Herken het water met biggen potentieel


Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

21-08-2008 19:28

18 kilo en niet een verdwaalde, van daar dat de meeste vissers ze niet in nederland vangen.
Dan is nederland niet de moeite waard, zelfs nieuwkoop weet je wel waar het record vandaan komt is dan niet de moeite waard. word eens wakker ben je visser of boekhouder.
Ik vang ook graag grote vissen, meestal ook groot blanken het een gaat niet zonder het ander.
Ik weet 1 water wat misschien voldoet dat is de sloterplas in amsterdam ( nog redelijk makkelijk ook).
Maar je kan beter plezier hebben in je sport en je niet op laten naaien door de bladen.

mvg blankie boy
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

22-08-2008 08:12

K. van den Herik schreef:Jammer genoeg wordt de waterkwaliteit steeds beter dus minder vreten dus minder (kilo) vis (per ha)


Is dat zo? Bij ons is het water ook kraakhelder, maar dat heeft als gevolg dat de planten juist heel goed gaan groeien. Gooi dan eens een klapanker overboord en haal bergen mosseltjes, kreeftjes en larven omhoog. Oh ja, de vissen doen het er prima op hoor!
De zoetwaterkreeft leeft ook alleen in gezond water, en dit is toch ook wel een dikmaker voor de vissen (voor de vissen die ze herkennen als voedsel dan).
K. van den Herik

22-08-2008 08:37

Kees,

Daarom ook 18 kilo is een hele rare grens. Maar tot 17 kilo lukt bijna overal wel, maar dan...

plezier in vissen heeft voor mij niets met biggen te maken. Juist Nieuwkoop is 1 van de voorbeelden een aantal verschillende vissen tussen de 18 en 22 kilo op een heel klein bestand. Iets eerder zou je kunnen lezen over het lammetjes wiel. Vissen rond de 9 a 11 kilo, maar wel bijna allemaal. Dus het gaat mij om de opbouw van een bestand. Mijn plezier is zelfs niet: veel vangen. Gelukkig ieder het zijne. Sterker, van mij mogen ze op heel veel wateren de helft van de karpers weghalen.

Gelukkig of jammer? Ken ik wateren genoeg ook hier in de buurt die een vergelijkbaar bestand hebben, maar wateren met een echt biggen potentieel? Helaas vaak teveel witvis.

Schiet me te binnen : Lingebos, voor de sterfte. Jaren vissen tot max 11 kilo. Aalsgolverprobleem , nou probleem. Ineens weinig maar grote bremmen, 4 kilo plus. En de karpers schoten ook door. Oorzaak: Minder concurrentie en een deel van het originele bestand welke een natuurlijke dood was gestorven.

Verder is het gewicht van de karper de laatste 20 jaar aan devaluatie onderhevig. Kan het ook niet helpen.

Martin,

Kraakhelder water zegt nog niet zoveel, google maar eens naar visstandsbeheer onderzoeken op bijv de randmeren. Het bestand aan vis is uitgedund tot net 400 kilo/ha. Dus ruim gehalveerd. Misschien dat Aart nog info van heeft.

Lees Visionair maar.

Ik verzin het niet neem het alleen waar.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

22-08-2008 17:31

Aangezien dat ik mijn reputatie als blankie boy dit seizoen weer helemaal waarmaak heb ik tijd om veel te lezen. Terry hearn is mijn kop of thee zal ik maar zeggen, niet dat ik zo zou willen vissen maar heb wel enorm veel respect.

De volgende dingen zijn in mijn ogen belangrijk. weinig karper,veel natuurlijk voer,waterkwaliteit (chemie),
potentie van de vissen, aas van vissers vind ik veel minder belangrijk maar als dit samengaat met enorm natuurlijk voedsel dan vult het elkaar aan en kunnen de vissen enorm groeien. Helder water is volgens mij niet zo belangrijk, planten is volgens mij mooi meegenomen .

Voor de gene die een vijver hebben weten wat een waterkwaliteit voor vissen doet, ik ververs elke week een gedeelte water door dat ik met het oude mijn filters schoonspoel. sinds 2 jaar voer ik minimaal 1 liter maden in de week als bijvoeding als ik de uitwerking van dit eerder geweten had had ik er 10 jaar eerder aan begonnen de gezondheid straalt er van af.

Ik ga vissen, groeten blankie boy
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

22-08-2008 21:45

Ach, lazen we niet in Karper 49 dat je gewoon 5 kilo ballen per dag moet storten. "You do the math" zoals ze in Amerika zeggen. Krijgt ieder water vanzelf z'n eigen Demis Roussos.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

23-08-2008 15:16

Hier bij ons zijn de vissen dit jaar weer eens echt aan het groeien geslagen.
-veel meer wier door de niet te strenge winter (met name de waterpest ed)
-veel voer door andere vissers rond pasen ging er naar schatting op nauwelijks 10ha bijna 10 kg of meer per dag in. (dit vind ik toch redelijk wat)

De tentjes op zich zijn idd geen indicator of er grote vis zwemt maar over het algemeen wel als ze er het hele jaar staan. Als ze er het hele jaar staan is mijn ervaring zijn het toch de doorzetters voor een bepaalde vis die er zitten.

Tussen het wier (waterpest) zitten hier ook veel slakjes en zo. Dus volgens mij is daar de karper ook erg van gegroeit. Echter door dit wier worden er ook weer minder vissen gevangen.(aanbod natuurlijk voedsel) Echter opvallend is hier wel dat het overgrote deel van de grootste vissen van een wat grotere diepte afkomen. De kleinere vissen tot 6 meter en de vissen van pakweg boven de 25 pond komen van minimaal 6 meter de laatste tijd. terwijl het wier juist tussen de plompers op de ondiepte staat.