar een gedachte :roll:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Marco Havelaar
Berichten: 104
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

07-11-2009 21:48

Verklap liever geen geheimen maarruuhhh als je na het baggeren gaat vissen zul je erachter komen dat de vissen reageren of ze nog nooit eerder gevangen zijn, helaas is dat effect vrij snel weer verdwenen maar je kan eerst je slag slaan.
silures:
"If the earth didn't suck, we'd all fall of you know!"
http://www.silures.nl
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

07-11-2009 22:15

Voedsel weg? of juist veel meer voedsel?

Volgens mij is het toch vaak verse grond veel vers voedsel.

Maar zal gewoon niet veel veranderen vreten moeten ze toch.

GR Remko
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

16-11-2009 01:09

Remko,

Meestal wordt een water uitgebaggerd om de dikke laag slip te verwijderen die in de loop der jaren ontstaan is, je kent het wel die smerige zwarte smurrie die stinkt als een zondagmorgen...
Je kunt mij een hele hoop wijs maken, maar niet dat er onder een laag van veertig centimeter van die prut nog een beetje fatsoenlijk voedsel voor een karper te vinden is. :lol:

Heb trouwens wel gemerkt dat verse grond karper aantrekt, misschien alleen uit nieuwsgierigheid? Gewoon proberen dus Raymond! Als je het nier probeert, vang je ze zeker niet. :wink:

Robin
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

16-11-2009 01:19

Robin,

Wel eens gezien hoe snel er wier in een net gegraven put opkomt en daar juist veel voedsel in nest, nou dat kan dus ook vaak gebeuren op uitgebaggert water.

En de klei platen etc etc komen ook weer vrij te liggen voor de muggenlarven.

Denk dat niet elk water hetzelfde reageerd maar voedsel komt er volgens mij wel weer tevoorschijn of juist op af.

GR Remko
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-11-2009 06:15

120 cm is natuurlijk nog steeds ondiep en daar kan het zonlicht normaal gesproken redelijk goed de bodem bereiken waardoor er redelijk snel weer waterplanten in zullen groeien met al het natuurlijk voedsel wat daarin huist.
Ligt er natuurlijk ook aan waar de ondergrond uit bestaat, op een zand ondergrond groeit nu eenmaal veel minder dan op een kleibodem.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

18-11-2009 19:39

Als ik het goed begrepen had was de oorspronkelijke ondergrond leem. dus plantengroei is minimaal
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

18-11-2009 22:55

begin nu al met een stek licht aan te voeren, nadat het gebaggerd is doorvoeren, dit is de enigste plek waar het voer constant is en hier zal de vis blij mee zijn. en dus de visser ook. :wink:

bij ons wordt de hele dommel ( dit is een kleine beek ) uitgebaggerd, kan niet wachten tot ze over mijn stekken heen geweest zijn.
kwestie van regelmatig hetzelfde voer op dezelfde plek op dezelfde tijd deponeren, vangsten kunnen dan niet uitblijven.


kan nu midden in het dorp ook al 31ers vangen, maar met de nieuwe vistrap die aangelegd is wordt dat ook alleen maar beter.
de dag nadat ze klaar waren met de vistrap hebben we meteen al een paar vissen weten te vangen, de witvisser die langs ons zat vong (ving of vangde)zijn eigen helemaal scheel en werdt gek van zijn zoontje waarvan die telkens de vis van de haak moest halen, dit terwijl op alle andere stekken op 3 a 4 kilometer geen vis gevangen werdt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-11-2009 09:29

Leem bestaat ook voor een deel uit klei en kan niet de oorzaak zijn van geen of minimale plantengroei. Qua voedselrijkdom is het in ieder geval veel beter dan een schrale zandbodem.
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

19-11-2009 21:26

Het betreffende water is aangelegd met de reden dat er weinig tot geen plantengroei is omdat men in de winter het als ijsbaan wil gebruiken en het water word ook gebruikt voor modelbouw doeleinde.

Dus met planten groei is weldegelijk rekening gehouden :roll:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Dennis Rietkerk
Berichten: 9
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

07-12-2009 11:15

Bij mij voor de deur is de oude rijn uitgebaggerd. Van soms 50cm naar 1.80 cm. Na het baggeren 5 mdn geblankt! Volgens een bioloog duurt het 6mdn voordat de bodem zich weer hersteld en er weer voedsel aanbod ontstaat. Zelf natuurlijk wel door gevoerd. ik hoop dat andere meer succes hebben. Ik werd er zelf gek van.
Gebruikersavatar
roy goris
Berichten: 355
Lid geworden op: 02-07-2007 08:57

08-12-2009 11:02

Zelf heb ik de eerste 3 maanden van 2006 op een stadsvijver gevist die net was uitgebaggerd. Ik kan je zeggen dat ik me helemaal de schompes heb gevangen. Waaronder ook een paar erg mooie vissen en waaronder drie top dagen. In 3 dagen tijd meer dan 250 pond vis. De vierde dag wist een maat van me op dezelfde stekken nog eens meer dan 100 pond vis te vangen, dus in 4 dagen bijna 400 pond vis!!!! Zeg niet dat het bij jou op het water hetzelfde zal gaan maar je vroeg om ervaringen!!!! En mijn aanpak was simpel gewoon gaan vissen en na iedere sessie een beetje bollen verspreid strooien. Moet wel zeggen dat ik toen bijna iedere dag de tijd had, en dat verschil kun je wel merken of je eenmaal eens uit de boom komt vallen of dat je er vol voor kunt gaan!!



Latersss... :roll: :roll: :roll:
Dennis Rietkerk
Berichten: 9
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

15-12-2009 22:50

Ik denk dat baggeren op een stads water( meestal afgesloten) een ander effect heet dat een doorgaand water. De vissen kunnen geen kant op. Ik woon direct aan het water en viste iedere dag vanaf mijn steiger. Ook ik heb verspreidt gevoerd maar had geen succes. Misschien komt het doordat de karpers op een gesloten water eerder weer op het aas zitten of ik kan mischien niet vissen!!
Zolang iedereen maar meer vangt dan ik in die maanden. :D
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

07-01-2010 19:43

hier hebben ze ook 2jaar geleden ? uitgebaggerd.
kwam er in september om even mijn spinhengel uit te proberen,maar het lag er helemaal vol met wier.
heb toen een rondje gelopen en kwam toen een schoonstukje tegen van nog geen 1m2 op 40 cm diepte.

heb hier gevoerd en ben de volgende dag gaan vissen,heb wel 3 karpers over de stek zien gaan maar gaven geen gehoor aan mijn aas.

mvg
Jurgen Bart

11-01-2010 15:05

gewoon proberen op verschillende dieptes met verschillend aas(ik denk dat je ze zult vangen met natuurlijk aas).
Plaats reactie