Kwaliteit foto's in karperbladen meer dan bedroevend


Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

14-07-2008 09:50

Beste Peter,

Volgens mij geef ik al aan wat ik er van vind.
Als jij je zorgen maakt om de jeugd dan vind ik het niet passen dat je om je stelling te versterken hun aan leert het woord fuck te gebruiken.

Niet alleen in de magazines worden foto's afgedrukt met een groothoeklens,
dit telt overigens niet alleen voor de spiegel maar voor alle magazines, deze zijn afhankelijk van wat de visser aanlevert, indien die een goed verhaal hebben maar alleen foto's erbij aanleveren die gemaakt zijn met een groothoeklens dan kunnen ze die of niet afdrukken of wel.

Deze discussie is al vaak op het board geweest, en oorspronkelijk omdat onze belgische vrienden hier mee begonnen, het is een kwestie van smaak, ik zelf gebruik geen groothoeklens maar stoor mij hier ook niet aan een ieder moet zelf weten hoe hij of zij zijn vangst wil vereeuwigen.

Tevens is het zo dat de vissen in het algemeen zeer sterk oftewel veel groeien,
hierdoor word het dan ook makkelijker om grotere vissen te vangen omdat er veel rondzwemmen.

Mag een magazine ze dan niet afdrukken, ik vind van wel want het is de realiteit dat er veel grote vissen rondzwemmen, en dan is het nog zo dat ook de jeugd droomt van zo groot mogelijke vissen.
Dit verander je heus niet door alleen kleine vissen of vissen zonder groothoeklens te publiceren, de juiste oplossing vind ik eerder de dvd van de KSN enwel omdat hier uitgelegd word hoe ze met de vissen moeten omgaan.

Ik blijf wel graag op de hoogte van wat er zich afspeeld, het VBK magazine heeft zelfs een rubriek fourty news met alleen maar vissen van boven de 20 kilo, dit vind ik een leuke rubriek en geeft naar mijn mening alleen maar aan hoeveel grote vissen er wel niet rondzwemmen.
Is dit dan slecht voor de jeugd ? Ik vind van niet het gaat hier maar om 3 van de 72 pagina's, en het is gewoon de realiteit of moet men soms zwijgen en alleen maar keine vissen afdrukken.

Op karperwereld.nl staan ook veel vissen afgedrukt die genomen zijn met een groothoeklens, hier zijn ook veel members die men tot de jeugd kan rekenen,
indien jij dit zo belangrijk vind waarom atendeer je hier dan niet dat dit in jouw ogen niet goed is voor de fucking jeugd, oftewel de toekomst ?

Ik hoop dat je het nu wel snapt.

Gegroet Hans.
Gebruikersavatar
Marco Brand
Berichten: 95
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: H.I.AMBACHT

14-07-2008 13:24

Ik ben zelf nog al groot 150 kg,bij mij lijkt gewoon elke vis klein .Of hij nu 10 pond of 30 pond weegt.Ik zet tegenwoordig gewoon alles gelijk terug.Dat is net zo handig.


groeten marco
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

14-07-2008 17:58

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Brand
Berichten: 95
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: H.I.AMBACHT

14-07-2008 18:19

Ik geniet van het vissen ,en ook van elke vis of hij nu 10 pond weegt of 30 dat maakt mij niet uit.Ik heb al zo veel foto's ,en die gaan ook de kast in ,en daar doe je ook niets meer mee.Bij mij dan.Bij mij telt meer het zijn in de natuur en de rust die het me geeft.


Met rustgevende groet marco
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

14-07-2008 18:23

topic starter,
zou u een voorbeeld foto willen neer zetten hoe je dan wel met een karp op de foto moet.
en eventueel ook (volgens u) hoe het niet moet.
mag ook een foto van mij zijn hoor :wink:
Laatst gewijzigd door stefan andriessen op 14-07-2008 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
zal wel......!
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

14-07-2008 18:34

tegenwoordig is het toch niet meer dan normaal om alles anders voor te doen dan de werkelijkheid is.
Zeg nou zelf zoals onze scene zich voordoet hoor je er nieteens bij als je niet elk seizoen je 30ers vangt.
dat zie je terug bij veel jonge ventjes (ja ja niet alleen) die nog maar net komen kijken in de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-07-2008 21:30

Peter,
uiteindelijk nemen ze enkel zichzelf in de maling en dat zie ik graag.
Live aan de waterkant vallen ze soms zo tegen...en later vallen ze enkel zichzelf nog tegen.
Jammer dat ze het zelf pas als laatste zien..oeps. 8)

Stefan, hoe het wel moet zonder groothoek zie je links.
Hoe het niet moetvoorbeelden heb ik niet, graag verwijs ik naar site's als die van Nash & Cohorten.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-07-2008 22:18

Hier heb je een jong ventje van 12 jaar Ilian die ik afgelopen week met veel geduld heb begeleid.
Om elk risico uit te sluiten ging het mij meer om het totale plaatje dan om hoe hou ik een karper vast.
Aan de foto kan je dan ook niet zien dat de spiegel toch 28 pond weegt. Van de vis zijn snel wat foto's geschoten waardoor o.a. onze massotte mijn hond wat vreemd overkomt op de foto. Toch zegt de lach van Ilian veel

Afbeelding
Afbeelding

Hoi Henk,

Een ieder moet inderdaad maar zelf weten of hij van een mug foto een olifant foto maakt. Vandaar dat ik hier voor de verandering eens woord neer pen waar sommige aanstoot aannemen.

Waar het mij nogmaals om gaat of redacties van karperbladen de in overweging willen nemen om geen foto’s te plaatsen waarvan je ziet dat maten totaal niet meer kloppen. Zijn over het algemeen zeer ervaren vissers die in redacties zitten. Zijn ook in het algemeen zeer ervaren vissers die foto’s en visverslagen in sturen. Als je weet hoeveel foto’s er bij verslagen meegestuurd worden moet het mogelijk zijn voor redacties te komen tot een redelijke afweging.

Stefan,

Sterk uit elkaar getrokken foto’s van vissen heb ik niet in mijn bezit. Viel me op dat in de foto van de maand ….. van KWO dergelijke uitwassen niet tegen kwam. Kan ook niet anders met een persoon van Bertil die naar ik meen de eerste schifting maakt.

Redactie van KWO ga vooral zodoor,

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

15-07-2008 14:59

Een onderwerptitel met CAPS LOCK is tegen huisregel 2L.

2. Gedragsregels :

2l. In berichten en titels worden normale letters gebruikt. CAPS LOCK en overmatig gebruik van HOOFDLETTERS en uitroeptekens is niet toegestaan.


Bij deze heb ik het dus veranderd naar normale letters. Verder sluit ik me volledig bij Chris Noorlander aan.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

15-07-2008 16:19

Kenny wil ja aub zsm die foto verweideren!!!!

wat een verschrikkelijke lelijke vis euhh vent 8)

peter ik kan wel een stukje met je meegaan in je relaas,maar puur commercieel gezien zou een blad als bv spiegel direct marktaandeel verliezen.

ik kan mij herinneren dat je hier al eens eerder over bent begonnen en helaas word je ook nu weer niet gehoord verwacht ik.

ik ben ook van mening dat een vis niet in de lens gedrukt hoeft te worden maar als iedereen dit doet maakt het ook niet meer uit toch?

ik heb zelf ook foto's waarvan ik denk "tsja...." maar om een stukje reclame te willen maken voor <in dit geval mijn eigen bedrijfje is het marketing technisch handiger om dikke vissen te laten zien.

een merk waar dikke vissen mee worden gevangen is gewoon in..
doe je dit niet...........?

mvg jacco de knollen vanger 8)
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

15-07-2008 16:21

ps; waar denk je dat het succes van bv proline of eddy sterkx vandaan komt.

vast niet van die 20 ponders :wink:
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

15-07-2008 17:09

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

15-07-2008 17:13

als de groothoeklens tijd weer voorbij is ken ik weer in mijn 1tje gaan vissen..
... dan hoeft mijn (n.rook)turbo-schep-groothoeklens-maatje(wat hij allemaal zo goed kan) niet meer mee.

en die bolies van sterkx lopen ook niet zo goed omdat hij er een 70 ponder mee heeft gevangen.
maar gewoon omdat ze lekker betaalbaar zijn en voor dat geld een uitstekende bol is(voor mij dan he en niet voor foto kijkers)
zal wel......!
peter andrae

15-07-2008 17:30

Karpervlees verkoopt nou eenmaal beter,in het verleden vroeg men altijd eerst of het een mooie vis was die je had gevangen tegenwoordig is de eerste vraag hoe zwaar was die.

Tegenwoordig gaat het om groot en het liefst nog groter de bladen zijn een goed voorbeeld maar je vind het in de hele karpervisserij terug neem nou de aasmerken je zou bijna denken dat je met bepaalde merken geen kleine vissen meer vangt :wink: we weten wel beter toch,grote vissen verkopen nou eenmaal beter als kleintje,s,ook ik denk dat je daar mee moet leren leven en anders gewoon geen karperbladen meer kopen en lekker gaan vissen.
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

17-07-2008 00:15

Ik heb vooral moeite met het feit dat ik veel foto's zie die bij (ochtend)daglicht genomen zijn terwijl de vis s'nachts gevangen wordt. Nu is daar niet zoveel mis mee maar diezelfde mensen hebben vaak een hele uitgesproken mening over visveiligheid en hoe het allemaal wel niet zou moeten. Op het moment supréme dat er een varken in het net ligt dan komt de eigengereidegeiligheid naar boven om toch maar een mooi plaatje bij daglicht te schieten. Dit plaatje doet het namelijk beter bij een fotowedstrijd waarbij je een leadbag t.w.v. 15 euro kan winnen...

Oplossing: maak een fotowedstrijd voor gevangen vissen in het donker :D of is dit symptoombestrijding?
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-07-2008 19:45

Peter,

ik heb er een stukje over geschreven vorig jaar, lees het maar eens:
http://www.karperwereld.nl/artikel/nostalgie.php

Het voorbeeld is niet exact hetzelfde als waar jij mee zit, maar het idee erachter wel. Grote vissen verkopen eenmaal beter, dat is gewoon zo. Ik begrijp precies je standpunt trouwens, maar het hoort er tegenwoordig eenmaal bij (jammer genoeg).
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

18-07-2008 12:38

Het is niet dat ik er mee zit Mourad vind grote vissen zelf ook wel mooi maar ik ben ook tevreden met vissen die niet zo gewichtig zijn,als ik grote wil vangen dan zoek ik die wateren wel op weet wel een beetje waar je wat kunt vangen ook buiten onze stadsgrens :wink:.

Ik ben blij dat ik nog intens kan genieten van het karpervissen zelf na al die jaren langs de waterkant en ben blij met elke vis :D.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-07-2008 13:14

Beste Mourad,

Had je stuk al eerder gelezen droomde toen net als nu even weg. Tja, nostalgie naar de tijden van vroeger wat het vissen aangaat. Terug verlangen niet wel kijk ik er met plezier op terug.

Dat we bepaalde ontwikkelingen in de kapervisserij niet tegen kunnen en mogen houden spreekt vanzelf. Rand verschijnselen en de vaak daaraan verbonden figuren die de grote groei van het karpervissen met zich meebracht is een punt wat mij ook regelmatig aan het denken zet. Wat je verder signaleerde aan het KK is eigenlijk niet iets van de laatste jaren. De tijd van de knokploegen daar met opperhoofd M. BMW zo is mij door menig Belg verteld was ook lang niet mis. We zullen dat maar onder de noemer nostalgie zetten.

Jammer dat de aanwezige fotografen onder de karpervissers niet reageren had graag eens hun mening vernomen.

Groet,
Peter
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

18-07-2008 16:01

Peter,

ben het eens met je stelling
maar voel mij niet aangesproken...
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

18-07-2008 16:58

Theo Belt schreef:Ik heb vooral moeite met het feit dat ik veel foto's zie die bij (ochtend)daglicht genomen zijn terwijl de vis s'nachts gevangen wordt. (...) Oplossing: maak een fotowedstrijd voor gevangen vissen in het donker :D of is dit symptoombestrijding?


Goed idee, Theo. Ik heb onlangs in de praktijk ondervonden dat het zakken van vis niet mijn ding is. Was er altijd al 'teuge' maat liet me voor 1 keer verleiden, ook met het idee dat je alles een keer geprobeerd moet hebben. Vis ging gezond en wle terug, toch doe ik het nooit meer.

Tong in het stopcontact heb ik overigens nog niet geprobeerd.

Groeten van Bert.
ff v==
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

18-07-2008 17:13

Bert :wink: volgende keer meteen op de plaat zetten ben je van dat gevoel af.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

18-07-2008 17:47

Precies.

Ook vanwege het al eerder in andere topics gemelde argument (ik heb nu ook recht van spreken) dat het een extra is als de omstandigheden waaronder je de vis ving op de foto terug te vinden zijn.

Groeten van Bert.


Edit: ik bedoel overigens niet dat ik nooit een vis voor een uurtje zal zakken in afwachting van een fotograaf. Dat durf ik nog wel eens te proberen,
ff v==
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-07-2008 23:40

Ach Bert,
een boer fotografeert zijn koeien toch ook niet midden in de nacht.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

19-07-2008 00:01

Het betrof hier een varken, Henk. :D
ff v==
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-07-2008 00:04

Een varken?
Had je Mitsz gezakt? zal toch nie. ... :lol: :lol: :lol:

Morgen stuur ik jou een "echte foto" gelijkwaardig aan het plaatje in jou meelboks. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.