voedselrijk of voedselarm aasje


marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

22-09-2009 23:21

moet een aasje nu voedselrijk zijn
of voedsel arm
wat zou beter zijn ??

voedselrijk aas is meestal een stuk duurde ivm het gebruik van
wateroplosbare ingredienten die meestal wel wat kosten,
maar zou je hierbij dan wel veel voeren of juist niet, zodat je toch met erg goed aas vist
maar de kosten beperkt

of juist een voedsel arm balletje
zit weinig voeding in voor de visjes
maar wel een heel stuk goedkoper
waardoor je er veel mee kan voeren
dus een grote plek kan maken en meer vissen bereiken
en zijn 10 balletjes die voedselarm zijn
niet net zo veel als 1 bal voedselrijke bol

maar komt een vis nog terug op voedselarm aas
als je er een poosje mee voert
of vallen de runs weg na 3 dagen vissen als je bijv een week in frankrijk zit

voedselrijk aas
meestal zou de vis hierop terug komen omdat er veel voeding in zit
maar vallen hierbij de runs na 3 dagen niet stil
maar zouden ze juist meer moeten worden

hoe denken jullie hier over
het gaat hierbij niet om de extra toevoegingen
zoals flavour betaine aminol enz enz
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

23-09-2009 06:59

Marc,

Wat versta jij onder voedselrijk en voedselarm?

Wateroplosbare ingredienten hoeven lange nabij niet altijd voedselrijk te zijn. Zijn immers ook triggers om de vis te attenderen dat er voedsel ligt.

Daarnaast is er meer dan genoeg aan goedkope voedselrijke ingredienten. Wel is gekeken wat er in Tarwekiemen zit? Niet alleen vezels, maar een compleet pakket aan vitaminen enz. Dan heb je soja nog, niet al te duur, bevat ook een redelijk tot goed voedingswaardepatroon en zo zijn er nog wel meer.

kijk is op http://www.voedingswaardetabel.nl. Vind je veel gegevens over dingen die verkrijgbaar zijn in de supermarkt, maar die je ook kan verwerken in een boilie.

Over het inzetten van.. Dat is vaak verschillend en verschild ook per water. Zelf zet ik in de zomer meestal een minder voedingsrijke bol in omdat er dan al genoeg natuurlijk voedsel is. In de winter/voorjaar wat meer eiwitjes, vitamientjes etc. omdat dan de vis het nodig heeft.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
K. van den Herik

23-09-2009 07:17

kutte is wel dat een mens geen dier is en niet elk dier een vis is, dus je eerst moet weten wat voor voeding voor zo'n beestje essentieel is.
marco de kluijver.
Berichten: 32
Lid geworden op: 08-05-2007 14:14
Locatie: leusden

23-09-2009 15:06

Jan Willem Hilverts schreef:In de winter/voorjaar wat meer eiwitjes, vitamientjes etc. omdat dan de vis het nodig heeft.


Is dat zo?

Volgens mij ligt de spijsvertering 's winters zo goed als stil. Het lijkt me daarom niet zinvol om het eiwitgehalte juist dan te verhogen. Maargoed, zoveel mensen, zoveel meningen.
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

23-09-2009 15:40

ben ik het idd ook mee eens, Marco. In de winter schrale bollen gebruiken toch? Aangezien ze koudbloedig zijn..
Carpfishing is a lifestyle
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

23-09-2009 15:48

Beste Tom,
Dit kun je mijns inziens op 2 manieren opvatten:

- Schrale bol met het oog op weinig attractors. Bol kan dan weldegelijk verzadigende bestanddelen bevatten. Voerbol.
- Schrale bol met het oog op weinig verzadigende bestanddelen (eerder aangehaalde eiwitten/vetten e.d. e.d.). Bol kan/mag dan weldegelijk een hoop attractors bevatten. Instantbol.

In de winter valt voor mij, zeker ingeval van instantvissen, de keuze op bol 2.
marco de kluijver.
Berichten: 32
Lid geworden op: 08-05-2007 14:14
Locatie: leusden

23-09-2009 16:37

Sjoerd,

Mijn voorkeur gaat in de winter ook uit naar bol 2. En die brasems tussendoor neem ik voor lief.
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

23-09-2009 17:09

Heb er gister met marc ook al over gediscussieerd, en vonden het ook erg moeilijk om te zeggen wat nu een goede voedzame bol is ofniet,

In mijn onderzoekje heb ik gemerkt dat bollen met een hoog eiwit percentage het voor al goed doet op een water waar veel natuurlijk voedsel.
Waarom weet ik niet precies, waarschijnlijk omdat het voedsel wat ze normaal zouden eten ook een hoog eitwit percentage heeft, denk aan torren.

Op een water waar veel witvis zit, zie ik liever een grote plaat met ballen, en verspreid. Uiterraad goedkope bollen. Dit om te zorgen dat de prijs laag blijft en er ook nog wat blijft liggen voor de karper.

Edit:
En naar vitamine hoef je eigelijk maar vrij weinig naar te kijken
Vitamine B1, B2 Foliumzuur, B12 en vitamine C verdwijnen al voor 80% in de eerste minuut koken!
De rest van de vitamine blijven iets langer maar de meeste verdwijnen grotendeels of zijn niet eens aanwezig. A, D E en K zijn alleen in vetoplosbaar weet niet hoe dit bij een karper werkt maar tog.
D&G-baits!
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

24-09-2009 22:55

zou het dan zoi zijn
dat je geen dure ingredienten hoef je gaan gebruiken
en ook niet veel voedingswaarde erin
zie bij eiwitten

zou een bol die van
1 deel soja
1 deel maismeel
1 deel griesmeel
(de baets)

niet beter zijn
en deze dan lekker vol gieten
met aminol en andere extra toevoegingen
zodat die lekker atractief is

dan hoef je ook geen produkten te gebruiken
als krill pd vismeel
lt vismeel
haringsmeel
kelp
enz enz

wat natuurlijk best in de kosten loopt
en als je deze kosten een beetje kan drukken
kjun je dus ook veel meer voeren
je verzadigt de vissen niet
kun veel groter voeren verspreider
voor minder geld
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

25-09-2009 08:45

Marco,

Je kan kiezen voor een extreem hoog eiwitpercentage, of het iets meer toevoege. En dat laatste is wat ik bedoelde. Geen extreme eiwitpercentages, maar een max van 20-25%. Dit is nog degelijk te verteren!

Daarnaast door het gebruik van tarwezemelen help je het verteringsproces ook. En dit bevat ook diverse vitamientjes, eiwitten etc. Dusja.. En op het moment dat jij de vis op je stek hebt liggen en deze blijft bevoeren, dan verteerd de vis wel degelijk omdat ze bewegen, dus dan kan je makkelijk met een vismeel bol zitten die ook eiwitten bevat.

Iedereen kan ook de welbefaamde wintermix van roelof schut wel bedenken die in de spiegel heeft gestaan. Enig idee wat 200 cede, 100 vismeel en (volgens mij) 100 soja doet met je eiwitpercentage? Ruim over de 20% heen! Is dat niet meer te verteren... Lijkt me stug!

Een schrale bol in de winter, kan zeker ook effect hebben. Maar zoals Sjoerd ook al zegt, liever dan vol met attractors. Attractors in de vorm van wateroplosbare ingredienten?? Enig idee wat L-zero, pre digest etc. bevat aan eiwitten? Ze "lossen" weliswaar gedeeltelijk op, maar weet je ook wat die doen? Praat je snel over een nog hoger eiwitpercentage. Dus zo schraal is je bol dan niet meer.

@Marc,

Volgens mij mis je nog een deel vismeel...?

Daarnaast kan ook die bol verzadigend werken. Dus altjid heel veel voeren ermee werkt ook niet. Verder gebruikt iedereen die ingredienten, dus de vis is er snel op uitgekeken als je alleen met die drie gaat vissen en voeren. Het is wel goedkoop en kan goed met wat je nu schrijft. Maar ga dan voor drie andere ingredienten die niet veel gebruikt worden. Zijn er genoeg. Dan heb je inderdaad een schrale bol, welke je het hele jaar kan inzetten. Evt volgieten met attractoren, maar dan kom je al snel duur uit.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

25-09-2009 12:08

beste

nee ik ben niet vergeten hier een deel vismmel bij te doen
het gaat gewoon puur om die 3 ingredienten
tuurlijk kan het beter zijn om andere ingredienten gebruiken
mits je deze draait en niks anders erbij doet
ga je vismeel toevoegen merkt de vis deze gebrukte ingredienten toch niet meer


maar het gaat dus gewoon om een schrale bol bijv dat 3 luik
tegenover eiwit voedzaam rijk aas

schrale bol veel voeren en weinig kosten

voedselrijk aasje weinig voeren
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

25-09-2009 12:50

marc rutgers schreef:ga je vismeel toevoegen merkt de vis deze gebrukte ingredienten toch niet meer


En waar baseer je dat op?

En waarom zou de vis die gebruikte ingredienten niet meer merken? Omdat je vismeel toevoegd? Heeft een vis geen smaakpapillen dan waarmee hij alles waarneemt als de boilie gekraakt wordt tussen zijn keeltanden? Zouden die ingredienten dan niet terug komen en hij/zij die niet proeven? Dus als ik die ingredienten gebruik en ik voeg er een deel gemalen hennep aan toe dan merkt de vis ze dus ook niet op???

Denk het dus wel. Vooral omdat (99%) van alle draaiers deze ingredienten toevoegd. Zit dus wel een hele grote herkenning in voor de vis. Een boilie die deze ingredienten helemaal niet bevat, loopt (naar mijn ervaring) in de meeste gevallen beter.

Daarnaast...

Wat versta jij onder schraal en wat versta je onder voedselrijk? Want ook een schrale bol kan genoeg voedingswaarde bevatten waarmee je de vis kan verzadigen ;) En een eiwitrijke bol is ook lang niet altijd een voedselrijk aas.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

25-09-2009 14:21

en waar bazeer jij dat dan op ??

wat denk je dat er gebruert met je amino patroon als je vismmel er bij doet
mischien zitten in de meest e produkten wel aminos koolydraten vetten vitamines enz enz enz

dus als je er wat bij doet veranderd dit zeer kerer
en je denkt toch niet dat een vis die rond zwemt en een balletje tegen komt
er bij gaat liggen van hey hier zit polenta in
of hey hier zit soja in hhhmmm tja hier ben ik al eens mee gevangen
en dat was niet fijn
nou dan neem ik hem niet

en een schale bol wat ik er onder versta
geoon wat ingredientes bij mekaar
waar vooral koolhydraten in zitten
en weinig vetten en eiwitten
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

25-09-2009 15:47

Zo uit de duim gezogen :roll: :wink:

In (bijna) elk product zit eiwitten, vet koolhydraten vitaminen enz.

Tuurlijk verandert je mix als je er wat bij doet! Maar als jij mayonaise over je gehaktbal doet, dan merk je de gehaktbal toch ook, evenals de mayonaise?! Dus hoe kom je er bij dat als je een ander ingredient in je mix doet, je niks meer van die ingredienten merkt??? Wel is vismeel met cacao gemengd? Je merkt ze toch allebei op. Proeft ze allebei en ruikt ze allebei. Dus waar baseer je het op?

Als een karper op bijvoorbeeld een monster pusuit boilie tig keer gevangen wordt, dan wordt dit een tijd gemeden. Dresuur noemen ze het ook wel eens. Na een tijd, vaak een jaar of 2, als er niet meer met dat aassoort gevist wordt, vang je de vis er wel weer op terug, maar heel hard lopen zal het niet snel doen. Tevens een praktijkvoorbeeld want dit is gebeurd op het water waar ik altijd vis.

Een karper eet en proeft en kraakt. Hoe moet een karper anders zijn voedsel waarnemen? Niet alleen door zijn smaakpapillen. Hij zal dit toch ook in zijn mond moeten nemen en "proeven". Dus daar heb je de herkenning al van ingredienten. En mijn eigen ervaring is ook dat op een boilie die bijna geen standaard ingredienten bevat, veel meer vangt dan een boilie op een basis als de beats of alle andere die hier op het forum staan. Waarom? Puur vanwege de negatieve herkenning aan die ingredienten. Stukje dressuur.

Net als dat je op sommige wateren in de weekenden minder vangt dan doordeweeks. Lijndressuur/hengeldruk. En zo is er nog wel meer. Waarom denk je dat men met plastic aas is gekomen? Waarom denk je dat men met diplood is gekomen? Waarom hebben ze gecmoufleerde loden op de markt gebracht? Waarom zijn er fluo lijnen op de markt gekomen? Heeft niet alleen met de commercie te maken hoor.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

25-09-2009 16:28

Als je veel boilies proeft zoals ik, merk je dat 90% van de ballen het zelfde smaakt zonder ook maar enig overeenkomende basisingredienten, of een karper het verschil dan wel proeft weet ik niet, maar kan best. Daarvoor moeten we juist de mix aanpassen door vismelen en dergelijke te gebruiken om van die basis smaak af te komen.
D&G-baits!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

25-09-2009 16:39

Ik proef ook al me boilies, denk de meeste wel, maar een karper heeft nog altijd meer smaakpapillen dan mensen en waarneemt dus ook veel meer dan een mens
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

25-09-2009 16:43

Ook wel grappig..

http://www.karpervoer.nl/publikaties/ev ... deel2.html

Hij gebruikte een schrale bol in de zomer en voegde in de winter iets vismeel toe voor de eiwitten.

http://www.karpervoer.nl/images/recept3.jpg

http://www.karpervoer.nl/publikaties/bo ... roken.html
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

25-09-2009 17:07

meer heeft een karper dan ook 5 smaak receptoren?

Er moet gewoon een goed onderzoek komen:P al die aannamens xD
D&G-baits!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-09-2009 18:02

Wat bedoel je met 5 smaakreceptoren, ergens een klok horen luiden maar je herkent de muziek niet?
Vissen is een hobby, geen religie!
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

25-09-2009 18:57

Hij bedoelt waarschijnlijk dat de karper alleen de vijf smaken waarneemt die wij ook waarnemen , zoet , zout, pittig een bitter en er was nog 1 maar kom er zo even niet op .
:o
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

26-09-2009 15:02

Umami is er ook 1 oftewel hartig

verder zie Henry:)
D&G-baits!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-09-2009 15:37

Dat heeft niets van doen met smaakreceptoren.
Dus inderdaad iets horen en dan verkeert interpreteren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

26-09-2009 16:33

Eej Bossman,
Wat heeft dit niet te maken met smaakreceptoren,

In papillen op de tong liggen cellen die elektrisch aanschurken tegen uitlopers van de smaakzenuw. Op het oppervlak van de cellen zitten receptoren waar smaakstoffen aan kunnen binden. Zodra dat gebeurt, treedt een cascade in werking, ionkanalen openen zich, de smaakzenuw vuurt en de hersenen weten wat er aan de hand is. Een zure appel!


Maar als je RR ofzo toevoegd zou dit inderdaad niets te maken hebben met smaakreceptoren maar met de superfamilie mechanosensitieve TRP-kanalen.
Want capsaïcine uit hete pepers prikkeld het warmtegevoelige TRP-kanaal:)
D&G-baits!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-09-2009 16:43

Je zit mis met je vraag.
De afzonderlijke smaken ( 5 ) kunnen onderscheiden is totaal iets anders dan de hoeveelheid en plaats van de receptoren (smaakpapillen).
Wat de karper kan onderscheiden zal raden blijven de mens kan het vertellen de vis niet.
De hoeveelheid receptoren daar is onderzoek naar gedaan maar omdat een karper toch een individu is zal hij er niet altijd op dezelfde manier mee omgaan.

Wat je kunt stellen is dat de karper over het hele lichaam smaakpapillen heeft waardoor hij ook over het hele lichaam zal kunnen proeven.
De vraag is dus niet alleen of de karper de opgeloste moleculen in het water kan waarnemen ( chemoreceptoren) maar ook wat doet hij er verder mee.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

26-09-2009 16:57

mijn vraag was ook :

maar heeft een karper dan ook 5 smaak receptoren?


wat ik hiermee bedoel is of de karper dan ook 5 verschillende smaken kan onderscheiden:)
D&G-baits!