Regeltjes voor een derde hengel.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

31-10-2009 13:01

Als er een vergunning voor een derde hengel wordt uitgegeven, komen er dan ook nog extra regeltjes om de hoek kijken?
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

31-10-2009 16:56

Yep er komen zeker extra regeltjes voor een 3e hengel (als ze slim zijn)

Zo kan je er in opnemen bijvoorbeeld;
> 3e hengel gebruik alleen als een andere visser er geen last van heeft (als je in een waaier gaat liggen tegenover de overkant (op ca 150meter) dan zou de overbuurman er wel eens last van kunnen hebben. En als er meerdere mensen zijn met 3 stokken zijn er ook meer lijnen. Dus misschien overlast.
Vooral als iedereen links en rechts een eind zijn lijnen er uit gooit en ook nog 1 naar de overkant. (dat is mijn mening dat dat in overleg moet gaan en anders vast gelegd moet worden in het reglement)
> Ook een goeie 3e hengel alleen voor witvissers (dus niet voor roofvissers
> 3e hengel alleen voor bepaalde wateren...............................
enz enz.
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2009 17:59

Jos,

Als het gaat om het invoeren van een vergunning, zo weinig mogelijk en alleen als het om zeer specifieke lokale problemen gaat. Bovendien alleen regels die werkelijk te handhaven zijn. Er is al een woud aan regeltjes, die om vereenvoudiging roepen.

Als de vraag is, zijn er soms regeltjes? Ja, bijvoorbeeld de regel om haaks op de kant te vissen. En zo kun je natuurlijk van alles bedenken.

De wateren waarvoor de derde hengel vergunning geldt is natuurlijk geen regel. Maar bij het bepalen van waar deze vergunning verleend wordt, moet je wel overwegen waar het kan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

31-10-2009 18:49

Deze regel is dus echt wel bij veel 3de hengelvergunningen opgenomen. Er zijn vereningnen die in de reglementen onder andere ook de wateren hebben beschreven waar het toegestaan is om met 3 hengels te mogen vissen. Men heeft dus al de overweging gemaakt waar of het kan omdat ze het vaak niet aan de vissers zelf over willen laten. Om zo het grijze gebied te voorkomen en discussies te vermijden
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2009 19:17

Kwestie van definitie. Een vergunning verleent de toestemming en waar geen vergunning is, daar is geen toestemming. Regeltjes geven de voorwaarden waaronder de vergunning geldt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-10-2009 22:18

Dat bepaalt de visrechthebbende Jos. Op wateren waar zonder problemen met 3 hengels gevist kan worden zijn feitelijk extra regeltjes ook overbodig.
Nederland is qua regeltjes ver doorgeschoten, simpelweg is het zo dat als je in Engeland was geboren je altijd met 3 hengels had gevist en in Frankrijk (in vrijwel alle departementen) met 4 hengels.
En vergis je niet, Nederland heeft verhoudingsgewijs ca. 9 keer zoveel oppervlakte aan binnenwateren dan Frankrijk, om over Engeland maar helemaal te zwijgen...
Ook een reële mogelijkheid (om met name de witvissers binnen een vereniging eraan te laten wennen) is om eerst eens met een pilot jaar qua 3e hengelvergunning te beginnen. Binnen de federatie OOst-Nederland is inmiddels bewezen dat in 2009 tot nu toe, als pilot jaar qua 3e hengel, geen enkele klacht heeft veroorzaakt.
Reden waarom het aantal federatieve wateren waarin in 2010 met 3 hengels mag worden gevist meer dan vertienvoudigd is t.o.v. 2009 en in 2009 betrof dat qua pilot 28 federatieve wateren...

Over het algemeen wordt hier veel te krampachtig mee omgegaan omdat men nu eenmaal 2 hengels gewend is en hengelsportbestuurders in het algemeen gesproken nogal conservatief zijn.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

01-11-2009 10:55

Kees Ouwehand schreef:de regel om haaks op de kant te vissen.

Hier zit ik inderdaad aan te denken omdat het om een beperkte hoeveelheid water / oeverlengte gaat. Maar ik vroeg me af of er nog meer dingen zijn, hoewel ik bovenstaande ook wel genoeg vind eigenlijk :lol: .
Plaats reactie