Zullen we praten ?!?!?!?!?


Plaats reactie
René vd Linden
Berichten: 26
Lid geworden op: 03-11-2007 20:39
Locatie: Gelderland

18-08-2008 18:27

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, in hoeverre kan een karper onze stemmen waarnemen aan de waterkant?
Onze stem is een trilling in de lucht. Een karper heeft een zijlijn waarmee hij trillingen waarneemt. Maar ook de trillingen van onze stem onder water? Kijk voetstappen via de grond dat lijkt me logisch....

Hoe denken jullie hierover.

Nou voor wie het weet.....Ben erg benieuwd.

Gr René
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

18-08-2008 19:04

pak een balon blaas het op houd m vast schreeuw er nu tegen...
pak nu een nieuwe ballon vul het vol water schreeuw er opnieuw tegen..
de balon met luch zal hard trillen die met water wat zachter houd nu deze 2 balonnen tegen elkaar en schreeuw tegen de balon met lucht en houd bijden vast ... hoppa hier heb je mijn antwoord.. :D de trillingen gaan dus verder onder water :wink:
karper voelt dit vast wel
:lol:
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

18-08-2008 19:56

a passion for angling vist die chris yates met zn stoel in het water en praat met een hoog piep stemmetje,hij zegt hierbij dat de vis zo niet word gestoord waneer je een lage normale stem opzet.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

18-08-2008 20:46

Verwaarloosbaar. Misschien bij luid praten. Maar lucht geleid goed en water dempt. Komt ook door de soortelijke massa.
Cees van Veen
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-08-2008 16:55

18-08-2008 21:30

Bas geluiden verplaatsen zich in golven en zijn moeilijk plaatsbaar (voobeeld is een subwoofer in een home cinema set) Hoge tonen daarentegen stralen. Dus als je aan de waterkant praat dan is het van belang of je een hoge of een lage stem hebt. Zo plus minus, ongeveer naar ik dacht.

Nu de praktijk. Als penvisser heb ik regelmatig karper onder de hengeltop scharrelen. Na een blikje cola heb ik wel eens een giga boer gelaten waarbij ik alleen een reactie kreeg van mijn maat verderop welke zich afvroeg of ik niks gebroken had. De karper scharrelde vrolijk door. Ook spelende kinderen aan de overkant van dit water hadden met hun stem geluid geen invloed op de karper.

Is dit nu de absolute waarheid. Neen. Wij hebben ook aan een water gezeten waar mijn maat na 2 uurtjes vroeg of ik koffie wilde en nog voordat hij uitgesproken was schoten er een 2-tal boeggolven vlak voor onze neus uit de kant weg welke dus wel geschrokken waren van het geluid. We hadden niet bewogen. Je kent dat wel. Je zit al een uurtje of 2 naast elkaar. Weg gedoken in een warme trui en eventuele voorbijgangers zouden denken dat we overleden waren. Uit zo'n trui moppel je dan "koffie"? Als er dan een karper weg schiet dan kan het niet anders dan het geluid geweest zijn.
Nu is dit water wel vele malen rustiger gelegen dus zou je kunnen stellen dat hoe rustiger een water ligt hoe eerder karper zal reageren op on natuurlijke geluiden. Echter stemmen zijn naar mijn ervaring absoluut ondergeschikt aan beweging aan de waterkant.
Hoge bomen geven lange planken
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

18-08-2008 22:12

water draagt geluid erg goed en ver.
Kijk maar naar de echo geluiden van de walvis en dolfijn.

maar het zal me voor de rest weinig boeien.
ga er echt niet op letten
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

18-08-2008 23:40

Ruben vd Worp schreef:water draagt geluid erg goed en ver.
Kijk maar naar de echo geluiden van de walvis en dolfijn.

maar het zal me voor de rest weinig boeien.
ga er echt niet op letten


Dan praat je over zout water. Dit heeft weer andere eigenschappen. Hoge tonen vergaan snel en lage tonen gaan verder door dat klopt inderdaad.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-08-2008 00:23

Heel de avond fluisteren, en om de zoveel tijd een flesje bier
opentrekken op je stretcher... keklAnk!

Ik denk dat de bewegingen die je op de grond maakt veel duidelijker
door"klinken" onderwater.

Maaar... Opzich is dit best goed te testen: héél voorzichtig naar een
karper toe sluipen en vervolgens roepen dat het eten op tafel staat,
kijken wat ie doet...

(Je mag ook iets anders roepen, dat laat ik dan maar over aan de
creativiteit van de testpersoon in kwestie :lol: )
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

19-08-2008 08:05

Een verkeerde beweging zegt meer dan duizend woorden

gr Gerrit
Gebruikersavatar
robin weijn
Berichten: 80
Lid geworden op: 19-03-2004 18:45
Locatie: almelo
Contacteer:

25-08-2008 18:19

je zou je kop een keer onder water moetten steeken en je maat moet maar praaten hou er rekening mee dat de vis het me schien wel een keer zo goed voeld

(moet je maat niet achter je gaan staan maar een meeter of tien achter je) :wink:
ik leef aan de waterkant
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

25-08-2008 18:40

of je kan ook anders nog een keer in het waater gaan en dan links een stuk naar rechts tot je maat zelf ook met zn hengel zit daar

(en dan ens kijkken of iemand er iets van snapd)

:wink:
Gebruikersavatar
robin weijn
Berichten: 80
Lid geworden op: 19-03-2004 18:45
Locatie: almelo
Contacteer:

25-08-2008 20:50

ja maar of over die af stand die trilling nog voellen/horen dat weet ik niet

ik heb jou denk ik begreepen :roll: denk ik :wink: :lol:
ik leef aan de waterkant
Plaats reactie