toplood verzekerd meer vangsten??


Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-10-2009 13:46

Inderdaad kees,dat bedoelde ik ermee te zeggen

Toplood is zinvol als je op druk bevaarde kanalen/rivieren vist om inderdaad te zorgen dat je lijn niet opgepikt word door boten.

Kempisch kanaal bijvoorbeeld gebruik ik het toplood ook,en laat ik naar het midden van het water zakken,zodat de lijn over allebij de kanten van het kanaal naar beneden/omhoog loopt geleidenlijk,en dan gebruik ik tube/leadcore om het laatste beetje op de bodem te houden doormiddel nog van kneedbaar lood om de tube/leadcore uiteinde heen,maargoed op KK wil dit ook wel eens niet werken door de diep beladen boten die gewoon door de zuigings kracht alles toch meenemen.

@rudy Dat klopt ook weer wat je zegt,maar is het dan niet gewoon handiger om een verzwaarde tube/leadcore te gebruiken dan een toploodje? maarjah je gebruikt het niet voor niets ieder zijn eigen ervaring. Maar zit je dan niet meerdere keren vast door dat toploodje?


Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
rudy lemmens
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2009 19:43

17-10-2009 21:02

ey leen ik maak nu gebruik van redelijk zware leadcore en moet zeggen dat deze me uitstekend bevalt.
ik heb het idee dat een toplood mij niet alleen meer vissen op de kant brengen.
maar ook de vissen die of lang niet meer zijn gevangen, of zelfs nooit eruit zijn gekomen.
worden wel gevangen met een toplood... ik bevis dit water nu voor het 3e jaar.
de eerste 2jaar had ik gedacht dat ik de populatie wel zou de mat zou hebben.
sommige vissen werden gedubbeld en sommige zelfs 3x gevangen..
begin 2009 starte ik met het vissen met toplood.
wat mij opviel aan dit jaar was dat de vangst percentage dubbel zo veel was als het jaar vantevore
en dat er er vissen uitkwamen die nog onbekend waren.

watbetreft het vast komen te zitten moet ik zeggen dat het wel mee valt :wink:
je moet natuurlijk wel het bodemgesteldheid goed weten.
wanneer een karper runt moet je wel snel erbij zijn zodat het toplood
tegen het lood komt na het aan slaan. dan kan er weinig gebeuren :wink:
m.v.g rudy lemmens
richard bredenbeek
Berichten: 13
Lid geworden op: 06-10-2009 15:35

19-11-2009 16:03

tobias vlok schreef:Beste collega vissers,
Hoor vaak dat men met toploood meer aanbeten zal krijgen.Ikzelf vis zowel met als zonder(wat de situatie toelaat) en kan hier geen onderscheid in ondervinden.Er loopt met natuurlijk minder lijn door het water.Maar de beetregistratie is er dan ook veel beroerder om!
Is dit nu echt van meerwaarde??
Groet Tobias

ik vis zelf liever een slider die ongeveer een meter of tien van je montage af komt te liggen en voor de rest je lijn niet te strak op spannen gr
Peter Klosters
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-06-2006 03:23

19-11-2009 23:55

Ik vis meestal met een flying backlead van Korda en met een captive backlead van Fox. De captive backlead van Fox is ideaal om de vis over je andere lijn te drillen. Ook stel ik mijn swingers vrij licht in en geef ik genoeg lijn, zodat de flying backlead op de bodem ligt en niet gaat zweven. De beetregistratie gaat bij mij ook gewoon goed. Daar heb ik geen problemen mee ondervonden.

Korda:
Afbeelding

Fox:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

24-11-2009 15:56

over hoeveel gram toplood hebben we het hier allemaal ik heb gistere 43 gram gehaald
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

02-12-2009 15:54

werkt een backlead ook bij uitvaren met een voerbootje?
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

02-12-2009 18:10

flying backlead is meer gemaakt voor het gooien, door de weerstand van de lucht op de voorkant van de backlead wordt deze afgeremd.
als je met een boot vaart zou die in princiepe door de weerstand van het water ook een eind terug moeten lopen maar heb hier geen ervaring mee.

ikzelf werp altijd, voerboot vindt ik zelf onnodig. ik gebruik leadcore, de korda flying backlead (geloof 8 gram) en 56 gram captive beaklead. wil nog wel wat lichtere gaan halen maar voor nu ist wel goed. heb nog nooit last van gehad dat de vis door de lijn heen zwemt.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

03-12-2009 10:49

op de meeste wateren zie ik totaal het nut niet van in om van dat speelgoed aan mijn lijn te bevestigen zit meer tussen de oren denk ik ik heb er aleen maar hinder van met drillen sommige mensen hoor ik roepen dat het wel fijn is onder de kant zodat die niet door de andre lijn heen gaat nou ik heb liever dat die zonder toplood door de lijn heen schiet dan andersom maar als je echt last heb van lijn zwemmers zoals je op hele ondieptes vist en je denk dat het vis kost zou ik een loodje bij het aas neerleggen zo 5 a 10 meter ervan af gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

03-12-2009 18:07

omdat de aan de kant van je rig het lood een beetje hol is

ga ik het gewoon probeeren om ze uittevaren ik verwacht dat het gewoon moet gaan
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

04-12-2009 14:25

Indien het kan gebruik ik het.
Zijn nu eenmaal heel veel situaties waar het van de gekken is om met toplood te vissen. Als men het in die gevallen toch gebruikt en dan gaat liggen klagen dat het slecht of onzin is moet je vantevoren even nagaan of je er zelf niet naast zit.
Afgelopen seizoen ook op een prutbodem getest met zelfgemaakte lichte toploodjes van een paar gram. Dit doe ik wanneer ik door harde wind icm slappe lijnen teveel valse piepen krijg.
Als volgt:
Eerst je lijn helemaal slap hangen en dan voorzichtig het toploodje naar beneden laten zakken. Zo kun je je lijn door deze heel voorzichtig op te spannen enigzins toch een beetje strak houden zonder dat je deze van de bodem lift. Zo hoef je verder ook geen concessies te doen mbt de gevoeligheid van je beetregistratie.
Let wel: Deze toploodjes gebruikte ik op afgesloten watertjes waar ik redelijk dicht onder de top vis. Dus enkel te gebruiken met als doel de vissen niet te laten schrikken van je lijn en dus niet op bijv kanalen om schepen te ontwijken. Dan wordt zo'n licht loodje uiteraard meteen gelift en zal je, als het kan een zwaarder toplood moeten kiezen.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

24-12-2009 18:23

is een flying back lead ook te gebruiken i.c.m. top lood ? dus samen ?

dan zit het zowieso tegen de bodem ..
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

05-01-2010 16:55

klein water wel waar je dicht in de kant vis maar op langere afstand klopt het voor geen meter misschien alleen voor de lijnzwemmers maar verder niets..
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

10-01-2010 23:51

ALTYD backleds! en met schone bodem ook nog altijd (mits niet te schuine taluuds ) altyd een toploodje! evenals heyt kanaal hier! anders vang ik veel BOOT 8) :lol:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Davy Adriaensen
Berichten: 90
Lid geworden op: 23-10-2005 14:36
Locatie: Tongeren (B)

11-01-2010 20:44

En als jullie opt kanaal vissen, in de kant???
2 fish or not 2 fish
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

11-01-2010 21:33

Ik vis zowieso altijd met Flying Backleads. Maakt niet uit of het nou in de kant is of een meter of 50 op het water. Het geeft mij gewoon een stuk vertrouwen dat het hele zooitje strak op de bodem ligt!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

12-01-2010 11:21

Maargoed het gaat erom 'toplood verzekerd meer vangsten??'

Nee dat doet het voor mij gevoel zeker niet,beet registratie komt soms lastig door,of helemaal niet. Toplood gaat er bij mijn pas op als ik op een kanaal moet vissen met boten,kk dus en eerder niet. Zooi is in normale omstandigheden overbodig! Men laat je denken dat het de manier is,maar zonder werkt het ook gewoon naar behoorde,jah lekker belangrijk dat je lijn iet wat omhoog loopt,nog nooit op geblakt iedergeval en dan vind ik het best! Op 1 kanaal vis ik naar de overkant,zonder toplood en tegen de kant geen nood hoor zonder toplood,karper aast in de kant,als ik zo nodig in het midden wil vissen,dan gaat de hengel naar het midden,maar dan ook zonder toplood,talud doet zijn werk wel,en het beetje leadcore. en op 120 meter afstand is het al helemaal niet nodig dat extra stukkie lood.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

13-01-2010 14:41

Als ik egt tussen de stenen vis in de kant dan strak vanaf de top.

Vis ik tegen een schone kanaalkant dan altijd een backled en altyd een toplood!

En moet zeggen ik ga ditjaar een 1 hengel onder de kant op een schone bodem bevissen zonder toplood maar met een rete strakke lijn! omdat ik merk dat ik vaak maar 3 stootjes krijg waarop ik al moet slaan! :-? en met een toplood komt de betregistratie niet zuiver over ..
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!