Mosseltjes?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

28-07-2008 15:12

Hallo beste boarders...

Ik had een vraagje betreffende natuurlijk voedsel wat ik onlangs in een plas nabij Arnhem heb gevonden.
Ik was er gisteren aan het zwemmen (en vissen op snoek), en toen zag ik iets tot mijn grote verbazing... Door het 'kapottrappen' van de bodem kwam de onderliggende laag zand vrij, en deze zat bomvol met schelpjes!! Echt overal in die hoek waar we liepen lagen die dingen. Deze bevonden zich wel solitair, dus niet met groepjes aan elkaar zittend, wat ik ken van driehoeksmosseltjes. Wel lagen ze allemaal op een cm of 2-10 van elkaar af.

Nu was mijn vraag dus wat dit voor 'schelpjes' waren... Zelf denk ik aan een soort mosseltje, maar die leven toch altijd in groepen? Klevend aan elkaar en/of een voorwerp..?

Ze lagen dus net onder het bodemoppervlak, met het tongetje op de bodem liggend (kwam zon wit tongetje uit als je ze met rust liet...).

Dit betreft een heel moeilijk water, waar de vis nog maar nauwelijks uitkomt. Ik weet wel dat de vis vaak rondhangt in die hoek (had ze voordat we gingen zwemmen nog zitten bewonderen, en dit was niet de eerste keer) maar dacht dat dit kwam omdat die hoek onbevisbaar is vanwege kabels en andere obstakels op de bodem. Nu denk ik dus dat de karpers daar vaak rondhangen omdat deze hoek niet bevisbaar is, en er veel natuurlijk voedsel voorkomt in de vorm van die schelpjes. Heb de schelpjes dan ook nergens anders op de gehele plas waargenomen, én toch al vaker gezwommen daar.

Hier enkele fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Zo zaten ze in het zand, na eroverheen gelopen te hebben.

Afbeelding
Close up schelpjes (zwemhanden :lol: )

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

28-07-2008 15:38

Volgens mij is dat een eendemossel.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

28-07-2008 16:11

Hey kenny, bedankt voor de snelle reactie wellicht zit je op het goede spoor maar is de benaming nog niet helemaal goed.
De eendenmossel bezit een soort van slurfje waarmee ze in de grond zitten. Ook filteren ze plankton uit het (zoute) water dmv een soort waaierachtige vangarmpjes. Dat zijn deze dus niet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Eendenmosselen

Hmm even de reacties afwachten, hoop dat ik dan aan de juiste benaming kan komen en ook ofdat de karper ze eet/ kan eten (wat waarschijnlijk wel zo zal zijn!).

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

28-07-2008 16:17

Superaas!

Het is een natuurlijk voedsel voor karpers. Als ik vis op een plaats waar zoetwatermosselen leven dan probeer ik waar mogelijk wat van die beesten te pakken te krijgen en gebruik ze als haakaas.. Als er karper zit, dan is het bijna 100% succesvol.

succes!
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

28-07-2008 16:30

ps.. de schelpdieren die jij daar in je hand hebt, zijn hoogstwaarschijnlijk Aziatische korfmosselen.

zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aziatische_korfmossel


Deze zijn wat klein om aan je haak te (k)rijgen maar in veel waters komen zwanemosselen voor en die zijn een stuk groter..
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

28-07-2008 16:43

http://www.koidream.com/mosselenkreeft.htm

Hier een site over mosselen :)
Na nader inzien is het idd geen eendenmossel.

korfmossel
Afbeelding
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

28-07-2008 16:45

Hmm dat kon die wel eens zijn jah...
Wel raar dat die dan alleen in 1 hoek van het water voorkomen...

Ik weet dat die te klein zijn Huib, maar wou er een paar rondom mn haakaasje leggen, in de hele vorm en in stukjes geslagen (met vlees en al). En dan als haakaasje zon 'haakaas'mossel van prologic uit blik... En dan nog ff wat steenlood eraan en het zooitje een klein beetje ingraven, en dan hopen dat er weer eindelijk wat vis uit de put komt!

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
marijn alons
Berichten: 250
Lid geworden op: 18-09-2006 19:58
Locatie: dronten

28-07-2008 17:57

Goed bezig!!!

ipv steenlood kan je natuurlijk ook mossellood gebruiken, desnoods zelfmaken.

Je pakt een mossel, maakt hem open, giet hem vol met wat cement o.i.d en plakt de helfden op elkaar. Boor er een gaatje in ter grote van je wartel beetje lijm derbij en je hebt een mooi 'loodje'
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-07-2008 18:03

mossellood :o

Dat stuk slaan van die mosseltjes is een goeie. Zo'n blikmossel geeft al weer een heel ander signaal en wordt als afwijkend ervaren door de vis. Kun je net zo goed een klein pop-upje nemen, of wat dan ook. Je kunt ook goed deeg maken van die rauwe mosselen. doe dit dan wel vlak voor het vissen. Gewoon aanmaken met wat havervlokken werkt prima. Of het ook veel beter is, weet ik niet, maar dan heb je iig hetzelfe signaal als van die rauwe mosselen in je haakaas.

mossellood :o
Wes Pias

28-07-2008 22:52

op de 2e foto lijkt het net of rechtsboven in de hoek een karper zit (is natuurlijk niet zo maar lijkt wel grappig) :D
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

28-07-2008 23:35

Vlak daarvoor heb ik wel enkele topvissen kunnen bewonderen daar, en geloof me dat was de moeite waard! Zat nog te twijfelen om die te fotograferen of filmen.

Wat denken jullie dan over de mosseltjes die daar zo lagen alleen in die hoek van het water, en de karper die daar zat.. Is het toeval of mogelijke hotspot?

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

29-07-2008 10:27

Hehehe.. gezien de vele mosseltjes daar, zou het nog wel eens een hotspot kunnen zijn...

"t is ook ondiep en zeer helder, dus ze zullen vast schuw zijn.....

:)
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

29-07-2008 13:52

Ja das eigenlijk juist de diepe hoek. Hier loopt het vanaf het ondiepe stukje waar ik stond, achter me meteen stijl diep af naar een meter of 6. Dat zag je niet echt, maar ik stond op een schuine kant. De andere hoek van het water is het zo ondiep, hier kun je helemaal in het midden zelfs staan. Maar wel dikke wierplakkaten daar, overal draadwier en dat onderwatergras.
Maar het is inderdaad wel overal kraakhelder en veel grindbodems. Daarom en ook door dikke vette dressuur is de vis heel schuw.

Greetz
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

29-07-2008 15:18

ik heb een karper wel eens precies dezelfde mosselschelpjes uit zien schijten, dus een bron van voedsel is het zeker voor karpers. ik zou eens een x wat voeren aan de rand van dat mosselplateau waar het overgaat in dieper water. wie weet kun je slachten op het water :wink: .

gr.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

31-07-2008 10:36

Dan had hij zeker wel een uitgelubberd hol als die de schelpen "uitschijt"
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

31-07-2008 12:01

Remco, ik heb zoiets vorig jaar ook meegemaakt...

check http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=39&t=42770&hilit=in+overvloed

Enne als jij naar de wc gaat is wat eruit komt ook groter dan waar het uit komt ;) (gadverdamme wat een vieze verwoording :o ).

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Plaats reactie