Toelichting artikel N.L. Deel 2


Plaats reactie
Patrick Stultjens
Berichten: 4
Lid geworden op: 23-11-2007 01:01
Contacteer:

13-08-2008 01:43

Dus ik zou mijn bevindingen baseren op slechts enkele sessies?
Nou, nee. Al sinds mijn 15de bevis ik de N.L. met een onderbreking van enkele jaren. Tijdens die onderbreking ontving ik regelmatig informatie over het putje van enkele succesvolle karprvissers (mis jullie jongens). Inmiddels ben ik 32 jaar.
Daarnaast reikt mijn ervaring op gesloten wateren vrij ver.
Zo beviste ik putten in Den Bosch, Tilburg, Waalwijk, Goirle, Sprang Kapelle, Rosmalen, Hedel, enz.
Daarom durf ik dan ook zeer stellig te beweren; De N.L. is een RELATIEF gemakkelijk water.
Het is niet voor niets dat de meeste doorgewinterde karpervissers uit de omgeving niet te vinden zijn aan de oevers van dit water. Het bied gewoon geen enkele uitdaging voor hen. Zelf vang ik liever een vis van 10 kg op een keihard dressuurwater dan een 15kg vis op een gemiddeld water.
Nee, de N.L. is een uniek water met een bijzonder karperbestand en een opvallend karakter. Ik heb er heel wat gezien.

Ook beweerde iemand dat enkele tests die ik deed met een bepaalde hoeveelheid bollen niet toereikend zou zijn.
Enkele malen voerde ik 1.5 a 2 kg boilies in de late avond op ongeveer 4 meter uit de oever daar waar ik ze in het zonlicht nog zou kunnen zien liggen.
Telkens waren de bollen de volgende ochtend, binnen 12 uur dus, volledig verdwenen.
Dit zou het werk van koeten zijn volgens de betreffene persoon. Laat MIJ niet lachen zeg.
De boilies die ik voerde waren 20 en 24 mm dik en uitstekend geschikt voor de grindplassen met al hun koeten en kreeften.
Vaak kwam ik in aanvaring met koeten maar nog nooit is een koet, of een zwerm koeten, in staat geweest mijn gehele voerplek te plunderen. Regelmatig zie ik een of meerdere koeten lange tijd worstelen met een enkele boilie om er uiteindelijk slechts een stuktjeaf te pikken. Het zou anders zijn bij 14mm. Die zie ik ze ooit in het geheel doorslikken.
Daarbij telt de N.L. in de zomermaanden, dus ten tijden van de meeste door mij uitgevoerde tests, slecht een royale hand vol koeten. En diezouden binnen 12 uur een groot deel van mijn aas verorberd hebben. Echt niet.

Ook is men bang voor een toestroom van vissers van buitenaf ten gevolge van de publicatie van mijn artikel. Onzin. Het is niet voor het eerst dat de N.L. ter sprake komt in een magazien. Mid jaren negentig gebeurde dat ook al eens. Er zouden zelfs 20 kg plussers huizen in het putje. Er zwom toen amper een 15 kg vis. Nooit hebben we echter hinder ondervonden van die publicatie in die tijd. Maak je toch niet zo druk mensen. De Belgen hebben het veel zwaarder te voorduren aan de bekende kanalen. En zijn het niet ook de Hollanders die massaal de Franse wateren bestoken. Niet zo Hypocriet he mensen.


Al met al blijf ik met overtuiging achter mijn bevindingen staan.
Wie boos op me wil zijn moet dat zelf weten. Het zal me een worst zijn.
Momenteel is het karpervissen voor mij niet meer dan een leerschool. Nee, ik mijd niet de drukte en vis ook graag aan het Kempisch. Bewust zoek ik de moeilijkste wateren op omdat ik me wil ontwikkelen. Je beperkt jezelf enorm wanneer je vastgeroest blijf zitten aan wateren als de N.L.
De Nederlandse sportvisserij komt door verscheidene factoren steeds meer in het gedrang. Er zullen zeer moeilijke tijden aanbreken voor ons en het vangen van een karper zal alles behalve eenvoudig blijken.
Daar bereid ik me nu op voor. Ik geniet met volle teugen van mijn visserij omdat die wellicht over 10 jaar niet meer bestaat.
Beste collega´s, ik ben echt niet een top visser maar streef er wel naar er een te worden. Beter als vele vn jullie ben ik dan ook niet. Wel ben ik creatiever, meer gedreven en alerter dan de meeste van jullie.
Ga er nu eens voor. Sta open voor nieuwe ontwikkelingen. Maak gebruik van alle bruikbare middelen om je doe te bereiken en blijf objectief. Steek eens wat meer energie in je voorberieding inplaats van vele uren achter de stokken door te brengen. Met die insteek kan iedereen knallen aan de N.L.
Wellicht vind jij dit allemaal niet nodig en vis je liever recreatief, prima hoor, maar wordt dan niet boos als een die-hard zijn ervaringen met zijn collega´s wil delen. Eigen belangen komen niet op de eerste plaats wanneer ik een artikel schrijf en ik wil al zeker niemand voor de voeten lopen.

Ik gun iedereen een productief najaar toe
Succes
Patrick Stultjens

ps. het zijn 3 hectare vergeet de kleine N.L. niet
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-08-2008 16:33

Ik ben benieuwd wie na het deel 1 elders op dit board en deel 2 nu hier er sowieso nog een touw aan vast kan knopen...
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

13-08-2008 16:59

Waar gaat dit in godsnaam over??

Volgens mij over een artikel die je hebt geschreven (in een blad, niet hier, notabene) waar je wat kritiek op hebt gehad ofzo?

Als je het achteraf nog nodig vind om jezelf te gaan verdedigen (want je weet dat er altijd mensen zijn die het niet met je eens zijn) schrijf dan geen artikel...???...!!
Wat kan ons dit nu interesseren? Bel lekker bij die klagers aan, als je er zo erg mee zit.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

13-08-2008 19:57

Echt een beetje vaag dit hoor :o

Groet,

Gradus
....................
jjr hagen
Berichten: 179
Lid geworden op: 27-04-2003 02:00
Locatie: Hoekschewaard

13-08-2008 20:49

kan niet wachten op de rectificatie van de uitleg over de uitleg van het artikel :D
Jan Peter Teerling

13-08-2008 20:59

Top topic! :o

Gaan we!!

Doordat je wateren in Den Bosch, Tilburg, Waalwijk, Goirle, Sprang Kapelle, Rosmalen, Hedel, enz.
hebt bevist kun je met steligheid beweren dat N.L (wat het ook mag wezen :D ) ook makkelijk water is?
Aan wat kun je zo iets nu zien vraag ik me dan af? Kun je überhaupt appels met peren vergelijken? Daar zitten zoveeeeeeeel variabelen in.

Hoe herken je nu een doorgewinterde karpervisser? Is dat dr zo een met een eeuwig brandend zwaar sjekkkie in de mondhoek en geheel in camou gestoken, met een fanzantenveer in zn muts, met zn fotoalbum komt aanhuppelen, voordat jezelf de 1e tentharing de grond in hebt kunnen jassen?

Dus als jij 1.5/2 kg boilies voert op 4 meter uit de oever (rand taluud, daar waar ze makkelijk de diepte in rollen?) en ze zijn weg is dat 100% karper geweest? Wel eens op dat heldere water, op 4 meter uit de kant, in het zonlicht, gezien wat een schooltje brasems daar voor fijne trucjes mee kunnen?

Omdat er mid jaren negentig ook al een artikel over N.L (?) geschreven is en er was toen geen extra toeloop
wil dat zeggen dat dat nu ook niet gebeurd? Hadden we toen ook niet de gulden en zei de heer G. Zalm toen ook niet dat alles niks duurder zou worden? Heette Twix toen niet Raider? For the times they are a-changin.. Als dat voor jou gevoel de boel dan rechtvaardigd, go 4 it! Je wilt tenslotte graag in de bladen want je hebt immers wat te delen met je collega's! En het gaat tenslotte om een mega put van wel 3 hele hectaren, plek zat!

Hollanders die alleen massaal de Franse wateren bestoken? Weet je zeker dat je je karper carrière maar een paar jaar hebt onderbroken?

Als het je worst zal wezen dat mensen kwaad op je zijn, waarom dan 2 delen self justification?

Hoe je er bij komt dat er moeilijke tijden gaan aanbreken voor ons vissers, en dat het vangen van een karper alles behalve makkelijk zal blijken? *Onderdrukt een bulderlach*

Je bent geen topvisser maar je profileert je wel graag als één, je zoekt bewust de moeilijkere wateren op je vist immer op het KK, en je vangt liever karpers van 10 kg van een moeilijk water dan een 15kg vis van een makkelijker water. Je bent creatiever, meer (?) alerter en gedrevener dan vele van ons (?) Tevens sta je open voor nieuwe ontwikkelingen en je steekt zeeën van tijd in je voorbereidingen. En ten slotte bombardeer je jezelf op het eind nog even tot die-hard...

Tja, wat kan je dan als collega tot collega zeggen? Je pennevrucht heeft een diepe indruk op me gemaakt en kan niet wachten op deel 3 van je relaas?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2008 21:16

Noorderlaan. Ik niet, maar er zal toch wel iemand het blad Karper van Beet hebben gelezen? :-?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-08-2008 23:00

Yep,

vooral de reactie van Marco Kraal op dit artikel is mij bijgebleven.
K. van den Herik

14-08-2008 08:06

weer een scribent voor eeuwig verloren, jammer hoor.

Enne jp ik van liever een 15 kilo van een moeilijk water. Enige moeilijke water is een ijsbaan. De rest kan je drinken...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-08-2008 08:11

:o
janwillem hilverts

14-08-2008 08:58

Inderdad... Waar gaat het over?

Misschien moeten we met z'n allen maar nar dat N.L. gaan :)
Gebruikersavatar
tommie vd akker
Berichten: 69
Lid geworden op: 04-10-2005 13:44
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

14-08-2008 18:34

Jan Peter wat een schitterend antwoord ik had het niet beter kunnen verwoorden

Laat deel 3 maar komen haha
Gebruikersavatar
michiel van willegen
Berichten: 224
Lid geworden op: 04-05-2004 17:27
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

15-08-2008 12:28

Jammer dat Patrick niet meer reageerd...:roll:

Is vast ergens aan het vissen op een "moeilijk"water..haha

Ik zit morgen op een "moeilijk" water..2 nachten

Groeten..
ik leef want ik vis
Plaats reactie