toplood verzekerd meer vangsten??


tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

29-08-2008 11:57

Het zal idd per water verschillen!Ik ben er zeker van dat als je een water bevist met veel takken of wier o.i.d.dat ze er niet van schrikken.Maar bevis je een monotoom kanaal zonder rommel in het water dan zal de vis onze lijnen direkt opmerken als ze er tegenaan zwemmen!!
Greetz Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Jan Peter Teerling

29-08-2008 13:59

Oooooooooooooooit een monotoom kanaal gezien zonder rommel in het water Thomas?

Even een vraagje, hoe lang vis je al op karper?
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

29-08-2008 15:23

Al zo`n twintig jaar!! en ja zo goed als schoon kanaal met damwand dat eens in de zoveel tijd schoongetrokken wordt zal bijna nihiel aan rommel zijn!!Komt bij ons in de buurt wel voor :wink:
Groet Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
roger mulder
Berichten: 23
Lid geworden op: 30-09-2006 20:04

30-08-2008 12:50

slap is t beste
koen morsink
Berichten: 1
Lid geworden op: 26-06-2008 13:17

30-08-2008 14:56

Hallo,

Ik lees hier dat mensen met een halfslappe lijn vissen in combinatie met een flying back lead, maar als er dan een swinger/hanger wordt gebruikt.. staat de lijn dan niet te strak waardoor de backlead naar je lood glijdt? Of wordt er überhaupt geen swinger/hanger gebruikt bij deze manier van vissen?

Groete Koen!
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

31-08-2008 11:17

Slappe lijnen vissen vind ik echt achterhaald. Aangezien ik meerde mini aanbeten heb gehad die vaak de wat grotere vissen op de kant brengen daarmee doel ik op 1 a 2 piepen en een licht bewegende hengeltop.

Ik zorg liever dat me lijn goed over de bodem loopt en wat strakker ligt. Op sommige stekken is dat moeilijk maar kan vaak wel.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

03-09-2008 14:06

Wat een Onzin!

Het lijkt mij duidelijk dat je met een slappe lijn een veel betere registratie hebt dan met een strakke en al helemaal met toplood is dit kut>
Een toplood alleen in zetten wanneer de bodem of langzaam naar beneden wegloopt of geheel egaal is, anders gewoon niet gebruiken.
Een gezonken/slappe lijn werkt bijna altijd het beste;-beste registratie
-minder lijn dwars door het water.

Bedenk je eens hoe je lijn loopt met toplood als er oook maar een paar oneffenheden in de bodem zit, loopt je lijn recht over een gat heen, of nog erger je toplood valt in dat gat.Op een enkele uitzondering na gebruik ik het niet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2008 14:33

Nou valt wel mee hoor. Slappe lijnen betekent veel bewegingsvrijheid tussen aas en indicatie. Aanbeet kan dus heel laat doorkomen. Echt slappe afgezonken lijnen zijn ook niet onder alle omstandigheden te vissen.

Toplood is weer een ander verhaal. In zijn algemeenheid moet je het toplood in balans kiezen met het werplood. Bij vissen over kuilen en dergelijke kun je beter een flying back lead gebruiken. Die zijn daarvoor bedacht. Maar ja, soms varen ze bijna over je hengeltoppen en moet die lijn echt op de bodem blijven.

Er is dus geen pertinente waarheid of onwaarheid. Meestal kom je uit op een compromis.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

03-09-2008 16:42

Kees, ik kan je verzekeren dat een slappe lijn een veel betere lijn registratie geeft!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2008 18:37

Ligt voor de hand dat dit niet persé altijd het geval is. Dus leg maar uit wat je bedoelt.

En zonder te roepen dat andere gedachten daarover onzin zijn met een uitroepteken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

09-09-2008 13:28

Kees,

Mij opvoeden lukt niet meer, dus val niet zo over mijn teksten.

Het eerste wat ik doe na peilen is kijken vanaf welke kant ik de plek het beste kan bevissen(over kuilen heen vissen heeft geen prioriteit), vis bijna nooit verder dan 20-25 meter uit de kant, met slappe lijn is de registratie veel beter dan met toplood/strakke lijn.
Waarschijnlijk zullen er altijd mensen zijn die op de overkant of ver uit de kant vissen, in de meeste gevallen gooi je zo je glazen al in, en idd zal een strakke lijn beter registreren, maar ook minder vangen!

Gr Sander!!!
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

09-09-2008 14:59

Beste Sander,

Scheepvaart gooit roet in het eten!Op de grotere wateren wil dit niet altijd!

Greetz Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2008 19:18

Modereren is hier zo een beetje mijn taak. Opvoeden begin ik niet aan.

Jouw onzin is dus verbonden aan een voorwaarde die een beperking is. Daar kun jij mee leven, maar ik niet. Maar ik had al zo een idee. In ieder geval bedankt dat je de beperking toelicht. Wordt het wat beter te begrijpen voor een ander en kan er normaal op gereageerd worden.

Wat mij betreft is slappe lijnen een goede optie als je onder de kant vist. Maar ja, dat doe ik niet altijd.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jurgen Bart

06-10-2009 16:25

Op dressuurwater gebruiken is slim want als een karper een lijn voelt tijdens het azen kan hij schrikken.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

07-10-2009 17:17

ik zweer zelf bij slappe lijnen. Dit in combinatie met hele lichte gardner hangertjes. Dat de beetregistratie iets wat minder is kan ik me wel in vinden. Maar ik vis zelf met xline 33/00, en als je wilt inhalen nadat je lijn afgezonken heeft gelegen trekt je hengel best krom. Dit omdat de xline best zwaar is en veel weerstand biedt.

Als een karper dus je rig pakt en zichzelf haakt moet hij ook die weerstand door het water slepen wat dus voor een goeie beetregistratie zorgt. Dit heb ik vergeleken met bijvoorbeeld een gewone monolijn waarbij je slappen lijnen vist. Deze is een stukje lichter en de karper trekt de lijn dus makkelijker door het water (dus verplaatsen met minder beetregistratie). Ik heb het hier vooral over een vis die naar rechts of linkt zwemt zodra hij gehaakt is. Als de vis in een rechte lijn van je hengel zwemt maakt dit denk ik veel minder uit met welke lijn je vist.

Dus als je budget het toelaat, en je een te slechte beetregistratie hebt met gewone mono lijnen....koop dan xline :P ( geen sanders hengelsport verkoper:P )

Ik prefereer dit boven vissen met toplood omdat ik de lijn zo goed mogenlijk de contouren van de bodem wil laten volgen, wat bij toplood weleens anders is.

Groeten
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

11-10-2009 15:49

Sinds ik toplood ben gaan gebruiken zijn m'n vangsten erg veel omhoog gegaan.
Of ik nu op 25 meter of op 130 meter afstand vis heb ik het toplood op ong. 5-10 meter van de rig en vis ik met een strakke lijn.
En ja,je beetregistratie kan dan wel iets trager zijn,als je de goede montage gebruikt blijft de vis wel hangen.
Bij opstakel visserij gebruik ik geen toplood maar vis ik met een strakke lijn omdat je de vis geen ruimte kan geven om er vandoor te gaan.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-10-2009 17:52

Verzekerd zeker niet meer vangsten,ik zelf gebruik ze ook op kanalen waar boten varen,maar verzekerd zeker niet meer vangsten. Verminderd de kans op vangsten omdat je risico heb dat je toplood ergens achter blijft hangen of gewoon muurvast zit,en de beetregistratie komt niet ten goede aanbeten worden niet of later pas waargenomen en dan is er al risico dat de vis je lijn ergens achter heeft vastgezwommen!

Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
rudy lemmens
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2009 19:43

12-10-2009 21:06

ik bevis de laatste tijd een zwaar dressuur water..
wat mij opvalt is dat sinds ik toplood aan mijn visserij toe heb gevoegd.
er vissen uitkomen die voorheen nooit zijn gevangen of amper worden gevangen!
ik vaar mijn lijnen altijd uit en plaats een toplood 2 meter achter mijn leadcore.
vooral op zwaar dressuur wateren vind ik toplood heel belangrijk.
en denk ook wel dat dit extra karper kan opleveren. :wink:
m.v.g rudy lemmens
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

12-10-2009 21:14

Ik gebruik zelden toplood. Ik vind het slecht voor de beetregistratie en tijdens de dril vind ik 't ook niet super handig. En op de wateren waar ik vis is het meestal niet verstandig omdat je lijn dan eerst naar de bodem gaat en daarna weer door het bodemverloop of door planten omhoog geduwd wordt waardoor het nutteloos is. Flying backleads vind ik al beter, zolang ze maar niet tig meters van mijn lood en onderlijn weg schuiven.


Rudy, zo kan ik me wel voorstellen dat het effect heeft. Je gebruikt dan eigenlijk een toplood op de plek waar een flying backlead normaal gesproken terecht komt.
Gebruikersavatar
rudy lemmens
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2009 19:43

12-10-2009 21:31

inderdaad teun de principes zijn hetzelfde als een flying backlead.
alleen is een toploodje zwaarder!
je ziet op veel dvd,s hoe een slimme karper eerst de voerplek wegblaast voordat hij begint te vreten.
ik denk dat wanneer je een toplood inzet de kans minder zal zijn omdat de lijn op 2 plaatsen zwaar tegen de bodem wordt gewerkt! en qua beetregistratie moet ik zeggen dat het best wel mee valt.
je moet natuurlijk wel het bodem verloop precies weten.
niet dat je lijn over een plateau loopt ofzow.
m.v.g rudy lemmens
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

12-10-2009 21:44

Ja en met die verslechte beetregistratie bedoelde ik een toploodje voor aan de kant. Als je een toplood in de buurt van je haakaas hebt zal 't veel minder zijn inderdaad.
Gebruikersavatar
rudy lemmens
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2009 19:43

12-10-2009 21:53

daar heb je wel gelijk in!
wanneer ik toplood onder de kant eraan doe is mijn beetmelding wel veel later.
daarom doe ik dit ook nauwelijks meer :wink: m.v.g rudy lemmens
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

12-10-2009 22:28

Teun van der Velden schreef:Ja en met die verslechte beetregistratie bedoelde ik een toploodje voor aan de kant. Als je een toplood in de buurt van je haakaas hebt zal 't veel minder zijn inderdaad.



als je een toploodje bij je haakaasje wil hebben,kan je hem net zo goed weg laten he heeft geen enkele zin dan
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
rudy lemmens
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2009 19:43

13-10-2009 11:12

[/quote]
leen goudappel
als je een toploodje bij je haakaasje wil hebben,kan je hem net zo goed weg laten he heeft geen enkele zin dan[/quote]


dit ben ik niet geheel met je eens.
een toplood zorgt ervoor dat de laatste 2 meters gegarandeerd op de bodem liggen.
zo verkom je dat de aanzwemroute van een karper niet verstoord wordt door een vislijn.
op de wateren die ik bevis heeft het zich wel geloond.
en geloof mij dit zijn niet de gemakkelijkste wateren :wink:
m.v.g rudy lemmens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-10-2009 11:32

Dan hebben we het niet echt meer over toplood maar over een flying back-lead. Wie een betere naam heeft mag het zeggen.

Toplood is handig als de lijn opgepikt kan worden door bijvoorbeeld boten die langs varen. Flying back-lead is een beter alternatief, en houdt de laatste meters bij de bodem. Hangt dus allemaal een beetje samen met de omstandigheden. Als je boven 50 meter vist met mono bedenk dan ook dat de lijn zwaarder is dan water en naar de bodem zinkt. Verder kan een tube lucht opsluiten. Een verzwaarde tube of leadcore is dan het alternatief om de laatste meter echt bij de bodem te houden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======