brasem vangsten


wat doe jij met je gevangen brasems??

onthaken in het water.
111
57%
scheppen en op het gras onthaken.
22
11%
scheppen en op de mat onthaken .
27
14%
zo eruit trekken.
16
8%
voor de kant wild gaan doen zodat zn lip kapot gaat.
7
4%
de brasem een lesje leren zodat hij geen bollie meer aan durft te raken.
11
6%
 
Totaal aantal stemmen: 194
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

17-07-2008 14:58

Als het werkelijk zo is dat 20% kiest voor de opties 4, 5 of optie 6
(4 = zo eruit trekken, 5= voor de kant wild gaan doen zodat zn lip kapot gaat, 6= de brasem een lesje leren zodat hij geen bollie meer aan durft te raken)

Dan vind ik dat inderdaad schokkend. Het is niet alleen schandalig en slecht voor de vis, maar wat als "de buitenwereld" deze uitkomst ziet? Om je rot te schamen. Dit soort types gelijk de vergunning ontnemen + paar honderd euro boete. Het minste dat iedereen zou moeten doen is z'n gevangen vis zo min mogelijk verwonden...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-07-2008 15:26

Tja waarom denk jij dat de KSN de excessen uit moet bannen?
Is er dan helemaal geen eigen verantwoordelijkheid meer dan?
Moet er altijd een ander zijn die de dingen gaat of moet veranderen?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-07-2008 15:48

@ Douwe,

tuurlijk is er wel eigen verantwoording, echter bedoel ik met die opmerking dat ze het eventueel een keer ter sprake kunnen brengen tijdens een kamp of meeting of lezing o.i.d.

zodoende kunnen ze de mensen erop wijzen dat zo omgaan met brasems gewoon not done is ,en wie weet gaan ze er dan over nadenken.

wat ook kan is dat een magazine er aandacht aan besteedt ,maar ik denk dan dat de karpervissers snel in een kwaad daglicht komen te staan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-07-2008 15:56

Dat verkeerde daglicht kunnen ze zelf veranderen toch?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-07-2008 16:08

ja, dat is zo.
iedereen staat in voor zn eigen daden.
mocht niemand van welke organisatie dan ook dit probleem aan de orde brengen zal het alleen maar erger worden ,want de brasem is nou eenmaal niet geliefd bij veel karpervissers.

en die zelfde vissers horen en zien hoe anderen er mee omgaan en gaan dat dan misschien ook doen.
en er komen alleen maar meer visser bij.

dus meer mensen die zo omgaan met de brasem.

als dit taboe blijft binnen onze hobby zal dan naar mijn idee niet tot verbetering lijden.

op een dag staan er filmpjes op youtube hoe peppies op brasems gaan staan ,dat beest half dood schoppen door er mee te voetballen,en dat vinden ze zo stoer...
uiteindelijk wordt onze hobby verpest door dat soort ventjes en worden er misschien wel sancties genomen,die uitendelijk een ieder binnen de karper visserij schaadt.

al met al,geen goede zaak, dus lijkt het mij wel een idee dit een keer aan de orde te brengen.

vrgr,

michel
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

17-07-2008 22:10

Ja dat lesje leren slaat eigenlijk nergens op, Je gaat tog ook geen hond een lesje leren dat die de volgende keer luistert. Een karper of brasem het is gewoon vis ( je vangt liever karper natuurlijk ) maar een brasem die behandel je toch ook wel met fatsoen ?
Gr niels
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

11-08-2008 21:30

michel Tja schreef:hallo,

wat lesje leren betreft,vind ik dus niet bepaald normaal gedrag.als je niet van brasems houdt moet je maar gaan snoeken of zo.

wat nutteloos betreft ,kan ik alleen maar vermelden dat ik "mijn" topic puur heb aangemaakt naar aanleiding van "jouw" topic,reden is: dat ik vind dat de laatste 3 antwoorden naar mijn mening niet door de beugel kunnen ,en het is niet zozeer naar jou toe bedoeldt ,maar meer naar het feit dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Zeg nou zelf, een redelijk zware vis (het zijn tenslotte geen voorns) aan zn bek het water uittrekken is niet echt goed voor de vis, mocht zn bek er nog aanzitten. dat doe je toch ook niet met een karper neem ik aan? en als mensen dat maar normaal schijnen te vinden vraag ik mij af hoe de mensen op dit forum denken indien ze zulke verschijnselen aan het water aantreffen.
en tot nu toe zijn de meeste mensen eerder tegen dat soort manieren van "onthaken" dan dat ze voor zijn. wel jammer dat tot nu toe al 17 mensen voor een van de 3 laatste opties in jouw topic zijn gegaan,ach rotte appels heb je overal wel :D 8)

en ik weet het ook niet beter, ik weet alleen dat ik van dat soort zogenoemde "vissers" niet gecharmeerd ben.

verder is het ook helemaal niet mijn bedoeling om met modder te gooien (anders eten de moddereters weer eens mn modder op :o ) maar om deze randverschijnselen een beetje aan de kaak te stellen.


;)
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
nj beuvink
Berichten: 184
Lid geworden op: 09-06-2008 14:28
Contacteer:

12-08-2008 00:21

normaal gesproken vind ik het niet leuk om zon beestje te vangen maja, wat moet dat moet.

dus gewoon ff onthaken en weer laten zwemmen en soms, dan zijn ze gewoon zo mega , dan moeten ze op de foto.

(wegen meten enz inbegrepen)

grt nick
Mvg, Nick Beuvink

www.redlabelbaits.nl
red de laat
Berichten: 126
Lid geworden op: 15-07-2008 14:41
Locatie: moergestel

12-08-2008 12:41

kijk als die brasem wild doet aan de kant voor dat ik de kans heb gehad hem naar voor te halen en in het water te onthaken dan kan het wel eens zijn dat zijn bekje uitscheurt.
lekker boeiend
als groen staat voor onervaren.... en links voor onhandig.... waar staat groenlinks dan voor ?
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

12-08-2008 13:31

Laatst een brasem met succes aangeleerd om te zitten, echt geweldig. Volgende keer is de commando "af" aan de beurt.
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

17-08-2008 21:05

toch niet dood liggen he :o dalijk neemt ie het te serieus :P
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

18-08-2008 00:08

Ik vind het al erg genoeg dat ik ze vang, dan gaan ze met zo min mogelijk moeite weer terug. Dwz gewoon in het water onthaken, en als ze dood gaan liggen ff een zetje met de achterkant van de hengel, over het algemeen zwemt zo`n beessie wel weg dan. Vroeg of laat worden die beesten ook wel gedresseerd, oeps sorry Douwe, negatief geconditioneerd! :wink:
Zeelt is een ander verhaal, nouja ander verhaal... vind het mooi om ze te vangen, maar die gaan ook zo snel mogelijk terug en krijgen dus ook een "brasembehandeling"

Michel,

Op kampen van de ksn worden dit soort dingen ook aan de deelnemers bijgebracht, althans we wagen een poging. Moet zeggen dat ik nog nooit iemand op een ksn jeugdkamp een brasem een trap oid heb zien verkopen! Ligt waarschijnlijk aan het slag visser waar je mee te maken heb. Over het algemeen gaan de peppie/klapstoel vissers niet mee op zo`n kamp.

Robin
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

18-08-2008 15:26

Robin,
dat jij het al erg genoeg vind om ze te vangen kan ik best begrijpen, je bent niet voor niets de BRIM 8)

Groeten Jens
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

21-08-2008 18:37

In het water onthaken.... :o
Leuk waneer het kwik weer onder 0 is....
You got to lose to know how to win
Gielie Verbeten
Berichten: 43
Lid geworden op: 13-03-2006 13:14
Locatie: Someren

21-08-2008 18:50

Eerst voor aan de kant kijken of het daadwerkelijk een brasem is, zo ja? lijn slaphouden zodat de haak kans heeft om los te komen en mocht dit niet lukken dan onthaken in het water.
Maar ik heb het geluk dat ik zelden van deze smerige/lelijke/afgedankte vissen vang :P
Gebruikersavatar
Joey van Huet
Berichten: 55
Lid geworden op: 21-08-2008 17:54
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

21-08-2008 18:52

Zo veel mogelijk aan doen dat je geen brasem vangt. Hoewel het mij ook nog wel is lukt om zo'n platte te vangen. Mocht ik er eentje aan hebbent, zo snel mogelijk (en het liefst zonder aan te raken) in het water onthaken. Als het niet in het water kan op een zacht stuk gras (ook zonder aan te raken)
Karpers zijn slim. Jij moet slimmer zijn!
Cees van Veen
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-08-2008 16:55

21-08-2008 20:03

Wat doet u als u iemand ziet die nr 5 of 6 uitvoert ?
1) u kijkt snel de andere kant op
2) trekt een biertje open en applaudiseert
3) zegt tegen uw vismaat "tis toch wat he"
4) loopt er naar toe en vraagt of ze rot in de tor zijn
5) staat op pakt uw hengelsteun en plaats deze bij de boosdoener in een plek waar normaal de zon niet schijnt
6) staat op en pleurt de boosdoener met zijn hele hebben en houwen in het water, verkracht zijn vrouw of vriendin en moord zijn hele familie uit (oke deze is een beetje overdreven)
Hoge bomen geven lange planken
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

21-08-2008 22:34

Joey van Huet schreef:Zo veel mogelijk aan doen dat je geen brasem vangt. Hoewel het mij ook nog wel is lukt om zo'n platte te vangen. Mocht ik er eentje aan hebbent, zo snel mogelijk (en het liefst zonder aan te raken) in het water onthaken. Als het niet in het water kan op een zacht stuk gras (ook zonder aan te raken)


Oja? Dus als hij gaat spartelen laat je hem gewoon kapotklappen, lekker respectloos!!


Pak hem altijd in de nekgreep en haal de haak uit zn lip en laat hem zo weer zwemmen, zonder hem uit het water te halen
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

21-08-2008 22:46

Ik onthaak hem meestal vanuit het water.
Dit om me net slijmvrij te houden :wink:
Kaj de Jager

26-08-2008 17:18

Als ik een brasem vang en het is gewoon een kleintje dan probeer ik de haak er in het water eruit de krijgen. Als het echt een grote is dan pak ik het schepnet en kiep ik hem daarin maar dan leg ik hem gewoon op een vuilniszak. Dingen zoals ze lip kapot scheuren doe ik met geen enkele vis, want dat is gewoon ziekelijk.
Gebruikersavatar
Joey van Huet
Berichten: 55
Lid geworden op: 21-08-2008 17:54
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

28-08-2008 11:38

Dus het is respectloos om dat 'ding' op een stuk zacht gras te onthaken?
Karpers zijn slim. Jij moet slimmer zijn!
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

28-08-2008 12:02

heb jij ooit een BRASEM zien spartelen :o
K. van den Herik

28-08-2008 12:16

Weet je wat het leuke van een lichaam zoals de KSN is is?

Je pakt een pen en schrijft een artikel in het blad

neemt een paar dia's en je geeft een lezing over jou idee

De KSN doet geen reet het zijn de leden die dingen mogelijk maken. Vraag dus eens niet wat de ksn voor jou doet, maar geef marylin een beurt. O nee dat was een oud president :oops: , euh vraag wat je kan doen voor de ksn.

Ben benieuwd naar een artikel over omgang met bijvangst