bodem lijkt hard maar is het niet


Plaats reactie
Kasper Engel
Berichten: 13
Lid geworden op: 10-10-2009 15:58

20-10-2009 11:36

Sinds enige tijd vis ik op een grote plas.

Nu moet ik al enorme afstanden overbruggen om op een beetje diepte terecht te komen.
Maar nu doet zich het volgende voor.

Als ik dan inhaal zit er vaak blad etc aan mijn lood als ook blad in verregaande staat van ontbinding.
Kennelijk is het lood toch in de bodem gezakt. Dit zal dus ook met mijn bollie genbeuren neem ik dan aan.

wie kan mij verder helpen om dit probleem te tackelen. Wellicht moet ik iets aanpassen in het aanbieden van de bollie etc.

Alvast dank mag ook via PB
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

20-10-2009 11:45

Gebruik een relatief lange onderlijn van soepel materiaal. Gebruik een pva zakje (mits je de afstand nog kan halen) of een stringer e.d. Ook kan je kiezen voor een chod systeem (even zoeken).
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-10-2009 12:03

Neem aan dat je uitwerp?

Dan zou ik een wijnfles kurk nemen,doormidden snijden en aan beide zijde van je lood bevestigen met super lijm,en eventueel als je een voerboot heb,ermee uitvaren,dat voorkomt dat je lood niet al te ver in de zachte bodem terecht komt

Alleen blijft wel zodra je inhaalt dat er altijd wel prut aan je haak komt,komt omdat je systeem langere tijd over de bodem getrokken word doordat je op grote afstand vist.


Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

20-10-2009 12:18

Als je een wartellood gebruikt dan zal je onderlijn nog iets minder ver de bodem in worden getrokken dan met een inline-lood. Als je dan ook nog je onderlijn lengte aanpast aan de hardheid van de bodem (bij blubber nog iets langer) en je vist met een pop-up of wafter dan moet het goed komen. En je kunt ook nog met de chod montage vissen, heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Gr.
©
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

20-10-2009 12:27

Ik zou als ik jou was veel uitgebreider gaan zoeken naar schone plekken. Dus plateau'tjes richeltjes enz. Deze liggen niet iets hoger dan de rest van de bodem waardoor het vuil eraf stroomt. Vuil komt nl vaak op de diepere plekken terecht. Verder zijn plekken waar de karpers recentelijk nog geaasd hebben ook vaak schoon gewoeld.

Probeer dus een plek te vinden met je dieptemeter en een hengel met een lood en dreg, waar je die blaadjes niet hebt.

PS: Als jij ver ligt en je draaid je lood binnen dan sleept die zeker een aantal meters over de bodem. Je kan dus ook die bladeren pas op pikken als je binnendraaid.
blub blub
Gebruikersavatar
stefan oving
Berichten: 85
Lid geworden op: 20-09-2009 14:59
Locatie: buinen

20-10-2009 13:06

gewoon lange onderlijn en de haak volplakken met pva schuimpjes ligt de haak in ieder geval schoon op de bodem
groeten stefan
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

20-10-2009 13:26

Tevens zorgen dat je je montage niet terugtraakt na het inwerpen.
Gebruikersavatar
Cristian Scheffer
Berichten: 76
Lid geworden op: 17-07-2005 14:21
Locatie: Brabant

20-10-2009 21:07

Je zegt dat de bodem hard lijkt maar het niet is.... Als je inwerpt voel je neem ik aan toch of de bodem hard is of niet? Als je hem met een strakke lijn laat afzinken en je krijgt een tik op je top ( harde bodem ) dan zou ik gewoon kiezen voor een loodsysteem en onderlijn waar je vertrouwen in hebt en de onderlijn niet verlengen o.i.d Wel zou ik het aas wat lichter maken ( dmv foam of kurk ) zodat ie dan mooi op de haak zinkt, omdat er volgens jou wat vuil op de bodem kan liggen.Verder met ingooien eventjes een pva foampje op de haak.:)
Als je hem totaal niet voelt neerkomen zou ik mijn onderlijn verlengen als ik jou was. En verder hetzelfde doen als hierboven. Ik zou van te voren wel even met een peil stok kijken of er in de buurt van dat stekje geen plekje te vinden is waar het wat harder is. En kijken of je erachter kan komen waarom het daar niet hard is . Is het alleen maar een sliklaag(je) of liggen er takjes,bladeren enz

Cris
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-10-2009 15:31

Bij hem is het punt dat er teringzooi aan zijn haak zit met inhalen,dan heeft een foam geen nut of welke montage dan ook,want op verre afstand vissen en binnenhalen dan haal je altijd troep binnen,en wat is het punt dat er troep op je haak zit?? haal er af en klaar,zolang je maar goed ligt na het inwerpen dan is het goed.

Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
menno laarmans2
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-09-2009 19:04
Locatie: swansdorf

24-10-2009 19:12

Hard en schoon gaan vaak samen .

Omgedraaid zelden . :P :P :P

Maar , de mooiste kerpen kwamen hier toch altijd uit de prut vandaan .

Vaak is het ook n kunst om na dat je aasje de bodem raakt lekker overal af te blijven 8)


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

24-10-2009 19:17

ik ga mee met Leen. Hoe weet je dat het vuil van je stek komt? het kan goed zijn dat het vuil pas bij het inhalen aan je montage komt te hangen. Pas als je de lijn boven op je stek recht omhoog haalt weet je zeker dat het vuil van de gekozen stek afkomt. Anders hoeft er maar een klein richeltje met vuil te liggen waar je je montage doorheen haalt en het is al gebeurd.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Bram Hanegraaf

29-10-2009 11:56

Gebruik dit systeem van pb
Visvriendelijk en werkt perfect

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Havelaar
Berichten: 104
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

08-11-2009 00:35

Ik lees en hoor vaak dat soort dingen, waar zou een karper zijn vreten vinden ? in die prut dus waarom zou je er dan boven gaan vissen ? ik vis op wateren met een zachte bodem dus gewoon met zwaar lood (5oz) rig van ca 20 cm met een gewone (zinkende) boilie aangeboden op een korte hair direct onder de haak.
silures:
"If the earth didn't suck, we'd all fall of you know!"
http://www.silures.nl
Plaats reactie