voedselrijk of voedselarm aasje


Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-10-2009 11:40

Bullshit heeft nu voor mij weer geen enkele meerwaarde.

Geef mij dan maar karpershit. :wink:
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

02-10-2009 12:00

bas van dooren schreef:jan wiilem dan maak jij toch lekker een voerplek met nep mais en nep hennep.
desnoods hang je er een stuk lego aan.
zal flink vangen worden. :o

einde.


Dit is nou precies wat Douwe bedoeld met jou Bas. Mensen leggen jou iets uit, maar jij weet alles al en vervolgens draait iedereen jouw woorden om! Jij bent de o zo almachtige aasbetweter die alles al weet. Lekker naast al die grote schreeuwende mannen staan dan. Raar dat je daar nog niet eens staat eigenlijk :roll:

Jij beweert op die 1% uitzondering van hetgeen wij voeren dat als er geen voedingswaarde inzit, een karper dat niet eet. Waarom vangt men dan op een (fluo) popup en nepaas vis? Zit toch ook geen voedingswaarde in?

Ik stel jouw een normale vraag. De manier waarop je nu alweer reageerd zegt genoeg over de meerwaarde DIE JIJ BIEDT.
Douwe Bijlsma schreef: niets meer en niets minder dan geen steekhoudende argumenten hebben om een discussie zinvol af te maken.
Daarbij aan toegevoegd... Ach, laat lekker hangen, is de moeite niet eens waard.

Echter 2 woorden nog: Diep triest!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

02-10-2009 12:07

haha schitterend :P

wat een ego'tje

mooi leven ben naar frankrijk zal er nog eens over nadenken
K. van den Herik

02-10-2009 12:26

klassieker: legoblokje, vijver, legoblokje in vijver, karper hapt in legoblokje, stelling in de karper: legoblokjes zijn prima een prima aas, wat in een aantal De Karpers uitliep op rellen, waarbij nooit meer duidelijk is geworden of legoblokjes nu enig aas of enigste aas waren.

negatieve conditionering is bedoeld om te overleven dacht ik.

Koop dan biggenmeel, heb je ook alles in zitten kwa voeding.
voor varkens wel ja

er zijn mensen die vissen met trillingen rond hun aasje
er is potentiaal verschil tussen haak en lood. dit kan de karper waarnemen en het beestje negatief conditioneren ( negatief voor ons dan) aldus artikel in een engels blad een jaar of 20 terug
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

02-10-2009 13:03

Koop dan biggenmeel, heb je ook alles in zitten kwa voeding.
voor varkens wel ja


Tja, zo is koivoer ook voor koikarpers, dus misschien ook niet alles kwa voeding. Ging er om dat het een goedkoper alternatief is om een voedingsrijke bol te maken.

@Bas,

wat een ego'tje
Leg is uit? Want ik praat nergens over mijn ego. Ik streel alleen mee over jouw ego.

Anyway.. Succes in France, zou in elk geval niet teveel nadenken erover tijdens je vakantie ;)

Maargoed, ben ook pleite voor een week vissen. Maar eerst nog ff naar Intertoys om 10 kilo legoblokken, in gele en ultraviolet kleur te kopen :D
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-10-2009 16:36

Het topic zou er baat bij hebben als de strijdbijl tijdig wordt neergelegd. Er zit toch al weinig winst aan het hebben van het laatste woord.

Legoblokjes is leuk omdat dit enigzins reflexmatig de karper triggered, maar niet geloofwaardig als aas dat op termijn de meeste resultaten oplevert. Meer een toevalstreffer vergelijkbaar met een snoek die een dwarrelende broodvlok pakt. Detail daarbij is natuurlijk dat het legoblokje een kleur heeft en de vangst vermoedelijk overdag in helder water werd gedaan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

02-10-2009 17:11

zal ik voor jullie even een nieuw topic maken
over welk lego blokje het beste is
en welke kleur en vorm

ik kan als vast verklappen ik vis er niet meer mee
vis nu met duplo werkt instant veel beter


nu weer graag on topic
zaten wel leuke dingen tussen
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-10-2009 17:13

Nu we toch bezig zijn met felle kleuren en legoblokjes

Ik heb een tijdje terug lichtgevende boiliestoppers gekocht in maisvorm voor een extra aan je particel rig,en dacht kom laat ik is even alleen dat stoppertje doen,en ving er toch een paar vissies mee,en er zit niks van voedingswaarde aan dat stukkie plastic,alleen het geeft licht.

Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

02-10-2009 17:30

Soms wint de nieuwsgierigheid,en de gedachten dat het weleens te eten zou zijn.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-10-2009 21:20

En toen bleef het helaas, zoals vele topics die boeiend zijn, STIL
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

10-10-2009 16:31

precies jw

erg zonde
maar eens verder gaan

back on topic
wat zou beter zijn
voedselrijk of voedselarm aasje

en waar bazeer je dat dan op
of zou het dan door je evt extra toevoegingen komen
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

29-10-2009 14:54

back on topic
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

29-10-2009 15:22

Een karper eet normaal gesproken mosselen ..garnalen dus "fishy stuff "
Ik ga dus voor een lekkere boilie met vismeel erin...niet zozeer vanwege de voedings waarde maar omdat ze dat graag eten
Als ik veel last heb van rivierkreeft of die kleine meervalletjes in frankrijk kan je dat natuurlijk niet gebruiken dus gebruik ik dan lammetjes melk als vervanging vd vismeel
Verder gebruik ik graag verse melen zoals tarwe gries ..maismeel en soya bloem...mijn ervaring is erg goed met deze producten
K. van den Herik

29-10-2009 16:39

Moest ik bijvoorbeeld eur 500 uitgeven om een voerstek op te bouwen en daarna een periode te vissen. Heb ik liever bollen a eur 2 de kilo dan eur 6 de kilo. Ik kan domweg 3 keer zoveel voeren. Ik zal niet 3 keer zoveel vangen maar regelmatig mee gemaakt en gezien nog meer, dat het dubbele in de helft van de tijd op de mat lag. Helaas mocht ik eerst eigenwijs doen met mijn dure turbo bollen.

Op langere termijn op dezelfde stek won ik trouwens...

Leen in principe geen dommere vis dan een karper, vreet echt alles, zal het op zijn minst proberen.

MVG

Klaas
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

29-10-2009 19:00

K. van den Herik

30-10-2009 06:41

zeg het met woorden...

bollen 2 euries zal iets minder dure ingredienten bevatten mocht je het niet helemaal bevatten in 2 keer. waarschijnlijk dat de griesmeelstuiters dus iets minder voedingswaarde hebben
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-10-2009 10:04

voedselrijk of voedselarm?

Dan zul je eerst moeten bepalen of je aas van supplementaire waarde moet zijn, of dat het moet gaan concurreren met de rest van het aanbod. In de war? Ik ook...

Eerst maar even het "concurreren met het natuurlijk voedsel aanbod". Dat is de uitgangspositie van de heer Wilton altijd geweest. Die had het plan opgevat om met een lading zwaar verteerbare melkeiwitten de vissen van hun natuurlijke dieet te houden. Ik acht bewezen dat dit niet lukt. Concurreren met het natuurlijk voedsel - indien voorradig natuurlijk - gaat domweg niet. Dit hoef je dus niet als uitgangspunt te nemen.

Zou ons aas dan toch als supplement dienen? Wordt de attractie van ons aas daadwerkelijk bepaald door het - al dan niet - voorradig zijn van eenzijdige nutriënten-bronnen zoals voerstekken met partikels of een beste lading muggenlarven? Heeft Evert Aalten dan toch gelijk?

Het lijkt erop. Echter zitten we hier ook al weer met een groot dilemma. Hoe weten we nu precies wat er die dag is gegeten door de door ons belaagde karpers? Niet dus. Het is simpelweg niet te controleren. Dit maakt elke grond om de voedingswaarde uit te rekenen 'tot achter de komma' totaal overbodig. Een schatting over wat de vissen te eten hebben gehad is alles wat we hebben. Uitgaande van deze theorie, mag je dus stellen, dat een sterk vermoeden voldoende is en kun je met de signaalfunctie van je aas veel meer bereiken met deze aquatische voedingssupplementjes dan je denkt. Als de vissen op jouw water dus - door b.v. een overdaad aan gevoerde partikels - al tijden lang een eenzijdig dieet genieten, dan moet je niet kiezen voor een paar procentjes meer eiwit, maar dan moet je die bollen volknallen met een eiwitrijk signaal. Zooitje bende erin en lekker 'tussen de rest door' instant vissen.

Evert had het wat mij betreft wél goed als het gaat om de supplementjes, maar was te voorzichtig. Voorts is de e.v. uit koolhydraat voor een karper 1,6 kcal per gram voedsel i.p.v. de gepredikte 4 kcal zoals voor de mens. Dat doet de gemiddelde 'Aaltenier' denken niet waar?

Neen dames en heren, voor ons is er geen god, goeroe of wetenschap als het gaat om de keuze van ons aas. We zullen het helemaal zelf moeten doen. Supplementair? Ja, maar daar is wel een relativerende visie van de visser voor nodig.

Veel - opvallende - eiwitten zullen veel (kleinere?) vissen vangen. Meestal vang je alles. Een rustige voerstek met sober aas zal eerder de dikkerds uitselecteren en meer slaapuren aan de waterkant opleveren.

Porbeer ze eerst maar eens supervers te maken, met ontsloten koolhydraat op een temperatuur onder de 70 graden. Dan pas heb je het recht te gaan rekenen...

succes
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

30-10-2009 17:54

klaas

hierbij van uitgaand
dat je dus met 2 euro de bol vist
en voert

kun je dus met deze bal meer voeren voor het zelfde geld als een duren bal
enzo meer water oppervlak bereiken
of de vis blood stellen aan meer aas
dus een snellere gewenning
dit lijkt in mijn ogen een heel stuk goedkoper
maar voor al ook nog beter
dit geld dan wel als je gaat vissen door eerst te voeren
instant niet
niet dat je dan geen visje kan vangen
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

01-11-2009 01:52

nu net terug van de feest avond
dus 20 biertjes rijker een bult geld lichter
en niks gewonnen met de loterij
en weer een bult info met roel derksen verwisselt over aas
het volgende en terug komend op de stelling
wat is nu beter

jan willem hilverts had het erover om aparte ingredienten te gebruilen voor je aas
dat dat beter zal zijn en je vangsten verhoogt
maar wat als je n u een goedkope bal maakt
met griesmeel soja maismeel en cd eivoer
rolt goed hard goed uit vangt
wat nu als je bij deze bol wat aminozuren in poedervorm bijvoegt
evt wat zalm olie of aminol
zou dit nu dan beter zijn dan een duurder aasje met eiwitten en veel oplosbare eiwitten ??

werkt dit dan instant beter
of zeg je van ik pak die goedkope bal
en ga daar mee voeren zodat je AASGEWENNIG krijg

wat zu dan nu beter vangen of net zo goed
is het dan zo verstandig om al die aparte (duurdere) ingredienten te gebruiken wat tegen wordig heeeeeel veel mensen gebruiken
want het lijkt onderhand wel zo dat als je er geen lt of pd vismeel in hebt
in combinatie met lzero 30 of andere aparte toevoeginhgen je geen goede bol meer kan maken

ik vindt dit in grote lijnen best onzin
maar wat vinden jullie daar van

ben eigenlijk wel benieuwd naar voor al
voor jan willem zodat we eens verder kunnen gaan met de discussie

mvg
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-11-2009 18:18

Marc,

Hetgene jij nu bedoelt met je post, als ik het goed gelezen heb, is het verschil van eiwitten versus een crap, maar dan voornamelijk in de variabelen van wel of geen bekende (L030, pre etc.) ingredienten. Ik zie hier niet echt het verschil in van voedselrijk of voedselarm omdat je het nu ook over aasgewenning hebt.

Als je het over aasgewenning hebt, kan je het met alles wel proberen. Ook met de bekende L de B mix. Echter wat ik bedoelde... Die gewenning is er al. Het zit in elke mix verwerkt. Elke basis bestaat uit mais gries tarwe soja. Dus welke gewenning wil je dan creeeren? Laat deze ingredienten is uit je mix en maak een bol zonder tarwe mais gries en soja. Ook dan is het nog zeeeeeeeer goedkoop. En kan je dus ook de aasgewenning creeeren die jij bedoelt en dan ben je stom als je het met een dure bol doet en je zo van je eigen protemonnee rooft.

En een boilie maken zonder LT, Pre, L030? Waarom niet?? Geef mij de ouderwetse echte witvismeel maar gecombineerd met wat enkele andere, maar geen lt of pre :)

Voor een instant bol zegt men, en lees je overal in de boeken, je moet een boilie hebben die bestaat uit wateroplosbare aminozuren en eiwitten want dat trekt vis aan. Dat klopt. Ook met een mierzoete bol zul je vis blijven vangen. Maar oplosbare ingredienten (vaak eiwitten) vangen in de meeste gevallen instant beter. Ze zijn ook vaak een stukje duurder.

Het zijn afwegingen die je voor je zelf daar in zal moeten maken. Een bol met een iets lagere oplosbaarheid zal minder snel veel vis aantrekken dan een bol die stijf staat van de attractie.

Nog ff een nieuwsgierigheidsvraag.. Aminozuren in poedervorm? Over welke aminozuren heb je het dan? Want de soja bevat ze ook al.

Echter denk ik dat jou vraag niet in dit topic hoort, mijn antwoord daarop ook niet, maar onder afwijkende ingredienten. Is ook een topic over. Correct me if i am wrong.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

01-11-2009 20:43

Maar wat ik nu wel eens zou willen weten is het volgende. Wat is nu goed voor de karper? Een voedselrijk of voedselarm aasje. Teveel van alles is sowieso niet goed maar wat kan je, in grote lijnen het beste doen? En dan heb ik het niet over hoe ik de meeste, grootste vetste vissen vang. Ik wil alleen maar weten welk voedsel, buiten het natuurlijke om, het beste in voor de karper.
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

02-11-2009 00:38

Als je het zo simpel stelt is het natuurlijk niet zo moeilijk
Dat is het voer wat de viskweker gebruikt om die karper op te kweken
NL forellen pellets of heilbotpellets ..dus met veel haringmeel er in( 30-40%)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

02-11-2009 08:52

Dus als een kweker het gebruikt is het goed?

Weet je ook waarom een kweker grotendeels forellenkorrels gebruikt? Is dat niet om de karper zo snel mogelijk groot te krijgen voor de verkoop?

Als je gaat kijken naar het natuurlijk voedsel van de karper, bestaat het voornamelijk ook uit eiwitten. Mosseltjes, kreeften, larven etc. Als je dan ook de kwekers zou moeten geloven, en denk dat dat het beste is, zou je dus met een hoogwaardige eiwitbol moeten vissen. Maar welke eiwitten dan? Dierlijke, plantaardige of vleeseiwitten?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-11-2009 10:42

Objectief gezien is het niet zo simpel. Alleen al het feit dat de v.m. OVB kwekerij, is nu viskwekerij Valkenswaard, er meer dan 40 jaar over gedaan heeft om het juiste voer te vinden wat bij het jonge karperbroed geen lichamelijke afwijkingen meer veroorzaakte zal hopelijk duidelijk maken dat visvoer, wat echt (en ook op een lange termijn gezien) goed is voor een karper zeer waarschijnlijk nog steeds niet bestaat.
Qua boilies e.d. wordt er van alles geclaimd in dit opzicht maar nooit bevestigd door gedegen wetenschappelijke onderzoekingen.
Kwalificaties als slecht of minder slecht zijn qua aas dan ook veel beter op hun plaats dan de kwalificatie goed (laat staan de beste of i.d.).
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

02-11-2009 12:39

Natuurlijk is het niet simpel want een boilie kook je en probeer dan maar eens de zelfde voedingswaarde te krijgen in vergelijking tot een levende mossel of garnaal
Ik ben ook geen bioloog of zo dus daardoor gok ik liever op vismeel net zoals die viskweker ..die speelt ook zoveel mogelijk op safe