het vangen van dezelfde vis(sen)


Plaats reactie
paul van der pluym
Berichten: 160
Lid geworden op: 22-01-2006 08:01

05-10-2009 20:53

beste medevissers,

ik vis de laatste tijd vaak in een beek, zomers zie ik hier vaak karpers zwemmen, van allerlei verschillende soorten, maar vooral maten. :wink:
ik heb nu een stuk of 10 keer in die beek gevist, en vang bijna altijd dezelfde karper( dan bedoel ik dus dezelfde vis). deze vis heeft een mankementje aan zijn kieuw, maar dat heeft weinig effect op z'n gezondheid.

ik vraag mij af hoe het komt dat ik altijd dezelfde vis vang, en waarom anderen niet willen bijten.
heeft iemand ervaring met een soortgelijke ervaring? ik zou graag willen weten hoe ik andere vissen op het water ook kan vangen. ik heb denk ik zo'n 10 verschillende vissen gevangen. bijna iedere sessie ving ik die karper met dat gaatje in z'n kieuw ook.

ik hoop dat iemand me wat wijzer kan maken.
penvissen is karpervissen.
Dave van der burg
Berichten: 6
Lid geworden op: 21-09-2009 20:10
Locatie: bergen op zoom

05-10-2009 21:33

Ik heb hetzelde gehad,
alleen dan met brasem en precies op dezelfde plek
een aantal keer achter elkaar.

Weet zelf ook niet waar het probleem kan zijn maar heb dezelfde vis met
verschillende soorten aas gevangen.

Ik hoop dat een ander je kan helpen met dit probleem.

Groetjes
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

06-10-2009 14:25

Ik ken dit fenomeen ook. Ik vang op mijn thuis water ook meerdere malen per jaar de zelfde karper soms zelfs 2 a 3 x op een nacht. Dat is een vis die krom is. Misschien is het niet het enigste makement wat de vis bezit.

Misschien zijn het gewoon zwakbegaafde karpers. :lol:


vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

06-10-2009 20:03

3x peter????????????? :o das wel erg extreem, ik heb eens 2 keer een karper binnen het uur op de korst teruggevangen!
Mvg Bas
Stefan Vervoort
Berichten: 15
Lid geworden op: 04-10-2009 13:16
Contacteer:

07-10-2009 00:57

Dat zijn wel hele luie veelvraten. :P

Ik denk dat je eens met ander aas moet proberen te vissen. Zo heb ik eens een artikel gelezen over persoonlijke smaak van karper. Zo eet de ene liever mais, de ander scopex boilies en de andere vind tijgernoten lekkerder. Het kan dus zijn dat er op dat water een aantal vissen zitten (die 10 die je gevangen hebt misschien?) die jou aas lekker vinden, terwijl de anderen gewoon geen trek in dat aas hebben.

Probeer eens wat anders, doe eens gek! Voer eens iets meer, voer eens wat minder met aas soorten door elkaar, wie weet. Experimenteren is het code woord!
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

07-10-2009 07:46

Jongens als jullie opletten zie je dat het vaak vissen zijn met " mankementen " ,die zijn veel afhankelijker van ons voer.
paul van der pluym
Berichten: 160
Lid geworden op: 22-01-2006 08:01

07-10-2009 08:37

goeie tip stefan, ga ik van het weekend eens proberen. ik zal wel even melden hoe het is gegaan.
ik heb eigenlijk ook het idee dat de karpers met mankementen idd afhankelijk zijn van ons aas, omdat het ze voor de neus gegooit word.

dus zou je kunnen zeggen: hoe gaver de karper hoe moeilijker te vangen;)

heb je nog een type aas wat ik zeker eens moet proberen? het is een water waar niemand anders op vist, tenminste niet op karper, wel een paar witvis / snoek vissers. dus van die heel extreme aassoorten hoef ik niet in te zetten ben ik bang. zit absoluut geen dressuur op.

bedankt tot dusver :)
penvissen is karpervissen.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

07-10-2009 11:36

Bas Bro schreef:3x peter????????????? :o das wel erg extreem, ik heb eens 2 keer een karper binnen het uur op de korst teruggevangen!



Meestal komt ie 2x per nacht maar soms ook wel 3 x.

Je gooit hem weer terug in het water en een uurtje of 2 later hangt ie er weer aan. Hij zwemt rechtstreeks weer terug naar de voerplek.
Moet er wel bij vermelden dat dit alleen gebeurt bij een goede voercampagne.



vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

07-10-2009 12:36

Ik denk dat het telkens opnieuw vangen van vissen enerzijds vaak te maken heeft met een klein bestand op het betreffende water. Anderzijds is het zo dat je met jouw specifieke aanpak (aaskeuze, rigs, stekkeuze etc) misschien sommige vissen eerder bereikt dan andere. Blijf je dan vasthouden aan die aanpak dan zul je keer op keer dezelfde vissen vangen met slechts af en toe een nieuwe.
Het is op zulke momenten dan wel eens lastig om om te schakelen omdat je (hoewel het telkens de zelfde zijn) wel vis aan het vangen bent.
Verder is het natuurlijk ook zo dat er op elk water vissen zijn die zich makkelijker laten vangen dan anderen.
Vaak zijn dit overigens ook nog eens de wat grotere vissen... Ze zijn immers niet voor niets zo groot :D

Groeten Bart
K. van den Herik

08-10-2009 07:33

werkt je aanpak ist weer niet goed

Snelste:

verspelen door lijn breuk, 20 minuten later, met onderlijn en al van mijn maatje op de kant

Meest bizare

met hengel op sleeptouw. Waarschijnlijk hengel van de steun gerukt.

meest ongeloofwaardige: insloot gefietst. Fiets uit sloot gehaald, zat er opelke spaak een paling gekronkeld...

1 van deze 3 is niet waar






tuuuuuuut. Was maar 1 paling op de hele fiets.
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

08-10-2009 13:13

Ik heb nu (minstens) 2 vissen allebei 3 keer gevangen. Maar dat is door de jaren heen. Alleen het spiegeltje heb ik de volgende sessie op dezelfde stek weer gevangen.

Dat je dezelfde vis weer een keer terug vangt zal iedereen wel een keer hebben denk ik, maar 2 tot 3x per nacht is wel heel extreem lijkt me
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

26-10-2009 20:56

mijn eerste vis heb ik vorige week voor de 6de keer gevangen
in 2,5 jaar tijd
heb hem/haar na 4 keer een naam gegeven (Henk) :wink:

ik ben ook heel toevallig een van de enigste op dat water die hem uberhaupt gevangen heeft :lol:

vind het ook fijn om te zien dat hij/zij er na een maand niet gevangen te hebben nog goed uit ziet en het gewicht te zien schommelen tussen de 6 kilo en de 7.5 kilo
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Arjan van Dijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 27-06-2006 16:06

27-10-2009 18:12

Peter kuipers schreef:
Bas Bro schreef:3x peter????????????? :o das wel erg extreem, ik heb eens 2 keer een karper binnen het uur op de korst teruggevangen!



Meestal komt ie 2x per nacht maar soms ook wel 3 x.

Je gooit hem weer terug in het water en een uurtje of 2 later hangt ie er weer aan. Hij zwemt rechtstreeks weer terug naar de voerplek.
Moet er wel bij vermelden dat dit alleen gebeurt bij een goede voercampagne.



vr gr peter



Dan wordt het toch eens tijd voor een ander viswater.... 1x per jaar een vis dubbelen vind ik al veel! Laat staan 1 vis 2 a 3x vangen per nacht! Zit je niet in je vijver te vissen? :wink:
Plaats reactie