Mogen ze je spullen in beslag nemen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

23-02-2003 16:45

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://home.hccnet.nl/r.bosboom/visserijwet.htm" target="_blank" class=bericht>http://home.hccnet.nl/r.bosboom/visserijwet.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Ik ben wat aan het zoeken geweest en volgens deze webpagina mogen ze schijnbaar niet zomaar de boel in beslag nemen. Staat er niet bij namelijk.

Maar in dit stukje tekst word wel die kant uit gewezen:

Bevoegdheden Opsporingsambtenaren ingevolge de Visserijwet

Ieder die de visserij uitoefent of pleegt uit te oefenen is verplicht op eerste vordering van een opsporingsambtenaar deze in de gelenheid te stellen:
vaartuigen te betreden
visdocumenten ter inzage te geven
uitstaande vistuigen te lichten
gesloten viskaren te openen
anderzins medewerking te verlenen ten behoeve van de taakvervulling van de opsporingsambtenaar
Het opzettelijk niet voldoen aan de vordering c.q. weigeren medewerking te verlenen levert overtreding op van artikel 184 Wetboek van Strafrecht, dat is een misdrijf. Als de visser echter slechts vergeten heeft de Sportvisakte of vergunning bij zich te steken dan is dat een overtreding.

Elke plaats mag door de opsporingsambtenaar ter opsporing van overtredingen van de Visserijwet worden betreden. (Woningen mogen alleen tegen de wil van de bewoner worden betreden met een schriftelijke last van of in tegenwoordigheid van de officier of hulpofficier van Justitie.)
De opsporingsambtenaar is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken (dit geldt niet voor het openbaar vervoer). Op het niet voldoen van die vordering staat één maand hechtenis of een boete van de tweede categorie.
Ook buiten ontdekking op heterdaad kunnen voor inbeslagneming vatbare voorwerpen in beslag worden genomen of kan hun uitlevering worden gevorderd.


bron: <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.visstandverbetering-maas.nl/bevoegdheden_opsporingsambtenare.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.visstandverbetering-maas.nl/bevoegdheden_opsporingsambtenare.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Dus het kan wel. In praktijk zal men het misschien niet zo snel doen, hangt ook wat van de situatie af, maar als iemand meerdere keren word gecontroleert en meerdere keren in overtreding is dan kan het boeltje misschien wel in beslag worden genomen.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

23-02-2003 16:58

Wat voor overtreding?????

Visserijwet neem ik aan??

Artikel 62 van de Visserijwet zegt:

Inbeslagneminsbevoegdheid:

Ok buiten het geval van ontdekking op heterdaad kunnen de opsporingsambtenaren voor inbeslagneming vatbare voorwerpen op elke plaats in beslag nemen zomede ter inbeslagneming hun uitlevering vorderen.

Art 539p Strafvordering
inbeslagnemingsbevoegdheid:

Opsporingsambtenaren zijn te allen tijde bevoegd tot inbeslagneming van daarvoor (VATBARE) voorwerpen en kunnen daartoe hun uitlevering vorderen. De officier van Justitie kan de inbelslagneming van vatbare voorwerpen bevelen.

Art 94 Strafvordering
vatbaar voor inbelagneming

1 vatbaar voor inbeslagneming zijn alle voorwerpen die kunnen dienen op de waarheid aan de dag te brengen of om wederrechtelijk verkrege voordeel, als bedoeld in artikel 36e van het Wetboek van Strafrecht, aan te tonen.
Voorwerpen die betrokken zijn geweest bij een misdrijf.
zoveel mogenlijk word aan degene bij wie een voorwerp is inbeslaggenomen, een bewijs van ontvangst afgegeven.

In art 142 staat de functie omschrijving van de BOA met de daarmee ovangende opsporingsbevoegdheid.

Ja een heel verhaal, maar het komt er eigenlijk op neer dat als je aan het vissen bent met bijv 3 hengels je voor 1 hengel in overtreding bent.

Strafmaatregel kan zijn het niet hebben van de vergunning voor 3 hengels, en in het vissen met meer hengels dan is toegestaan.

Hiervoor krijg je gewoon een bekeuring, en van inbelsagname is geen spraken. Dit geld ook voor het vissen met een tent (kampeerwet) en het vissen met levend aas.


Zoals ik al beschreven had ben je allen bevoegd tot inbeslagneming om de waarheid aan het licht te brengen.

Bijv een beroepsvisser die netten gebruik, en er is aan het geen vergunning afgegeven.

Iemand vist met een kruisnet,inbelslagname om de waarheid aan het licht te brengen en als bewijs.

Iemand die vissen vangt en houd, maar ondermaats zijn. Mogen ook inbeslag genomen worden.

In andere landen worden de regels anders gehanteerd. Ik ken geen diender in Nederland die een hengel tent of andere materialen in beslag neemt ook niet als je geen vergunning hebt.

Kortom Ja het mag maar er moet rekening gehouden worden met de ernst van de feiten.
Mocht er toch wat inbelag genomen worden, heb je het recht dit terug te eissen.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Arnold Haandrik

23-02-2003 18:40

Menno,
ik neem aan dat je dit alleen voor Nederland vraagt?
In Duitsland,Belgie,Frankrijk en zelfs Denemarken zijn ze niet te beroerd om je zuurverdiende visspulletjes in beslag te nemen.
Na het betalen van een torenhoog proces-verbaal of zelfs proceskosten krijg je de spullen weer terug.als je wat "tegengas" hebt gegeven tegen de desbetreffende controlerende instantie,maak je borstje maar vast nat,want dan kun je ná betaling van een verbaal zónder je visspullen weer "nach hauße fahren".

dit is geen kolder,houdt hier aub rekening mee als je naar het buitenland gaat!!

Mensen die meer willen weten over de regels in Duitsland en Denemarken kunnen me mailen.
Ook over Finland weet ik al het een en ander. :lol:

met aan de regels houdende groet,
Harald.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2003-02-23 18:42 ]</font>
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

23-02-2003 19:10

wat is je mailadres, ben wel geintresseerd in die regels van Duitsland.....

Niels

<!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:niels_kleijn@hotmail.com" class=bericht>niels_kleijn@hotmail.com</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

23-02-2003 19:11

vergeten achter te zetten, mail mij anders hier is mijn mailadres <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:niels_kleijn@hotmail.com" class=bericht>niels_kleijn@hotmail.com</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

23-02-2003 19:11

wat is je mailadres, ben wel geintresseerd in die regels van Duitsland.....

Niels

<!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:niels_kleijn@hotmail.com" class=bericht>niels_kleijn@hotmail.com</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

23-02-2003 19:53

menno,

Het is inderdaad mogenlijk, maar dan heb je waarschijnlijk te maken met een aardig vervelend persoon.

Nogmaals in beslagname dient ervoor om de waarheid aan het licht te brengen of als bewijsmiddel voor onderzoek of ter terechtzitting. Ik vind niet dat dit betrekking heeft voor een sportvisser???

Kijk je hebt ook de bevoegdheid als je een opsoringsambtenaar bent (politie) om een voertuig in beslag te nemen, maar dit mag alleen in bepaalde gevallen. Als je nu met jou hengels vissen aan het vangen bent en dood op de kant laat liggen en ook nog eens buiten het seizoen zit te vissen OK maar niet als je rustig zit te vissen. Hiervoor zijn er gele briefjes gemaakt, en geen verbalen van inbeslagname, dit zou erg laag zijn.

Moch het je toch overkomen dat een BOA je spullen in beslag neemt doet ik toch in overweging nemem om hem in aller rederlijkheid te vragen met welk doel hij dit onder zich neemt!!!

Ik vind het een rare zaak als dit zou gebeuren. Ik ga nog even het een en ander navragen met betrekking tot deze wetgeving en ik zal het wel laten weten.

Dus: Het kan, maar in het uiterste geval zoals ik hierboven beschreven heb.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

23-02-2003 19:57

In geval van stroperij (en dat is het al heel snel)is inbeslagname mogenlijk van alle goederen waarme de stroperij te maken heeft die de verdachte bij zich heeft. inclusief boot en motor.

Ook in geval van recidive, (stel je bent door 1 controleur al 15 maal op 1 water bekeurd voor 3 hengels) dan kan in overleg met de officier van justitie het materiaal in beslag genomen worden.

Ik ken een geval van een jongen op een brommer die 20 bekeuringen kreeg voor zonder helm rijden in 2 maanden tijd, De officier beval om bij elke overtreding terzake helmplicht van deze jongen de door hem bestuurde bromfiets in beslag te nemen. Zelfs als de brommer zijn eigendom niet is.
Dit geld ook in de visserijwet en zo worden overtredingen behandeld als misdrijven.

Ook het gevreesde artikel 184 sr is gevaarlijk voor je spulletjes

In de meeste gevallen krijg je na een bezwaarschrift binnen enkele dagen/weken de spullen weer terug.


Met ingenomen groet, Bob

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-02-23 20:03 ]</font>
Joost Rentema

28-02-2003 00:13

6.3.4 Inbeslagneming

Art. 62 bevat een bijzondere regeling ten aanzien van de inbeslagneming. Ook buiten het geval van ontdekking op heterdaad kunnen opsporingsambtenaren voor inbeslagneming vatbare voorwerpen op elke plaats in beslag nemen, zomede ter inbeslagneming uitlevering vorderen.
Door het woord ‘ook’ zou men van mening kunnen zijn, dat deze bepaling dus mede geldt voor inbeslagneming bij ontdekking op heterdaad. Volgens de M.v.T. is dat evenwel niet de bedoeling geweest. Art. 62 zou alleen gelden buiten het geval van ontdekking op heterdaad, terwijl bij heterdaad art. 96 Sv. zou dienen te worden toegepast. Deze opvatting volgende, komen we tot de volgende regeling.
Met ‘voor inbeslagneming vatbare onderwerpen’ zal hetzelfde bedoeld zijn als in art. 94 Sv. De bevoegdheid die art. 95 Sv. geeft, nl. die tot inbeslagneming bij aanhouden of staande houden van de verdachte van voor inbeslagneming vatbare voorwerpen welke de verdachte met zich voert, geldt ook bij overtredingen van de Visserijwet. Voor inbeslagneming van andere voor inbeslagneming vatbare voorwerpen moet men in geval van heterdaad art. 96 Sv. toepassen, buiten heterdaad art. 62 van de Visserijwet.
Volgens art. 96 Sv. kan de opsporingsambtenaar de voorwerpen op elke plaats volgen en in beslag nemen. De bevoegdheid om de uitlevering te vorderen is hierbij niet gegeven. Bij het binnentreden in woningen enz. moeten de bepalingen van de artt. 120-123 Sv. in acht worden genomen.
Buiten het geval van ontdekking op heterdaad mogen de opsporingsambtenaren op elke plaats in beslag nemen (de eis van het gevolgd hebben der voorwerpen is niet gesteld). Zij zijn bovendien bevoegd de uitlevering te vorderen van de voor inbeslagneming vatbare voorwerpen. In navolging van het arrest van de H.R. van 20 maart 1984, N.J. 1984, 547 (zie par. 9 bespreking hoofdstuk Vuurwapenwet 1919 in dit Leerboek) zijn wij van mening dat een dergelijke vordering ook tot de verdachte kan worden gericht. Voor het betreden van de plaats waar in beslag genomen moet worden, geldt art. 60 Vi.w., dat ten aanzien van het binnentreden in woningen een regeling geeft die afwijkt van de regeling in art. 120 Sv.
Bij inbeslagneming in verband met overtredingen van het bepaalde krachtens de artt. 3, 3a, 4, 5 en 9 Vi.w. moeten de voorschriften van de Wet ec. del. worden gevolgd, zie art. 18 van die wet, dat de opsporingsambtenaren bevoegd verklaart, te allen tijde de daarvoor vatbare voorwerpen in beslag te nemen en de uitlevering van die voorwerpen te vorderen. Voor inbeslagneming van voorwerpen ter verbeurdverklaring uit hoofde van art. 7, onder e, Wet ec. del. behoeven zij machtiging van de officier van justitie. Zie voorts art. 539p Sv.
De Visserijwet houdt geen bijzondere bepalingen in over de wijze waarop met in beslag genomen voorwerpen moet worden gehandeld. Er is niet bepaald, dat in beslag genomen vis, aangetroffen bij een visser, teruggezet of aan de rechthebbende op het visrecht afgegeven kan worden. De bepalingen van het W.v.Sv. en hun uitvoeringsvoorschriften gelden dus, zie de artt. 116 e.v. Sv. en het Besluit inbeslaggenomen voorwerpen, bijl. L1 van dat wetboek in Algemene wetgeving. Volgens dit besluit treedt de griffier van het kantongerecht als bewaarder op van vistuig en de provinciale voedselcommissaris als bewaarder van levende en dode dieren en gedeelten van dode dieren. Als er vis in beslag genomen is, moet er zo spoedig mogelijk mondeling, eventueel telefonisch, overleg met de provinciale voedselcommissaris worden gepleegd over de deponering.



Dus.....
Joost Rentema

28-02-2003 00:23

Trouwens menno, een BOA mag dit niet! Alleen opsporingsambtenaren (kort gezegt dus de politie).
Je wordt trouwens wel scheel van de tekst. Nog ff, het mag wel maar wil het hiertoe komen ben je zelf wel verder gegaan dan met meer dan 3 hengels vissen. Maar pas bijvoorbeeld op met je werppijp te gebruiken op personen die over je stek varen o.i.d (belachelijk trouwens). Ook je katapult blijft link. Maar je hele haggie innemen?? Dan doen ze nie snel
Edward Schrooten
Berichten: 60
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Enter

28-02-2003 18:34

Volgens mij staat de oa in BOA voor opsporings ambtenaar. Wanneer ik de plank mis sla hoor ik het wel.
MVG Edward
Joost Rentema

28-02-2003 18:52

Misgeslagen helaas. BOA staat voor Bijzonder Opsporings Ambtenaar. Bijzondre slaat dus op bijvoorbeeld op controleurs visserij, maar ook treinconducteurs. Zij zijn slechts op 1 bijzonder onderdeel bevoegd om bv. een bekeuring te schrijven. Een treinconducteur mag je niet bekeuren als je door rood licht rijdt.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-02-2003 18:57

Volgens mij mag een BOA wel de spullen in
beslag nemen, natuurlijk wel met gegronde
redenen.
Trouwens gebeurd het niet gauw dat ze spullen
in beslag nemen, dan moet je het in mijn
ogen wel heel bont maken!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

28-02-2003 23:48

Voor alle duidenlijkheid het mag wel!!

Ik ga contact opnemen met betreffende instantie, misschien dat er een klein artikelje door iemand van hen geschreven worden, alle onduidenlijkheden uit de wereld
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

01-03-2003 00:33

Vriend Joost, een BOA mag wel degelijk inbeslagnemen. Echter enkel vallende in zijn vakgebied/taakaccent. Een BOA met taakaccent groene wetten mag geen gestolen auto in beslag nemen. Maar wel een jachtgeweer of een hengel.
Trouwens, hoe kom je op bijzonder opsporingsambtenaar?


Even voor de duidelijkheid, BOA is: Buiten Gewoon Opsporingsambtenaar.


Jordy, je hebt gewoon gelijk, bij deze jouw stukje waarom je vroeg, zie mijn vorige posting en deze.

Met opsporende groet, Bob
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

01-03-2003 00:37

Oh ja en met een katapult of werppijp naar mensen knallen is poging zware mishandeling. en heeft niets met visserijwet te maken. Mishandeling of poging hiertoe is geen reden voor inbeslagname van hengelsportmateriaal, enkel het gebruikte voorwerp bij het misdrijf is vatbaar voor ibn. dus de katapult, werppijp en de boillies waarmee geknalt is.

Misgeslagen helaaaaaaas.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

01-03-2003 11:53

Mishandeling of poging hiertoe is geen reden voor inbeslagname van hengelsportmateriaal


Nee, dan ga je zelf in het busje mee, en kun je het thuisfront opbellen als die je spullen op willen halen. Het heeft idd niets met vissen te maken, die poging tot mishandeling, dus dan zal de BOA er de "gewone" politie er ook wel bijhalen.

Naar mijn weten is de BOA op visserijgebied met de zelfde bevoegtes gezegend als de politie. Dus ook inbeslagname en bekeuringen.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-03-2003 13:15

klopt als een politie bus
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Joost Rentema

04-03-2003 15:40

Klopt inderdaad . Excuses, heb me vergist.
Plaats reactie