vaste stekken vissen


K. van den Herik

21-10-2009 11:04

Mijn stelling is, dat je geen vaste stek meer kunt claimen. Doordat er te veel vissers zijn, is het claimen van stekken niet meer te doen. Zeker als er ook nog zijn die dan een verloren nacht in de maand die stek claimen.

Verder: zie boek LdB

zit ik er naast?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-10-2009 11:12

MP - JPB probeert zelfs de noordpool te claimen .en dan mogen wij niks claimen? :lol:

ik vis meestal op stekken die andere vissers links laten liggen omdat het

A: te dicht op het verkeer is
B: weinig ruimte om te voetballen en te BBQen is
C: te ver lopen is met al het spul
D: op een water is met vlakbij mooie stekken met platgedrukt gras
E: erg groot water is ,en als je dan een stek kiest waar je bijna geen ruimte hebt en anderen liever ergens zitten waar al vis gevangen is en ook nog een lekker veel ruimte is. maak ik me niet druk.
voordeel is ook wel om gewoon ergens in de buurt van je stek en 2de stek opbouwen zodat je kan kiezen tussen beide mocht er iemand zitten.of verkassen naar een makkelijk watertje en later weer eens proberen.
Laatst gewijzigd door michel Tja op 21-10-2009 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
bas wilharms
Berichten: 109
Lid geworden op: 19-09-2009 17:58

21-10-2009 11:14

dat ligt er denk ik ook aan de hoeveelheid vissers die er zijn in je buurt.
ik heb er weinig last van 8) . ik kan gerust heen voeren gaan en een stek een langere tijd vasthouden zonder dat er iemand anders zit.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

21-10-2009 11:24

Deels mee eens Klaas. Hangt natuurlijk af van de drukte op het betreffende water.
Zelf vis ik zowel op drukke circuitwateren, als ook op een natuurwater waar nooit (ach, zeg nooit nooit)gevist wordt. Op een dressuurwater onder constante druk is een stek claimen idd niet te doen. Omdat deze wateren in mijn geval kleine wateren zijn, ook niet verstandig denk ik. Door flexibel te blijven en een beetje nuchter na te denken, vaak ook niet nodig. Zijn er een paar zware gevangen op een bepaalde stek, trekt iedereen daarheen (om deze stek te "claimen"). Je kunt wellicht in bepaalde gevallen de ontstane stekdressuur positief benutten en je slag slaan op een andere stek (waar bijvoorbeeld een tijdje niet is gevist)
Op bovengenoemd natuurwater, maar bijvoorbeeld ook op de grote rivieren, denk ik dat het nog wel eens mogelijk is een stek te claimen. Op deze stekken zie ik nooit karpervissers en ook in het verleden nooit gezien. Indien er een moment komt dat er wel karpervissers ten tonele verschijnen, kun je denk ik dmv een overleg best uitleggen dat jij al tijden bezig bent op een bepaalde stek en dat je van de investeringen in deze plekken het liefst zelf de vruchten plukt.
Heb dat zelf echter nog nooit meegemaakt, dus of het mogelijk is om je stek in zo'n geval te claimen durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Ook afhankelijk van hoe jij jezelf opstelt tegenover evt andere vissers denk ik.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-10-2009 11:27

Klaas,

je zit mij best, zolang je maar niet claimt ! :lol:
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

21-10-2009 13:31

Claimen is een groot woord.
In overleg is vaak veel mogelijk.
Ik bevis en bevoer laatste 5-6 weken ook 1 stek. Ik zie er nooit andere karpervissers, dus ik zit niemand in de weg.
en als er in eens iemand out of the blue op mijn stekje zit terwijll er nog 6km oever vrij is zal ik hem wel vragen waarom hij er zit, en als blijkt dat hij weet dat hier gevist, gevoerd en gevangen word door mij, zal ik wel vertellen dat ik het niet prettig vind. claimen wil ik het niet noemen maar probeer wel tot een oplossing te komen waar ik en hij tevreden mee kan zijn.

Dit heb ik ook op een ander water gehad, richting de zomer merkte ik gewoon dat het drukker werd en dat ook de stek die ik het hele voorjaar bevoerde bevist werd door anderen, ik heb eieren voor me geld gekozen en ben gestopt met het voeren tot na de zomer en 90% van de vissers weer verdwenen waren.

Het ligt er dus voor mij aan hoe de situatie is, veel vissers op 1 water is moeilijk overleggen en pas ik mij gewoon aan, ben ik 1 van de enigste dan zal ik wel in overleg gaan om te voorkomen dat hij de volgende keer niet weer er zit.
Daarnaast is het inderdaad zo dat als iemand 1 dag in de maand vist geen recht op claimen heeft, is daarintegen iemand 2-3x per week aan het vissen en daarnaast evt ook nog voert kan ik het wel begrijpen dat hij de stek liever niet wil delen, dit zal ik zelf ook niet willen.
K. van den Herik

21-10-2009 14:15

anders:

Je kan eigenlijk dus nooit eens zo maar ergens gaan vissen voor een weekendje. Alle goeie stekken zijn al van iemand
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

21-10-2009 14:23

Van de andere kant bekeken: ja
Echter, wanneer ik op een normaliter druk watertje ga zitten en er zit niemand, dan ga ik zitten waar ik wil.
Als er dan iemand komt die beweert dat dat zijn stek is: Jammer dan. Het is er toch altijd druk. Simpel toch?
Als ik op een rustige, grote rivier ga zitten en iemand beweert dat dat zijn/haar (voer)stek is, zal ik gewoon als riviervissers onder elkaar de dialoog aangaan om tot een oplossing te komen.
Heb je gelijk het punt waarop het vaak spaak loopt: beetje luisteren naar mekaar en niet gelijk gaan schelden of dreigen. Eigenlijk net zoals op dit forum :wink: :lol:
Gebruikersavatar
John Mus
Berichten: 154
Lid geworden op: 21-09-2009 07:06
Locatie: Duiven/Venlo

21-10-2009 15:19

Ik ben van mening dat je een stek nooit kunt claimen al gooi je er nog zoveel voer in. Het is in Nederland zo dat iedereen met een vispas mag vissen dus als klaasje al weken aan het voorbereiden is en Pietje besluit uitgerekend daar te gaan vissen omdat hij bijvoorbeeld een dag vrij is. Kan klaasje praten als brugman maar pietje is niet verplicht te vertrekken.
Natuurlijk is het zonde van al het werk van klaasje maar zo is het nu eenmaal geregeld kijk kom je er onderling uit dan is het prima maar claimen kan niet. Wil je echt een eigen stek dan moet je inderdaad kiezen voor plekken waar anderen niet willen of kunnen vissen, het is dus zaak om deze stek goed geheim te houden.

Ik vis ook het liefst op een vast stekkie maar zoals zo vaak zitten er op die stek anderen te vissen, ik ga dan elders mijn geluk beproeven en waarschijnlijk zit ik doordat ik afwijk op andersmans stek te vissen en ik ga dan ookniet inpakken omdat iemand aan mij vraagt te verkassen ivm met een voerplek. Dat noem ik het risico van het vak.

Ik ben wel van mening dat sommige "collega" vissers echt op andermans stekken lopen deze moeten vriendelijk aangepakt worden dit mag eventueel met geweld :wink:
Ik hou me stil, en probeer op die manier iets te leren. Uiteraard ventileer ik af en toe mijn gedachte!
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

21-10-2009 16:16

Denk niet dat je een stek kunt claimen.Ik vis hier veel op het kanaal met nog een man of 4 kanaal diehards via mekaar horen we wie waar gaat zitten of heeft gevoerd.Eigenlijk gaat het hier vanzelf en heeft ieder eigenlijk een vaste stek of stekken.Wel moet je hier oppassen met wat je verteld wat je gevangen heb anders zit gelijk peppie en kokkie er.

Soms zie je wel eens anderen maar als er een keer of 2 geblankt is komen ze niet meer teug en verdwijnen ze weer naar putjes

Wat je hier wel veel ziet op het kanaal de stekken waar je makkelijk bij kan met de auto zijn eigenlijk altijd hotspots voor peppie en kokkie.Stekken waar ik zelf zit is meestal buffelen met je spullen en daar heeft 90% geen zin in.Maar dan heb je wel je rust.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

21-10-2009 17:54

Stel,het is ieder voor zich en g.. voor ons allen aan de waterkant hoeveel ONNODIG voer ligt er dan te rotten op de drie dubbel plat gevoerde stek??Als er onderling gewoon een beetje respectvol met elkaar wordt om gegaan vangen de meeste wel hun visjes.Zeker nu vind ik het wel belangrijk om een bepaald gebied ''te claimen'' aangezien ik op het betreffende water de winter door vis en 95% dan al gestopt is.Volgens mij komt dit ''claimen'' mijn wintervissen zeer ten goede,ik heb zo een aardige indicatie wat er ingaat.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-10-2009 18:14

Ik roep ook altijd: gisteren en eergisteren parkeerde ik ook hier..... oprotten. Nooit iemand die zegt: "sorry meneer, ik dacht er niet bij na". Maakt geen indruk dus. Nou gaan we karpervissen en dan word 't ineens anders? En na 20-tig blanks vind ik MIJN stek niet meer zo boeiend; en met mij nog duizend anderen die hetzelfde ondervinden op HUN stek en dan zal er ongetwijfeld 1-tje daarvan bij jouw aanschuiven.... Is 't dan een lul? Als iedere stek loopt als een tierelier hoeft niemand te verkassen. Maar zoals Tja terecht zegt, als je een stek neemt die gesleep met zich meebrengt zal de drempel hoger zijn dan wanneer je vanuit de kofferbak kan vissen. 't Is niet anders...
En Frank? Die overige 5% moet wegwezen? Misschien vind die 5% juist dat JIJ moet wegwezen; en dan?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
jasper blekin
Berichten: 127
Lid geworden op: 16-08-2008 12:13

21-10-2009 18:17

Nooit geen last van vissers hier op de stromende water :wink: 8) Ben de enigste heerlijk 8)
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

21-10-2009 18:32

claimen, op zich niet
maar als ik weet van iemand die op een bepaalde plek met grote regelmaat bevist,
zal ik de laatste zijn die er gaat zitten.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

21-10-2009 21:16

Hallo Rene,claimen staat bij mij tussen aanhalingstekens.Iederen die er veel moeite voor over heeft zit mij nooit in de weg,meelifters heb ik wat meer moeite mee.Ik denk dat claimen/verdelen van stekken heel goed kan als ea in goed onderling overleg gaat gewoon een beetje respect en elkaar iets GUNNEN.In de vijf jaar dat ik het water bevis is er noch nooit iets gebeurd onderling wat niet door de beugel kon.
Mvg
ps die 5% wil er ook wel vissen ALLEEN als ze zien dat je aan het vangen bent iets zelf uitdokteren is teveel gevraagd.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

21-10-2009 23:30

bas van dooren schreef:claimen, op zich niet
maar als ik weet van iemand die op een bepaalde plek met grote regelmaat bevist,
zal ik de laatste zijn die er gaat zitten.


precies! me2
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-10-2009 23:45

Claimen is het opeisen van hetgeen waar je recht op hebt.

Ik zie niet zo dat je een voortdurend recht heb op een stek aan een water dat je met andere leden van de vereniging deelt. Er zijn collega's die maanden bljven hangen op "hun" stek om die met verbaal geweld en desnoods met de vuist op te eisen als er toevallig eens een ander gaat zitten. Ronduit asociaal.

Zodra je je kont keert is er plek voor een ander met evenveel recht.

Waar het hier over gaat zijn fatsoenregeltjes, waarbij bewust een stek van een ander bevissen omdat er gevoerd is even onfatsoenlijk is als het opeisen van die stek omdat je er gevoerd hebt. Als je een beetje fatsoen hebt, laat je de stek van een ander met rust. Net zozeer dat als je een beetje fatsoen hebt, je niet direct een stek gaat opeisen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

22-10-2009 07:24

luc komt weer in beeld Frank, voeren we het hele water gewoon plat.

Carp95 leerde mij dat 25% van de vissen van 1 stek afkwamen en wel op alle beviste wateren gemiddeld. Ik hou niks meer bij maar ik moet me heel erg vergissen als dat nu niet meer zo is, sterker, sommige wateren ligt het percentage veel hoger.

Je hoeft geen einstein te zijn omdat te ontdekken. Zou dat dan betekeken, dat je daar nooit mag vissen? Moet je wachten op ijs, dan een gat boren en er elke dag 2 bollen laten vallen, zodat je die stek kan claimen? Zodat je er het hele jaar moet blijven vissen ondanks dat je weet dat vanaf september het daar te doen is?

Hoe werkt dat dan in Frankrijk? Jullie kiezen alle b-, c- of 5e keus stekken? Stel dat er iemand zit te voeren?

Salagou kwam er is 1 die dacht dat ie ergens recht op had omdat ie het jaar ervoor ook gevist had.... Later werd het weer gezellig.

MVG

Klaas
Remco Brok
Berichten: 55
Lid geworden op: 03-01-2005 08:52

22-10-2009 08:09

niemand kan een stek claimen, absuluut mee eens!
daarintegen kan er in veel gevallen wel rekening gehouden worden met elkaar.



toch vraag ik mee één ding af.....
ik zie hier allemaal reacties van mensen die ook zeggen: claimen kan niet
toch gebeurt het nog te vaak.... waar zijn al die mensen dan.. komen die hier niet op het board of zo?????????
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

22-10-2009 12:34

Als je een beetje wil vangen zal je een voerstek bij moeten houden
Dat heeft alleen maar zin als je op die stek alleen vist..zonder dat iemand die stek afroomt
Een stek claimen is nooit goed maar laat de boer ook oogsten die heeft gezaait
Respect voor elkaar zonder elkaar in de weg te zitten word steeds moeilijker..maar is nog steeds te doen
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

22-10-2009 15:13

Claimen nee, maar het wordt wel gedaan, ik zie dat ook op het water waar ik vis, wordt op dit ogenblik door ongeveer 6 mensen voorgevoerd, tenminste wat ik weet, misschien nog wel mee....
Ik weet ook waar deze vissers voeren, doordat ik het weet ga ik er al niet zitten uit een beetje respect voor die jongens die zich moeite doen om een plekje op te bouwen.
Als je nu toch op zo'n plek gaat zitten dan ben je de boeman maar als er nog meer voorvoerders komen dan blijven er nog maar weinig stekken over .
Dus tja het is steeds mer een probleem aan het worden op de wateren of een rage wil ik het noemen.
Met elkaar een beetje overleggen is natuurlijk fijn maar goed als iedereen gaat voorvoeren dan wordt het wel een beetje moeilijk. Over dit onderwerp kun je denk ik nog uren over discussieren.
Groetjes ron
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

22-10-2009 15:26

Het is zeker GEEN rage want ik vis al bijna 40 jaar op karper en het is altijd zo geweest
De serieuze karper visser bouwt zijn stek op doormiddel van een goed voerplan en heeft hier resultaten door
Natuurlijk moet je dan ook een water hebben dat daarvoor geschikt is..dus waar je de ruimte hebt
En dat word steeds moeilijker om dat er steeds meer karpervissers komen..maar het is nog steeds te doen
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

22-10-2009 16:21

vin het afhankelijk van het water waar je vist.

kleine druk beviste waters vin ik niet dat je een stek kan claimen....
kleine bijna niet beviste of slecht toegangbare waters waar anderhalve paardenkop vist...en je van IEDEREEEN weet waar ze zitten te vissen kan het wel.

grote drukbeviste waters idem als kleine druk beviste waters....
groot water waar 95% al afhaakt voor ze de auto uit zijn en dus weer anderhalve paardenkop zit vin ik weer wel dat je een stek kan claimen.

wel wil ik erbij zeggen dat als je enkele maanden loopt te voeren ZONDER ER TE VISSEN je ook geen recht heb om te claimen.
ligt ook een beetje aan de mensen die er zitten te vissen, er zijn er gelukkig nog wel een paar met het fatsoen in hun lijf om ergens anders te gaan zitten als ze je zien voeren of je zit te harken op je voorgevoerde stek
helaas zijn er veel te veel die dit niet hebben, en al te graag je stek afromen.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

22-10-2009 18:06

Vind dat je nergens een stek kan claimen. Zit je ergens te voeren en er gaat iemand zitten is het vette pech. Vind wel dat andere indien ze het weten er fatsoenhalve weg moeten blijven en een andere stek moeten zoeken. Klein water vind ik als je voorvoert je helemaal niks of nergens iets te claimen hebt. Wil je op een stek voeren zonder dat er iemand gaat zitten moet je een plek zoeken waar niet gevist wordt. Onzin is als je stelt dat er die niet zijn. Heb je alleen een fiets dan is het moeilijk (maar soms ook nog te doen) maar voor mensen met een auto kan iedereen een stek vinden waar (bijna of) niet gevist wordt door anderen binnen een half uurtje rijden.
Vind het associaler als mensen op een kanaal van bijvoorbeeld 10km waar niemand zit precies iemand langs jouw stek gaat zitten en dan "per ongeluk" zijn aas een paar meter van jouw stek deponeert. De stek is niet van mij maar als ik er zit te vissen mag er wel afstand van bewaard worden.

Karpervissers zijn nu eenmaal kuddedieren en volgen elkaar blindelings. Een leuk klein putje is anders maar er is nog genoeg rivier, groot water, kanalen of stromen waar jaarlijks niet of nauwelijks wordt gevist. Vaak genoeg meegemaakt dat er op de ene plek 30 auto's staan met vissers en een vijver of kanaal verder niemand te bekennen is.

Je kan internet afromen naar nieuw water wat je wilt maar je vind toch de meeste door rond te rijden en met andere vissers te praten. Het is nu nog makkelijker want met google earth etc wordt het een stuk makkelijker gemaakt.

Water haakt vaak af omdat het zonder bevist te worden al als te moeilijk wordt gezien. Er is zoveel water dat ik nooit in mijn hele leven kan bevissen. Misschien als het klonen van mijn persoontje gedaan kan worden maar dat wil ik de mensheid niet aandoen.
Langs het kanaal komen niet alleen vissers maar ook de shoarmaboer
K. van den Herik

23-10-2009 07:20

er is maar 1 manier...

bordjes plaatsen op je stek.
Hier voert piet, als ik er niet ben dan zie je me niet. maak je hier toch je lijntje nat, trap ik je onder je gat!