Brasem mishandelaars


wat te doen bij confrontatie brasem mishandelaar?

Peiling eindigde op 26-07-2008 14:47

je vraagt beleefd waarom hij dat doet,en of hij het niet meer wil doen
37
44%
je moedigd hem aan en geeft hem een applaus
9
11%
je trekt hem aan zn lip de hele plas over
6
7%
je gaat op hem staan en trekt aan zn lip
4
5%
je trekt aan zn lip en gooit hem in het water
2
2%
je leert hem een lesje zodat hij nooit meer brasems mishandeld
16
19%
je doet een haak in zn lip,trekt hard zodat zn bek kapot gaat en gaat ermee vissen.
10
12%
 
Totaal aantal stemmen: 84
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-07-2008 14:47

stel je loopt voorbij een watertje en je ziet een voorbeeldige karpervisser een gevangen brasem mishandelen...

wat doe je ?
Laatst gewijzigd door michel Tja op 16-07-2008 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

16-07-2008 14:49

Rammen en hard ook. Ben normaal een zeer redelijk mens, maar dierenmishandeling maakt het slechtste in mij los.
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

16-07-2008 15:17

Tsjah dat verschilt nog al, ben zelf geen beer en van het een komt het andere.
Mocht het dan toch iemand zijn waarvan ik geen hoge verwachtingen heb zou ik dit persoon er op aanspreken. :lol:

Een 'echte' karpervisser zou dit tevens niet doen, alleen de categorie 'nepvissers' vallen hieronder. :roll:
Gebruikersavatar
Tom Daelemans
Berichten: 48
Lid geworden op: 02-03-2007 13:50
Locatie: Tisselt - BE

16-07-2008 15:33

Je moet maar eens kijken hoe wedstrijdvissers hun brasems soms behandelen :o

Grt
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-07-2008 16:03

vissen in een leefnet gooien zoals witvissers het doen is wat anders dan op een brasem gaan staan en met geweld die haak uit zn bek trekken.

of de brasem in het water laten en met geweld die haak uit zn bek trekken..
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-07-2008 17:00

Tom ik maak als wedstrijdcontroleur veel wedstrijden mee en ik bedoel dan kampioenschappen federatief. Topcompetitie, NK. EK indien in Nederland en volgend jaar de WK.
Ik weet zeker dat een mishandeling van vissen tot diskwalificatie KAN leiden.
Het is te simpel om te stellen dat een wedstrijdvisser de vissen mishandeld, dode vis wordt namelijk niet meegewogen en zal tot 10 gram aftrek leiden.
Al met al redenen genoeg om de vis goed te behandelen.
Aan de andere kant ben ik het wel met je eens het kan altijd beter
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

16-07-2008 18:53

10 gram maar..? Niet echt een regel waarvan je denkt :roll: Kilo's vis, een paar honderd bij elkaar in 1 leefnet valt niet onder mishandeling, dat ze bij het uit het water tillen allemaal bovenop elkaar gestapeld liggen, weer een paar honderd dus, valt niet onder mishandeling. Dat ze soms met hun volle netten op het droge bij de weging staan te wachten, valt ook niet onder mishandeling. Kom op man! Wedstrijdvissen in elke tak van de visserij is de grootste mishandeling in zijn soort, het enige dat telt zijn de kilo's.

On topic: Ik heb niet gestemd, 1e antwoord kon ik me nog wel in vinden, de rest is stoer en/of kinderachtig gelul. Brasem is mischien vervelend als bijvangst maar behandel het dier op een nette manier.
©
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-07-2008 19:26

Ik zet de vis snel terug, als dat nog kan.

En dan sla ik die gast op zijn bek.
Zit hier wel vis?
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

16-07-2008 20:25

Ik heb voor elk levend wezen respect,dat is mij van huis af aan geleerd.

Als ik iemand een brasem zie mishandelen kop ik hem het water in.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

16-07-2008 20:44

Douwe Bijlsma schreef:Tom ik maak als wedstrijdcontroleur veel wedstrijden mee en ik bedoel dan kampioenschappen federatief. Topcompetitie, NK. EK indien in Nederland en volgend jaar de WK.
Ik weet zeker dat een mishandeling van vissen tot diskwalificatie KAN leiden.
Het is te simpel om te stellen dat een wedstrijdvisser de vissen mishandeld, dode vis wordt namelijk niet meegewogen en zal tot 10 gram aftrek leiden.
Al met al redenen genoeg om de vis goed te behandelen.
Aan de andere kant ben ik het wel met je eens het kan altijd beter


ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens douwe ik heb vaak genoeg gezien dat vissen worden gewogen met een kilo of 30 tegelijk en je kan mij er niet van overtuigen dat de onderste 15 kilo het nog naar zijn zin heeft dan tegen de tijd dat ze terug gezet zijn in hun water is er bijna altijd minimaal 20% wat boven komt drijven en sterft of valt dit niet onder mishandeling??
Laatst gewijzigd door Jeroen v Engelenburg op 16-07-2008 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
nj beuvink
Berichten: 184
Lid geworden op: 09-06-2008 14:28
Contacteer:

16-07-2008 21:56

kleg ze niet op de onthaak mat maar onthaak ze gewoon fatsoenlijk en gooi ze weer terug, maar iedereen die zegt dat ze die keerl dan in mekaar slaan, das crap, ik werd er gisternacht ook niet vrolijk van dak tot twee keer toe weer 100 meter kon gaan roeien,

gewoon onthaken en terug doen klaar,
Mvg, Nick Beuvink

www.redlabelbaits.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-07-2008 22:36

UHHHH meer dan 30 kilo in een net en de onderste van de 150 kilo heeft het dan krap??????????
Er is niemand die meer dan 30 kilo gaat wegen dat is niet omhoog te houden dat wordt dan in twee weegsessies gedaan.
Na iedere weging moeten de vissen terug gezet worden en komen niet terug in het leefnet dat is onmogelijk namelijk.

Jeroen er blijven dingen te wensen over de kilo's in één net is daar één van.
Ik kan je echter garanderen dat er van dat soort vangsten je praat dan over honderden kilo's vis, want als er zoveel door 1 persoon gevangen wordt zijn er meer, geen 20 % of meer sterft.
Heel soms zijn er echter wedstrijden die door een camping o.i.d. worden georganiseerd waarbij geen toezicht is op de leefnetten ook dat weet ik heel goed.
In dat soort vaak veel te kleine netten is het inderdaad slecht overleven.

De Topcompetitie is dit jaar naar verplicht 4 meter en een omvang van minimaal 50 cm gegaan omdat er toch een discussie ontstond over teveel vis in een klein leefnet.
Ook moeten de vissers twee leefnetten gebruiken zodra de vangsten groot worden.
Maar ga gerust terug naar het karpervissen dit was maar een zijsprong.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

16-07-2008 22:47

sorry douwe ik had iets te hard op het toetsenbord getikt ik bedoelde natuurlijk de onderste 15 kilo.. :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-07-2008 22:58

Ach ja een snelle lezer ziet het toch niet. :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

17-07-2008 00:11

Alle dieren en de rest van de natuur moet je gewoon in zijn waarde laten. Ik vang brasems niet erg graag maar als dit wel gebeurd dan onthaak ik hem netjes in het water als dat mogelijk is. En in noodgevallen wordt het toch scheppen.

Het is denk ik wel oppassen om met de wijzende vinger naar de witvissers te verwijderen. Er zit ook een hoop tuig op karper te vissen. Wil niet met een vinger naar iemand wijzen maar iedereen weet wel welke mensen daaronder vallen in zijn omgeving.
Gebruikersavatar
Tom Daelemans
Berichten: 48
Lid geworden op: 02-03-2007 13:50
Locatie: Tisselt - BE

17-07-2008 13:04

Douwe Bijlsma schreef:Tom ik maak als wedstrijdcontroleur veel wedstrijden mee en ik bedoel dan kampioenschappen federatief. Topcompetitie, NK. EK indien in Nederland en volgend jaar de WK.
Ik weet zeker dat een mishandeling van vissen tot diskwalificatie KAN leiden.
Het is te simpel om te stellen dat een wedstrijdvisser de vissen mishandeld, dode vis wordt namelijk niet meegewogen en zal tot 10 gram aftrek leiden.
Al met al redenen genoeg om de vis goed te behandelen.
Aan de andere kant ben ik het wel met je eens het kan altijd beter


Klopt maar als ik er sommigen buiten wedstrijd bezig zie en das dan tcoh al meerdere keren da ik volledig uitgerustte mannen ne brasem zien weggooien heb me een dubbele salto schroef vooraleer ze het wateroppervlak raken :(

Grt
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-07-2008 13:15

Ja dat is ook weer waar, zo zie je maar wensen voor verbetering blijven er altijd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Kamp
Berichten: 93
Lid geworden op: 08-01-2008 23:18

17-07-2008 13:40

ik vind dat je gewoon elke vis die je vangt met respect moet behandelen, ook al moet je daarvoor 100 meter roeien ;) ik heb een tijd terug ook op een water gezeten en had om 4 uur 's nachts de 5e brasem en daarom natuurlijk stiksjaggerijnig maar kon nog wel het gezond verstand opbrengen om de vis fatsoenlijk te onthaken en rustig terug te zetten 8)
"leg de mat maar klaar, we gaan vangen!"
janwillem hilverts

17-07-2008 15:00

Leuk topic :roll: Aansluiting op het andere topic over brasems... Lol.. Het is toch het karperforum? Of stappen we over op brasemvissen met ze allen?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-07-2008 15:07

ik wordt altijd een brasemvisser genoemd in mijn omgeving, omdat ik altijd wel een visje weet te vangen als de rest blankt (brasem wel te verstaan :D ) gelukkig heb ik wel vaak karper als "bijvangst" 8)
janwillem hilverts

17-07-2008 15:15

Wie ze woorden waren het ook alweer... Sneu topic ozo iets... :roll:
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-07-2008 15:44

hey , over sneu gesproken , heb je wel eens objectief naar jouw eigen reacties gekeken , als er 1 azijnpisser (en irritant figuur) hier rond loopt, dan ben jij dat wel ! :o

en dit onderwerp gaat wel degelijk over karpervissen , want brasems horen er nou eenmaal ook bij! accepteer het maar!

verder zie ik aan jouw reacties ook niet echt alsof jij iets toevoegd aan dit forum,behalve een beetje bijdehand doen en mensen proberen af te zeiken.

maar je zal je dan wel beter voelen denk ik , beetje zielig (zeker niets in te brengen thuis? :roll: )

(topic vervuiler :wink: )
janwillem hilverts

17-07-2008 16:08

Ik heb inderdaad niets in te brenge nthuis :lol:

Topic vervuiler.. grappig.. Jij komt in een eerder topic ermee.. Hmm sneu topic, over het feit dat sommige ze heel netjes behandelen (zo hoort het ook vind ik) en dan open je meteen erachteraan dit topic.. Net als (weet even niet meer wie) zei, hoe bedoel je zielig.. Eerst dit afkraken, vervoglens zelf zoiets openen.. Daar ging het mij om.. Meer niet :) Je eigen woorden jongen!

Vind het een goed topic, beiden trouwens! Ze horen er nu eenmaal bij, of je het wil of niet! Net zoals je zelf zegt! En hoe er soms met ze omgegaan wordt is gewoon schandalig! Wat dat betreft kan er een goed voorbeeld genomen worden aan witvissers! Die zijn er altijd blij mee :)

Maar ik voeg dus niks toe aan elke reactie die ik geef :roll: noem er maar is een paar dan :) Doe het trouwens maar per PB, anders ben ik ook zo'n topic vervuiler he.. Zijn er genoeg waar ik jou namelijk nooit zie, of de reacties zijn juist zo kort dat het gewoon vervuiling is.. Maargoed, ik zit dan ook misschien wel weer minder in de topics waar jij in zit :) Dus misschien loop je me wel mis ;) Bekijk anders eens al mijn reacties, kan je iets beter oordelen.. Lees de laatste tweehonderd eens goed door, citeer alles en kom dan met argumenten waarom het vervuiling is! Is kijken hoe ver je komt!

Verder helemaal niks persoonlijks. Waren gewoon je eigen woorden waar ik mee kwam, thats all!

Dus maar weer on-topic voor het weer gesloten wordt :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-07-2008 16:18

laatste 200 reacties van jou ? de laatste 5 dagen dus :wink: :lol:

nee, was een beetje pissig, je hebt wel degelijk wat toe te voegen hier (in de Aas sectie :wink: )

verder wil ik er niks meer over kwijt.

ik reageer enkel als ik denk dat ik moet reageren (niet heel vaak dus) , en verder kijk ik lekker alles aan.

ik heb deze poll gemaakt met zulke stomme opties, om de vissers een beetje een spiegel (geen karper) voor te houden hoe sommige omgaan met de brasem,jammer dat niet iedereen dat ziet, en de poll letterlijk neemt.

alsof ik op iemand ga staan en aan zn lip ga trekken.

ik vond die andere poll te belachelijk voor woorden , en niet de topic zelf, maar de laatste 3 opties, en het ergste is dat een boel mensen zo omgaan met brasems ook nog.

vandaar.....

maar dat zal je vast wel gelezen hebben 8)

groeten aan je voeten!
janwillem hilverts

17-07-2008 16:25

Kennen we elkaar in ieder geval de hand geven Michel :)

Ik moet op de één of andere manier ook altijd reageren als iemand op mij reageerd.. Dus ook excuses van hier !

Ik zit inderdaad meer in de Aas corner.. Vind dat de discussiehoek (ook andere topics) wel meer achteruit gaan steeds :( Of dat er dignen komen die gewoonweg nergens op slaan.. Maarja... Je doet er niks aan!

Het is inderdaad te jammer voor woorden hoe sommige mensen nog met brasems omgaan. Je kan er gewoon niks aan doen, helaas :(

Je hebt gelijk, veel boeiends is er niet meer om te reageren!