Het lukt mij niet


Plaats reactie
Cees van Veen
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-08-2008 16:55

23-08-2008 09:55

Om eens een ander beeld te geven.
Meer als 32 jaar vis ik nu. Uitdagingen ga ik niet uit de weg, sterker hoe groter de uitdaging hoe leuker.
Echter lukt nu alles altijd ? Neen. Ik ben nu inmiddels 18 avonden a 4 uurtjes bezig om op een water een vis te verschalken. Er heerst een zware hengeldruk, echter ik heb een plek welke op 1 of andere manier door andere over het hoofd wordt gezien. Schuimpakketten, rollende karper en springende karper al diverse malen gezien. Maar HET LUKT MIJ NIET. Alles heb ik uit de kast getrokken maar als ik karper op mijn stek heb dan schrikken ze bij minst geringste en vertrekken met een boeggolf. Strakke lijn, slappe lijn, lijn over de bodem, van mais tot krielaardappel, van frolic tot kattebrok niets lukt. Iedere keer weer als ik er zit krijg ik karper op mijn stek. Soms staan ze schuin omhoog duidelijk aan het stogzuigen en zie ik de staart boven het water uit steken (overigens ook geen kleine staarten ook) maar blijkbaar voelen ze direct als er iets met mijn haakaas aan de hand is. Shit wat een frustratie dit is mij op deze manier nog nooit overkomen. Maar de uitdaging wordt eigenlijk met de dag groter. Volgende aanvalsplan wordt natuurlijk aas dus de tuin in op zoek naar dikke wormen.
Hoge bomen geven lange planken
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-08-2008 11:02

Beste Cees
Weet je zeker dat het probleem je aas is?
Ik heb toch meer het vermoeden dat je systeem niet helemaal goed verborgen is, ik verwacht dat het een ondiepe plek is.
Is het water helder?
wat ik wel eens doe ik gewoon de hengels op het land zetten de toppen dus niet over het water heen, dan je lijn door middel van een toploodje strak onder de kan te leggen en zoveel mogelijk je lijn op de bodem proberen te houden door middel van verzwaren.
Lijn druk/dressuur is een lastige vorm en kan op deze manier enigszins verholpen worden.
Zoek materialen die zoveel mogelijk op de kleur van de bodem lijkt, gebruik sliders en leaders in vorm van fluorcarbon of leadcore leaders.
Pak een zinkende onderlijn materiaal zoals bijvoorbeeld Korda Super natural of een sandlizzard van PB deze bijde zinken goed, je kunt ze nog extra verzwaren doormiddel van wat putty (kneedbaarlood).
Ik gebruik zelf van het merk Ultimate omdat deze goed betaaldbaar is en erg goed verwerkbaar.
Lood zelf kan ook opvallend zijn vooral de Korda lood heeft de neiging als die nieuw uit de verpakking komt erg glimmend te zijn.

Afbeelding
links is voor behandeling met een schuurpapiertje rechts na ;)

Ook lood van andere merken wil ik zo bewerken, met een zwarte waterproof marker kan je ook het lood en onderlijn wat meer camoufleren door middel er wat streepjes of stipjes op te tekenen.
(Creatief met stift)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

23-08-2008 15:35

Heb je de zig rig al eens geprobeerd met een stukje imitatie aas? dan loopt de lijn recht omhoog en
schrikt de karper mindedr van je lood of lijn o.i.d.
Jesse Metselaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-07-2008 19:52
Locatie: Gouderak

01-09-2008 13:04

beste Cees,

Zou het kunnen dat ze schrikken bij het zien van je haak??
Zo ja, dan kan je misschien eens een dip proberen en je haak ook dippen.

groeten Jesse
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

01-09-2008 13:48

Voeren,voeren,voeren,voeren ,slappe lijnen en een snelprikkende rig.
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

23-09-2009 21:25

ben je daar weleens sóchtends geweest'?

en dan niet in het weekend!!!

heb precies hetzelfde meegemaakt ze pakte alleen maar tijgers en dan nog schuw en alleen popup.
probeer een grondvoer met een bijpassend instantaas \mais,tijgers of plak gekookte hennep aan elkaar tot bollie).maar 1 ding hou je haak aas KLEIN!!

ben benieuwd!! succes ik hoop nog van je te horen

ps ik heb weinig vertrouwen in die wormen!!
"wind op de kant is karper op het land"
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

24-09-2009 00:40

nou weet ik niet wat het precies voor water is maar ruim voeren en ruim tussen je aas kan flink helpen om zo het aas als veilig te voordoen.

zo zullen ze opzich meer vertrouwen moeten hebben.

tevens ben ik nu aan het proberen met te verbergen door juist met wier me lijn te verbergen. ik moet zeggen dit geeft echt een verassend resultaat.
wat ik doe is lood en lijn omwikkelen met wier. met kleine stukjes lijn het wier vast maken aan je tube of lood of stukje onderlijn.
zorg dat je bolie al wat dagen in het water heb gelegen liefst van het zelfde water. zodat het eruit ziet of het gewoon veilig is.

tevens op het oude forum hadden we het over verbergen met je lijn met een stuk riet (holle) hierdoor je lijn zodat de rietstengel als dobber functioneerd (weet niet of het werkt) is altijd te proberen.

blijven proberen.
en op ons de hoogte houden :P

Gr patrick
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

24-09-2009 02:36

Dobbertje, blokje smack/kaas/maiskorrels/o.i.d.
Doe eens gek.
Gebruikersavatar
Rutger Scardola
Berichten: 53
Lid geworden op: 25-09-2009 20:20

26-09-2009 15:09

Hee man,
Ja ik weet wat je bedoeld, ik heb zelf ook een putje waar ik nog maar 1x een 30iger heb weten te vangen op boilie. Maar veder ook niks echt ook heel veel geprobeerd maar ik d8 laat ik is gaan korsten.
Ik gooi wat korste in helemaal niks. even later hoorde ik toch een kolk.... daar word je bang van!
Dus ik gooi me eigen korst er bij naja meteen raak dus nu vang ik super goed daar alleen wel met de korst.
maar toch karper. Maar het is nu een beetje te koud voor de korst, het kan soms jaren duren voor je de juiste techniek op een water hebt maar dan kun je wel de vruchten plukken;)


Mvg Rutger.
Laatst gewijzigd door Rutger Scardola op 09-11-2009 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike Tukker
Berichten: 33
Lid geworden op: 11-06-2008 20:29
Locatie: Den Haag

27-09-2009 22:42

Omdanks dat het topic ruim een jaar oud is wil ik toch ook me frustratie van me af gooien.....

Vorig jaar begonnen met actief karper vissen circa 30 a 35 vissen op de kant gehad. Vissen gevangen op diverse wateren. In de winter besloten om meer langere sessie's te maken. En af en toe een nacht te pakken.

Dit jaar vol goede moed vroeg begonnen... weinig tijd dus die langere sessie's zaten er niet in.... maar wat voor aas, montage, weer, haak of visplek ik zit ik heb nog geen piep op me optronics gehad..... Een maat pakt met mijn onderlijnen en mijn bolie's er 3 en ik zit er bij en kijk ernaar. Meerdere keren geswitched van stek maar niks..... Vandaag ook weer sessie van 8 uur gemaakt en een ander pakt er 3 en ik blank gewoon alweer.... kortom ik ben een beetje gefrustreerd en ik weet niet waar het aan kan liggen.

Heb dit seizoen al opgeven.

En duim voor volgend jaar.....


Ik moest dit van me afschrijven....
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

28-09-2009 11:14

nou ik heb dat dus een tijdje terug ook. wanneer ik zelf zeer fanatiek bezig ben vangt me maat wel.
nou heb ik me lood systeem veranderd. een flying backlead erop (dat had die maat van me ook) laatste 10/15 meter met fluo carbon me onderlijn op me ene hengel verlengt en me anderen vekort.

nou heb ik nog geen resultaat gehad maar zit nu ook in de ziektewet dus kan ook niet zoveel meer. maar als ik er binnekort uit ben wil ik het zeker proberen voor de winter.

dus misschien je systeem veranderen. en er blijft iets van geluk bij zitten.

Gr patrick
Plaats reactie