Visgewicht in 15 jaar tijd meer dan verdubbeld?


Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-09-2008 16:13

In het Vlaamse Hengelblad staat o.a. het volgende:
Toen we onlangs het gemiddelde gewicht van de gevangen vissen in de periode 1987-1990 vergeleken met deze van 2003-2007 voor alle hengelwedstrijden in Vlaanderen, kwamen we tot de schokkende vaststelling dat het gemiddelde gewicht in 15 jaar tijd meer dan verdubbeld was:
Periode 1987-1990: 48 gram per stuk
Periode 2003-2007: 111 gram per stuk
.

Wat betekent dat er nu meer grote vis gevangen wordt in onze viswateren dan ca. 20 jaar geleden hoewel de vangstaantallen analoog gebleven zijn per manhengeluur. Ongetwijfeld is dit ook een gevolg van de aalscholver predatie, waarbij vnl. de lengteklassen 10-35 cm het zwaar te verduren krijgen.

Tja, of het gemiddelde gewicht van de karpers in die bijna 20 jaar ook meer dan verdubbeld is lijkt een beetje overdreven, maar zeker is dat het gemiddelde gewicht ook bij karpers fors is toegenomen.
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

05-09-2008 17:12

Beste Aart,
Denk dat de karpers ook groter c.q. zwaarder worden.Dit denk ik is te danken aan :
1 Waterkwaliteit.
2 Hoeveelheden voer wat er in het water komt.
3 De zorg van de vissers (onthaakmatten etc.)
De waterkwaliteit lijkt me het meest doorslag gevend!
Ben benieuwd hoe anderen hier over denken!
Groet Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Anonymous

05-09-2008 17:52

en de klimaat verandering :)
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

05-09-2008 17:53

Waterkwaliteit is zeker een belangrijke.

Ook denk ik dat we steeds gerichter zijn gaan vissen op ''grote'' vissen en deze dus steeds selectiever vangen. Dan gaat je gemiddelde gewicht natuurlijk ook omhoog :wink:
Werd er vroeger nog veel gevist met kleine boilies, liggen nu de 30mm+ boilies al in de schappen.
Ik denk dat vooral op de wat kleinere afgesloten wateren het voeren een enorme impact heeft op de groei van de karpers. Er is eenmaal meer eten ter beschikking en vaak nog met veel eiwitten etc. die de groei allemaal bevorderen. Komt erbij dat er steeds meer mensen gaan karpervissen en er dus ook steeds meer voer in het water komt :wink:

Vind het helemaal niet gek dat de karpers groter worden in een sneller tempo.

De zorg van de vissers is ook zeker verbeterd maar of dit doorslaggevend is denk ik niet, een karper kan nou eenmaal veel hebben. Mooier word ie er dan niet op :wink:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

05-09-2008 18:10

Bij mij in de buurt is ook een watertje waar toen ik begon te vissen 20 jaar geleden rond een pondje of 7 gemiddeld zat. Nu schat ik het gemiddeld gewicht op een pondje of 12 dus is ook zeker een toename in gewicht. Echter hier werd al even met boilies gevist en toen ging het gemiddeld gewicht wel iets omhoog maar niet schrikbarend. De vissen gingen echt groeien nadat er flink wat zoetwaterkreeftjes werden gevangen. Was echt een kwestie van 2 jaar dat de vissen zo'n groeispurt maakte. Nu zitten ze alweer jaren op hetzelfde gewicht. Denk dat het een combi is van voeren, waterkwaliteit, natuurlijk voedselaanbod, verhoging van de gemiddelde watertemperatuur (ook belangrijk denk ik) etc.

Wat ik me afvraag is of dit ook invloed zal hebben op de levensduur van een karper. Zijn deze groeispurten wel daadwerkelijk goed voor de vissen of zal deze ook sneller naar de eeuwige viswateren gaan als deze zo snel groeit.
Langs het kanaal komen niet alleen vissers maar ook de shoarmaboer
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

05-09-2008 18:13

Het boek van Evert Aalten over die 40 plussers in Nederland zegt genoeg denk ik. Hij beschrijft er een aantal in zijn boek wat naar zijn weten de enige zijn die in Nederland rondzwemmen. Ik denk dat hij nu een hele serie zou kunnen maken over 40ers en 50ers in Nederland gevangen. De gewichten zijn zeker omhoog gegaan bij karpers. Misschien ook doordat er meer aanbod van voer is door de waterkwaliteit waardoor er meer natuurlijk voedsel aangeboden wordt en natuurlijk doordat er veel meer karpervissers zijn en dus meer gevoerd wordt.
Samen is niet alleen...
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

05-09-2008 18:49

Als voer 1 van de redenen is; wat denk je dat die mannen met die 14 meter stokkies erin kiepen. Die kijken ook niet op een (groen) emmertje meer (20liter of 40liter) of minder. Half litertje maden eronder. Hoppa. Koppelwedstrijdje met 60 man, tel 't maar uit. En zondag weer....
Ik denk dat de levensverwachting (noem 't vergrijzing) ook bij de vissen opgeld doet. In vroeger tijden ging e.e.a ook nog mee naar huis voor de pan. Op die roekeloze Oostblokkers na zal je dat hier ook niet meer tegenkomen. En inmiddels moet de paling ook al teruggegooid. Derhalve zal vis ouder worden en daarmee de kans op groter/zwaarder navenant stijgen.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-09-2008 00:08

Ondanks dat ik jou met een scheepslading zout neem zit er in jou verhaal meer waarheid dan in het voer wat in het water gegooid wordt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2008 21:07

Dat denk ik ook wel Menno. Het is natuurlijk wel zo dat aalscholvers ook de karpertjes tot zo'n 1 1/2 jaar oud oppeuzelen (idem de snoek). Is ook geen ramp, momenteel kun je in deze omgeving op sommige plaatsen duizenden jonge schubjes en gelukkig ook duizenden spiegeltjes (dankzij het IJssel SKP) aantreffen, maar volgend jaar zie je daar nog maar weinig van terug. Met snoekbaarsbroed idem dito, als die allemaal groot zouden worden zou je over het water kunnen lopen bij wijze van spreken. Wat dat betreft reguleert de natuur zichzelf heel aardig en dat is maar goed ook.
Plaats reactie