Moeten we met z'n allen niet...


Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-09-2009 18:52

... werken aan het beeld van onszelf als groep naar de buitenwereld toe?

Een stelling: "De intrinsieke kwaliteiten van een karpervisser zijn voor mij makkelijker te beoordelen aan de hand van de soberheid waarmee hij zich gedraagt aan de waterkant, dan aan zijn fotoalbum...(Ook al strookt een oordeel op het eerste zicht niet noodzakelijk met de werkelijkheid.)

Met andere woorden: Soberheid siert, en geeft ook naar niet-vissers toe een veel positiever beeld van de karpervissers.

Jullie mening?

MVG
Mark
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

23-09-2009 18:55

waarin zou je die soberheid dan willen terugzien?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

23-09-2009 20:04

bij het nachtvissen he :D
ik zie je al een week zitten onder je plu op een stoel met een sneetje brood :lol:
maar ergens heb je wel gelijk want wat slepen we een zooi mee naar de waterkant en het word steeds uitgebreider
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

23-09-2009 20:36

Doen de meesten allemaal zelf.

Ik heb alles zo geregeld dat ik alles in 1 keer naar de waterkant kan sjouwen.
Nu ben ik een behoorlijke beer en aangezien de meesten hier halve wijven zijn kan ik het me best voorstellen dat je wat vaker moet lopen.

Maar idd,er hoeven geen draagbare dvd spelers mee,en kompleete koelkasten.
Maar dit is mijn meening.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-09-2009 20:38

Vis TV :oops:

De KSN werkt er hard aan om het imago te verbeteren naar de buitenwacht maar zeker ook onder de karpervissers.
Onder het mom: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Veel karpervissers(hier in het noorden des nederlands) zijn bijv. viscontroleur geworden!
Om maar eens wat te noemen...
Participeren in HSV en het organiseren van jeugdkampen(wedstrijden), infoavonden etc

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-09-2009 21:00

De KSN werkt er inderdaad hard aan, jammer dat veel van de karpervissers niet in die gedachtegang meegaan.
Zullen dan geen leden zijn neem ik aan de rest houdt zich immers aan het KSN gedachtengoed.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-09-2009 22:12

Karpervissers als groep??

Laat ik nou steeds gedacht hebben dat ik ongeschikt ben als groeps of clubjesman, en dat ik daarom als eenling veel beter en intenser kan genieten van de natuur en een geleend visje.

Wat word er bedoeld met o.a.: De intrinsieke kwaliteiten van een karpervisser?
Toch geen varkensgriep mag ik hopen? :-?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2009 22:24

Tja, klinkt mij ook nogal vaag. Mensen zijn verschillend en hebben verschillende kwaliteiten. Maar wat je daarmee bijdraagt voor anderen als karpervisser? En dan soberheid, of is dat bescheidenheid? Bij dat laatste hoort geen overlast bezorgen. Dat wordt meestal wel gewaardeerd door anderen. :D Maar soberheid klinkt als de vogelverschrikker. Een zonderling met een wat eigenaardige bezigheid. Nou ja, als dat betekend dat je met rust gelaten wordt is dat mij goed.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

23-09-2009 23:06

Maak me er over het algemeen niet al te druk over hoe anderen tegen mijn hobby aankijken. Als ik zin heb om mijn draagbare DVD speler, laptop met Dongel of coolbox op gas mee te nemen doe ik dat. Maak me met karpervissen meestal maar druk om 1 ding, hoe kan ik zo economisch/strategisch mogelijk de bestelbus vol donderen in zo'n kort mogelijke tijd.


Hoe doe je zelf dat sobere intrinsieke vissen in het buitenland Mark? Of maken we ons alleen druk om de meningen van de Nederlanders/Belgen?
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

23-09-2009 23:19

hoezo slepen????
ik zet mijn bus aan het water :D :P :lol:
K. van den Herik

24-09-2009 07:20

ergens in de tuin schijten en je reet afvegen met de kleed van de hond. Lekker sober zo zonder schijt papier enzo. Doe mij dan maar de luxe vissert zoals jp die schetst.

Ook zoal wat aan die groepsgeest gewerkt, inmiddels sta ik op de wachtlijst van een aantal wateren om uberhaupt te mogen vissen. De groepjes werden kleiner dan gedacht.
K. van den Herik

24-09-2009 14:20

Ook al strookt een oordeel op het eerste zicht niet noodzakelijk met de werkelijkheid.)

rest my case trouwens.

De intrinsieke kwaliteiten van een karpervisser zijn voor mij makkelijker te beoordelen

misschien wil men niet beoordeelt worden?

Weet nog van een schoonmaakactie waarbij "hullie" het gedaan hadden.

Als je het als groep al niet eens bent, wat moet je dan naar buiten treden?
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-09-2009 14:23

Intrinsieke kwaliteiten is inderdaad niet de best mogelijke omschrijving van wat ik bedoel. Laat het ons houden op "hoe goed je bent als visser".

Die soberheid zie ik graag terug in het totaalplaatje van visser aan de waterkant. Ik heb het persoonlijk nogal voor een open pluutje of een klein 'low profile' tentje. Orde, eenvoud. Heb je iets gebruikt, doe het dan terug in de draagtas en zet het weg. Beetverklikkers waarvan het volume wordt beperkt, van die dingen.

Om het maar eens botweg te zeggen: fotoalbums zeggen mijn inziens helemaal niks over hoe goed je kan vissen. Ik heb zoals elk mens ook wel vooroordelen, en dat vertaalt zich in het feit dat ik wanneer ik iemand aan het water zie zitten met twee hengels, een schepnet en een oval, eerder zal denken dat ie een goede visser is dan wanneer ik de king size bivvy al van ver zie opdoemen.

Misschien romantiseer ik het hele gebeuren weer teveel. :)
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-09-2009 14:32

... werken aan het beeld van onszelf als groep naar de buitenwereld toe?

Eigenlijk staat deze zin teveel in mijn openingspost. Het is puur de stelling die ertoe doet.

Nog zoiets wat net in me opkomt, puur hypothetisch trouwens. :) Ik wandel langs een plas, waar op twee stekken beweging is. Op de eerste stek staat een super deluxe tent, één of andere rodpod die minstens 300 euro heeft gekost en de hele andere reutemeteut. Op de andere stek zit een man in een stoeltje achter z'n hengels. Als ik zin heb in een leuk gesprek over het karpervissen, dan zal ik eerder geneigd zijn om dat gesprek aan te knopen met de visser die in alle soberheid op een aanbeet wacht. Versta me niet verkeerd, ik heb hoegenaamd helemaal niets tegen bivvies en een beetje luxe aan de waterkant, maar deze perceptie over het vissen heb ik nu eenmaal.

Grts
Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-09-2009 15:32

Mark ook met die perceptie zegt het niets over de kwaliteit van de visser.
Je moet dan eerst kwaliteit definiëren, in mijn ogen is een lul in gedrag die een grote vis vangt nog steeds een lul.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

24-09-2009 15:36

Die soberheid zie ik graag terug in het totaalplaatje van visser aan de waterkant. Ik heb het persoonlijk nogal voor een open pluutje of een klein 'low profile' tentje. Orde, eenvoud.

Tja als je "afzien" :lol: als goed vissen beschouwd klopt dat miss wel? Doe mij maar lekken mijn jrc inclusief winterskin, zeker nu het vochtig wordt en zeker als ik langer blijf dan een uurtje of wat.

Heb je iets gebruikt, doe het dan terug in de draagtas en zet het weg.


Als je stuff bedoeld, veeg je neus af, bedoel je afval, dan geldt dat voor iedereen, zelfs voor niet vissers.

Beetverklikkers waarvan het volume wordt beperkt, van die dingen.


lang niet gek he die gedragscode?


sommige zien de tuin van zich zelf niet door de balk in de ogen van de buurman.


suc6

http://www.sochicken.nl/jezelf/leren_om ... delen.html


Is ook zo'n aardige man, staat altijd voor iedereen klaar
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3390 ... eld__.html
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

24-09-2009 16:19

Wat is sober?

Voor een nacht vissen gaat bij mij de shelter mee waarin ik 's nachts alles (tas, onthaakmat, rod sleeves) kan opbergen.

Een ander vindt dat ik veel meeneem.

Ik vind dat een ander veel meeneemt.

Kan jij me nu zeggen wie veel spullen meeneemt en wie sober aan de waterkant zit?

Wat kosten het stoeltje en de hengels van de man? Wat kosten zijn bank sticks? Ligt zijn bivvy, en wat kost deze, in de auto te wachten tot het donker wordt? Hoelang is hij van plan te vissen? Het gegeven dat iemand met weinig spullen aan de waterkant, zegt niets over zijn rod pod die thuis ligt en zijn bivvy. Zit hij te wachten op een aanbeet of jouw gezelschap?

Hoelang is de ander van plan te vissen?

Kan je aan de uitrusting zien hoe een visser zich gedraagt?

Je gaat uit van jouw vooroordeel dus is jouw beeldvorming gebaseerd op een aanname. Vaak onverstandig.

Ik maak helemaal geen praatje met iemand die ik niet ken. Lekker laten vissen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-09-2009 18:15

Ben genoeg (karpervissers) tegengekomen die zich nogal denigrerend uitlieten over karpervissers die met een simpele uitrusting aan de gang waren. Voor mij telt het plezier wat ik op mijn manier in mijn hobby vind. Me meten met anderen is aan mij niet besteed. Mijn stelling is dat de grote en hoeveelheden karper niets zegt over het plezier wat je in je hobby vindt.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-09-2009 18:37

Klopt als een bus, Peter.

Grts
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-09-2009 18:44

Wat maakt het uit wat iemand allemaal mee neemt

als een persoon zoveel mee neemt,tja hij heeft zijn eigen ermee om zijn spul op de plek van bestemming te krijgen,en als die persoon zich gelukkig voelt aan de waterkant met zijn zuur verdiende spulletje,let it be

Ik neem ook altijd te veel mee :) tja loop wel te klagen met spullen brengen maar als ik zit,jah dan zit ik ook goed ook
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-09-2009 20:00

'De soberheid van de karpervisser'.

Laten we vooral niet te hypocriet worden. Elk jaar worden er nieuwe lijnen gelanceerd van Fox, Shimano Daiwa en noem alle grootheden maar op. Ook elk jaar weet de doorgewinterde karpervisser zijn weg weer te vinden naar de hengelsportzaak om de verbeterde versie van zijn oude materiaal te kunnen kopen. Ongetwijfeld is het weer verbeterd maar kom, het oog wil ook wat en natuurlijk heeft iedereen liever een set Daiwa Infinity's met de nieuwste Daiwa QD's op zijn Amiaud Peche rodpod liggen, bewaakt door de nieuwste Delkims in plaats van een paar goedkope stokken op een hengel steun met een rood/wit wakertje eraan.

Wat ik alleen maar wil zeggen, het karpervissen van deze tijd, vooral op afstand, is geen visserij van soberheid. In deze tak van sport gaan bakken geld om en we zijn allemaal bereid dit ook op tafel te leggen. Helemaal niets mis mee, ieder zijn ding.....
tom jansen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 22-09-2009 19:03

24-09-2009 20:12

met het het nachtvissen vind ik een mooi dvdje mee wel fijn en verder geef ik toe ik neem veel te veel troep mee maar ik denk altijd als ik het nou net nodig zou hebben dan heb ik het maar :roll:
de karper is de karper niet meer als je niet goed met hem omgaat.
K. van den Herik

25-09-2009 07:14

Mark,

Even niet meer dollen... :wink:

Ergens is er een grensje tussen karpervissen en karperkamperen. Voor mij persoonlijk sluit het laatste het eerste niet uit.

Waarin je gelijk hebt is het verschijnen van 10tallen nitwits, voorzien van uitrusting door pa en ma, als je maar oppleurt en niet te snel int gevang komt, die zich karpervissert noemen.

Je komt ze ook tegen aan de bekendere kanalen in den belz. Meestal in groepjes van 3 tenten met daarom heen een 10 tal brommerties. De laatste ronde om het kampement is het afval. Zwier boogje over het tentje. (Pas geleden nog getuige hoe Mario v W uitlegde wat er fout ging)

Zolang ze geen teringzooi maken, doen ze eigenlijk niets wat niet mag en vissen ze op karper dus...

Nog een categorie: de karperneukers. Rond de 20 in bestelbusje. Vaak van 15 tot 20e jaar karpervissert in hart en nieren. Dan een jaartje niet vissen, want er is een jongedame int spel. Zodra het wat serieuzer wordt en de grootste spanning eraf is, begint het bij sjonnie te jeuken, hopelijk alleen de drang om te vissen, is het bij het pissen dan zit je op de verkeerde site...sooooooa) Maar even ervan uit gaan dat sjonnie gaat vissen, moet anita mee, immers stel dat er een ander je meissie belaagt in de dikso.

Ze doen ook niets verkeerd.
Laters

Klaas
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-09-2009 11:26

Oh Oh daar gaan we weer, we vinden een hoop van de ander omdat hij de dingen anders doet dan wij "goed" vinden.

Douwe sloeg de plank volledig raak met zijn opmerking, wat mij betreft m.b.t. wel/geen lul zijn.

Ook ik kijk hoofdschuddend naar mensen die er tijdens het vissen een pleurisbende van maken, spullen rond de stek. Maar ik erger mij ook aan mensen die alles netjes voor elkaar (lijken te) hebben maar waar ik de volgende dag de bende van zit liggen die niet meer in de auto paste blijkbaar. Grappig genoeg krimpt een auto blijkbaar tijdens een sessie?

Iemand die netjes is voor de vis en waarvan ik niet kan zien dat hij er een nachtje is geweest, op platgetrapt gras na dan, die verdient mijn respect. Dan mag het in de omgang van mij zelfs een lul zijn.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

29-09-2009 10:57

Jippie, dus ik mag een lul zijn!!! Maar zo is het wel. Al maken ze er een heel tentenkamp van, zolang ze geen vissen verkloten, d'r bende opruimen en zich aan de regels houden is het wat mij betreft een kwestie van "ieder z'n meug".
Neemt niet weg dat ik de stelling wel begrijp. Tuurlijk denk ik er het mijne van (van tentekampen, complete kookgelegenheden voor een 12-uurs sessie, enz.) maar dat doen "ze" als ze mij zien vissen ongetwijfeld ook.
Ik weet het ook allemaal niet...